handdator

Visa fullständig version : Hjälp Vivaldi reda ut sitt liv !


Vivaldi
2013-05-25, 02:07
Hej allesammans !

Har fastnat i valet och kvalet åter en gång, denna gången vänder jag mig till the almighty internetz för hjälp.

Har i nuläget ett sälj-jobb ( respektabel firma med flera år på nacken med respektable produkt, inget telekom/fulsälj ! ) jag hatar men tjänar nästan löjligt bra på ( snittar 35-40 brutto ) utan annan utbildning än en avslutad 3-årig teknisk gymnasielinje.

Har planer på att i vår söka till en linje på högskola då jag ÄNTLIGEN insett vad jag kan tänka mig att dedikera min i vissa fall extremt intensiva personlighet åt i resten av mitt liv.

Detta ligger dock som sagt dock mer än ett halvår fram i tiden, och i nuläget känner jag att jag trots bra lön börjar tröttna på att varje dag tänka "jag orkar inte stiga ur sängen till det sega 8-timmars provisionsbaserade slöet som väntar mig".

Nu har jag blivit headhuntat till ett annat jobb med inriktning företagssälj, företaget är stort och täckande i Europa med bra kontorsprodukter, men jag har även fått en potentiell anställning efter en intervju på ett företag som bedriver försäljning av ekologiska produkter med väldigt gott anseende, något jag brinner för ...

Lönen på företagssälj = 20000 Garantilön med provision på det
Lönen på Ekologiska produkter som jag skulle stortrivas hos = 20000
Min Nuvarande lön= Provisionsbaserad med sjukersättning 35-40000

Så .... wat do ?

Red Apple
2013-05-25, 02:24
Om du har råd att göra det du tycker om ska du givetvis göra det, imo. Om du behöver din höga lön pga höga utgifter borde du dock behålla jobbet, alternativt byta till företagssälj om du tror du kommer upp i rätt summa med provisionen.

Ame
2013-05-25, 11:57
Är något av jobben mer relevant för det du ska studera sedan? Kontakter och erfarenhet är ju alltid bra efter studerandet. Annars hade jag nog bara gått på det som känns bäst oavsett lönen, jag hade inte velat ha ett arbete jag inte trivs med oavsett om lönen är bra.

filmjölk
2013-05-25, 12:26
För nästan dubbla lönen så får du kanske kamma dig och bita ihop. Att ha ett jobb man inte trivs med blir troligtvis mer uthärdligt med bra betalt.

Dessutom är du säkert en sån som inte trivs att jobba oavsett, men man är ju tyvärr tvungen, och då är det the lesser of two evils på stället du tjänar mer på.

BlötSnö
2013-05-25, 12:33
Frågan är om de andra företagen är intresserade av att anställa dig för ett halvårs arbete. Har du tagit upp med dem att du skall börja studera?
Om inte:
Dumt att byta jobb precis innan du ska börja plugga, om det inte är så att ett av de nya arbetena kan generera ett extraknäck åt dig under studietiden och ditt nuvarande inte kan det. De blir kanske inte jätteglada om de lär upp dig och du sedan sticker efter en kort tid.
Dubbel lön ett halvår kan du säkert stå ut med, eftersom du har ett någorlunda närliggande datum då du vet att du inte behöver jobba där längre.
Du har dessutom större möjlighet att spara ihop lite kapital som du kommer att ha användning för när du studerar, oavsett om du redan har sparat ihop pengar, ska lyfta csn-bidrag eller ska jobba extra för att tjäna in pengar.

Vivaldi
2013-05-26, 02:13
Frågan är om de andra företagen är intresserade av att anställa dig för ett halvårs arbete. Har du tagit upp med dem att du skall börja studera?
Om inte:
Dumt att byta jobb precis innan du ska börja plugga, om det inte är så att ett av de nya arbetena kan generera ett extraknäck åt dig under studietiden och ditt nuvarande inte kan det. De blir kanske inte jätteglada om de lär upp dig och du sedan sticker efter en kort tid.
Dubbel lön ett halvår kan du säkert stå ut med, eftersom du har ett någorlunda närliggande datum då du vet att du inte behöver jobba där längre.
Du har dessutom större möjlighet att spara ihop lite kapital som du kommer att ha användning för när du studerar, oavsett om du redan har sparat ihop pengar, ska lyfta csn-bidrag eller ska jobba extra för att tjäna in pengar.

Är väl lite så jag funderar, och anledningen till att jag funderar på att ta mellanvägen ( dtvs företagssälj då det är mer fysiskt aktivt och fritt ).

Känner att även om jag nog skulle kunna tillföra en hel del till den arbetsplatsen jag är mest intresserad av så känns det inte så schysst mot hen att lämna efter så pass kort tid, speciellt då vi kom väldigt bra överens vid intervjun.

Har dock inga problem med att jobba under 5-6 månader som säljare för att sedan lämna skeppet då jag fnyser lite åt hela branschen i sig, trots att jag råkar vara ( mycket ) duktig inom det som område.

Vivaldi
2013-05-26, 02:15
För nästan dubbla lönen så får du kanske kamma dig och bita ihop. Att ha ett jobb man inte trivs med blir troligtvis mer uthärdligt med bra betalt.

Dessutom är du säkert en sån som inte trivs att jobba oavsett, men man är ju tyvärr tvungen, och då är det the lesser of two evils på stället du tjänar mer på.

Au contraire mitt kära forumtroll så trivs jag ofantligt bra med att arbeta. Dock känner jag att jag vill UTFÖRA något som har betydelse, jag vill tillföra något. Den känslan får jag ej av mitt nuvarande arbete.

The_RobRoy
2013-05-26, 04:20
Eftersom du är så ung, är det lite tidigt att vara så bitter på jobbet. Spara ihop lite sköna pengar nu och hoppa sen på studier där du i slutändan får ett jobb du trivs med.

LoveMachine
2013-05-26, 09:49
I normala fall så är jag oftast emot tanken på att ta ett jobb bara för att man får bra betalt. Tanken på att gå åtta timmar per dag på ett jobb jag hatar skrämmer mig mer än pengarna lockar. Men om du vet vad du ska göra i framtiden och ska börja plugga så skulle jag bita ihop några månader till och spara en massa pengar inför studierna. Om inte de andra jobben du nämner är mycket mer relevanta för det du vill jobba med i framtiden.

Lachrillo
2013-05-26, 10:30
Gör det som känns roligt och utvecklande.. så kör jag..

feyin
2013-05-26, 11:16
Tänk langsiktigt. Vad far du ut av att jobba pa ditt nuvarande jobb förutom pengarna? Vad gör du med pengarna?

Kan du klättra i karriärstegen? Om du tjänar 35-40 är du bevisligen en bra säljare, är försäljning nagot du egentligen vill arbeta med da?

tossefar
2013-05-26, 11:36
Klart du ska plugga! 35-40 är ju en jättebra lön nu, men hur ball tror du den känns när du är 40? Jag säger inte att alla som pluggar får högre lön, men det öppnar ju upp möjligheterna iaf.