handdator

Visa fullständig version : Morgonbekymmer, illamående p.g.a kost?


Västkustarn
2013-05-24, 12:26
Jag har ett litet "problem". Jag mår illa/ känner mig typ åksjuk efter frukost.

Men det är inte alltid utan bara när jag är på jobbet 2-3 dagar i veckan har
sen 8v tillbaka legat på ett underskott.

Frukosten på jobbet skiljer sig från frukosten hemma. När jag är ledig fastar jag oftast, gör jag inte det äter jag mest protein och kolhydrat men när jag är på jobbet äter jag protein å fett.

hur ser då min jobb morgon ut? jo såhär..

05.30 klockan ringer

06.00 kaffe och bcaa

09-10.00 frukost
150g tonfisk
4st ägg
3st multivitamin
2st D-vitamin
1st zink
2st kaffe

11.00-13.00 illamående :(

Vad kan detta bero på?
Är det zinken som spelar mig ett spratt?
Kaffe dricker jag mycket och ofta och har alltid gjort så tror inte det beror på koffinet..

AronP
2013-05-24, 12:29
Du är gravid ;)

EDIT: Bara att du normalt fastar kan ju påverka. Kaffe kan påverka. Mängden fett i äggen kan påverka. Sen ser jag ingen poäng med 3 st multivitamin.

Tolkia
2013-05-24, 12:52
Sen ser jag ingen poäng med 3 st multivitamin.
Tablettdosen på morgonen låter som något man skulle kunna må rätt illa på; prova att plocka bort dem helt ett par veckor och se vad som händer. Det tar lång tid att utveckla bristsjukdomar, så du kommer inte att få några akuta negativa effekter av det. Sedan kan nog fyra ägg vara rätt häftigt också, om man har en känslig mage.

Kvicksilver
2013-05-24, 13:03
Lite ot men varför så mycket vitaminpiller? Du har aldrig funderat på att äta frukt och grönt istället?

Västkustarn
2013-05-24, 13:33
Gravid!!?? Nu igen!


Multivitaminen rekomenderas det att ta 6st om dagen men jag kör bara halva dosen, 3st.

Knepigt att det har kommit nu. Får helt enkelt utesluta pillrena, bara det att det är min fettrikaste måltid på hela dagen så då känns det rätt å köra vitaminerna ihop med det.

Tolkia
2013-05-24, 14:41
Multivitaminen rekomenderas det att ta 6st om dagen men jag kör bara halva dosen, 3st.
Börja med ett preparat där ett (alt. två om du vill kunna halvera) räcker.

Västkustarn
2013-05-24, 15:04
Börja med ett preparat där ett (alt. två om du vill kunna halvera) räcker.

Ok jag släpper dem ett tag å ser om det bättrar sig. Äter en hyfsat allsidig kost så de kanske inte är så nödvändiga som jag tror..

Om man tittar åt zinken, är det något som jag bör behålla..?
Genom vilka livsmedel får jag i mig zink?

nitz
2013-05-24, 15:09
Ok jag släpper dem ett tag å ser om det bättrar sig. Äter en hyfsat allsidig kost så de kanske inte är så nödvändiga som jag tror..

Om man tittar åt zinken, är det något som jag bör behålla..?
Genom vilka livsmedel får jag i mig zink?

http://matkalkyl.se/naringsamnen61.php

King Grub
2013-05-24, 15:18
Vad innebär "1st zink"?

50-150 gram zink från tillskott har rapporterats ge magproblem och illamående.

Övre tolererbara gräns är satt vid 40 mg.

Gober
2013-05-24, 15:24
Vad är det för multivitamin du ska ta sex av? De flesta brukar ju vara 1 tablett. Är det typ Orange Triad eller liknande för de och liknande brukar innehålla överdrivet mycket av en del ämnen.

Västkustarn
2013-05-24, 16:46
Vad innebär "1st zink"?

50-150 gram zink från tillskott har rapporterats ge magproblem och illamående.

Övre tolererbara gräns är satt vid 40 mg.

Oj det har jag inte i huvet tyvärr, men det är bs egna märke.

Vad är det för multivitamin du ska ta sex av? De flesta brukar ju vara 1 tablett. Är det typ Orange Triad eller liknande för de och liknande brukar innehålla överdrivet mycket av en del ämnen.

Ja den är det orange triad. Stora orangea tabletter.

Linjedomarn
2013-05-24, 16:50
Tonfisk på morgonen.. jag skulle nog må rätt dåligt också.

Wzup2u
2013-05-24, 18:04
same shit before la ner frukost och det löste sig =) bara plussa på de andra måltiderna.
vet innte vad de kan bero på i ditt fall men pf trivs jag med nu.

Gober
2013-05-24, 18:25
Ja den är det orange triad. Stora orangea tabletter.

Tror problemet kan ligga där, har för mig att de tabletterna är ganska överdoserade, det plus zink är säkert vad som ställer till det. Testa att byta ut mot en vanlig multivitamin från tex BS?

Enblom
2013-05-25, 14:00
Prova att skippa vitaminerna. Fick lägga av med det själv då dom innehöll mycket järn vilket gjorde mig illamående.

tjing
2013-05-25, 14:10
Zink gör mig iaf illamående som tillskott och 3 st multivitaminer. Plocka bort zink först och främst.

Som King Grub skriver finns det biverkningar kopplade till ett högt intag av zink och med multivitamin och separat zinksupplementering hamnar du förmodligen rätt högt.

Kollade upp orange triad, verkar vara ett överdoserat tillskott som lanseras som något tränande behöver. Zinkmängden uppgår till 30 mg i en dos. När jag ändå är i farten noterar jag också att det är väldigt höga mängder vitamin b12 (inte farligt per se) och det kan ge biverkningar.

Byt ut är mitt tips.

Västkustarn
2013-05-27, 06:56
tack för infon, idag ska jag släppa alla piller och se hur jag mår.

frippe33
2013-05-27, 15:22
Jag vet två pers som spytt efter att på fastande mage tagit en multivitamintablett. Själv upplever jag viss matkoma med tillhörande illamående om jag äter en stor mängd protein.