handdator

Visa fullständig version : sjuk pump i ena underarmen


robba_86
2013-05-25, 10:51
Har dragits med detta problem i flera år. Till en början så ignorerade jag pumpen och körde på men insåg att det inte skulle ge med sig. Lösningen var att vila, 1-2 veckor men problemet kom alltid tillbaka kanska snabbt. Till slut så la jag ner styrketräningen i 2,5år i hopp om att det skulle bli bra. Jag har under den här tiden endå känt att armen är inte 100% avslappnad. Har vart hos två olika sjukgymnaster och fått samma bedömning, att det antagligen är en försvagad muskel som sakta behöver byggas upp med excentrisk träning. Har kört den här träningen i flera månader och visst uthålligheten har blivit lite bättre, kan iallafall genomföra mina pass om jag håller dom hyffsat korta 40min och utan tyngre övningar som bänk och marklyft. Värst är ju rygg och biceps och självklart underarmar, vänster underarm som är "frisk" känner sig fräsch och rörlig 10-15minuter efter passet medans höger fortfarande är pumpad/svullen och stel ett par timmar efter passet innan det lägger sig något sådär. Pumpen kan komma i högern bara av att jag står och vispar sås i en kastrull, dock lägger ju den pumpen sig fortare än av hård styrketräning.

Har testat med voltaren gel/tabletter kontrastbad stretching inget verkar få det här att släppa helt.

Har svårt att tro på att en muskel bara kan bli försvagad helt plötsligt, och när jag har vilat i över 2år och smyger igång med träningen igen så tycker ju jag att den "försvagade" muskeln borde följa med i resterande träning och byggas upp när man kör igång lätt icke, känns väldigt frustrerande att vara tillbaka på ruta ett.

Vad tror ni? Några uppmuntrande förslag och tips mottages gärna!

Donkey Kong
2013-05-27, 13:04
Slänger iväg några femöres tankar.

Det låter lite som besvären som smeder och tunga maskinarbetare fick med händerna, kolla lite på om det finns nåt om nån "smedsjuka" i händer/underarmar.

Rent spontant så låter det som nåt nervproblem, prova att stretcha extremt länge, 2 minuter på den underarmen, min hypotes är att nerven är lite för kort, därav problemen, stretcha ut nerven, problem borta?

Noppe
2013-05-29, 09:06
Har också lite småproblem med detta, men kanske inte lika mycket som du.

Saker som jag känner har hjälpt mig lite är.
* Verkligen värma upp och stretcha armarna å dylikt, 10-15min utöver vanlig uppvärming.

* Lite längre vila och försöker röra på armarna och släppa loss extra.
* Fokusera mycket på tekniken och vilka muskler du verkligen aktiverar.
* Ta bort övningar och testa dig fram vilka som fungerar bättre.
* Efter avslutat pass stretcha ner etc.

Hoppas det kan vara nåt som hjälper lite iaf, kan ju vara värt att prova några av dem iaf.

PureWhey
2013-05-29, 11:46
Har du prövat att köra lite CoC varje dag för att långsamt bygga upp underarmen? Detta kanske inte hjälper dock med tanke på att du tränat så mycket och det är kvar, låter klurigt.

Emil Brännmark
2013-05-29, 13:04
Någon av dina behandlare som övervägt kroniskt kompartmentsyndrom?