handdator

Visa fullständig version : Träningsformen Tabata


limenka
2013-05-24, 01:20
Har testat på några Tabatapass och undrar vilken effekt denna träningsform har. Är det främst uthållighet som tränas?

Enligt Internet ska det vara den optimala träningsformen, vad det nu betyder.

/Limenka

svenbanan
2013-05-24, 01:38
Det beror på vad man kör för övning i intervallerna.
Om man kör på cykel (vilket är det dessa intervaller utformats för) så är det främst syreupptagning, dvs VO2 max, som tränas väldigt effektivt.

Själv har jag bara kört det för pushups. Då blir det främst uthållighet som tränas, eftersom det blir så himla kort vila mellan varje set. Rätt effektivt sätt att bli bättre på att göra fler armhävningar i ett sträck. Tar ju inte lång tid heller.

Jag tänker inte ta med tång i det där om optimal träningsform... ;)

Matsa
2013-05-24, 03:07
Tabataintervaller togs faktiskt fram för japanska skridskosprinters, jag undrar om det verkligen gjordes på cykel från början eller om de bara använde den vid testet för att det är lättare att mäta. Skridskolagets tränare hade ju använt metoden ett tag innan Tabata gjorde sina tester.

Dan John förespråkar Tabataintervaller i frontböj. Jag har inte provat, det verkar jobbigt...

ATJL
2013-05-24, 04:48
Frågar man upphovsmannen, mr Tabata dvs., så menar han att just formatet 20-10sek inte behöver vara optimalt på ngt sätt utan passade hans undersökning. Hans främsta slutsats var i grova drag att just dubbelt arbete mot vila var extremt effektiv, sedan vilka tidsintervall som var bäst har han ingen exakt uppfattning om.

Har tyvärr inte ngn referens på ovanstående då dy bygger på en tidningsintervju. Han var dock synnerligen tydlig på detta.

Mvh

svenbanan
2013-05-24, 10:27
Ja, det där med skidsko ringer nån klocka i bakhuvudet. Jag kanske blandade ihop det.

svenbanan
2013-05-24, 10:34
Hittade denna artikel. Den verkar svara på alla frågor:

http://robertsontrainingsystems.com/blog/the-tabata-myth/

Kendouy
2013-05-24, 10:38
"Enligt Internet"?

Jag tror du kan hitta både det ena och det andra på internet som säger rätt radikalt olika saker.

stridis
2013-05-24, 11:00
Vi körde lite tabata intervall fys på thaiboxningen kommer jag ihåg. Klart jobbigt men givande.

Beemel
2013-05-24, 14:30
Vi körde lite tabata intervall fys på thaiboxningen kommer jag ihåg. Klart jobbigt men givande.

Samma här, vi kör tabata intervall på Karaten då och då.
Jag brukar använda det själv för att motivera/tvinga mig till några extra situps/crunches.

Tycker det funkar bra både på armhävningar, situps/crunches, benböj med kroppsvikt. Statiska övningar som plankan och sitta mot en vägg kräver lite längre tid, så där funkar de inte lika bra för mig.

major Pectoralis
2013-05-24, 14:31
Har testat på några Tabatapass och undrar vilken effekt denna träningsform har. Är det främst uthållighet som tränas?

Enligt Internet ska det vara den optimala träningsformen, vad det nu betyder.

/Limenka

som du skriver är det mest enligt internet.

Om den är effektiv för något så är det för den anaeroba uthålligheten och möjligen uthålligstyrkan - om man gör Tabata i något tungt träningsmoment.

Åsberg
2013-05-24, 14:39
"Enligt Internet"?

Jag tror du kan hitta både det ena och det andra på internet som säger rätt radikalt olika saker.

Skulle gissa på att han var ironisk men ändå nyfiken på den nämnda träningsmetoden.