handdator

Visa fullständig version : Träningsschema och träningsvärk


NoPainNoGains
2013-05-24, 16:53
Tjenare.
Jag har börjat oroa mig för att jag köra samma övningar för länge, och söker svaret på frågan "Hur ofta ska man byta träningsschema?", och nej det är dock inte min fråga i detta inlägget direkt. För som jag har förstått så är det väldigt olika från individ till individ.

Men jag själv ser framgånger främst med mina bröst och armar.
Nu när jag har kört efter detta schema.
Mån:Bröst och rygg.
Tis:Armar (triceps brachii samt biceps brachii)
Ons:Ben och mage
Tors:Traps och vader samt lite mage.
Fre:Armar IGEN.

Jag trivs med detta schema, speciellt vid fokus på armarna! Men min oro börjar komma mer o mer att jag kör detta för länge och bör ändra till "standard" pass så som, bröst och triceps på Måndagar, biceps och rygg ect.
Vad tycker ni?
Jag måste även nämna att jag ALDRIG får träningsvärk. Fick det ganska grovt i mina bröst när jag började med kreatin och börja bli mer seriöst med att få större bröst och höjde i hantelpress samt bänkpress som en tok! Fick det kanske 3 pass i rad. Men efter det så har jag insett att de börjar tappa av. Så jag har börjat variera lite övningar, men jag får inte träningsvärken, och ja JAG PRESSAR SÅ HÅRT JAG KAN!
Vad kan felet vara eller är det något fel? *gah!*
Synpunkter TACK! *rolleyes*

Provrörsbarn
2013-05-24, 18:06
Tjenare.
Jag har börjat oroa mig för att jag köra samma övningar för länge, och söker svaret på frågan "Hur ofta ska man byta träningsschema?", och nej det är dock inte min fråga i detta inlägget direkt. För som jag har förstått så är det väldigt olika från individ till individ.

Men jag själv ser framgånger främst med mina bröst och armar.
Nu när jag har kört efter detta schema.
Mån:Bröst och rygg.
Tis:Armar (triceps brachii samt biceps brachii)
Ons:Ben och mage
Tors:Traps och vader samt lite mage.
Fre:Armar IGEN.

Jag trivs med detta schema, speciellt vid fokus på armarna! Men min oro börjar komma mer o mer att jag kör detta för länge och bör ändra till "standard" pass så som, bröst och triceps på Måndagar, biceps och rygg ect.
Vad tycker ni?
Jag måste även nämna att jag ALDRIG får träningsvärk. Fick det ganska grovt i mina bröst när jag började med kreatin och börja bli mer seriöst med att få större bröst och höjde i hantelpress samt bänkpress som en tok! Fick det kanske 3 pass i rad. Men efter det så har jag insett att de börjar tappa av. Så jag har börjat variera lite övningar, men jag får inte träningsvärken, och ja JAG PRESSAR SÅ HÅRT JAG KAN!
Vad kan felet vara eller är det något fel? *gah!*
Synpunkter TACK! *rolleyes*

Jag tänker fortsätta med mitt schema som jag har för jag trivs grymt bra med det! Därimot varierar jag varje pass på olika sätt såsom;
Antal reps och set
Vila mellan seten, 10sek, 30sek, 1 min osv
Droppset
Giantset
myo-set
Pryamider av olika slag
Fokusera på kontakt, styrka, den negativa fasen
Allt sånt blandar jag, så ett pass är aldrig det andra lik. Därimot kan jag köra ett pass väldigt lika varandra men med kanske 2 veckors mellanrum.

r1kkie
2013-05-24, 18:48
Du kan köra samma schema så länge det funkar, dvs att du blir starkare och utvecklas.
När folk pratar om att man ska variera ibland så räcker det med att ändra vikten. Det är en typ av variation.

Träningsvärk får man när man gör någonting man inte är van vid. Skit i om du får träningsvärk eller inte. Det säger ingenting om passet gett nått eller inte.

Ökar du fortfarande vikterna så kör på samma schema.
Gör det inte så komplicerat. :)

NoPainNoGains
2013-05-25, 13:41
Jag tänker fortsätta med mitt schema som jag har för jag trivs grymt bra med det! Därimot varierar jag varje pass på olika sätt såsom;
Antal reps och set
Vila mellan seten, 10sek, 30sek, 1 min osv
Droppset
Giantset
myo-set
Pryamider av olika slag
Fokusera på kontakt, styrka, den negativa fasen
Allt sånt blandar jag, så ett pass är aldrig det andra lik. Därimot kan jag köra ett pass väldigt lika varandra men med kanske 2 veckors mellanrum.

aa.. Okej! Förstår! Ska väl tänkta som dig framöver :) Tack! *hug*

NoPainNoGains
2013-05-25, 13:43
Du kan köra samma schema så länge det funkar, dvs att du blir starkare och utvecklas.
När folk pratar om att man ska variera ibland så räcker det med att ändra vikten. Det är en typ av variation.

Träningsvärk får man när man gör någonting man inte är van vid. Skit i om du får träningsvärk eller inte. Det säger ingenting om passet gett nått eller inte.

Ökar du fortfarande vikterna så kör på samma schema.
Gör det inte så komplicerat. :)

Ah! Okej! Jag tänkte ändra mitt schema nu en månad och sedan se om det blir någon skillnad! Men tack! :)

Tyrwing
2013-05-25, 14:57
Skriver från mobilen.
Men träningsvärk =/= bra träning. Det betyder bara att du ansträngt muskeln på ett nytt sätt som den inte är van vid.

NoPainNoGains
2013-05-25, 16:45
Skriver från mobilen.
Men träningsvärk =/= bra träning. Det betyder bara att du ansträngt muskeln på ett nytt sätt som den inte är van vid.

Okej, men om jag nu kör olika övningar, samt varierar en massa. OCH ändå inte får någon träningsvärk, menas det att jag återhämtar mig bra eller att det är dålig träning:S ?
Förresten, jag fick knappt träningsvärk i början när jag började träna...

Rabiat
2013-05-25, 17:18
Träningsvärk har inget med dina resultat att göra. Alla har sagt det, men du verkar inte förstå, så jag provar väl också. Det säger inget alls om kvaliteten på träningen.

PureWhey
2013-05-25, 17:21
Träningsvärk har inget med dina resultat att göra. Alla har sagt det, men du verkar inte förstå, så jag provar väl också. Det säger inget alls om kvaliteten på träningen.

+1
Byta övningar behöver man inte göra heller, dock kan det vara bra att variera intensiteten och repsantalet.

NoPainNoGains
2013-05-25, 17:33
+1
Byta övningar behöver man inte göra heller, dock kan det vara bra att variera intensiteten och repsantalet.

Yes. Tack! Nu är jag inte bekymrad över att jag måste lägga upp ett nytt schema :hbang:

NoPainNoGains
2013-05-25, 17:35
Träningsvärk har inget med dina resultat att göra. Alla har sagt det, men du verkar inte förstå, så jag provar väl också. Det säger inget alls om kvaliteten på träningen.

Okej. Jo, jag har allt förstått! :) tackar för svaren, nu kan jag vara lugnt och sluta fundera över detta ;) :hbang: