handdator

Visa fullständig version : Retorik


newb123
2013-05-25, 05:03
Tänkte först starta en poll för att ta reda på vilka som var dom bästa retorikerna på kolo, men det vet jag ju redan på ett ungefär, namn jag tänker på är såklart hurril, skaparn, tolkia, allan, D Andersson, Bärs, en_stor_stark, mini kanske (det tar emot att inkludera henne för hon ignorerar mig samt har jobbiga åsikter, men likt förbannat skriver/snackar hon väl bra om jag får jag erkänna) Frågeställningen blir istället hur viktigt ämnet är för er bra debattörer? Har ni pluggat det teoretiskt (oavsett om det gäller wikipedia eller på universitetet) eller var som? Nån kanske skiter i det men det flyter på bra i praktiken ändå? Känner ni att ni har en naturbegåvning? Jag har mer att tillägga men orka om tråden inte blir populär.

Loke
2013-05-25, 06:33
Det är ju skillnad på att vara bra retoriker och bra debattör. Även fast jag tycker flera av de som du tog upp är väldigt skickliga på att debattera så tycker jag faktiskt ingen av dem är speciellt retoriskt slipad. Skillnaden ligger i att debattören är svår att överbevisa, retorikern övertygar en till fullo på alla plan. Gäller debatten barnuppfostran så är det svårt att hitta logiska fel i debattörens påståenden, medan retoriken får en att känna att denne är betydligt mer lämplig att uppfostra ens barn än man själv är.

Eller för att vara lite akademisk - dessa debattörer du nämner fokuserar alldeles för mycket på logos.

Dessutom måste jag säga att ett par av dem inte ens är duktiga debattörer, de är snarare kända. Snarare utmärker sig vissa av dem för att vara sämre än genomsnittsbefolkningen. Skaparn och mini är nog de enda där som jag tror skulle kunna få mig att ändra uppfattning om något, men det kan ju vara för att de faktiskt inte bara debatterar utan även är lite retoriskt slipade också.

Anyway, jag har pluggat en del retorik. Rätt roligt ämne. Blev inte bättre retoriker egentligen, men därmot är det skönt att jag numera på kort tid kan kläcka ur mig ett framförande som "duger", det ger en hel del självförtroende. Tyvärr måste jag väl säga att retorikutbildningen, iaf här i Uppsala, fokuserar för mycket på berättande och för lite på hård debatt. Svårt att formulera kritken bra här, men det är ett problem att retoriken ligger hos litteraturvetenskapliga instutitionen, de är inte rätt människor för det. Tycker jag.

filmjölk
2013-05-25, 06:54
Jag kommer inte ihåg citatet, eller vart man hittar det men Platon sa väl något i stil med att bra retorik är något dåligt, retorik gör så att man missar budskapet och lyssnar på berättaren istället för berättelsen.

Retorik är i mina ögon precis det. Retorik ligger på samma nivå som förmågor som karisma, pondus, personlighet och skönhet. I en diskussion eller en debatt, är det saker som förstör, då man missar vad personen säger. Det blir en person man tar ställning till, eller förleds av istället för en åsikt.

Lätt OT:)

Sverker
2013-05-25, 07:18
Ser inte kopplingen mellan retorik och ett forum på nätet:confused:

newb123
2013-05-25, 07:46
Ser inte kopplingen mellan retorik och ett forum på nätet:confused:

Du suger ju på retorik. Men är kunnig inom näringlära samt är en bra byggare. Alltså är det här ingen diss. Motsatsen till dig i det här sammanhanget kan ju vara en total pajas som kanske jobbar med reklam för brödfödan och kommer undan med det, trots att han är en professionell skitsnackare/retoriker. Du är ju på riktigt.

pwnyou
2013-05-25, 09:31
hurril, skaparn, tolkia, allan, D Andersson, Bärs, en_stor_stark, mini kanskeJag tror att du i vissa fall blandar ihop "retorik" med att debattera mycket (kvantitativt) och att ha hög status på forumet.

spoon
2013-05-25, 09:40
Jag är lite för lat för att orka argumentera. Jag tycker oftast att jag har rätt och är inte intresserad av att övertyga någon annan. Därför blir det oftast bara nån enstaka kommentar och sen läser jag bara vad andra tycker. Hade alla varit som mig så hade det blivit lite skrivet. Så även om jag tycker att folk är jobbiga som inte kan höra på andra och går på så himla hårt så finns det en poäng med följande citat ”Skriv till 100 procent även om du bara är övertygad till 51 procent”. Då blir det debatt.

knuckles
2013-05-25, 09:42
Filmjölk röstar jag på

Olegh
2013-05-25, 09:48
Yes och MC är två intelligenta herrar som ofta tycker fel, men är väldigt duktiga på att uttrycka det.

Loke
2013-05-25, 10:40
Jag kommer inte ihåg citatet, eller vart man hittar det men Platon sa väl något i stil med att bra retorik är något dåligt, retorik gör så att man missar budskapet och lyssnar på berättaren istället för berättelsen.

Retorik är i mina ögon precis det. Retorik ligger på samma nivå som förmågor som karisma, pondus, personlighet och skönhet. I en diskussion eller en debatt, är det saker som förstör, då man missar vad personen säger. Det blir en person man tar ställning till, eller förleds av istället för en åsikt.

Lätt OT:)

Grejen är dock att sokrates och platon själva använde sig av väldigt mycket retorik, och dessutom rätt ful retorik. Personligen fattar jag inte varför de har fått en sån hype i modern västvärld, det enda de bidrog med var att lära upp aristoteles, som i sin tur faktiskt kom med mycket gott. Men så vände han också platon och sokrates ryggen på många punkter.

Jag håller dock med om din tolkning att retorik handlar mycket om att sätta berättaren snarare än berättelsen i centrum... Men samtidigt är det lite som kapitalism, det är inget man säger ja eller nej till, utan ett faktum som man måste förhålla sig till. Jag tror man lurar sig själv om man tror att man kan se endast berättelsen. Dessutom är det ju inte fel att berättaren i någon mån kommer fram, det är ju ofta högst relevant att veta vem som är välutbildad, vem som är försiktig, vem som förlorar vad beroende på vilket beslut som tas, etc. Många frågor är ju så svåra att jag som åhörare omöjligt kan ta beslut enbart baserat på berättelsen.

Du suger ju på retorik. Men är kunnig inom näringlära samt är en bra byggare. Alltså är det här ingen diss. Motsatsen till dig i det här sammanhanget kan ju vara en total pajas som kanske jobbar med reklam för brödfödan och kommer undan med det, trots att han är en professionell skitsnackare/retoriker. Du är ju på riktigt.

Jag tycker Sverker är rätt bra. Sällan man tvivlar på det han säger. Till skillnad från en person som tex Bärs som skulle kunna tjata i evigheter utan att övertyga en kotte. Det finns många som är välutbildade inom näringslära och det finns många som är bra byggare, men Sverker har ju förvaltat dessa förmågor så att han har byggt upp ett förtroende. Han skriver på ett visst sätt som antyder vetenskaplig försiktighet, han undviker ämnen som han inte är kunnig inom och slipper därmed förlora debatter. Det tycker jag är retorik.

pwnyou
2013-05-25, 12:09
Grejen är dock att sokrates och platon själva använde sig av väldigt mycket retorik, och dessutom rätt ful retorik. Personligen fattar jag inte varför de har fått en sån hype i modern västvärld, det enda de bidrog med var att lära upp aristoteles, som i sin tur faktiskt kom med mycket gott. Men så vände han också platon och sokrates ryggen på många punkter.Världen idag skulle verkligen behöva ta till sig vad Sokrates och Platon sa. Idag får vi bara lära oss "sanningar" och hur man svarar. Istället skulle vi behöva lära oss att tänka själva, att ifrågasätta och ställa frågor.

Blaine
2013-05-25, 12:32
… det enda de bidrog med var att lära upp aristoteles, som i sin tur faktiskt kom med mycket gott.

Du är rolig du, Loke. Dock skrattar folk åt dig, inte med.

en stor stark
2013-05-25, 13:55
Jag tror att du i vissa fall blandar ihop "retorik" med att debattera mycket (kvantitativt) och att ha hög status på forumet.

Mycket möjligt, jag är nog snarare envis än har bra retorik. ;)

filmjölk
2013-05-25, 14:19
Nån borde slänga ihop en poll med 25 koloiter man får rösta på till titeln: "Kolozzeums bästa retoriker".

MackeJuve
2013-05-25, 14:50
Jag är lite för lat för att orka argumentera. Jag tycker oftast att jag har rätt och är inte intresserad av att övertyga någon annan. Därför blir det oftast bara nån enstaka kommentar och sen läser jag bara vad andra tycker. Hade alla varit som mig så hade det blivit lite skrivet. Så även om jag tycker att folk är jobbiga som inte kan höra på andra och går på så himla hårt så finns det en poäng med följande citat ”Skriv till 100 procent även om du bara är övertygad till 51 procent”. Då blir det debatt.

Se det som en god egenskap haha, har aldrig under mina 5-6 år här blivit irriterad på någonting som du har skrivit. Ser dig som kanske den vettigaste "mest-aktiva-personen" på forumet.