handdator

Visa fullständig version : Svårt med utförande av sittande rodd


Oredsson
2013-05-25, 12:02
Jag har nyligen börjat träna och har det svårt med övningen sittande rodd. Är osäker på vad som är rätt utförande och övningen känns väldigt obekväm för mig.

Jag vet inte hur långt fram jag ska kröka ryggen när jag släpper vikten. Är orolig för att skada mig i korsryggen om jag böjer mig för långt framåt. Det känns också obehagligt för nacken, halsen och huvudet p.g.a att jag inte vet hur jag ska positionera huvudet. Det spänner i käke,nacken och hals på ett obehagligt sätt.

Sedan undrar jag också hur många repitioner jag ska göra varje set. Tack för svar!

Anders The Peak
2013-05-25, 12:19
instruktion som kan ge lite ledning i träningen:
Fe7pzbZQ0Gs

Om man är ny som tränande bör man köra ca 2 övningar per muskelgrupp och ca 3 set och 10-15 repetioner under första tre månaderna. Därefter kan man öka vikterna dvs 8-12 reps per set x 3

pezrulezhaakon
2013-05-25, 12:41
Oredsson, undvik att kröka ryggen framåt, för du vinner inget på det ändå. Dra med axlar och armar, så gör du det hyfsat bra. Välj en belastning så du klarar 8-12st med bra kontroll genom 100% av rörelsen.

Thornblom
2013-05-25, 12:47
Oredsson, undvik att kröka ryggen framåt, för du vinner inget på det ändå. Dra med axlar och armar, så gör du det hyfsat bra. Välj en belastning så du klarar 8-12st med bra kontroll genom 100% av rörelsen.

Det är klart han vinner något på att använda hela rörelsebanan? Att sitta fixerad under den övningen tycker jag bara är dumt...

major Pectoralis
2013-05-25, 13:43
Kör rodden i latsdragshissen istället. Då får du bättre sträck i toppläget och behöver inte frukta någon diskkompression p.g.a. framåtlutning och krökning av columna.

Blandning av reps från 5-20 så får du både styrka, uthållig och massa.

smeander
2013-05-25, 14:04
Jag har nyligen börjat träna och har det svårt med övningen sittande rodd. Är osäker på vad som är rätt utförande och övningen känns väldigt obekväm för mig.

Jag vet inte hur långt fram jag ska kröka ryggen när jag släpper vikten. Är orolig för att skada mig i korsryggen om jag böjer mig för långt framåt. Det känns också obehagligt för nacken, halsen och huvudet p.g.a att jag inte vet hur jag ska positionera huvudet. Det spänner i käke,nacken och hals på ett obehagligt sätt.

Sedan undrar jag också hur många repitioner jag ska göra varje set. Tack för svar!

Kolla Arnold's rodd i pumping iron.

pezrulezhaakon
2013-05-25, 16:00
Thornblom, nej inte jämfört med risker och tid som slösas. Vad tror du man vinner?

pezrulezhaakon
2013-05-25, 16:03
major Pectoralis, nej det blir mindre effektivt för det man normalt vill ha ut av övningen.

Thornblom
2013-05-25, 16:09
Thornblom, nej inte jämfört med risker och tid som slösas. Vad tror du man vinner?

Jag pratar då endast ur personliga aspekter.
Jag upplever att lats jobbar mer med det utförandet, därav kan man hantera en större vikt. Sen innebär det nog en större risk, men om man vet nogurlunda vad man håller på med tror jag det inte är någon fara.

pezrulezhaakon
2013-05-25, 16:42
Thornblom, vanlig illusion. Lats arbetar inte mer för att andra muskler hjälper till att hantera mer total belastning.

major Pectoralis
2013-05-25, 17:14
major Pectoralis, nej det blir mindre effektivt för det man normalt vill ha ut av övningen.

enligt...

pezrulezhaakon
2013-05-25, 18:10
major Pectoralis, ja, i vilket syfte kör du rodd i latsdraget? Helkroppsövning? Effektivare för lats? För att få större totalt arbetat ROM för lats? Lycka till.

Jorgen
2013-05-25, 18:19
Det är klart han vinner något på att använda hela rörelsebanan? Att sitta fixerad under den övningen tycker jag bara är dumt...

Nej. naturligtvis så sitter man inte med fixerad rygg.

Dock så måste man vara noga med att hålla korsryggen rak när man bockar sig fram. Det viktiga är inte att komma ända fram, utan att komma så långt man kan med bibehållen god teknik.

Vasstand
2013-05-25, 19:22
jzf_IMgQ1Zc

Thornblom
2013-05-25, 20:06
Nej. naturligtvis så sitter man inte med fixerad rygg.

Dock så måste man vara noga med att hålla korsryggen rak när man bockar sig fram. Det viktiga är inte att komma ända fram, utan att komma så långt man kan med bibehållen god teknik.

Precis, men det lät på pez som han menade han skulle sitta fixerad. Det är dessutom något som jag tycker man ser PT:s lär ut, att sitta fixerad alltså.

pezrulezhaakon
2013-05-25, 20:13
Thornblom, nej, fixerad rygg är inte nödvändigt även att det har fördelar. Men att flänga överdrivet som många gör är onödigt och innebär högre risker och lägre muskulär effekt för lats, om man nu tänkt fokusera på det.