handdator

Visa fullständig version : Stående vadpress - röda märken/blodutgjutningar


BTA51
2013-05-24, 13:18
Vet inte om blodutgjutningar är rätt ord, men jag får alltid röda märken på traps/axlar av stående vadpress. Är det vanligt?

Har inte kört övningen på ett tag så kanske bara är tillfälligt och slutar när kroppen vant sig igen? Brukade köra stående vadpress förr och vet att jag fick det då med, men kommer inte ihåg om det gick över efter några gånger eller om det alltid var så. Det är alltså stående i en vadpressmaskin jag menar, får det inte med skivstång eller i Smith-maskin.

Jag ställer in maskinen ganska lågt så jag får böja mig för att komma under, så jag ska kunna köra hela övningen upp och ner utan att vikten landar mellan repsen. Kan det bero på det kanske?

malkin
2013-05-24, 13:22
Jag får jämt det, antar att det "ska vara så".

PureWhey
2013-05-24, 13:25
Samma här, svårt att komma undan. Har man linne och inte täcker axlarna där maskinen är klarar man sig ibland.

Dezen
2013-05-24, 13:30
Det är sömmarna från tröjan som ger mig röda märken iaf (:

beerbear
2013-05-24, 15:43
Du kan avlasta genom att lyfta i handtagen om det finns några eller sätta under handen, jag tycker det mest är obehagligt att göra så jag håller mig till lite sår på axlarna :P

BTA51
2013-05-24, 17:01
Åfan, är det sömmarna? Haha. Det förstod jag inte alls men det låter ju logiskt och förklarar varför jag inte får samma med stång. Kanske får testa det där med att hålla händerna mellan och se om det hjälper!

Några andra tips folk har om jag också tycker det är obehagligt?

svenbanan
2013-05-24, 17:05
Jag förstår inte problemet? Du lägger nåt tugnt på axlarna som du låter ligga där och trycka i nån minut. Klart du kommer få lite röda märken. Det får man ju av vilken ryggsäck som helst. Det är absolut ingen fara.

BTA51
2013-05-24, 17:31
Jag förstår inte problemet? Du lägger nåt tugnt på axlarna som du låter ligga där och trycka i nån minut. Klart du kommer få lite röda märken. Det får man ju av vilken ryggsäck som helst. Det är absolut ingen fara.

Alltså det är inte att jag blir "lite röd" som om man t.ex. slår sig eller har en ryggsäck, utan att jag får som stora röda rivmärken från nacken ut till axeln. Ser ut som att jag blivit piskad eller något. Det är väldigt fult. Men på andra här låter det som att det är sömmen från min träningströja som river mig.

King Grub
2013-05-24, 17:44
Inte river, men tyngden av vikten på sömmarna trycker sönder blodkärl.

svenbanan
2013-05-24, 17:44
Alltså det är inte att jag blir "lite röd" som om man t.ex. slår sig eller har en ryggsäck, utan att jag får som stora röda rivmärken från nacken ut till axeln. Ser ut som att jag blivit piskad eller något. Det är väldigt fult. Men på andra här låter det som att det är sömmen från min träningströja som river mig.

Du får alltså inte ett märke rätt under där dynan på vadpressen ligger mot axlarna?

Knäpp ett kort på eländet och lägg upp. Jag har svårt att se att stora röda rivmärken som ser ut som piskrapp skulle vara irritation från sömmen bara.

BTA51
2013-05-24, 17:56
Du får alltså inte ett märke rätt under där dynan på vadpressen ligger mot axlarna?

Knäpp ett kort på eländet och lägg upp. Jag har svårt att se att stora röda rivmärken som ser ut som piskrapp skulle vara irritation från sömmen bara.

Nä det går som en linje från nacke till axel, och stämmer bra överens med där sömmen ligger. Försökte ta bild men gick inte att se så bra på de jag tog i ljuset ihop med att jag är blek. Är dock ganska säker på att det stämmer att det är sömmen.

svenbanan
2013-05-24, 18:20
Nä det går som en linje från nacke till axel, och stämmer bra överens med där sömmen ligger. Försökte ta bild men gick inte att se så bra på de jag tog i ljuset ihop med att jag är blek. Är dock ganska säker på att det stämmer att det är sömmen.

Dåså, mystery solved. Dock är det ju fortfarande mer eller mindre skitsamma. Ingen fara om du inte kör detta varje dag så rodnaden aldrig går ned.

z_bumbi
2013-05-25, 20:14
Testa med armarna framåt så att du sprider ut vikten över en större yta, med samma metod kan man också ibland klara av att köra i vadpressar som inte passar den egna kroppen.

Perra.S
2013-05-25, 21:24
Såhär ser mina axlar ut efter dagens benpass med stående vadpress, gissar på att det är liknande som det ser ut för ts?

http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/Perra-S/axel_zps06694c96.jpg

Dock får jag likadana blodutgjutningar (rätt ord?) efter ett hårt ryggpass, någon som kan förklara det? :confused:

BTA51
2013-05-25, 21:39
Testa med armarna framåt så att du sprider ut vikten över en större yta, med samma metod kan man också ibland klara av att köra i vadpressar som inte passar den egna kroppen.

Hade armarna framåt på handtagen som är på maskinen, eller menar du på något annat vis?

Såhär ser mina axlar ut efter dagens benpass med stående vadpress, gissar på att det är liknande som det ser ut för ts?

http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/Perra-S/axel_zps06694c96.jpg

Dock får jag likadana blodutgjutningar (rätt ord?) efter ett hårt ryggpass, någon som kan förklara det? :confused:

Ja det är precis sådär jag får!