handdator

Visa fullständig version : Guilloutin bänkpress vs Vanlig bänkpress - Studier?


sjolund27
2013-05-23, 00:35
Hej kära koloiter,

Om jag har förstått det korrekt så isolerar guilloutin bänkpressen bröstmuskeln mer och den vanliga bänkpressen aktiverar brösten samtidigt som främre axel och triceps.

Men på grund av att man i den vanliga bänkpressen aktiverar fler muskler så innebär det väl samtidigt att man på det sättet kan lyfta mer vikter än i en guilloutin press.

Nu till den stora frågan :smash:. Finns det någon studie gjord på vilken av dessa som "aktiverar" brösten mest? Är det guilloutin pressen då man isolerar brösten på ett bra sätt eller vanliga pressen då man kan hantera mer vikter?

Måste väl lägga till denna också *flex*.

Med vänliga hälsningar

Blindguard1
2013-05-23, 06:51
Vad är guilloutin bänkpress? O_o
Nvm, Guilloitine http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBGuillotineBenchPress.html
Vanlig http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

Jag ser ingen skillnad...

whuddafuks
2013-05-23, 07:21
Vad är guilloutin bänkpress? O_o
Nvm, Guilloitine http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBGuillotineBenchPress.html
Vanlig http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

Jag ser ingen skillnad...

Den förra landar stången nära hals, och armbågar putar utåt. I vanlig bänkpress så landar stången ungefär vid bröstvårtorna, och armbågarna är mer intryckta åt sidorna, än utåt. Den förra är för mig och många en axeldödare, så var försiktig när du kör den!

JakeShaft
2013-05-23, 07:23
Vad är guilloutin bänkpress? O_o
Nvm, Guilloitine http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBGuillotineBenchPress.html
Vanlig http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

Jag ser ingen skillnad...

Vid guilloutinbänkpress skall man träffa halsen eller snarare rakt över axelleden skulle jag gissa är tanken. Vid vanlig bänk träffar du vid mellangärdet eller åtminstone inte över bröstvårtorna.

Forzafurioso
2013-05-23, 07:26
En EMG test: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_chest_and_triceps_exercise s

sjolund27
2013-05-23, 07:59
En EMG test: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_chest_and_triceps_exercise s

Intressant läsning helt klart.

Men spontant blir jag lite fundersam då man t.ex. jämför 225lb bänkpressen och 275lb bänkpressen så hade helt klart den lättare vikten högre aktivering av brösten (förutom nedre delen marginellt).

Hur mycket kan man lita på ett emg test? Visar det vilken övning som bygger mest styrka/volym eller krävs det andra studier till detta?

Sheogorath
2013-05-23, 08:08
Intressant läsning helt klart.

Men spontant blir jag lite fundersam då man t.ex. jämför 225lb bänkpressen och 275lb bänkpressen så hade helt klart den lättare vikten högre aktivering av brösten (förutom nedre delen marginellt).

Hur mycket kan man lita på ett emg test? Visar det vilken övning som bygger mest styrka/volym eller krävs det andra studier till detta?

Yt-EMG är en bra metod för att mäta muskelaktivitet men väldigt många studier (de flesta skulle jag säga) har en felaktig design varför man förstås inte kan dra några vettiga slutsatser. Detta blev uppenbart när jag gjorde min egen EMG-studie på biceps brachii och man satt och gick igenom metoddelen i en uppsjö studier.

Rabiat
2013-05-23, 08:45
Det kan ju inte vara helt hälsosamt för axelleden att sänka stången rakt ner?

sjolund27
2013-05-23, 09:08
Yt-EMG är en bra metod för att mäta muskelaktivitet men väldigt många studier (de flesta skulle jag säga) har en felaktig design varför man förstås inte kan dra några vettiga slutsatser. Detta blev uppenbart när jag gjorde min egen EMG-studie på biceps brachii och man satt och gick igenom metoddelen i en uppsjö studier.

Fast vad säger då muskelaktiviteten oss?
Kan man säga så enkelt att mer muskelaktivitet = mer styrka och volym? :smash:

Just den emg mätningen som finns i tråden så är den kanske inte så tillförlitlig, eftersom den endast gjordes på en person.
T.ex. 225lb vs 275lb känns det nästan som om hans utförande måste ha varit lite annorlunda. Då aktiveringen på bröst blev betydligt mindre på den högre vikten, men samtidigt mycket högre aktivering av triceps. Det bör väl kanske visa på ett annat utförande?

Rabiat
2013-05-23, 09:13
Fast vad säger då muskelaktiviteten oss?
Kan man säga så enkelt att mer muskelaktivitet = mer styrka och volym? :smash:

Just den emg mätningen som finns i tråden så är den kanske inte så tillförlitlig, eftersom den endast gjordes på en person.
T.ex. 225lb vs 275lb känns det nästan som om hans utförande måste ha varit lite annorlunda. Då aktiveringen på bröst blev betydligt mindre på den högre vikten, men samtidigt mycket högre aktivering av triceps. Det bör väl kanske visa på ett annat utförande?

Utförandet kommer alltid vara annorlunda vid olika vikter vid samma tillfälle. Du lyfter i princip aldrig 65% av 1RM på samma sätt som 95% av 1RM. Kroppen är smart på det viset ;)

sjolund27
2013-05-23, 09:23
Utförandet kommer alltid vara annorlunda vid olika vikter vid samma tillfälle. Du lyfter i princip aldrig 65% av 1RM på samma sätt som 95% av 1RM. Kroppen är smart på det viset ;)

Ja men det hänger jag med på. Fast i studien så skriver han ju att det är vikter han minst kör 5 repetitioner på.

Varvid jag blir fundersam just på vanliga bänkpressen där man ser en mindre aktivering av brösten (även fast han minst kör 5 reps).

Vad visar då aktiveringen vid en emg mätning? Ja att muskeln aktiveras, det är ju bra, men visar aktiveringen något angående styrka och volym?

Sheogorath
2013-05-23, 09:31
Det kan ju inte vara helt hälsosamt för axelleden att sänka stången rakt ner?

Leden klarar det fint, det är om man har stela bröstmuskler som man ska köra försiktigt och gradvis öka på ROMen.

speedy83
2013-05-23, 09:37
En fråga som inte är helt ontopic men ändå besläktad. blir bröstmusklerna mjukare/rörligare av att rulla med en boll över dem (massera) eller är det mer klassisk strech som gäller?

Rabiat
2013-05-23, 10:18
Ja men det hänger jag med på. Fast i studien så skriver han ju att det är vikter han minst kör 5 repetitioner på.

Varvid jag blir fundersam just på vanliga bänkpressen där man ser en mindre aktivering av brösten (även fast han minst kör 5 reps).

Vad visar då aktiveringen vid en emg mätning? Ja att muskeln aktiveras, det är ju bra, men visar aktiveringen något angående styrka och volym?

Ja fast uppenbarligen är 225lb en mindre del av hans max än 275lb, och då kommer troligtvis utförandet automatiskt skilja en del :)

Den vanliga bänkpressen bör väl endast leda till högre aktivering av lats och främre delts (än giljotin), och därmed något mindre av pecs, fast här gissar jag bara. Sheogorath?

Sheogorath
2013-05-23, 10:56
Ja fast uppenbarligen är 225lb en mindre del av hans max än 275lb, och då kommer troligtvis utförandet automatiskt skilja en del :)

Den vanliga bänkpressen bör väl endast leda till högre aktivering av lats och främre delts (än giljotin), och därmed något mindre av pecs, fast här gissar jag bara. Sheogorath?

Eftersom vikten är högre är det inte givet att belastningen blir mindre. Det kan t.o.m. vara så (och det är ganska troligt) att aktiveringen blir högre i traditionell bänk eftersom balansmomentet i guilloutinbänk tar väldigt mycket fokus från själva pressandet (i alla fall för mig och jag har ändå kört mycket guilloutinbänk).

Så jag skulle säga så här: troligt att traditionell bänk är bättre eller att de är likvärdiga sett från tuttarnas synvinkel.

Jag kör guilloutin eftersom min högeraxel inte fixar traditionell bänk på vikter över sådär 12-20 reps.

Forzafurioso
2013-05-23, 12:52
Larry Scott brukade köra guillioutinbänk (neck press) i smithmaskin bla för att
kunna koncentrera sig på själva pressandet.

andrejc
2013-05-23, 13:17
http://www.youtube.com/watch?v=G8x-Te2J8Ao

Tycker annars Mike O'hearne (stavning) ger en bra förklaring på just bänkpressen där. Han jämför båda vid ca:19:50 och framåt. Kanske inte så mycket guilotin men de olika teknikerna iaf.

Määng
2013-05-23, 14:20
Larry Scott brukade köra guillioutinbänk (neck press) i smithmaskin bla för att
kunna koncentrera sig på själva pressandet.

Kan ju knappast vara kul att faila och ligga där med 100kg över halsen...
Med fri stång kan man ju iaf vicka stången.

Forzafurioso
2013-05-23, 18:10
Kan ju knappast vara kul att faila och ligga där med 100kg över halsen...
Med fri stång kan man ju iaf vicka stången.

De flesta smithmaskiner brukar ha ngn form av "safety pins"... typ bra att ha i sammanhanget!;)

anvihl
2013-05-23, 19:24
De flesta smithmaskiner brukar ha ngn form av "safety pins"... typ bra att ha i sammanhanget!;)

Hände för inte så länge sen på gymmet jag tränar på att en man i medelåldern körde bänk i smith och inte fick i krokarna i pinsen riktigt så när han släppte stången åkte den ned igen och spräckte flera revben och han fick snällt ligga där tills någon hjälpte honom hade han då kört mot halsen kunde han nu varit död.

Forzafurioso
2013-05-24, 07:06
Hände för inte så länge sen på gymmet jag tränar på att en man i medelåldern körde bänk i smith och inte fick i krokarna i pinsen riktigt så när han släppte stången åkte den ned igen och spräckte flera revben och han fick snällt ligga där tills någon hjälpte honom hade han då kört mot halsen kunde han nu varit död.

Det är inte safety pins. Safety pins är ett slags spärr just för att förhindra sådant som du just beskrev. Du ställer in dem på den höjd du vill ha och sen om du tappar stången eller liknande så stannar den på dessa!:)

JakeShaft
2013-05-25, 01:48
Det är inte safety pins. Safety pins är ett slags spärr just för att förhindra sådant som du just beskrev. Du ställer in dem på den höjd du vill ha och sen om du tappar stången eller liknande så stannar den på dessa!:)

Hur kul blir det om man springer runt med både hängslen och livrem hela livet? Fega inte, va en man *flex*

Forzafurioso
2013-05-25, 07:22
Hur kul blir det om man springer runt med både hängslen och livrem hela livet? Fega inte, va en man *flex*

Ha ha ha! :thumbup:
Nu ska jag testa att maxa i guilliotinpress. Ensam i gymmet och inga safety pins! :hbang:

Mäktigman
2015-10-05, 01:43
Eftersom vikten är högre är det inte givet att belastningen blir mindre. Det kan t.o.m. vara så (och det är ganska troligt) att aktiveringen blir högre i traditionell bänk eftersom balansmomentet i guilloutinbänk tar väldigt mycket fokus från själva pressandet (i alla fall för mig och jag har ändå kört mycket guilloutinbänk).

Så jag skulle säga så här: troligt att traditionell bänk är bättre eller att de är likvärdiga sett från tuttarnas synvinkel.

Jag kör guilloutin eftersom min högeraxel inte fixar traditionell bänk på vikter över sådär 12-20 reps.

Nu blir jag förvirrad. I början körde jag så som ni beskriver guilloutin bänkpress utan att veta det, dvs med armbågarna utåt och stången högre upp. Detta gjorde jag för att det kändes mest bekvämt för axlarna och att jag fick ett bättre pump i bröstet. Fick senare höra att detta var helt fel och att det var knas för att axlarna att köra på det sättet, så jag har försökt vänja mig vid att köra traditionellt.

Hur ligger det till egentligen, borde jag ha lyssnat på kroppen eller är det farligt för axlarna att köra med armbågarna utåt?

Sheogorath
2015-10-06, 08:26
Nu blir jag förvirrad. I början körde jag så som ni beskriver guilloutin bänkpress utan att veta det, dvs med armbågarna utåt och stången högre upp. Detta gjorde jag för att det kändes mest bekvämt för axlarna och att jag fick ett bättre pump i bröstet. Fick senare höra att detta var helt fel och att det var knas för att axlarna att köra på det sättet, så jag har försökt vänja mig vid att köra traditionellt.

Hur ligger det till egentligen, borde jag ha lyssnat på kroppen eller är det farligt för axlarna att köra med armbågarna utåt?

Guilloutin-press kräver normal rörlighet i bröstmusklerna. Är man väldigt stram kommer man att ta ut rörligheten någon annanstans alternativt översträcka muskeln. Men känns det bekvämt har du uppenbarligen den rörlighet du behöver. Vad som händer i en guilloutin-press att främre delta kopplas ur en hel del och det är därför (och p.g.a. den längre rörelselängden) som man inte kan använda så stor vikt.

Det är ingen teknik för att förflytta stora vikter, utan en teknik för att träna bröstet och kanske framförallt för oss som får axelproblem av att "bänka" med tunga vikter.

Edit: och gör den inte i smithen. Skulle du ha otur att smälla en muskel eller faila så kan du dö.

Filmis:

jqVXNDQRBOA

Gnistan
2015-10-06, 19:17
Den förra landar stången nära hals, och armbågar putar utåt. I vanlig bänkpress så landar stången ungefär vid bröstvårtorna, och armbågarna är mer intryckta åt sidorna, än utåt. Den förra är för mig och många en axeldödare, så var försiktig när du kör den!
Gillar inte den heller, men vi körde bänkpress med en speciell stång som man kunde komma djupare med för att få bättre starter vid tävlandet. Hur pass mycket det gjorde skall jag dock låta vara osagt.