handdator

Visa fullständig version : Stretchar och stretchar och stretchar och stretchar....


Rikard Jansson
2013-05-25, 16:28
men blir aldrig vigare. Lägger nog ned en sammanlagt 4-5 timmar i veckan på att stretcha (inte aktiv stretchtid då) men verkar bara bli stelare. Kan inte böja ordentligt utan det blir mest bara rövdipp och ryggbryt och får kämpa för att komma ner. Hur blir man rörligare?

King Grub
2013-05-25, 16:31
Hur stretchar du då? Sitter/står du bara och tänjer, eller använder du dig av något mer anpassat och genomtänkt program för att förbättra rörligheten, som inbegriper dynamisk stretching och proprioceptiv neuromuskulär facilitering?

Rikard Jansson
2013-05-25, 16:36
Hur stretchar du då? Sitter/står du bara och tänjer, eller använder du dig av något mer anpassat och genomtänkt program för att förbättra rörligheten, som inbegriper dynamisk stretching och proprioceptiv neuromuskulär facilitering?

Brukar göra "raka marklyft"-tänjning, samt goblet squat, och sen sätter upp ett ben på en bänk och hänger mig på höften för att stretcha adduktor magnus, sen split-stretch, samt försöker tänja ut gastronomicus (eller vad den nu heter) genom tänjning. Hur stretchar man dynamiskt och vad är proprioceptiv neuromuskulär facilitering?

Scratch89
2013-05-26, 06:18
Brukar göra "raka marklyft"-tänjning, samt goblet squat, och sen sätter upp ett ben på en bänk och hänger mig på höften för att stretcha adduktor magnus, sen split-stretch, samt försöker tänja ut gastronomicus (eller vad den nu heter) genom tänjning. Hur stretchar man dynamiskt och vad är proprioceptiv neuromuskulär facilitering?

Proprioceptiv neuromuskulär facilitering (PNF) använder sjukgymnaster en hel del, och är riktigt bra på att öka rörligheten, i alla fall temporärt.

http://en.wikipedia.org/wiki/PNF_stretching

Kvicksilver
2013-05-26, 07:22
Har samma problem som dig Rikard. Har nu tagit hjälp av gymets naprapat. På mig sitter det framförallt i ryggen visade det sig och då mest på ena sidan, jag är galet sne'.
Stretchar nu ryggen mer ordentligt, inte så lätt faktiskt, samt använder en bandyboll (orange för "riktig" bandy) som jag ligger på. Jag letar upp triggerpunkter på rygg, röv, lår mm.
När jag hittar en gör det ont hela vägen ner i foten... då ligger jag så tills det släpper.
Resultat? Jo det börjar släppa ordentligt. Kommer ner riktigt fint i knäböjen efter bara två veckor. När jag lassar på lite mer vikter kör jag box squats för jag fegar ur annars.

limenka
2013-05-26, 16:19
Är knappat påläst inom stretch men min erfarenhet är att hela kroppen behöver stretchas för att få rörlighet i de önskade områdena.

the_matsson
2013-05-26, 16:36
Testa att spendera mer tid i bottenläget. Sätt dig på huk och håll dig i en dörrkarm, sitt därefter där och "rör omkring" lite grand där. Gunga ned dig djupare, och vrid omkring höften lite.

Du kan även göra det med en vikt i händerna (som en goblet squat) eller över knäna. Du kan även lägga en skivstång över axlarna, sätta dig i bottenläget, och försöka dra dig i rätt position. Hoppas du får rätt på det!