handdator

Visa fullständig version : Skitfånig fråga ang snabba kolhydrater


Rabiat
2013-05-23, 19:21
Jag känner att jag BORDE veta vad som händer, men det gör jag inte, exakt, då mycket av det jag vetat visat sig vara skrönor.

Om man saknar ca 200g kolhydrater (och då 800kcal) till sitt bulkmål på 3600kcal (TDEE på ca 3300) och ca 4h efter avslutad träning sätter i sig den mängden i form av glykossirap och färgämnen (dvs lösgodis), för att sedan sova, vad händer då med kolisarna? Hur stor är risken att det mesta lagras som fett?

Jag har inte hunnit äta någon ordentlig middag idag då det var mycket med ungarnas aktiviteter, och jag känner inte för att trycka i mig 300g pasta såhär på kvällen...

Rabiat
2013-05-23, 21:42
Efter att ha läst en del tycker jag mig förstå att det är svårt att bli tjock av kolhydrater. Att kroppen hellre gör av med extra kolhydrater istället för fett än att lagra in det via lipogenes, och att det är fettet man äter samtidigt som istället bidrar till viktuppgången. Då kroppen använder extra kolhydrater som bränsle är givetvis fettförråden orörda.

Stämmer detta? Om inte annat låter det som att LCHF är en grav misstolkning av vad det jag precis läst säger :) Det som heter "kroppen blir bättre på att använda fett om du inte äter kolhydrater" borde vara "kroppen slutar använda fett om du äter alldeles för mycket kolhydrater"...

tjing
2013-05-23, 21:46
Stämmer.

Självklart bränner kroppen mer fett om man äter mindre kolhydrater, men kolhydrater (glukos) prioriteras om det finns tillgängligt.

Fett behövs dock också till hormonproduktion, cellmembran och annat.

Rabiat
2013-05-23, 21:50
Stämmer.

Självklart bränner kroppen mer fett om man äter mindre kolhydrater, men kolhydrater prioriteras om det finns tillgängligt.

Fett behövs dock också till hormonproduktion, cellmembran och annat.

Tack! Stort frågetecken uträtat. Jag trodde "DNL" var mycket mer omfattande än det faktiskt verkar vara.

Då väljer jag att se det som att mitt kvällsmål bestående av nästan enbart kolhydrater är helt okej (om vi bortser från näringsmässigt då), särskilt som mitt fettintag bara legat på 80g för mina 90kkv. 55E% kolisar, 20E% fett.

NiklasAlm
2013-05-23, 22:01
Efter att ha läst en del tycker jag mig förstå att det är svårt att bli tjock av kolhydrater. Att kroppen hellre gör av med extra kolhydrater istället för fett än att lagra in det via lipogenes, och att det är fettet man äter samtidigt som istället bidrar till viktuppgången. Då kroppen använder extra kolhydrater som bränsle är givetvis fettförråden orörda.


Fast så svårt är det väl inte ligger du på några tusen kalorier överskott så måste väl energin lagras in som fett även om du bara äter kolhydrater, eller var tar den annars vägen?

tjing
2013-05-23, 22:02
Godis och enkla sockerarter ökar DNL något, men ger huvudsakligen fettinlagring i levern.

tjing
2013-05-23, 22:03
Fast så svårt är det väl inte ligger du på några tusen kalorier överskott så måste väl energin lagras in som fett även om du bara äter kolhydrater, eller var tar den annars vägen?

Den går först och främst till allmänna energibehov, sedan till glykogenlager och uppreglerar även energiförbrukning både via TEF och adaptiv termogenes, medierad via insulin > katekolaminer.

Nettoresultatet blir en minimal omvandling via DNL, kring 1-5 gram/dag för vanlig mat. Överätning av en stor del enkla sockerarter och socker över tid ökar DNL i hela kroppen, d v s även i fettvävnad. Men, det är fortfarande ineffektivt jämfört med dietärt fett. Men en kost med både mycket socker och fett är ju ett problem. Man har också sett individuella skillnader i hur effektivt DNL uppregleras av överätning av socker. Hos vissa mer och hos vissa knappt alls.

Fettet lagras som nämnts, istället in som kroppsfett vid en högkolhydratskost. Så länge man tränar och håller huvuddelen av sitt kolhydratsintag till stärkelse är det lungt.

NiklasAlm
2013-05-23, 22:06
Den går först och främst till allmänna energibehov, sedan till glykogenlager och uppreglerar även energiförbrukning både via TEF och adaptiv termogenes, medierad via insulin > katekolaminer.

Mm och när glykogenlager är fullt och man trycker i sig några tusen kcal till via kolhydrater vad händer då?

edit: Sorry vill inte låta dryg, ditt svar var intressant men jag köper inte riktigt att det är omöjligt att lagra fett med kolhydrater.

King Grub
2013-05-23, 22:11
Mm och när glykogenlager är fullt och man trycker i sig några tusen kcal till via kolhydrater vad händer då?

edit: Sorry vill inte låta dryg, ditt svar var intressant men jag köper inte riktigt att det är omöjligt att lagra fett med kolhydrater.

Då ökar mängden kolhydrat som omvandlas till fett dramatiskt, på bekostnad av glykogeninlagring.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12972680

tjing
2013-05-23, 22:16
Det handlar fortfarande om vilken typ av kolhydrater som överäts också, vilket vi avhandlat i någon tidigare tråd vill jag minnas.

Det finns alltså både studier som visar att överätning under tid inte påverkar DNL från kolhydrater och studier som visar att DNL ökar och det förefaller vara kvoten stärkelse: enkla sockerarter/socker som är den springande punkten, där man angett siffror som 60:40 som en teoretisk gräns för när DNL uppregleras.

Många studier på överätning specifierar bara att studiedeltagarna överätit "kolhydrater" och det nämns inte ens alltid i fullängdarna vilken typ av kolhydrater det är, vilket komplicerar tolkningen av resultaten.

Från stärkelse har man sett att DNL sällan är relevant hos människor på kort sikt. Däremot tenderar fettinlagringen i levern att öka över en längre tids överätning.

Men studier är gjorda på inaktiva personer eller personer som är relativt inaktiva. En tränande person ändrar ju bilden rätt mycket också.

Rabiat
2013-05-23, 22:19
Jag önskar det fanns ett enkelt sätt att mäta hur mycket glykogen man gör av med på ett pass, och hur mycket glykos som används "i realtid" i kroppen.

tjing
2013-05-23, 22:30
För att citera en artikeln jag skrivit:

http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/02/07/effekter-av-kost-pa-fettinlagring-halsa-och-muskelutveckling-eller-hur-man-bygger-muskler-utan-att-bli-fet/

"...Studier visar dock tydligt att fruktos och sukros ökar syntesen av triacylglycerider (DNL) i levern signifikant jämfört med stärkelse (mat; pasta, ris, potatis etc) och glukos och att fibrer förefaller motverka ökningen av triglycerider i blodet (19)."

Och:

"...DNL has been found to be determined by starch:sugar in a high-carbohydrate diet and affected by different types of sugars."

Metabolic interaction of dietary sugars and plasma lipids with a focus on mechanisms and de novo lipogenesis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17343772

Men visst, över lång tid och med konstant kraftig överätning sker säkerligen en viss ökning av DNL även med stärkelse, men den är sannolikt fortfarande inte särskilt stor. Dessutom är det inget som säger att man måste äta skitmycket kolhydrater dagligen.

Rabiat
2013-05-23, 22:31
Stärkelse == glykos? :-)

tjing
2013-05-23, 22:42
Polysackarid; amylos/amylopektin. Långa kedjor av glukos.

ChrisA
2013-05-23, 22:46
lånar tråden lite för jag satt precis och tänkte på kolhydrater och bulk.

Om man inte får i sig tillräckligt med kolhydrater och av någon anledning inte vill/kan trycka i sig ännu mer pasta, funkar det att dricka vitargo alt. malto bara för att fylla ut eller är det ett dumt sätt att fylla sin kvot på? finns det någon anledning till att man gärna skippar vitargo eller malto som utfyllnad? möjligt att ni svarat på detta i tråden men jag hänger inte riktigt med och därmed min fråga. ber om ursäkt ifall det verkar som en dum fråga.

tjing
2013-05-23, 22:50
Glukos och stärkelse är med all sannolikhet långt bättre än fruktos och socker vad gäller DNL; d v s omvandlingen av kolhydrater till fett i levern.

Jag har inte sett direkta studier på just malto eller vitargo på fettinlagring men jag skulle inte basera majoriteten av kolhydratsintaget på det. Däremot såg jag en studie (visserligen skitfå deltagare och stor variation), men de drack en massa maltodextrin och ökade inte mycket i kroppsfett under 4 veckors stor överätning med 50 vs 90 gram fett (0,3 vs 0,9 kg fettökning) och kombinerad styrketräning.

Gruppen som åt mindre fett (50 gram/dag) och mer kolhydrater ökade dock mer i muskelmassa.

Effect of the dietary glycid/lipid calorie ratio on the nitrogen balance and body composition of bodybuilders.

http://www.cabdirect.org/abstracts/20113206370.html;jsessionid=95C7AD8C53F51F26A1B3D7 72EE618EFD

ChrisA
2013-05-23, 22:53
ok tack för svaret, exempel på saker som innehåller mycket glukos och stärkelse.

Jag förstår det som att maltodextrin innehåller frukost om inte jag har fel? vitargo hittar jag inte ens vad det är det innehåller förutom att det är någon patenterad produkt.

tjing
2013-05-23, 22:59
Stärkelse är vanlig mat; pasta, ris, potatis etc. Lägg till fibrer och DNL minskar ytterligare.

Maltodextrin är inte fruktos utan kedjor av glukos.

ChrisA
2013-05-24, 06:02
Tack känns mycket tydligare nu! :)

King Grub
2013-05-24, 07:23
http://ajcn.nutrition.org/content/74/6/737.long

z_bumbi
2013-05-24, 08:23
Fast så svårt är det väl inte ligger du på några tusen kalorier överskott så måste väl energin lagras in som fett även om du bara äter kolhydrater, eller var tar den annars vägen?

Ja

Jag önskar det fanns ett enkelt sätt att mäta hur mycket glykogen man gör av med på ett pass, och hur mycket glykos som används "i realtid" i kroppen.

Jag undrar lite vad du ska ha informationen till?

Rabiat
2013-05-24, 08:37
Jag undrar lite vad du ska ha informationen till?

Vissa har ätstörningar, jag har statistikstörningar ;)

tjing
2013-05-24, 08:47
King Grub: Vad skulle den studien visa, att DNL för kolhydratsöverätning är minimal? Att DNL ökar är givet, men den ökar kring 1-5 gram (!) per dag i andra studier och i den här studien 2-10 gram per dag. Det är minimala mängder och deltagarna överåt alltså i studien du länkar ovan sukros eller glukos med +1000 kcal/dag över kcal-balans i 4 dygn utan träning. Det även i form av dryck och inte vanlig mat.

Från fullängdaren:

"...Dietary fat intake during this period was 512 g, of which ≈233 g was oxidized, leaving all subjects with an average positive fat balance of 278 g, of which the de novo lipogenesis contribution was clearly a tiny proportion."

^ Notera hur lätt fett lagras in som fett jämfört med DNL från kolhydrater, gott folk.

"...As is clearly shown, the de novo lipogenesis proportion (hatched portion of bar chart) of the overall fat balance was very small. This agrees with previous studies in which hepatic de novo lipogenesis was found not to be a significant contributor to overall fat balance, with estimated fat production ranging from 1–2 g/d in lean men in energy balance (13, 18) to <5 g/d during overfeeding with carbohydrate in lean subjects of both sexes (24) or 7 g/d in exsmokers consuming an ad libitum diet (25).

Adipose tissue de novo lipogenesis in lean and obese subjects was shown to be as low as hepatic de novo lipogenesis (2–5 g/d) in free-living conditions in which subjects consumed their usual (in terms of energy and macronutrient composition) diet (4).

Regardless of which dietary manipulations have been considered to date—excess energy or excess carbohydrate in lean or obese subjects or in men or women—the amount of de novo lipogenesis measured still represents a minor fraction of the disposal of dietary carbohydrate."

http://ajcn.nutrition.org/content/74/6/737.long

Som sagt.

King Grub
2013-05-24, 08:52
King Grub: Vad skulle den studien visa, att DNL för kolhydratsöverätning är minimal?

Att den påstådda skillnaden mellan sackaros och glukos i sammanhanget är... vad?

tjing
2013-05-24, 08:56
Visst, men jag förstår inte riktigt vad det var ett svar på.

Rabiat
2013-05-24, 08:56
Ungefär hur lång tid tar DNL-processen? Från att du äter glukos tills du ser en förändring av mängden fett?

Fredriiik
2013-05-24, 13:21
Jag önskar det fanns ett enkelt sätt att mäta hur mycket glykogen man gör av med på ett pass, och hur mycket glykos som används "i realtid" i kroppen.

William här på forumet har skrivet det någonstans. har det hemma på datorn och kan posta det senare! det var i låren och biceps har jag för mig

Rabiat
2013-05-24, 21:40
William här på forumet har skrivet det någonstans. har det hemma på datorn och kan posta det senare! det var i låren och biceps har jag för mig

Va? Jag fattar inte, men absolut :)

Fredriiik
2013-05-24, 22:29
Va? Jag fattar inte, men absolut :)

"De studier vi har mätt glykogenförbrukning efter styrketräning så har nivåerna minskat med ca 25 % efteråt. Då har träningen bestått av följande:

1 x 10 x 30% 1RM
1 x 10 x 60% 1RM
5 x 6 x 90% 1RM
5 x 10 x 75% 1RM

Dvs. 100 reps på tung belastning. Fler repetitioner skulle säkert sänka ännu mer och jag har sett siffror på ca 40% sänkning i andra studier. Oavsett absolut mängd, skulle jag ändå säga att styrketräning är bra mkt mindre effektivt än konditionsträning för att sänka glykogendepåer.”

Där var det :) En liten info iaf om hur depåerna påverkas :)

Nebuchadnezzar
2013-05-24, 22:55
Glukos och stärkelse är med all sannolikhet långt bättre än fruktos och socker vad gäller DNL; d v s omvandlingen av kolhydrater till fett i levern.

The type of carbohydrate overfeeding (sucrose or glucose) had no significant effect on de novo lipogenesis in either subject group.

Visst, men jag förstår inte riktigt vad det var ett svar på.

??

Rabiat
2013-05-25, 09:24
"De studier vi har mätt glykogenförbrukning efter styrketräning så har nivåerna minskat med ca 25 % efteråt. Då har träningen bestått av följande:

1 x 10 x 30% 1RM
1 x 10 x 60% 1RM
5 x 6 x 90% 1RM
5 x 10 x 75% 1RM

Dvs. 100 reps på tung belastning. Fler repetitioner skulle säkert sänka ännu mer och jag har sett siffror på ca 40% sänkning i andra studier. Oavsett absolut mängd, skulle jag ändå säga att styrketräning är bra mkt mindre effektivt än konditionsträning för att sänka glykogendepåer.”

Där var det :) En liten info iaf om hur depåerna påverkas :)

Tack :)

tjing
2013-05-25, 11:04
??

Så sant, men det var en studie också och sammantaget förefaller stärkelse vara mer gynnsamt att överäta än socker och enkla sockerarter. Men visst ser vi att socker och fruktos inte heller leder till en ökning av en relevant mängd kroppsfett, däremot leverfett i längden (framförallt fruktos).