handdator

Visa fullständig version : Tips från min pt på gymmet ang bröstträning, bra eller dåligt?


Graafen
2013-05-25, 17:56
Fick idag testa på 30 min gratis med pt på vårt gym då det va öppet hus (nordic club) och fick en schysst kille som har en bra, välutvecklad och atletisk kropp.

Jag ville ha hjälp med bröstträning då jag har extremt svårt att få kontakt/bygga massa för det känns som axlar/triceps tar över.

Han började prata om stel bröstrygg och visade lite övningar med en lång pinne osv men när vi väl kom till tekniken i hantelpressen blev jag lite fundersam. Han anser att man ska dra bak skuldrorna genom hela rörelsen vilket jag håller med om men att man ska trycka ner svanken i bänken, alltså inte kunna få in en hand eller dyl samt att alltid ha armbågsleden och axelleden i 90 grader och aldrig gå under 90 grader när man pressar. Är det inte meningen att man ska försöka hålla in armbågarna för att skona axlarna, cuffar osv? Vi körde lite och fick kontakt i bröstet som jag aldrig känt innan men vill fortfarande kolla här om detta är ris eller ros, eller lite av varje?

Rabiat
2013-05-25, 17:59
Du utförde en giljotin-press med hantlarna som enligt många isolerar pecsen bättre. Inget fel med det om du har full rörlighet. Kör du en giljotin finns det ingen mening med att brygga.

Edit: Det låter som en kompetent PT, då han inte bara tog den vanliga pressen ur en burk och gav den till dig, utan hjälpte dig att lösa ditt problem.

Graafen
2013-05-26, 09:11
okay! Hur är den mot axlar då? Och gäller samma princip med 90 grader när man kör incline? Varför ska man inte pressa under 90 grader egentligen i den pressen? Är det för att de tar för mycket på axlar/triceps då?

Sedan pratade han om att "de värsta man kan se som pt är när folk bänkar och ligger med en svank samt går enda ner till bröstet, det är nästan så att jag kan höra hur diskarna/kotorna (kommer inte ihåg vad han sa) trycks sönder mot varandra och de kan ta1,5 eller 10 år men de kommer slita axeln ur led" detta lät också konstigt då jag alltid kört att man ska träna med full rom. Detta gällde då alltså vanlig bänk/hantelpress.

Rabiat
2013-05-26, 09:21
okay! Hur är den mot axlar då? Och gäller samma princip med 90 grader när man kör incline? Varför ska man inte pressa under 90 grader egentligen i den pressen? Är det för att de tar för mycket på axlar/triceps då?

Sedan pratade han om att "de värsta man kan se som pt är när folk bänkar och ligger med en svank samt går enda ner till bröstet, det är nästan så att jag kan höra hur diskarna/kotorna (kommer inte ihåg vad han sa) trycks sönder mot varandra och de kan ta1,5 eller 10 år men de kommer slita axeln ur led" detta lät också konstigt då jag alltid kört att man ska träna med full rom. Detta gällde då alltså vanlig bänk/hantelpress.

Vänta, menar du att menade horisontella överarmar med "inte under 90 grader"? Kör man en giljotinpress kan det säkert vara så att du inte ska gå till bröstet, OM du inte har full rörlighet i axlarna. Men om han menar att man inte ska göra det för en vanlig bänk, där du touchar nere på bröstbenet, så måste jag nog revidera mitt utlåtande...

Loke
2013-05-26, 10:00
Kör man hantelpress så kan man köra lite som hellst och ändå få axlarna att hålla. Samma sak med låg ROM. De traditionella tipsen kommer ofta från styrkelyftare som inte får ha låg rom eller köra med hantlar.

Samtidigt tror jag just i ditt fall att problemet ändå mest är att du bollar runt med för små vikter. Det går knappast att köra hantelpress på ett sätt som inte tar på bröstet. Blir du starkare i den övningen kommer du få större bröst, oavsett teknik.

Bonedust
2013-05-26, 10:11
Har också ett liknande problem ska köra bröst men det känns som man kommer från ett axel pass efter.

Arne Persson
2013-05-26, 10:11
okay! Hur är den mot axlar då? Och gäller samma princip med 90 grader när man kör incline? Varför ska man inte pressa under 90 grader egentligen i den pressen? Är det för att de tar för mycket på axlar/triceps då?

Sedan pratade han om att "de värsta man kan se som pt är när folk bänkar och ligger med en svank samt går enda ner till bröstet, det är nästan så att jag kan höra hur diskarna/kotorna (kommer inte ihåg vad han sa) trycks sönder mot varandra och de kan ta1,5 eller 10 år men de kommer slita axeln ur led" detta lät också konstigt då jag alltid kört att man ska träna med full rom. Detta gällde då alltså vanlig bänk/hantelpress.

Vad är det för trams med diskarna mm...? Suck! Dom är bara för underbara...:smash:

PureWhey
2013-05-26, 10:33
Vad är det för trams med diskarna mm...? Suck! Dom är bara för underbara...:smash:

Undrar också hur kan kopplar hantelpress med diskarna :confused:

pezrulezhaakon
2013-05-26, 10:53
Ytterligare en PT som behöver lära sig mer. Om vi snackar extrem brygga tung belastning och kraftig legdrive, kan jag gå med på ökad risk för diskarna.

Rabiat
2013-05-26, 10:54
Ytterligare en PT som behöver lära sig mer. Om vi snackar extrem brygga tung belastning och kraftig legdrive, kan jag gå med på ökad risk för diskarna.

Så länge röven är i bänken är det väl ändå ingen direkt risk för diskarna, hur mycket driv du än har i benen?

Loke
2013-05-26, 11:11
Det är iaf inget ovanligt att man får ont i ryggen av ordentlig bänkpress. Har inte jag bälte på mig så kommer det ofta. Sen om det är detsamma som att diskarna är i farozonen vet jag ej. Hur det är med hantelpress vet jag inte, jag brukar vara hyffsat slapp i kroppen då.

Kvicksilver
2013-05-26, 11:39
okay! Hur är den mot axlar då? Och gäller samma princip med 90 grader när man kör incline? Varför ska man inte pressa under 90 grader egentligen i den pressen? Är det för att de tar för mycket på axlar/triceps då?

Sedan pratade han om att "de värsta man kan se som pt är när folk bänkar och ligger med en svank samt går enda ner till bröstet, det är nästan så att jag kan höra hur diskarna/kotorna (kommer inte ihåg vad han sa) trycks sönder mot varandra och de kan ta1,5 eller 10 år men de kommer slita axeln ur led" detta lät också konstigt då jag alltid kört att man ska träna med full rom. Detta gällde då alltså vanlig bänk/hantelpress.

Svanken i bänken håller jag med om i alla pressövningar. Brygga är för maxning/tävling känns det som.
Hans teori om att gå ända ner framstår som rent svammel. Jag kör alltid ända ner och med stopp dessutom. Funkar kanon.

pezrulezhaakon
2013-05-26, 11:48
Rabiat, men det är inte det som är grejen. Kraften får ryggraden att vilja gå i en överextension även att röven är i bänken.

Graafen
2013-05-26, 12:04
han pratade om att bröstet var maximalt inkopplat mellan toprörelsen och ner till 90 grader och allt under de aktiverar axlar/triceps för mycket vilket bara va onödigt för mig då jag har problem med att bygga bröst då axlar/triceps tar över för mycket. Ska testa på lite av dessa guiliotin pressar och se hur de känns och om de blir nån skillnad..

pezrulezhaakon
2013-05-26, 12:12
Graafen, du vinner i längden på att köra hela rörelsen, bara du anpassar belastningen därefter. Undvik giljoutinvarianten då det sliter onödigt på andra strukturer i axelleden, och försämrar bröstträningen.

z_bumbi
2013-05-26, 12:35
Svanken i bänken håller jag med om i alla pressövningar.

Vad tjänar du på det förutom att tekniken oftast automatiskt blir sämre?

Graafen
2013-05-26, 13:18
Pez:

Vad har du för tips som jag kan använda mig av då i bröstträning när det känns som axlar och triceps tar över för mycket fast axlar/skuldror är bakåtdragna?

Rabiat
2013-05-26, 13:27
Pez:

Vad har du för tips som jag kan använda mig av då i bröstträning när det känns som axlar och triceps tar över för mycket fast axlar/skuldror är bakåtdragna?

Bredda greppet lite?

esoteric
2013-05-26, 14:15
Pez:

Vad har du för tips som jag kan använda mig av då i bröstträning när det känns som axlar och triceps tar över för mycket fast axlar/skuldror är bakåtdragna?

Testa att fokusera på att hålla underarmarna rakt under stången genom hela lyftet om du inte redan gör det. För mig så tiltade mina axlar framåt en aning vid bottenläget i bänkpress och stången hamnade en bit framför mina underarmar. Möjligt att detta berodde på en stel/kort bröstmuskulatur. Jag har ingen aning om detta kommer att hjälpa dig men det är värt ett försök. Testa även att inte bara dra bak utan även knipa ihop skulderbladen under hela rörelsen.

Wormzie
2013-05-26, 14:22
Svanken i bänken?

Brösta upp dig, dra ihop och ner skuldrorna, flytta bak fötterna och ha god kontakt med underlaget. Då skapar man en stabil bas att pressa ifrån. Det i sin tur underlättar för dig att kunna använda rejäla vikter för att träna bröstmusklerna.

pezrulezhaakon
2013-05-26, 15:47
Graafen, det viktigaste är att du lär dig medvetet använda bröstmusklerna i pressövningen. Sedan gäller generellt sett en normal/lätt svank, använd skulderbladen som "stativ" för överkroppen. I_o_I -greppbredd, och sikta med stången mot bröstvårtorna.

ReXi
2013-05-26, 18:22
Pez:

Vad har du för tips som jag kan använda mig av då i bröstträning när det känns som axlar och triceps tar över för mycket fast axlar/skuldror är bakåtdragna?

Graafen, det viktigaste är att du lär dig medvetet använda bröstmusklerna i pressövningen. Sedan gäller generellt sett en normal/lätt svank, använd skulderbladen som "stativ" för överkroppen. I_o_I -greppbredd, och sikta med stången mot bröstvårtorna.

Jag gav upp hoppet om bänkpress, kunde inte hålla tekniken och få kontakt i brösten. Kör nu bänkpress i smithmaskinen, går mkt bättre!

Graafen
2013-05-27, 11:07
tack för alla svar!

Kendouy
2013-05-27, 13:29
Jag gav upp hoppet om bänkpress, kunde inte hålla tekniken och få kontakt i brösten. Kör nu bänkpress i smithmaskinen, går mkt bättre!

What? *facepalm*

Hackenschmidt
2013-05-27, 16:17
Vid första anblick på trådtiteln
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png

spoonchest
2013-05-27, 16:47
Haahahahahahahahahahahahaahahaha!!!:laugh:

Lance Uppercut
2013-05-27, 16:57
Vid första anblick på trådtiteln


:laugh::laugh::laugh::laugh:

:bow:

Graafen
2013-05-27, 17:41
hahaha, så sant så sant! Grym bild :laugh:

Skämt åsido, tränade bröst idag och testade detta:

5KLLJlnoK7Y

Aldrig i mitt liv fått sån kontakt/pump i mina bröst samt ingen obehagskänsla i högra axeln över huvud taget som ibland uppstår, och när passet va över blev jag förvånad hur "stora" mina bröstmuskler hade blivit, hade ingen aning om att dem fanns där haha :D, aldrig poppat ut så innan när jag kört vanlig bänk osv. Fick dock sänka vikten från 65-70 som jag är van vid till 40 när jag testade idag men resultatet var enormt mycket bättre.

Är detta utförande ok? Tänker ur skadesynpunkt samt byggsynpunkt.

ReXi
2013-05-27, 18:28
What? *facepalm*

Vad var det du ej förstod? Jag fick inte kontakt i brösten när jag körde vanliga bänkpress eftersom jag inte fick in tekniken. Nu när jag kör i smithmaskinen får jag bra pump och kontakt.

pezrulezhaakon
2013-05-27, 18:45
Graafen

Genom att ha fötterna på bänken så måste bröstmusklerna jobba mer med stabilisering. Du aktiverar bröstmusklerna mer, men det är inte detsamma som att de byggs mer effektivt.
Ju stabiliare du kan hålla kroppen, desto mer belastning kan du ge åt bröstmusklerna.

Förenklad lathund:
Mer stabiliseringsarbete - mindre hypertrofichans

Graafen
2013-05-27, 19:02
Graafen

Genom att ha fötterna på bänken så måste bröstmusklerna jobba mer med stabilisering. Du aktiverar bröstmusklerna mer, men det är inte detsamma som att de byggs mer effektivt.
Ju stabiliare du kan hålla kroppen, desto mer belastning kan du ge åt bröstmusklerna.

Förenklad lathund:
Mer stabiliseringsarbete - mindre hypertrofichans

Om man kör samma teknik fast fötterna i backen då? Tydligen får jag ju mer kontakt i brösten av att inte dra bak/ihop skuldrorna.

Ampere
2013-05-27, 19:18
Graafen

Genom att ha fötterna på bänken så måste bröstmusklerna jobba mer med stabilisering. Du aktiverar bröstmusklerna mer, men det är inte detsamma som att de byggs mer effektivt.
Ju stabiliare du kan hålla kroppen, desto mer belastning kan du ge åt bröstmusklerna.

Förenklad lathund:
Mer stabiliseringsarbete - mindre hypertrofichans

Någon evidens på det? Säger inte emot dig men vill gärna ha det bekräftat.

Carnes
2013-05-27, 19:53
Jag gav upp hoppet om bänkpress, kunde inte hålla tekniken och få kontakt i brösten. Kör nu bänkpress i smithmaskinen, går mkt bättre!
Vem bryr sig om kontakt?

Vid första anblick på trådtiteln
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png

Hahaha fyfan vad nice!

pezrulezhaakon
2013-05-27, 19:58
Ampere

Ja, det är så logiskt så det inte behövs studier på sånt.
Stå på en pilatesboll och jonglera, jämfört med att isolera valfri muskel.

Var tror du att du har störst chans till hypertrofi?
Missförstå mig inte. Det är alltså inte fel att jonglera på en pilatesboll. Det omvända gäller också:

Ju mindre isolering - desto större chans till koordination.

pezrulezhaakon
2013-05-27, 20:01
Graafen

Ja, testa!

Sedan tror jag fortfarande att det är en utförandemässig sak för dig.

Perra.S
2013-05-27, 20:05
Vad var det du ej förstod? Jag fick inte kontakt i brösten när jag körde vanliga bänkpress eftersom jag inte fick in tekniken. Nu när jag kör i smithmaskinen får jag bra pump och kontakt.

Öva upp tekniken då? :smash:

Graafen
2013-05-27, 21:11
Graafen

Ja, testa!

Sedan tror jag fortfarande att det är en utförandemässig sak för dig.

Tack för svar Pez! Alltid lika hjälpsam och kunnig:)

ReXi
2013-05-27, 21:41
Vem bryr sig om kontakt?
Antagligen jag och många andra, tex TS.

Öva upp tekniken då? :smash:
Gett upp hoppet, går inte. Tränat tekniken i drygt halvår.

Rabiat
2013-05-27, 21:44
Gett upp hoppet, går inte. Tränat tekniken i drygt halvår.

Med någon som faktiskt kan bänk som kan stå och titta och hjälpa till 3-4 pass?

pezrulezhaakon
2013-05-27, 22:07
ReXi

Du är välkommen hit, så ska vi nog ordna fram lite bröstpump av frivikter, om du är ute efter det. :)

ReXi
2013-05-27, 22:50
Med någon som faktiskt kan bänk som kan stå och titta och hjälpa till 3-4 pass?
Ja.
Gått till lic PT ang ryggträning och kan hjälpte inte ett skit. Han tyckte mitt utförande var utmärkt! Ändå får jag inte kontakt i ryggen, den växer inte och blir inte starkare.

ReXi

Du är välkommen hit, så ska vi nog ordna fram lite bröstpump av frivikter, om du är ute efter det. :)
Hahah inte ute efter pump, utan efter massa. Du är ju typ på andra sidan jorden ändå...

Rabiat
2013-05-27, 23:16
Ja.
Gått till lic PT ang ryggträning och kan hjälpte inte ett skit. Han tyckte mitt utförande var utmärkt! Ändå får jag inte kontakt i ryggen, den växer inte och blir inte starkare.

Licensierad PT betyder inte ett dugg. Dessutom tror jag att du har framåtroterade axlar vilket kan förklara problem både i bänk och rygg.

ReXi
2013-05-28, 08:11
Licensierad PT betyder inte ett dugg. Dessutom tror jag att du har framåtroterade axlar vilket kan förklara problem både i bänk och rygg.

Vad kan man göra åt framåtroterade axlar?

Rabiat
2013-05-28, 08:16
Vad kan man göra åt framåtroterade axlar?

Stretcha pecs och delts (wall slides, dörrkarmsstretchar och shoulder dislocations) och stärk rhomboideus. Lyckas du väl hitta sträcket brukar det faktiskt gå ganska snabbt.

Nikodemus
2013-05-28, 10:23
Vid första anblick på trådtiteln
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png

:hbang::laugh::thumbup:*yourock*

hanushans
2013-05-28, 10:38
Hackenschmidt <3

Ampere
2013-05-28, 15:14
Ampere

Ja, det är så logiskt så det inte behövs studier på sånt.
Stå på en pilatesboll och jonglera, jämfört med att isolera valfri muskel.

Var tror du att du har störst chans till hypertrofi?
Missförstå mig inte. Det är alltså inte fel att jonglera på en pilatesboll. Det omvända gäller också:

Ju mindre isolering - desto större chans till koordination.

Ingenting är för logiskt för att inte ha en studie på det, är det så enkelt som du säger bör en hel drös studier gjorts i området. Exemplet med att jonglera på en pilatesboll är inte direkt relevant.
Jag säger fortfarande inte emot dig och tror att du mycket väl kan ha rätt, men tills jag ser en studie där hypotrofi jämförs mellan de två varianterna är jag skeptisk.

z_bumbi
2013-05-28, 15:24
Ingenting är för logiskt för att inte ha en studie på det, är det så enkelt som du säger bör en hel drös studier gjorts i området. Exemplet med att jonglera på en pilatesboll är inte direkt relevant.
Jag säger fortfarande inte emot dig och tror att du mycket väl kan ha rätt, men tills jag ser en studie där hypotrofi jämförs mellan de två varianterna är jag skeptisk.

Det finns ett antal med studier som visar att man träningseffekten blir lägre på de primära musklerna vid instabilt underlag.

pezrulezhaakon
2013-05-28, 16:26
Ampere, behöver du ha studier på att man blir blöt av att bada, eller att jorden är rund och inte universums mitt? Detta är lika logiskt.

hurril
2013-05-28, 16:31
Ampere, behöver du ha studier på att man blir blöt av att bada, eller att jorden är rund och inte universums mitt? Detta är lika logiskt.

Kan du förklara för mig hur du vet att Jordens position i universum inte är i dess mitt utan att referera till någon studie?

Otur
2013-05-28, 16:50
Jag tränar precis som du har beskrivit, med svanken i. Jag tycker det "funkar" men vad vet en räka som jag?

Någon kunnig inom området får gärna länka en Youtube-film på ett bra utförande. Det skulle uppskattas.

hurril
2013-05-28, 17:02
Det handlar inte om brygga för tävling eller något liknande över huvud taget utan om en stabil plattform från vilken så stor kraft som möjligt kan genereras. Inte för att maxa utan för att inte slösa kraft på annat än just det du vill träna. Utöver det kan du träna på en högre nivå, alltså med högre kvalitet (läs: högre vikter på samma "strikthetsgrad".)

Om _något_ är säkrare än annat när det gäller hur någon "håller" ryggraden så är det i neutralläget med dess naturliga S-kurvatur.

Att trycka ut svanken luktar skit eftersom det kommer ur arslet. Lärs det ut någonstans av någon så är det irrläror och ingen borde någonsin betala för det.

Ampere
2013-05-28, 17:26
Ampere, behöver du ha studier på att man blir blöt av att bada, eller att jorden är rund och inte universums mitt? Detta är lika logiskt.

Rätt barnsligt..

Det finns ett antal med studier som visar att man träningseffekten blir lägre på de primära musklerna vid instabilt underlag.

Tack, allt jag ville veta.

pezrulezhaakon
2013-05-28, 17:41
hurril, som z_bumbi skrev så finns det studier, men tänker man till lite och kan sin skolfysik så är det rätt uppenbart.

hurril
2013-05-28, 18:14
hurril, som z_bumbi skrev så finns det studier, men tänker man till lite och kan sin skolfysik så är det rätt uppenbart.

Vilken del av skolfysiken ska jag börja med för att läsa om hur jag ska hålla svanken i en hantelpress?

tlk
2013-05-28, 18:15
Förenklad lathund:
Mer stabiliseringsarbete - mindre hypertrofichans


Inte för att jag kör bänk av något slag öht men det här låter nu som att smithbänk är överlägset.

pezrulezhaakon
2013-05-28, 19:21
tlk, både ja och nej. Utförandet är en faktor, likaså att smithen är dålig på att följa kroppens rörelsemönster. Själva stången är också lite på minussidan. Behöver inte vara det, men är oftast det.

pezrulezhaakon
2013-05-28, 19:24
hurril, de vanliga lagarna om mekanik, förutsatt att du kan din anatomi och biomekanik.

hurril
2013-05-28, 19:45
hurril, de vanliga lagarna om mekanik, förutsatt att du kan din anatomi och biomekanik.

Kan vi kapa skitsnacket så kan du direkt berätta istället för den här omvägen?

MackeJuve
2013-05-28, 21:32
Vid första anblick på trådtiteln
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png

Haha fan vad skönt inlägg, kung!

pezrulezhaakon
2013-05-28, 21:35
hurril

Vad är du ute efter då?

knix
2013-05-29, 10:05
Graafen

Genom att ha fötterna på bänken så måste bröstmusklerna jobba mer med stabilisering. Du aktiverar bröstmusklerna mer, men det är inte detsamma som att de byggs mer effektivt.
Ju stabiliare du kan hålla kroppen, desto mer belastning kan du ge åt bröstmusklerna.

Förenklad lathund:
Mer stabiliseringsarbete - mindre hypertrofichans

Mao. om man är ute efter maximal muskelvolym så är maskiner att föredra framför fria vikter...intressant

z_bumbi
2013-05-29, 10:47
Mao. om man är ute efter maximal muskelvolym så är maskiner att föredra framför fria vikter...intressant

Det finns grader av instabilitet och maskiner har oftast andra nackdelar men maskiner är inte automatiskt usla.

pezrulezhaakon
2013-05-29, 11:41
Knix, jo, förenklat sett kan man säga så. Men man måste ta varje övning och maskin för sig att utvärdera.

PureWhey
2013-05-29, 11:44
Mao. om man är ute efter maximal muskelvolym så är maskiner att föredra framför fria vikter...intressant

Utan att vara lika kunnande som andra i tråden kan jag dock tänka mig att man får köra mer övningar då dock, för att man missar mycket stabilitetträning osv. (Bröstpress i maskin vs bänkpress t.ex.)

Pushit
2013-06-05, 10:42
ReXi

Du är välkommen hit, så ska vi nog ordna fram lite bröstpump av frivikter, om du är ute efter det. :)

Vart bor du pez? *drool*