handdator

Visa fullständig version : Återigen - Kolo är INTE ett fritt forum


Allan
2013-05-23, 19:47
Bara så ni vet. Ni får tycka vad ni vill, och säga det också, Nån annanstans.

Men på Kolozzeum håller ni er till reglerna. Det ni behöver veta finns dels i regelverket (här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6018)) och i Uppförandekoden (här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91128&highlight=Uppf%F6randekod)).

Det som står där är inte förhandlingsbart eller öppet för debatt. Det är vad som gäller. Den som inte gillar det kan klicka sig nån annanstans.


Tråden lämnas öppen för eventuella frågor, men tjafs om detta kommer icke att tolereras.

Vasstand
2013-05-23, 19:51
§5. Irrelevanta nonsensinlägg som inte har med forumet eller en diskussion att göra kommer att raderas. Dvs folk som skriver något helt ovidkommande mest för att jävlas eller förstöra, sk. Trolling. Upprepningar leder till varning.

Vem är det som avgör det här och varför? Kanske är något som den personen som väljer att agera på det inte alls förstår sig på och nån varnas i onödan.

Innan du svarar "Det är jag, och där med basta!!" så ja jag förstår ju att du gör precis vad du vill Allan, men vad är då ens vitsen med reglerna?

Rabiat
2013-05-23, 19:54
Var kan jag läsa om hur dessa "straffpoäng" som jag lyckats dra på mig två funkar?

mikaelj
2013-05-23, 19:58
§5. Irrelevanta nonsensinlägg som inte har med forumet eller en diskussion att göra kommer att raderas. Dvs folk som skriver något helt ovidkommande mest för att jävlas eller förstöra, sk. Trolling. Upprepningar leder till varning.

Vem är det som avgör det här och varför? Kanske är något som den personen som väljer att agera på det inte alls förstår sig på och nån varnas i onödan.

Innan du svarar "Det är jag, och där med basta!!" så ja jag förstår ju att du gör precis vad du vill Allan, men vad är då ens vitsen med reglerna?

Att upplysa dig om det.

tossefar
2013-05-23, 19:59
§5. Irrelevanta nonsensinlägg som inte har med forumet eller en diskussion att göra kommer att raderas. Dvs folk som skriver något helt ovidkommande mest för att jävlas eller förstöra, sk. Trolling. Upprepningar leder till varning.

Vem är det som avgör det här och varför? Kanske är något som den personen som väljer att agera på det inte alls förstår sig på och nån varnas i onödan.

Innan du svarar "Det är jag, och där med basta!!" så ja jag förstår ju att du gör precis vad du vill Allan, men vad är då ens vitsen med reglerna?

Får du en varning för något så vet du ju till nästa gång att inte posta liknande.

Vasstand
2013-05-23, 20:12
Att upplysa dig om det.

Och vad är vitsen i att bli upplyst om man fortfarande inte förstår varför eller ens vet varför man har blivit varnad? Ibland kommer varningen efter ett par timmar, och då har man hunnit posta en massa olika poster så man inte vet vilken de rörde sig om.

Som den här tråden då, vilket ämne är det den syftar till? Vad var det Allan läste som fick det att rinna över så han gjorde posten, eller gjorde han den bara för att?

Angel
2013-05-23, 20:16
Och vad är vitsen i att bli upplyst om man fortfarande inte förstår varför eller ens vet varför man har blivit varnad? Ibland kommer varningen efter ett par timmar, och då har man hunnit posta en massa olika poster så man inte vet vilken de rörde sig om.

Som den här tråden då, vilket ämne är det den syftar till? Vad var det Allan läste som fick det att rinna över så han gjorde posten, eller gjorde han den bara för att?


Det står väl nånstans i ens adminpanel där.

Mvh en som var bannad i 3år.

Andy.da.wohoo
2013-05-23, 20:19
Sker en löpande diskussion om reglerna bland moderatorerna?

Tricce
2013-05-23, 20:25
Med 99% säkerhet handlar det om http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200587

hurril
2013-05-23, 20:31
Kolozzeum är inte fritt forum men skulle tjäna på att vara ett transparent sådant när det gäller modereringen i vissa lägen. Det ÄR de facto svårt att förstå vad som är rätt nivå ibland.

Ristretto
2013-05-23, 20:38
*hug*Kolozzeum är inte fritt forum men skulle tjäna på att vara ett transparent sådant när det gäller modereringen i vissa lägen. Det ÄR de facto svårt att förstå vad som är rätt nivå ibland.

PixelMiner
2013-05-23, 20:39
Kolozzeum är inte fritt forum men skulle tjäna på att vara ett transparent sådant när det gäller modereringen i vissa lägen. Det ÄR de facto svårt att förstå vad som är rätt nivå ibland.

Den gången som jag var dum (vilket var länge sedan nu) och fick mig en varning så hade moderatorn den goda smaken att skicka ett PM där det förklarades tydligt varför jag varit dum. Jag antar/hoppas att samma sak sker för de som blir varnade/bannade idag.

Med det sagt så vill jag ge alla moderatorer en stor tumme upp. Personligen gillar jag att kolozzeum är ett hårt modererat forum. Kan bli otroligt trött på andra forum där dryga användare får härja fritt med personangrepp, trollande, osv...

Latissimus Dorsi
2013-05-23, 20:41
Apropå sånt, något jag stört mig på något enormt är att varningspoäng är permanenta. Sitter på 4 varningspoäng och skriver oftast något, och suddar sedan ut i rädsla av att bägaren ska rinna över och att jag ska bli bannad. Varningspoängen jag fått håller jag dels inte med om vissa, dels var vissa idioti av mig när jag var ny. Tycker de borde ha ett ''bäst före datum''. Sen borde alternativet att bli bannad 2 veckor, eller en månad existera.

Alexton
2013-05-23, 20:42
Gissar att ibland är det inte bara ett inlägg utan hela tråden som vandrar ned i stupet där det inte ser ut som det kommer leda till något vettigt utan spåra. Två trådar får mig att misstänka precis detta

PixelMiner
2013-05-23, 20:48
Sitter på 4 varningspoäng och skriver oftast något, och suddar sedan ut i rädsla av att bägaren ska rinna över och att jag ska bli bannad.

Är detta inte precis anledningen till att det finns varningspoäng?

Tänk om alla användare kunde tänka lite inte man postar. Framförallt när man postar i trådar där tonläget är högt. Då är det nyttigt att ta ett steg tillbaka och fundera på om man verkligen skall trycka på "skicka svar" knappen.

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Bryggan
2013-05-23, 20:53
Apropå sånt, något jag stört mig på något enormt är att varningspoäng är permanenta. Sitter på 4 varningspoäng och skriver oftast något, och suddar sedan ut i rädsla av att bägaren ska rinna över och att jag ska bli bannad. Varningspoängen jag fått håller jag dels inte med om vissa, dels var vissa idioti av mig när jag var ny. Tycker de borde ha ett ''bäst före datum''. Sen borde alternativet att bli bannad 2 veckor, eller en månad existera.Var ser man varningspoängen? Jag borde rimligtvis ha åtminstone ett varningspoäng eftersom jag fick en snäll men bestämt åthutning för dåligt uppförande...säkert korrekt gjort. Men det hade ju varit bra att veta vad man har så det inte "skenar" iväg sas.

Wzup2u
2013-05-23, 20:53
dock mkt bra att man kan få fler varningar till skillnad mot andra forum där man blir avstängd i månader efter 1 varning.

Rabiat
2013-05-23, 20:56
Men det är väl rätt uppenbart när man kliver över gränsen, även innan man skickat det? Jag fick en varning värd två poäng, och redan när jag skrev inlägget tänkte jag "Om man kunde få några påföljder här skulle jag få det för detta, men det skulle det verkligen vara värt!" och så visade det sig att saker KAN få påföljder :)

Latissimus Dorsi
2013-05-23, 21:02
Är detta inte precis anledningen till att det finns varningspoäng?

Tänk om alla användare kunde tänka lite inte man postar. Framförallt när man postar i trådar där tonläget är högt. Då är det nyttigt att ta ett steg tillbaka och fundera på om man verkligen skall trycka på "skicka svar" knappen.

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Sure, men de borde ändå gå ut efter en viss period. Folk kan ha en dålig dag. Att bara ha 2-3 chanser på sig om man ska vara medlem 4-5 år är inte riktigt rimligt. Då snackar vi självklart milda övertramp, så som lite för högt tonläge eller lite OT.

Mart|n
2013-05-23, 21:13
Sure, men de borde ändå gå ut efter en viss period. Folk kan ha en dålig dag. Att bara ha 2-3 chanser på sig om man ska vara medlem 4-5 år är inte riktigt rimligt. Då snackar vi självklart milda övertramp, så som lite för högt tonläge eller lite OT.

Jag har varit aktiv här i snart elva år och jag har aldrig fått en endaste varning. Antingen beter man sig ordentligt eller så åker man ut.

Och även om man har en dålig dag så är det ingen ursäkt till att bete sig som en idiot.

Oxe
2013-05-23, 21:15
Jag har 2 varningspoäng på vad är det 11år.

brukar säga vad jag tycker ifall folk inte är förefterblivna, sen har jag ju för fått förmaningar om att jag inte skall titta på vissa ställen där retarderade sitter och häckar det spelar ingen roll vad man säger dom kommer fortfarande vara dumma i huvudet

pwnyou
2013-05-23, 21:17
Jag har 2 varningspoäng på vad är det 11år.

brukar säga vad jag tycker ifall folk inte är förefterblivna, sen har jag ju för fått förmaningar om att jag inte skall titta på vissa ställen där retarderade sitter och häckar det spelar ingen roll vad man säger dom kommer fortfarande vara dumma i huvudetEn ny användare hade garanterat fått en varning för det här inlägget :)

Carnes
2013-05-23, 21:21
Jag har fått alla mina varningspoäng (2 eller 3) av att posta roliga gifs (som var rätt OnT) i Byggartråden. Samtidigt skriver jag inlägg om mina sexköp, fighter på stan osv utan problem. Som Lats sa, varningarna (iaf för ''småskit'') bör försvinna efter en viss tid.

Edit; Håller med Hurril. Ibland så har folk fått varningar för att dom har ''sänkts sig'' till folk med över 1k inläggs nivå (nämner inga namn, men jag tror dom flesta vet vilka jag pratar om..). Jag förstår att man får mer svängrum med tiden osv.. Men vissa saker ni mods gör är lite lustiga.

Vasstand
2013-05-23, 21:22
Kolozzeum är inte fritt forum men skulle tjäna på att vara ett transparent sådant när det gäller modereringen i vissa lägen. Det ÄR de facto svårt att förstå vad som är rätt nivå ibland.

3JWTaaS7LdU

:)

En ny användare hade garanterat fått en varning för det här inlägget :)

Det står i reglerna att äldre medlemmar särbehandlas och att de har mycket större tolerans mot trams från dessa och om du i kombination med detta är en tjej så kan du skriva i princip vad du vill.

Rabiat
2013-05-23, 21:24
En ny användare hade garanterat fått en varning för det här inlägget :)

Va? Det tror jag inte...

Bryggan
2013-05-23, 21:27
Jag har 2 varningspoäng på vad är det 11år.

brukar säga vad jag tycker ifall folk inte är förefterblivna, sen har jag ju för fått förmaningar om att jag inte skall titta på vissa ställen där retarderade sitter och häckar det spelar ingen roll vad man säger dom kommer fortfarande vara dumma i huvudet

En ny användare hade garanterat fått en varning för det här inlägget :)
Vad betyder förefterblivna då pwnyou? Det borde rimligtvis betyda att en "efterbliven" är "före" vilket logiskt betyder en helt normal person...ser inget fel här!


:D

Lucipha
2013-05-23, 21:28
Allan: Nu när du ändå pekar med hela handen och gör som du vill, varför inte vara konsekvent med det? Av någon annledning lyckas alla trådar om invandring/sd urarta pga att ett fåtal uppenbara fragglar gör det de brukar tills tråden förstörs helt och sedan stängs. Varför inte kicka ut nyss nämnda fragglar direkt istället så att resten kan föra en sansad debatt?

Sen får du/ni gärna bli hårdare på att banna folk som uteslutande bara förstör trådar genom att trolla, ordvitsa och vara allmänt oseriösa

Morty
2013-05-23, 21:31
Allan: Nu när du ändå pekar med hela handen och gör som du vill, varför inte vara konsekvent med det? Av någon annledning lyckas alla trådar om invandring/sd urarta pga att ett fåtal uppenbara fragglar gör det de brukar tills tråden förstörs helt och sedan stängs. Varför inte kicka ut nyss nämnda fragglar direkt istället så att resten kan föra en sansad debatt?

Sen får du/ni gärna bli hårdare på att banna folk som uteslutande bara förstör trådar genom att trolla, ordvitsa och vara allmänt oseriösa

+1 för detta. Bort med rasisterna, stäng iaf av dem från allmänt. Det gör att jag kollar alldeles för sällan i allmänt, som var en riktigt kul forumdel för några år sedan när rasismen var ett betydligt mindre problem.

Dreas
2013-05-23, 21:31
Fick två varningspoäng för att jag kallade en individ inkompetent i ett ämne. Ämnet är ett han vid flertalet tillfällen visat sig sakna koll på i såpass hög utsträckning att han kan diskutera det. Men ack, så får man inte göra. Det är iofs ok, men att poängen är permanenta borde ses över. Försvinna efter två år?

Oxe
2013-05-23, 21:33
En ny användare hade garanterat fått en varning för det här inlägget :)

Det är skillnad på folk och folk och jag är jävligt gullig, nja det är inga övertramp där hade jag namngett eller antytt vilka jag menar så är det ju övergränsen det handlar mycket om att använda sunt förnuft
Hade jag gjort det hade jag blivit varnad som vilken nykomling som helst

Carnes
2013-05-23, 21:35
+1 för detta. Bort med rasisterna, stäng iaf av dem från allmänt. Det gör att jag kollar alldeles för sällan i allmänt, som var en riktigt kul forumdel för några år sedan när rasismen var ett betydligt mindre problem.

Jag tycker modsen gör ett bra jobb med att banna rasisterna. Men du kanske menar ''rasisterna'' som i oss som röstar SD?

Bailah
2013-05-23, 21:36
Jag fick 2 varningspoäng för att jag länkade till någon "freaks of youtube"
Där någon hade lagt upp ett klipp på mig. Vet fortfarande inte vad jag gör på den sidan? Men vissa skumma skumma personen gillar mig, mer än hälsosamt.

arthax
2013-05-23, 21:41
+1 för detta. Bort med rasisterna, stäng iaf av dem från allmänt. Det gör att jag kollar alldeles för sällan i allmänt, som var en riktigt kul forumdel för några år sedan när rasismen var ett betydligt mindre problem.

.. och vänsterfascisterna :thumbup:

Morty
2013-05-23, 21:45
Jag tycker modsen gör ett bra jobb med att banna rasisterna. Men du kanske menar ''rasisterna'' som i oss som röstar SD?

Ofta synonymt, yup.

Bryggan
2013-05-23, 21:55
Är det inte lite svårt att dra en gräns tycker ni för vad människor får eller inte får ha för åsikter? Vad som är rätt eller fel kommer ju inte alltid att överensstämma med era preferenser...eller? Själv gillar jag inte religiösa särdeles mycket men ändå så har jag dem omkring mig hela dagarna och accepterar dem. Har en homosexuell kompis som fick sluta sin teologiutbildning för att klasskamraterna började prata om att det var okristligt att vara homosexuell. Drar man det ännu längre så kommer bokstavstroende och då skall kvinnan hållas kort och homosexuella ska avrättas. Den typen av galenskap låter vi florera fritt i samhället som om det inte betyder något alls.

Genom att inte tillåta folk att ventilera sina åsikter blir nog i längden ohållbart.

hurril
2013-05-23, 22:00
Är det inte lite svårt att dra en gräns tycker ni för vad människor får eller inte får ha för åsikter? Vad som är rätt eller fel kommer ju inte alltid att överensstämma med era preferenser...eller? Själv gillar jag inte religiösa särdeles mycket men ändå så har jag dem omkring mig hela dagarna och accepterar dem. Har en homosexuell kompis som fick sluta sin teologiutbildning för att klasskamraterna började prata om att det var okristligt att vara homosexuell. Drar man det ännu längre så kommer bokstavstroende och då skall kvinnan hållas kort och homosexuella ska avrättas. Den typen av galenskap låter vi florera fritt i samhället som om det inte betyder något alls.

Genom att inte tillåta folk att ventilera sina åsikter blir nog i längden ohållbart.

Grejen är att att rasism-grejen t ex är så jävla tröttsam. Diskussionerna är intressanta i viss mån men när det, som nu, är 20.000 17-åringar som alla är duktiga och Tar Debatten(tm), säger de Svåra Sakerna(tm) och är Politiskt Inkorrekta för att de har förstått. Då vill man tillslut bara sparka dem i röven ut genom dörren.

G.W
2013-05-23, 22:30
Har inte lyckats dra på mig några varningspoäng trots medlemskap i många år. Förstår inte hur det kan vara så svårt att hålla sig i skinnet. Förstår inte alls.

en stor stark
2013-05-23, 22:38
Har inte lyckats dra på mig några varningspoäng trots medlemskap i många år. Förstår inte hur det kan vara så svårt att hålla sig i skinnet. Förstår inte alls.

Troligtvis inte allt för svårt. Om man inte vet sanningen och måste sprida den i varje tråd, såklart.

Alexton
2013-05-23, 23:49
Grejen är att att rasism-grejen t ex är så jävla tröttsam. Diskussionerna är intressanta i viss mån men när det, som nu, är 20.000 17-åringar som alla är duktiga och Tar Debatten(tm), säger de Svåra Sakerna(tm) och är Politiskt Inkorrekta för att de har förstått. Då vill man tillslut bara sparka dem i röven ut genom dörren.

haha helt underbart formulerat. Tycker det där stycken sammanfattar precis varför vissa trådar inte klarar av att existera utan att bli bajskastning vänster och höger.

strikt
2013-05-24, 00:07
Har inte lyckats dra på mig några varningspoäng trots medlemskap i många år. Förstår inte hur det kan vara så svårt att hålla sig i skinnet. Förstår inte alls.

Underlättar med färre inlägg reggat än vad man har fingrar :d

Asdf
2013-05-24, 00:22
Ofta synonymt, yup.

http://www.mylinuxisp.com/~blawrence/i-see-what-you-did-there2.jpg

Vasstand
2013-05-24, 12:09
Hur blir det med den här tråden då?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200640

Skapad av en användare registrerad 2003, betyder det då att det är en mera accepterad tråd som det är OK att föra diskussioner i eller hur fungerar det? Vet inte om jag vågar skriva i den eller inte... (Sist jag hade en åsikt blev jag varnad)

tossefar
2013-05-24, 12:24
Hur blir det med den här tråden då?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200640

Skapad av en användare registrerad 2003, betyder det då att det är en mera accepterad tråd som det är OK att föra diskussioner i eller hur fungerar det? Vet inte om jag vågar skriva i den eller inte... (Sist jag hade en åsikt blev jag varnad)

Skit i den tråden då? Det är inte ett krav att posta i alla trådar. Om dina åsikter i frågan inte gillas här så får du ventilera dem någon annanstans.

Tolkia
2013-05-24, 12:25
Hur blir det med den här tråden då?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200640

Skapad av en användare registrerad 2003, betyder det då att det är en mera accepterad tråd som det är OK att föra diskussioner i eller hur fungerar det? Vet inte om jag vågar skriva i den eller inte... (Sist jag hade en åsikt blev jag varnad)
Vi plockar inte trådar per automatik bara för att ämnet är kritik mot invandringspolitik etc. Vi plockar dem när de ballar ur för mycket, samt ibland när någon entusiastisk stjärna startar en användare enbart i syfte att driva propaganda (du kan jämföra det med hur vi plockar andra reklamtrådar). Sedan är sannolikheten för att trådar av den här typen skall balla ur ungefär 98%, men det är ju ärligt talat mer ert problem än vårt.
Allan: Nu när du ändå pekar med hela handen och gör som du vill, varför inte vara konsekvent med det? Av någon annledning lyckas alla trådar om invandring/sd urarta pga att ett fåtal uppenbara fragglar gör det de brukar tills tråden förstörs helt och sedan stängs. Varför inte kicka ut nyss nämnda fragglar direkt istället så att resten kan föra en sansad debatt?
Ett konstruktivt förslag är ju att ni som är intresserade av att ha de här trådarna rapporterar när ni tycker att det börjar närma sig gränsen, istället för att passivt åse hur tråden rusar mot stupet. Jag skulle vara tacksam om folk var lite snabbare på rapportknappen överhuvudtaget; som det är nu är det lite för vanligt att det istället startas små privatkrig, eller att man fortsätter mata troll i det oändliga.

C.E.J.
2013-05-24, 12:37
Ett konstruktivt förslag är ju att ni som är intresserade av att ha de här trådarna rapporterar när ni tycker att det börjar närma sig gränsen, istället för att passivt åse hur tråden rusar mot stupet. Jag skulle vara tacksam om folk var lite snabbare på rapportknappen överhuvudtaget; som det är nu är det lite för vanligt att det istället startas små privatkrig, eller att man fortsätter mata troll i det oändliga.

Till slut skiter man i att rapportera inlägg då inga åtgärder verkar tas.

Vasstand
2013-05-24, 12:38
Till slut skiter man i att rapportera inlägg då inga åtgärder verkar tas.

Ja precis, har rapporterat ett antal inlägg och inget händer, kort efter kan en admin/mod själv komma in i tråden och bidra eller överhuvudtaget inte bry sig.

Vi plockar inte trådar per automatik bara för att ämnet är kritik mot invandringspolitik etc. Vi plockar dem när de ballar ur för mycket, samt ibland när någon entusiastisk stjärna startar en användare enbart i syfte att driva propaganda (du kan jämföra det med hur vi plockar andra reklamtrådar). Sedan är sannolikheten för att trådar av den här typen skall balla ur ungefär 98%, men det är ju ärligt talat mer ert problem än vårt.

Då är jag med, trodde per automatik att allt med Sverigedemokraterna eller invandring var förbjudet.

Tolkia
2013-05-24, 12:50
Till slut skiter man i att rapportera inlägg då inga åtgärder verkar tas.
En rapport är ju iofs en markering av att man tycker att ett inlägg är olämpligt och inte en beställning av en viss åtgärd. Moderatorerna är olika personer, och det är ofrånkomligt att vi bedömer saker olika, även om vi har en gemensam linje. Olika användare kommer ju också att gilla olika moderatorers bedömningar olika bra. Det förekommer också att vi låter inlägg som inte är helt OK stå kvar, p.g.a. att den efterföljande diskussionen är värd att behålla.

Det är givet att modereringen inte är perfekt. Samtidigt är det inte möjligt att få till en moderering som alla medlemmar är nöjda med.

Vasstand
2013-05-24, 13:07
En rapport är ju iofs en markering av att man tycker att ett inlägg är olämpligt och inte en beställning av en viss åtgärd. Moderatorerna är olika personer, och det är ofrånkomligt att vi bedömer saker olika, även om vi har en gemensam linje. Olika användare kommer ju också att gilla olika moderatorers bedömningar olika bra. Det förekommer också att vi låter inlägg som inte är helt OK stå kvar, p.g.a. att den efterföljande diskussionen är värd att behålla.

Det är givet att modereringen inte är perfekt. Samtidigt är det inte möjligt att få till en moderering som alla medlemmar är nöjda med.

Skulle inte ni kunna samtala ihop er bättre? Eller göra så att för att varna någon, behövs minst två eller fler moderatorers godkännande?

Det du säger är ju egentligen att man kan bli bannad för att någon har haft en dålig dag på jobbet.

MackeJuve
2013-05-24, 13:30
Har fått en varning för x-antal år sedan. Har för mig att jag väldigt moget kallade någon för "jävla idiot", "bög" eller något annat vuxet. Nu är jag ju inte en utav de flitigaste debatterarna men är det verkligen så svårt att undvika att bli rapporterad?

LeBron
2013-05-24, 13:32
Äsch, sluta grina, gott folk. Blir ni bannade så gör bara en ny användare :)

Allan
2013-05-24, 13:44
Ett konstruktivt förslag är ju att ni som är intresserade av att ha de här trådarna rapporterar när ni tycker att det börjar närma sig gränsen, istället för att passivt åse hur tråden rusar mot stupet. Jag skulle vara tacksam om folk var lite snabbare på rapportknappen överhuvudtaget; som det är nu är det lite för vanligt att det istället startas små privatkrig, eller att man fortsätter mata troll i det oändliga.

Bra där. Det är helt utsiktslöst att tro att staffen ska upptäcka saker på egen hand.

Och man ska nog ha klart för sig att den hårda modereringen också gjort att Kolo överlevt.

Tolkia
2013-05-24, 14:28
Det du säger är ju egentligen att man kan bli bannad för att någon har haft en dålig dag på jobbet.
Nej, det är det inte. Det är dock en vanlig uppfattning (alternativ läsart: konspirationsteori), åtminstone att döma av vad som brukar komma upp i trådar som den här.

F.ö. så är ju majoriteten av medlemmarna ovarnade och obannade, vilket ju också säger något om huruvida det verkligen är så att vi varnar/bannar hej vilt varje gång vi haft en dålig dag på jobbet.

Vasstand
2013-05-24, 14:58
Nej, det är det inte. Det är dock en vanlig uppfattning (alternativ läsart: konspirationsteori), åtminstone att döma av vad som brukar komma upp i trådar som den här.

F.ö. så är ju majoriteten av medlemmarna ovarnade och obannade, vilket ju också säger något om huruvida det verkligen är så att vi varnar/bannar hej vilt varje gång vi haft en dålig dag på jobbet.

Jag vet inte det är ju rätt många här inne som har hängt med i ett par år som inte håller med dig.

andeem
2013-05-24, 15:02
Har inte lyckats dra på mig några varningspoäng trots medlemskap i många år. Förstår inte hur det kan vara så svårt att hålla sig i skinnet. Förstår inte alls.Ibland är bedömningarna lite märkligt hårda. Jag fick en varning för trams när jag svarade på frågan om det var viktigt med knäböj med en kreativ metafor (som inte var stötande på något sätt, vill jag påstå). Men den där poängen kanske är bra. Jag tänker numera på att inte försöka vara rolig.

Tolkia
2013-05-24, 15:05
Jag vet inte det är ju rätt många här inne som har hängt med i ett par år som inte håller med dig.
Jag är fullt medveten om det.

Oxe
2013-05-24, 15:07
Ja precis, har rapporterat ett antal inlägg och inget händer, kort efter kan en admin/mod själv komma in i tråden och bidra eller överhuvudtaget inte bry sig.



Då är jag med, trodde per automatik att allt med Sverigedemokraterna eller invandring var förbjudet.

har du nån grund för att det borde tas bort eller är det bara nåt som du tycker, jag vet folk som är så korkade att dom rapporterar inlägg pga att dom inte tycker likadant, fast inlägget är sakligt och inte provocerande ifall man inte är för insnöad i nån bubbla eller kränkande.

Sen att se varningen man får för en liten sak som att jag blev varnad för det, har du legat på gränsen ett tag så kan det vara ett ganska litet övertramp, en person som har betett sig exemplariskt hela vägen kommer ju behöva göra ett större övertramp för att bli varnad

Vasstand
2013-05-24, 15:12
har du nån grund för att det borde tas bort eller är det bara nåt som du tycker, jag vet folk som är så korkade att dom rapporterar inlägg pga att dom inte tycker likadant, fast inlägget är sakligt och inte provocerande ifall man inte är för insnöad i nån bubbla eller kränkande.

Nej det har varit korrekta rapporteringar.

arthax
2013-05-24, 15:39
Ibland är bedömningarna lite märkligt hårda. Jag fick en varning för trams när jag svarade på frågan om det var viktigt med knäböj med en kreativ metafor (som inte var stötande på något sätt, vill jag påstå). Men den där poängen kanske är bra. Jag tänker numera på att inte försöka vara rolig.

I precis samma tråd fick jag en varning för trams :D Jörgen hade en dålig dag på jobbet ;)

Vasstand
2013-05-24, 15:46
Jörgen hade en dålig dag på jobbet ;)

Finns inget som heter dålig dag enligt Tolkia, det är bara "konspirationsteorier" från vår sida.

Spetälsk
2013-05-24, 15:54
Finns inget som heter dålig dag enligt Tolkia, det är bara "konspirationsteorier" från vår sida.Starta ett eget forum om du är missnöjd.

Vasstand
2013-05-24, 15:56
Starta ett eget forum om du är missnöjd.

Jag är väldigt nöjd, personligen ger jag blanka fan i att prata invandringspolitik här inne, jag skulle inte ens vilja att aktuella händelser diskuterades överhuvudtaget. För mig skulle alla trådar kunna vara konstiga frågor eller "Vad tycker du". Andra verkar dock inte lika nöjda. Vi ska väl alla vara här inne tillsammans, så vad är felet i att föra talan för folk som kanske inte skulle våga/kunna prata själva?

Folk är ju rädda för att posta för bövelen, kanske vore lämpligt att reda ut det?

Oxe
2013-05-24, 16:20
Folk som är rädda för att posts borde nog titta på sig själv istället för på modsen

PureWhey
2013-05-24, 17:27
Folk som är rädda för att posts borde nog titta på sig själv istället för på modsen

Ska man ifrågasätta sina egna ståndpunkter för att de inte går inom regelramen för ett forum?
:Virro

dream_theater_
2013-05-24, 17:41
Ska man ifrågasätta sina egna ståndpunkter för att de inte går inom regelramen för ett forum?
:Virro

Det behöver du väl inte göra, det räcker med att du håller tyst och/eller ventilerar på flashback istället.

Carnes
2013-05-24, 17:44
Det behöver du väl inte göra, det räcker med att du håller tyst och/eller ventilerar på flashback istället.

Det jobbiga med det här är att Sida A kan sitta och ventilera, ta för sig, känna sig bäst och smartast medans folk på sida B sitter i frustration. Sure, mods har rätt och sida B kan ta det på FB, men enligt mig är det fel.

PureWhey
2013-05-24, 17:44
Det behöver du väl inte göra, det räcker med att du håller tyst och/eller ventilerar på flashback istället.

Hur tolkar du det Oxe sa då?

en stor stark
2013-05-24, 17:54
Det jobbiga med det här är att Sida A kan sitta och ventilera, ta för sig, känna sig bäst och smartast medans folk på sida B sitter i frustration. Sure, mods har rätt och sida B kan ta det på FB, men enligt mig är det fel.

Ja, dem commies hör man väldigt mycket av, och man hör väldigt lite av de som röstar på SD. SDarna brukar sitta tyst i sin frustration.

Tre sidor in på trådar om ämnen som inte handlar om det så kommer alltid detta enorma pack vänstermänniskor som finns på kolo och tar över tråden. Något som man aldrig ser av folk som förespråkar SD.

Carnes
2013-05-24, 17:57
Ja, dem commies hör man väldigt mycket av, och man hör väldigt lite av de som röstar på SD. SDarna brukar sitta tyst i sin frustration.

Tre sidor in på trådar om ämnen som inte handlar om det så kommer alltid detta enorma pack vänstermänniskor som finns på kolo och tar över tråden. Något som man aldrig ser av folk som förespråkar SD.

Jag pratar om alla möjliga saker nu och inte bara Kolos SD:are.

mini
2013-05-24, 17:58
Ja, dem commies hör man väldigt mycket av, och man hör väldigt lite av de som röstar på SD. SDarna brukar sitta tyst i sin frustration.

Tre sidor in på trådar om ämnen som inte handlar om det så kommer alltid detta enorma pack vänstermänniskor som finns på kolo och tar över tråden. Något som man aldrig ser av folk som förespråkar SD.

Eh, är du ny här? Eller drar du oss i benet lite din skojare där?

en stor stark
2013-05-24, 17:58
Eh, är du ny här? Eller drar du oss i benet lite din skojare där?

Det kallas sarkasm ;)

en stor stark
2013-05-24, 18:01
Jag pratar om alla möjliga saker nu och inte bara Kolos SD:are.

Okej vad bra, då är vi på samma sida.

Då räknar jag bort SD från ditt inlägg som de som ingår i sida B.

dream_theater_
2013-05-24, 18:22
Hur tolkar du det Oxe sa då?

Jag tolkar det som i att de flesta av modsen har väldigt sunda värderingar. Är man så dum att man inte ser vart gränsen går som de har satt, sluta posta och läs bara.

dream_theater_
2013-05-24, 18:25
Det jobbiga med det här är att Sida A kan sitta och ventilera, ta för sig, känna sig bäst och smartast medans folk på sida B sitter i frustration. Sure, mods har rätt och sida B kan ta det på FB, men enligt mig är det fel.

Men du kan väl göra ditt eget forum, och sätta dina egna regler. Vad händer när folk på ditt forum börjar bryta mot dina regler?

Det är väl som vilket socialt sammanhang över huvud taget. Som ny i en grupp av människor börjar du inte ifrån dag ett att blåsa ut allt du har i skallen över alla andra människor.

Sådana människor är väl asstöriga.

Allan
2013-05-24, 19:35
Det är oerhört sällan staffen är oense om avstängningar eller varningar. Den främsta orsaken till varningar är ni själva - någon rapporteras av tillräckligt många för trams eller påhopp eller annat, och till sist blir det konsekvenser.

Återigen - forumet är INTE fritt. Alla vi som pysslar med modererandet eller driften (för att inte tala om ägandet) är identifierbara, och kan, i nån avlägsen juridisk paragraf, ställas till ansvar för idiotier som idioter postar.

Dessutom är ett trevligt forum en bra dragkrok för shoppen. Det sämsta som kan hända är att Kolozzeum förknippas med rasister och pubertaltrams. Sånt ger inte försäljning

Vasstand
2013-05-24, 19:44
Dessutom är ett trevligt forum en bra dragkrok för shoppen. Det sämsta som kan hända är att Kolozzeum förknippas med rasister och pubertaltrams. Sånt ger inte försäljning

Jag tycker inte "pubertaltramset" (som du så fint kallar det) här inne är jämförbart med andra ställen som har eller har haft liknande jargong, FragBite och Flashback förr i tiden.

Jag menar, de flesta som skämtar om det här inne är ju vuxna människor? Kommer man in på ett forum och man ser att det är dålig stämning och de som ligger bakom det är under 16 ja då är det kanske inte världens roligaste ställe, men kommer man in och ser att nivån är låg och det är ett gäng 30 åringar som larvar sig, då blir det ju en helt annan femma enligt mig.

Med andra ord, det är skillnad på vuxna som larvar sig och barn som larvar sig, och min bild är att de flesta här inne är vuxna.

snelhest
2013-05-24, 19:47
Om ni är oroliga för att få varning fundera 1 gång innan ni postar om det ni skriver skulle kunna sägas offentligt av en politiker från miljöpartiet, vänsterpartiet eller socialdemokraterna. Det garanterar att ni inte smutsar ned kolozzeums varumärke med "icke-PK"-åsikter.

PixelMiner
2013-05-24, 20:48
Om ni är oroliga för att få varning fundera 1 gång innan ni postar om det ni skriver skulle kunna sägas offentligt av en politiker från miljöpartiet, vänsterpartiet eller socialdemokraterna. Det garanterar att ni inte smutsar ned kolozzeums varumärke med "icke-PK"-åsikter.

Det är väl ingen som blivit varnad för att de skriver om sina politiska åsikter, så länge de har håll sig i någorlunda hyfsad ton. Jag upplever Kolozzeum som väldigt tolerant. Men om man hetsar upp sig i diskussioner och far fram som en ångvält och kallar folk som inte håller med ens åsikt(tm) för idioter så förtjänar man en varning.

mikaelj
2013-05-24, 20:49
Vad ni grinar. Kolozzeum är jättebra. Byt forum om det ni vill diskutera inte passar in.

Vem gav er rättigheter att kräva något alls?

Järvskan
2013-05-24, 21:31
*Kastar en virtuell gatsten*

Pez
2013-05-24, 23:52
En av anledningarna till att detta forum ej har fallit ut i totalt kaos under de 10 plus år det har existerat är modererandet. Modererande som, så klart, grundar sig i moderatorernas förhållningssätt.

Något att påminna sig om stundvis måhända. :-)

Fordon
2013-05-24, 23:58
Ni skulle ju kunna stänga trådarna med en förklaring istället för att slänga dem, så hade man fått se vart gränserna går.

som det är nu så skriver man i en tråd, bara för att inse att den är slängd och oåtkomlig ett par timmar senare utan att man egentligen vet varför, förutom att "åh även denna spårade ur".

Vasstand
2013-05-25, 00:00
En av anledningarna till att detta forum ej har fallit ut i totalt kaos under de 10 plus år det har existerat är modererandet. Modererande som, så klart, grundar sig i moderatorernas förhållningssätt.

Något att påminna sig om stundvis måhända. :-)

Har det aldrig funnits tankar från er sida att driva forumet utanför shoppen? Som ett fristående träningsforum. Verkar ju vara många admins och mods här inne som gillar att hänga i allmänt delen av forumet, det vore ju smidigt för då skulle ni ju fortsätta göra det fast utan att behöva bry er om en image.

tossefar
2013-05-25, 00:37
Har det aldrig funnits tankar från er sida att driva forumet utanför shoppen? Som ett fristående träningsforum. Verkar ju vara många admins och mods här inne som gillar att hänga i allmänt delen av forumet, det vore ju smidigt för då skulle ni ju fortsätta göra det fast utan att behöva bry er om en image.

Vad skulle vara poängen med det menar du? Det skulle ju fortfarande inte vara ett forum baserat på vad DU tycker om att diskutera.

Jag har hängt här i tio år, och jag vet mycket väl när jag går över gränsen till vad som accepteras här. Antingen kan jag då skita i att posta, eller ta konsekvenserna. Det är någon slags 90-talist-mentalitet att tro sig ha rätt att vädra sina åsikter var man vill...

edit: och vem menar du skulle betala för att driva det forumet, om inget företag låg bakom?

newb123
2013-05-25, 04:51
Till och med jag tycker den hårda modereringen är bra. Kan inte annat än måla upp i svart och vitt - kolo och flashback. Vad är meningen med att låta kolo bli ett fb egentligen. Ja, det går att trolla som man vill utan konsekvenser men det finns inget att lära sig där. Trollare är lögnare vilket leder till meningslöshet när alla användare är troll. När alla är troll blir det tom meningslöst att trolla, eftersom ingen tar illa upp av ens inlägg då det är ett skämt.

King Grub
2013-05-25, 08:47
då skulle ni ju fortsätta göra det fast utan att behöva bry er om en image.

Varför skulle man inte bry sig om sin "image"? Vad finns det för vinst med att bli ännu ett forum där det är fritt fram att vräka ur sig första bästa ogenomtänkta sak som dyker upp i huvudet. Den dag ditt förslag blir verklighet och vi blir ett "free speech"-forum där trollen får fritt spelrum är dagen jag slutar skriva här i alla fall.

Vasstand
2013-05-25, 08:59
Vad skulle vara poängen med det menar du? Det skulle ju fortfarande inte vara ett forum baserat på vad DU tycker om att diskutera.

Jag har hängt här i tio år, och jag vet mycket väl när jag går över gränsen till vad som accepteras här. Antingen kan jag då skita i att posta, eller ta konsekvenserna. Det är någon slags 90-talist-mentalitet att tro sig ha rätt att vädra sina åsikter var man vill...

edit: och vem menar du skulle betala för att driva det forumet, om inget företag låg bakom?

Fast Allan har ju pratat om att han inte gillar tramset som är här inne för att det förstör bilden av deras affär, och det förstår jag i allra högsta grad. Samtidigt är det ju inte OLAGLIGT enligt någon svensk lag att tramsa och stundvis hålla en lägre nivå, så jag menade inte på att forumet skulle flyttas och bli fritt för att vi ska kunna börja prata invandringspolitik och göra bilbomber, det finns det andra forum för om man nu skulle vilja det.

Det skulle bara inte behöva bli lika spänt här inne och

Kolozzeum är inte fritt forum men skulle tjäna på att vara ett transparent sådant när det gäller modereringen i vissa lägen. Det ÄR de facto svårt att förstå vad som är rätt nivå ibland.

Vi skulle inte behöva tänka på/oroa oss över vad nivån är heller, som många verkar ha problem med att se.

Varför skulle man inte bry sig om sin "image"? Vad finns det för vinst med att bli ännu ett forum där det är fritt fram att vräka ur sig första bästa ogenomtänkta sak som dyker upp i huvudet. Den dag ditt förslag blir verklighet och vi blir ett "free speech"-forum där trollen får fritt spelrum är dagen jag slutar skriva här i alla fall.

Du postar kanske inte så ofta på Flashback längre Grub men jag vet att du har varit reggad där i bra många år och om du nu vantrivdes så hårt med det hade du väl inte fortsatt besöka forumet?

King Grub
2013-05-25, 09:08
Du ser inte mig gnälla där över hur det forumet fungerar. Det är vad det är, och det står mig helt fritt att delta eller inte delta i diskussioner där.

Och vad Flashback gör hör inte till saken om hur Kolozzeum modereras. Vi vill inte ha ett fritt forum. Vill du ha ett fritt forum är det helt upp till dig att söka dig till ett sådant i stället, men Kolozzeum kommer inte att bli det forumet.

en stor stark
2013-05-25, 14:22
Jag gillar att det inte är ett fritt forum. Jag förstår inte riktigt vad folk klagar över när det kommer till just den punkten. Flashback finns och för folk som gillar den sortens forum så är det väl bara att dra dit?

Anledningen till att jag gillar Kolozzeum är att man måste uppföra sig lite. Man kan skriva dumma saker, men vi slipper att få dessa dumma sakerna spydda överallt på ett grovt sätt. Tror Kolozzeum skulle förlora många medlemmar om det skulle bli så, men det är bara en gissning.
Lite hyfs helt enkelt.

Sen att vissa tycker att moderatorerna har varit orättvisa i sin bedömning om att ge en varning är egentligen en annan sak.

4623
2013-05-25, 14:39
Jag gillar att det inte är ett fritt forum. Jag förstår inte riktigt vad folk klagar över när det kommer till just den punkten. Flashback finns och för folk som gillar den sortens forum så är det väl bara att dra dit?

Anledningen till att jag gillar Kolozzeum är att man måste uppföra sig lite. Man kan skriva dumma saker, men vi slipper att få dessa dumma sakerna spydda överallt på ett grovt sätt. Tror Kolozzeum skulle förlora många medlemmar om det skulle bli så, men det är bara en gissning.
Lite hyfs helt enkelt.

Sen att vissa tycker att moderatorerna har varit orättvisa i sin bedömning om att ge en varning är egentligen en annan sak.

Helt klart är det så. Men att bara ta bort trådar helt tycker jag är löjligt.

pwnyou
2013-05-25, 14:55
Klart kolo fortfarande ska vara restriktivt. Men jag tycker att de bör ta bort lite dubbelmoral. Som att man får hylla dopade fysiker men man får inte diskutera dopning i en BB-tråd. Liksom, wtf?

en stor stark
2013-05-25, 14:56
Helt klart är det så. Men att bara ta bort trådar helt tycker jag är löjligt.

Jo kanske. Syftet till det är kanske att i trådarna där det blir väldigt mycket trollning/övertramp så blir det för tidskrävande att sitta och peta bort kommentarer. Särskilt när det är en sorts tråd där det på något sätt lockar till sig sådana kommentarer.

Nu säger jag inte att det alltid är så, dock.

pwnyou
2013-05-25, 14:58
Sen tycker jag att man borde banna individer istället för att stänga och ta bort hela trådar. Som när man tar bort hela dagsformstråden för att en eller två personer går över gränsen.

King Grub
2013-05-25, 14:59
Det var Dagsformstråden 4.0 eller liknande senast, och det hade varnats åtskilliga gånger i förväg att så skulle ske om folk tramsade. Ändå sker det, gång på gång.

Arne Persson
2013-05-25, 15:05
Det var Dagsformstråden 4.0 eller liknande senast, och det hade varnats åtskilliga gånger i förväg att så skulle ske om folk tramsade. Ändå sker det, gång på gång.

...på gång, ...på gång, ...på gång...

PureWhey
2013-05-25, 15:07
Sen tycker jag att man borde banna individer istället för att stänga och ta bort hela trådar. Som när man tar bort hela dagsformstråden för att en eller två personer går över gränsen.

Håller med, varna dem som tramsar eller stäng av dem från tråden istället för att ta bort allt :)

LeBron
2013-05-25, 15:29
Håller med, varna dem som tramsar eller stäng av dem från tråden istället för att ta bort allt :)

Jag får alltid varningar... Orättvis behandling !!:smash:

PixelMiner
2013-05-25, 16:47
När samma diskussion har varit upp förr så har mitt förslag varit:

Nya användare får endast skrivrättigheter till "Träningsdelen" -minus Allmänt. Deras första inlägg som de gör i t.ex. "Kosttillskott" eller "Träning - Vikter & Kondition" granskas av moderatorerna innan det publiceras. Är det bara trams så hellbannas (http://en.wikipedia.org/wiki/Hellban) användaren direkt. Först när de visat att de faktiskt är här för att diskutera träning så får de tillgång till att posta i Allmänt.

På så sätt så får vi användare som kan föra sig i möblerade rum och som åtminstone kan formulera ETT vettigt inlägg om träning, som faktiskt är forumets huvudfokus.

mangemani
2013-05-25, 16:56
moderatorerna hade säkert en god anledning, vilken fattar jag inte, men jag antar att jag gjorde något övertramp, men jag startade en tråd där jag frågade om det fanns någon bra sida som förklarar hur man tränar upp stabiliteten i kroppen, hur man ska göra olika övningar med så mycket kontroll och stabilitet som möjligt.
den tråden rök på några sekunder, varför förstår jag inte då jag inte bröt mot några regler, men som sagt, moderatorerna såg väl något dåligt med den tråden, så det är väl bara att acceptera.

rooz
2013-05-25, 17:06
När samma diskussion har varit upp förr så har mitt förslag varit:

Nya användare får endast skrivrättigheter till "Träningsdelen" -minus Allmänt. Deras första inlägg som de gör i t.ex. "Kosttillskott" eller "Träning - Vikter & Kondition" granskas av moderatorerna innan det publiceras. Är det bara trams så hellbannas (http://en.wikipedia.org/wiki/Hellban) användaren direkt. Först när de visat att de faktiskt är här för att diskutera träning så får de tillgång till att posta i Allmänt.

På så sätt så får vi användare som kan föra sig i möblerade rum och som åtminstone kan formulera ETT vettigt inlägg om träning, som faktiskt är forumets huvudfokus.

Jag vet att Pirre, Allan, pez, jorgen, cilla har mer givande saker för sig än att sitta och läsa 200-300 inlägg om dagen för godkännande..

PixelMiner
2013-05-25, 17:20
Jag vet att Pirre, Allan, pez, jorgen, cilla har mer givande saker för sig än att sitta och läsa 200-300 inlägg om dagen för godkännande..

Skulle det verkligen bli så många nya konton varje dag om de inte fick posta i allmänt? :confused:

Tittar man tillbaka de två senaste dagarna så har det registrerats 22 nya konton, vilka har skrivit det fantastiska antalet 14 inlägg. Varav en del har skrivit 4 och andra inga. Så det är totalt 7 konton som på två dagar hade behövs granskats. Inte ett allt för högt pris för ordnung.

Tolkia
2013-05-25, 17:21
moderatorerna hade säkert en god anledning, vilken fattar jag inte, men jag antar att jag gjorde något övertramp, men jag startade en tråd där jag frågade om det fanns någon bra sida som förklarar hur man tränar upp stabiliteten i kroppen, hur man ska göra olika övningar med så mycket kontroll och stabilitet som möjligt.
den tråden rök på några sekunder, varför förstår jag inte då jag inte bröt mot några regler, men som sagt, moderatorerna såg väl något dåligt med den tråden, så det är väl bara att acceptera.
Tråden är ju kvar? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200540

mangemani
2013-05-25, 17:32
Tråden är ju kvar? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200540

det var då konstigt=/
skrev den, surfade vidare, gick in igen för att kika om någon svarat och poff, den var borta på typ under 1 min=/, kanske det skrevs så pass mycket i träningsdelen så den sjönk till sida 2 eller nått.
men då är det löst då.