handdator

Visa fullständig version : Intervallpass


tråHanärT
2013-05-23, 14:55
Tjena!

En kort fråga bara, jag tänkte köra 2 intervallpass/dagen (onsdag fredag) kommer träna både på cykel och vanlig löpning, finns det något problem med att köra 2 intervallpass/dag? är det någon fördel om jag kör morgonpasset på cykel sen kvällspasset löpning?, lite annan träning blir det ju. Sen köra tvärtom nästa dag.

morgonpasset blir 2x8 (10 sec absolut max, 110 sec vila) lång vila så ATP-PC sytemet hinner återställas

kvällspasset består utav löpning/cykel i backe/motstånd 30-60 sec full fart, 60-120 sec vila, hur många jag kör vet jag ej, får se när jag bryter ihop

detta är anaerob träning så ni behöver inte skriva några kommentarer om att det är för lång vila mellan intervallerna.


måndag kör jag också intervaller men bara kvällspasset eftersom jag har benpass på gym söndagar, ser ni något problem med det? (kommer ha minst 30 timmars vila mellan benpasset och intervallpasset på måndag)

mr sleepy
2013-05-23, 15:31
Frågan är om du hinner vila nog mycket för att kunna köra tillräckligt hårt på den andra intervallen. I slutändan kanske du kör två halvmesyrpass. Då tror jag mera på att köra ett pass per dag. Intervallpass (speciellt anaeroba) ska vara så hårda att de kräver lång vila.

Jag brukar inte kunna köra hårda pass dagen efter bra intervallpass. Återhämtningslöpning går att köra och lågintensiv alternativträning, men svårt att köra två intervallpass på rad.

svenbanan
2013-05-23, 15:32
Du ska alltså köra ben på söndag.
Stenhårda intervaller "tills du bryter ihop" 30h senare på måndag.
Sedan på onsdag och fredag ska du köra två intervallpass, varav ett lika hårt som måndagens.
Sedan ben nästa söndag igen.

Om du inte är riktigt bra tränad innan tror jag du kommer få seriösa problem med återhämtningen. Stenhårda anaeroba intervaller då man kör skiten ur sig med syra sprutande ur öronen tre kvällar i veckan låter helt sinnessjukt. Hur har du tränat de senaste månaderna?

kberg
2013-05-23, 15:53
Det är inte så att det är för kort vila mellan intervallerna?

tråHanärT
2013-05-23, 16:00
Intervallpassen ser jag mer som ett pass, jag menar jag har i alla fall inga problem att återhämta mig från morgonpasset på några timmar, det var egentligen tänkt att ha morgonpasset och kvällspasset ihop i ett, men i och med att jag får de där extra timmars vila innan kvällspasset så kan jag ge ännu mer på kvällen.

men det är bra att ni tar ner mig på jorden, nejdå men hur ofta skulle ni träna om ni skulle kört då? jag kör ju bara benpass på gymmet var 7:e dag så där kan jag inte gå ner något. Det ska tilläggas att konditionen är prio.

skulle ni ta bort måndagens pass helt och hållet då? men jag tycker det känns lite med bara 3 benpass i veckan (styrke+kondition)

visst kan jag byta ut måndagens intervallpass mot lättare lång löpning, men jag är ju ute efter snabba muskelfibrer och det stämmer inte in särskillt bra på lång löpning.

tjing
2013-05-23, 16:02
Låter korkat att köra intervallträning 2 gånger samma dag.

tråHanärT
2013-05-23, 16:08
Det är inte så att det är för kort vila mellan intervallerna?

nej det tycker jag inte, vilka tänkte du på då?

om det var kvällspasset du tänkte på så är det så att jag vill hålla det likt hockey t.ex 30 sec full fart sen vila 2 min, sen är det ju så att ju lättare det går desto längre blir min arbetstid och desto kortare blir vilan med ett slutmål på 60 sec full fart/60 sec vila (in my dreams:naughty:)

tråHanärT
2013-05-23, 16:16
Låter korkat att köra intervallträning 2 gånger samma dag.

men det är ju inte så att morgonpasset är ett mördarpass, jag har ju kunnat köra ihop passen tillsammans i ett, då hade du inte sagt nåt, men det är klart lite seg och så känner jag mig direkt efter "morgonintervallerna" och därför så tänkte jag lägga "andra delen" på kvällen så jag får några timmars vila och ordentligt med käk i mig så jag har ännu mer att ge sen på kvällen.

alla verkar vara fixerad över antal pass (även jag) men i själva verket så har det ju kunnat varit ett pass då hade det låtit bättre i allas öron, men visst borde det vara smartare att dela upp det som jag gjort eller?

kberg
2013-05-23, 17:12
nej det tycker jag inte, vilka tänkte du på då?

om det var kvällspasset du tänkte på så är det så att jag vill hålla det likt hockey t.ex 30 sec full fart sen vila 2 min, sen är det ju så att ju lättare det går desto längre blir min arbetstid och desto kortare blir vilan med ett slutmål på 60 sec full fart/60 sec vila (in my dreams:naughty:)

Jag tänkte på det korta passet.
Fast det beror ju på vad du ska få ut av det?

svenbanan
2013-05-23, 17:41
Jag tror inte morgon/kväll intervallerna är nån större issue. Men det kanske vore bättre att köra dem ihop (med typ 20-30min vila mellan) för att kunna få ännu mer sammanhängande vila.

Skippa måndagspasset och flytta onsdagsträningen till tisdag istället då får du två dagar vila mellan söndagens benpass och tisdagens intervaller och även två dagars vila inför fredagens intervaller. Om du pallar ytterligare träning (du svarade aldrig på hur din träning sett ut de senaste månaderna) så kan du slänga in ett lugnt löp- eller cykelpass nån dag.

tråHanärT
2013-05-23, 21:47
Jag tror inte morgon/kväll intervallerna är nån större issue. Men det kanske vore bättre att köra dem ihop (med typ 20-30min vila mellan) för att kunna få ännu mer sammanhängande vila.

Skippa måndagspasset och flytta onsdagsträningen till tisdag istället då får du två dagar vila mellan söndagens benpass och tisdagens intervaller och även två dagars vila inför fredagens intervaller. Om du pallar ytterligare träning (du svarade aldrig på hur din träning sett ut de senaste månaderna) så kan du slänga in ett lugnt löp- eller cykelpass nån dag.

Jag har tränat otroligt många pass i veckan tidigare somrar men inte riktigt fått det resultat jag önskat konditionsmässigt, styrke träningen har alltid rullat på bra, lite fult är det då man läser lite här och där att styrkan kan bli lidande av konditionsträning men jag tycker fan det har varit tvärtom för mig. Kanske jag varit övertränad vad vet man, inte så att jag var sjuk och så men jag får väl testa att dra ner på nåt pass.

men jag är inne lite på din linje där, det blir nog att jag tar bort måndagspasset

Morty
2013-05-23, 21:54
Efter ett väl utfört intervallpass kommer det att behövas runt två-tre dygn innan det går att göra om ansträngningen med liknande uteffekt.

Är du återställd på några timmar kan du köra fler intervaller.

Att du inte får den konditionseffekt du vill ha beror nog på att du kör sjukt konstig konditionsträning.

tråHanärT
2013-05-23, 22:07
Efter ett väl utfört intervallpass kommer det att behövas runt två-tre dygn innan det går att göra om ansträngningen med liknande uteffekt.

Är du återställd på några timmar kan du köra fler intervaller.

Att du inte får den konditionseffekt du vill ha beror nog på att du kör sjukt konstig konditionsträning.

vad är konstigt med den träningen då jag spelar hockey, mer logisk intervall träning än 30-60 sec full fart - 60-120 sec vila får man leta efter


ingen skugga ska falla över den här intervall träningen, eftersom det är i år som jag börjar med den, det är snarare lång löpningen och längre intervaller som funkat svindåligt för mig tidigare somrar, men jag har väl otroligt små lungor som vägrar utvidgas

Morty
2013-05-23, 22:10
Jag gillar inte riktigt tanken på att köra så korta intervaller oavsett vad tävlingen kräver. Speciellt inte under offseason. Sarah Sjöström tävlar på distanser upp till 200m, som tar cirka 2 minuter att klara av. Hon tränar runt fyra timmar per dag.

Det tar tid att bli bra. Men visst, pröva detta. Tror inte att det kommer att ge så mkt.

tråHanärT
2013-05-23, 22:16
Jag gillar inte riktigt tanken på att köra så korta intervaller oavsett vad tävlingen kräver. Speciellt inte under offseason. Sarah Sjöström tävlar på distanser upp till 200m, som tar cirka 2 minuter att klara av. Hon tränar runt fyra timmar per dag.

Det tar tid att bli bra. Men visst, pröva detta. Tror inte att det kommer att ge så mkt.

Jag ska helt klart ge det en chans, men vad menar du med att Sarah Sjöström tränar fyra timmar per dag? försöker du säga att hon kör kontinuerlig konditionsträning fyra timmar i sträck, annars ser jag inte riktigt poängen?

Everest
2013-05-23, 22:25
Det du beskriver är träning för neuromuskulär styrka och laktattålighet, inte konditionsträning (syretransport).

"Elite athletes treat anaerobic endurance training like medicine--carefully measured doses. Many age groupers devour it like candy."


Kör intervaller i spannet 3-8min för att få att få ut maximalt av nerlagd tid. Sen är det väl långt kvar till säsong nu? Se det som ett bra tillfälle att bygga lite grund så kommer du svara ännu bättre (och minska risken för skador) när du väl ökar intesiteten

svenbanan
2013-05-23, 22:38
Om du tränar för hockey så tycker jag det verkar som dessa intervallpass (särskilt morgonpassen) borde komma närmare inpå tävlingssäsong. Tycker du inte att du behöver bygga upp en aerob bas nångång också?

Jag tvivlar på att en Johan Wissman (som ju ger allt i 50s på tävling) har som bas i sin träning under försäsongen att springa fyrhundringar i maxfart. Förmodligen spenderar han mer träningstid med att springa i betydligt lägre tempo och under betydligt längre tid än på tävling. Tänk då också på att det du ska tävla i ställer mycket större krav på uthållighet. Du ska ju köra järnet i en minut eller kortare massvis med gånger under ett par timmars tid.

svenbanan
2013-05-23, 22:40
Det du beskriver är träning för neuromuskulär styrka och laktattålighet, inte konditionsträning (syretransport).

"Elite athletes treat anaerobic endurance training like medicine--carefully measured doses. Many age groupers devour it like candy."


Kör intervaller i spannet 3-8min för att få att få ut maximalt av nerlagd tid. Sen är det väl långt kvar till säsong nu? Se det som ett bra tillfälle att bygga lite grund så kommer du svara ännu bättre (och minska risken för skador) när du väl ökar intesiteten

Begreppet pucktvåa har aldrig kommit lägligare... ;)

tråHanärT
2013-05-23, 22:42
Det du beskriver är träning för neuromuskulär styrka och laktattålighet, inte konditionsträning (syretransport).

"Elite athletes treat anaerobic endurance training like medicine--carefully measured doses. Many age groupers devour it like candy."


Kör intervaller i spannet 3-8min för att få att få ut maximalt av nerlagd tid. Sen är det väl långt kvar till säsong nu? Se det som ett bra tillfälle att bygga lite grund så kommer du svara ännu bättre (och minska risken för skador) när du väl ökar intesiteten

Du har helt rätt, men jag har kört lång löpning de första veckorna sen 2min intervaller följt av 2min vila några veckor, jag har haft lång off-season (blev inge VM för mig:naughty:)

sen här i veckan sprang jag ett cooper test 3km (inte det riktiga då man springer så långt som möjligt på 12 min), blev inte speciellt nöjd med tiden så visst borde jag då köra mer av längre intervaller och så men jag tänkte hoppa på anaerob intervallerna nu och kolla vad det blir för skillnad till nästa cooper test som jag kanske kör om typ 5-6 veckor

tråHanärT
2013-05-23, 22:59
ni vet att jag spelar hockey nu, om jag vill förbättra min syreupptagning, (VO2 Max) på en 6-veckors period framöver, vad skulle ni rekommendera för typ av träning då, hur ofta? tänk att jag har ett styrkepass på benen varje vecka

snåla inte på med pass nu, jag har bra förutsättningar för att återhämta mig optimalt med sömn, mat, fysisk form osv..