handdator

Visa fullständig version : Sår och blåsor av marklyft


Gorda
2013-05-26, 09:01
Tjena! jag får sår och blåsor av att köra marklyft, det är alltså inga vanliga valkar utan de går sönder och blir till blåsor. Är detta normalt eller hur kan man göra för att undvika det? Tränar marklyft ca var femte dag och brukar köra 5*5 plus uppvärmning på lägre vikter. Tränar på 160 kg och kör mixat grepp.

Tomas W
2013-05-26, 09:22
Tvättar du såren? Hjälper i förebyggande syfte att tejpa handen med tex leukotape runt valkarna.

TapOutByDeadlift
2013-05-26, 09:22
Jag har sätt en del tjejer med handskar på sig på gymmet, kanske kan vara något för dig.

Rabiat
2013-05-26, 09:27
Handskar i marklyft? Det går ju inte, stången blir ju mycket tjockare. Håll händerna torra och använd magnesium eller ecoball (http://www.amazon.com/Metolius-Non-Marking-Chalk-Substitute-colors/dp/B000212TGA).

PixiBox
2013-05-26, 09:29
Jag har sätt en del tjejer med handskar på sig på gymmet, kanske kan vara något för dig.

Jag vet inte om jag tror att det där med handskar är en så bra idé. Jag blev tillsagd att ta av mig handskarna när jag kör tungt. Det gör ont men för mig har det blivit till valkar. Jag får samma problem med blåsor som spricker men handskar ska vist inte förbättra grepp och gör händerna känsligare i slutändan. Det där med tejp lät som en bra grej o testa. :)

Tomas W
2013-05-26, 09:36
Finns en massa olika tips på youtube, här är ett förslag som jag hittade snabbt. Tips är att man ska aldrig tejpa över en led.

3BaXuwUz0hE

z_bumbi
2013-05-26, 09:36
Det låter som att du har stången fel i handen och att stången därför klämmer skinnet i handen när den rör sig. Försök hitta ett läge där stången inte rör sig och se om det blir bättre.

JakeShaft
2013-05-26, 09:38
Tjena! jag får sår och blåsor av att köra marklyft, det är alltså inga vanliga valkar utan de går sönder och blir till blåsor. Är detta normalt eller hur kan man göra för att undvika det? Tränar marklyft ca var femte dag och brukar köra 5*5 plus uppvärmning på lägre vikter. Tränar på 160 kg och kör mixat grepp.

Vart sitter valkarna? Sitter de i "knogleden" (metakarpofalangealled)? I sådant fall håller du "fel".

Gorda
2013-05-26, 09:47
Det låter som att du har stången fel i handen och att stången därför klämmer skinnet i handen när den rör sig. Försök hitta ett läge där stången inte rör sig och se om det blir bättre.

Jag tror att det är så som du och jakeshaft säger att jag har stången fel i handen, har vant mig att hålla stången i ett visst läge i alla dragövningar där det känns som jag har bäst grepp men jag tror det är dags att vänja sig av med det:)
Ni som markar tungt varierar ni mellan mixat grepp och överhandsgrepp? Läste nånstans att det var bra att träna med överhandsgrepp ibland på lägre vikt för att förbättra grepstyrkan.

Gorda
2013-05-26, 09:51
Tvättar du såren? Hjälper i förebyggande syfte att tejpa handen med tex leukotape runt valkarna.

ja jag brukar tvätta händerna och då tvättas automatiskt såret också:) ska testa att tejpe och ändra fattningen på stången.

Donkey Kong
2013-05-26, 10:03
Om det är blåsor, dvs skavsår - en vätskande brännskada av mekaniskt slitage, så finns det inte mycket att göra, huden måste vänja sig och bli starkare där den slits eller skyddas extra (tejp, handskar).
Jag skulle dock kämpa på lite men träna mildare, avsluta innan blåsor uppstår, så huden får tid att bygga upp sig - den kommer att härdas relativt snabbt om du inte hela tiden har sönder den.

Tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten och hjälp gärna huden lite med fet kräm efter träning (typ idomin).

För att undvika valkar (och blåsor) så är principen i drag och lyftövningarna att direkt lägga stången där den ändå kommer att hamna av belastningen. På sä sätt slipper man detta "klämda skinn" som ger valken. Lite svårt att förklara, men oftast kan du dra en linje genom armbåge och handled, handen och handled kommer att bli "rak" av drag- och lyftkraften, så lika bra att börja rak.
Många börjar med nåt slags "cykelstyregrepp" som känns skönt visserligen, men snabbt tappas och klämmer skinnet. När stången vrider sig inne i handen uppstår valken eller blåsan, så låt stången börja i läget den ändå skulle hamna i - inget vrid, inga blåsor.

Gorda
2013-05-26, 11:12
Om det är blåsor, dvs skavsår - en vätskande brännskada av mekaniskt slitage, så finns det inte mycket att göra, huden måste vänja sig och bli starkare där den slits eller skyddas extra (tejp, handskar).
Jag skulle dock kämpa på lite men träna mildare, avsluta innan blåsor uppstår, så huden får tid att bygga upp sig - den kommer att härdas relativt snabbt om du inte hela tiden har sönder den.

Tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten och hjälp gärna huden lite med fet kräm efter träning (typ idomin).

För att undvika valkar (och blåsor) så är principen i drag och lyftövningarna att direkt lägga stången där den ändå kommer att hamna av belastningen. På sä sätt slipper man detta "klämda skinn" som ger valken. Lite svårt att förklara, men oftast kan du dra en linje genom armbåge och handled, handen och handled kommer att bli "rak" av drag- och lyftkraften, så lika bra att börja rak.
Många börjar med nåt slags "cykelstyregrepp" som känns skönt visserligen, men snabbt tappas och klämmer skinnet. När stången vrider sig inne i handen uppstår valken eller blåsan, så låt stången börja i läget den ändå skulle hamna i - inget vrid, inga blåsor.

ok tack för bra informativt svar:)

Köttis
2013-05-26, 11:43
http://www.youtube.com/watch?v=bTqNSgCmM2s

Kan vara värd att titta på. Tror det är ungefär vad Donkey Kong försökte förklara men lättare att se det på film.

Gorda
2013-05-26, 11:57
http://www.youtube.com/watch?v=bTqNSgCmM2s

Kan vara värd att titta på. Tror det är ungefär vad Donkey Kong försökte förklara men lättare att se det på film.

Skitbra köttis, nu förstår jag precis vad jag gjort för fel och hur jag ska fixa till det!

Köttis
2013-05-26, 13:22
Skitbra köttis, nu förstår jag precis vad jag gjort för fel och hur jag ska fixa till det!

Du är välkommen

earf
2013-05-26, 15:05
Fungerar klockrent med handskar. Hade samma problem innan o försökte härda ut men blev handskar tillslut

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

PixiBox
2013-05-28, 11:50
http://www.youtube.com/watch?v=bTqNSgCmM2s

Kan vara värd att titta på. Tror det är ungefär vad Donkey Kong försökte förklara men lättare att se det på film.

Det här visade ju väldigt bra vad som händer även mig. Tack för tipset! Det ska provas på kvällens pass. Tusen tack för att denna tråd kom upp. :) och tack för svaret. :)

miaz
2013-05-28, 15:00
har man väl fått problem, som jag, så kan salisylsalva hjälpa