handdator

Visa fullständig version : Glycerol... igen


acidbl00d
2004-02-27, 19:08
vet det finns andra trådar om det här har läst varenda en... Har förresten nog läst det mesta som finns på svenska att läsa om det...

Jag köpte en flaska idag 300ml. Men ingen som svarar klart på hur man skall dosera och under HUR LÅNG PERIOD. Ge gärna förslag på andra doseringar än vara 50ml innan träning med vatten.

Starke_arvid
2004-02-27, 20:57
Kära ab,

för att kunna svara på din fråga så vill jag ha svar på vad syftet med glycerol för DIG är? Finns en del användningsområden för glycerol, vilka jag helst inte vill redogöra för.

Återkommer när du har svarat!


MvH // S_A

Fartman
2004-02-27, 21:00
varför har du gått och köpt en flaska när du inte vet hur du ska använda den?

Snezz
2004-02-27, 23:40
Kostade ju 50 spänn :)

Ursäkta jag glömde. Jag vill använda det tillsammans med ala+kreatin. Tränar "normal" stryketräning är ute efter massan och ligger på bulk.

EDIT: //acidbl00d

Starke_arvid
2004-02-28, 01:05
Originally posted by Snezz
Kostade ju 50 spänn :)

Ursäkta jag glömde. Jag vill använda det tillsammans med ala+kreatin. Tränar "normal" stryketräning är ute efter massan och ligger på bulk.

EDIT: //acidbl00d

Finns som sagt många varianter att applicera glycerol på träningen. Jag har ständig kontakt med Hugo Girards(elit strongman) träningspolare, han har ca 15-20ml Glycerol i sina post-workout shakes. Det höjer smaken och ökar återhämtningen. Det sägs även att en hel del glycerol späder ut blodplasman, varav trycket/pumpen man kan få på träningarna.
Man kan få ont i huvudet och ögonen om man dricker för mycket glycerol på en gång, det beror på de kemikaliska egenskaper glycerol har. För att fatta mig kort så beror det på vätskebalansen helt o hållet, så drick M Y C K E T vatten i samband med glycerol, dela gärna upp intaget under ett dygn om du ska köra dagligen.


MvH // S_A

acidbl00d
2004-02-28, 01:19
Originally posted by Starke_arvid


Finns som sagt många varianter att applicera glycerol på träningen. Jag har ständig kontakt med Hugo Girards(elit strongman) träningspolare, han har ca 15-20ml Glycerol i sina post-workout shakes. Det höjer smaken och ökar återhämtningen. Det sägs även att en hel del glycerol späder ut blodplasman, varav trycket/pumpen man kan få på träningarna.
Man kan få ont i huvudet och ögonen om man dricker för mycket glycerol på en gång, det beror på de kemikaliska egenskaper glycerol har. För att fatta mig kort så beror det på vätskebalansen helt o hållet, så drick M Y C K E T vatten i samband med glycerol, dela gärna upp intaget under ett dygn om du ska köra dagligen.


MvH // S_A

tackar för svaret, blir nog nått sånt jag kommer köra. Får hoppas på ordentligt tryck!

acidbl00d
2004-02-28, 13:57
Hittade lite skoj på en sida. För er som är intresserade. Handlar mest om löpning i värme men ändå intressant:


Performance Benefits

Despite the potential glycerol offers, there has been only a handful of studies looking at the effect of glycerol on athletic performance.
Most of the studies have looked at exercise endurance at a set workload and have found that athletes who have used glycerol are able to exercise for about 20% longer before fatiguing than those who didn't.
This sort of trial is different to a race where an athlete must cover a fixed distance in the shortest possible time. No published studies have used this type of design so it is hard to say how much faster an athlete would go in a race situation except that it would be much smaller than 20%, probably in the region of 1-5%. Further research in this area is obviously needed to turn up these answers.

How to Use Glycerol

Several studies have measured total body water and urine output for different amounts of glycerol and water taken at different times. The best method was to start 150 minutes before the start of competition by drinking 1 g of glycerol per kg of body weight, mixed into 4 ml of water per kg of body weight. For a 70 kg person that works out to 70 g of glycerol with 280 ml of water. At 120 and 105 minutes to go, drink 5 ml of water per kg of body weight (350 ml/70 kg). Ninety minutes out have another glycerol drink the same as the first, followed by 5 ml of water per kg of body weight with 75 minutes to go with the last one, one hour out from the start of competition.

Glycerol is available cheaply from pharmacies. A 200ml bottle costs around $6.

If you are interested in using glycerol to hyper-hydrate before a race be sure to try it out at a race that isn't too important as some people can get headaches and blurry vision for a short while. Also remember that it will probably only give you any benefit in hot weather. Diabetics should avoid using glycerol, as should pregnant women and migraine sufferers. Those with kidney failure, heart failure, high blood pressure or liver disorders must seek medical advice before considering glycerol. No lasting effects have been reported in normal healthy individuals.

acidbl00d
2004-02-28, 14:11
Mera om dosering:

# Drink 5 ml/kg of a 20% glycerol solution.
# Wait 30 minutes, then drink 5 ml/kg of water.
# Wait 15 minutes, then drink 5 ml/kg of water.
# Wait 15 minutes, then drink 1 ml/kg of a 20% glycerol solution and 5 ml/kg of water.
# Wait 30 minutes, then drink 5 ml/kg of water.
# Begin exercise one hour later.

Starke_arvid
2004-02-28, 18:15
Ja, precis, därför jag frågade om användningsområde.
Visste ni även att glycerol var dopingsklassad under något år, vid 1996?
Varför kan jag inte nämna här, kan användas vid "fel" syfte om man förstår hur det står till.
Men hur som helst, den finns inte under IOK's-lista längre iaf. Möjligen i några sporter där man kan han nytta av glycerol, t ex som cykling, löpning & etc.


MvH // S_A

Tomas W
2004-02-28, 19:00
Hur gick det? Fick du någon effekt?

acidbl00d
2004-02-29, 10:35
97 blev det lagligt...

Vet inte än med effekten får se på måndag antar jag

Starke_arvid
2004-02-29, 14:14
Originally posted by Tomas W
Hur gick det? Fick du någon effekt?

Läste du hans syfte?
Effekt på några få dagar som man kan relatera till just Glycerol?

Vill man ha temporär styrkeökning så kan man ladda upp glykogendepåerna i ett par dagar samtidigt med ett ökat vätskeintag, kreatin och ALA är till fördel om man har det till hands. Sista dagen så börjar man dricker Glycerol samtidigt som man ökar vattenintaget ännu MER. Jag vet folk som har kört på dopingpreparat och tycker att trycket dem får av glycerol+glykogenladning är jämförebart.


MvH // S_A

acidbl00d
2004-02-29, 16:12
Originally posted by Starke_arvid


Läste du hans syfte?
Effekt på några få dagar som man kan relatera till just Glycerol?

Vill man ha temporär styrkeökning så kan man ladda upp glykogendepåerna i ett par dagar samtidigt med ett ökat vätskeintag, kreatin och ALA är till fördel om man har det till hands. Sista dagen så börjar man dricker Glycerol samtidigt som man ökar vattenintaget ännu MER. Jag vet folk som har kört på dopingpreparat och tycker att trycket dem får av glycerol+glykogenladning är jämförebart.


MvH // S_A

Intressant det här ju. Vet du nånstans man kan läsa mer om det? Inte hittat nått bra hur mycket jag än sökt...

Starke_arvid
2004-02-29, 16:40
Originally posted by acidbl00d


Intressant det här ju. Vet du nånstans man kan läsa mer om det? Inte hittat nått bra hur mycket jag än sökt...


Vad vill du veta?
Jag är bekant med den personen som började babbla om glycerol på de svenska forumen, som nu har nått hit.

MvH // S_A

acidbl00d
2004-03-01, 16:20
Originally posted by Starke_arvid



Vad vill du veta?
Jag är bekant med den personen som började babbla om glycerol på de svenska forumen, som nu har nått hit.

MvH // S_A

Allt :)

Vilket sjukt tryck jag fick idag. Laddade upp ordentligt innan med ca 70ml och massa vatten. Pump efter första setet. Se träningsdagboken för mer... Riktigt najs!

Sverker
2004-03-01, 16:34
Bara nu inte någon förgiftar sig med glykol istället.

Namnet är snarlikt och smaken nästan samma. Glykolen häller man i kylaren på bilen:nono: