handdator

Visa fullständig version : Vilket språk är bäst/coolast/vettigast att lära sig?


pwnyou
2013-05-22, 18:07
Förutom engelska (och eftersom vi bor i Sverige: svenska). Vilket språk tycker DU är bäst, coolast och/eller vettigast att lära sig, och VARFÖR tycker du det?

knuckles
2013-05-22, 18:09
Tycker ryska är coolast, hade gärna lärt mig det. Vettigast skulle väl eller ÄR engelska men latin/grekiska kan vara användbart om man håller på med naturvetenskap etc.

eternallord
2013-05-22, 18:09
Jag är nog partisk för att jag själv pluggar det, men: kinesiska.

Andelen personer som talar det, kombinerat med hur få i landet som talar något annat språk samt möjligheterna för arbete och företagande i landet gör det till ett otroligt nyttigt språk att lära sig. Sen är det coolt att kunna ett så exotiskt språk för oss europeer, tycker jag.

Annars är väl det självklara valet spanska. Användbart, låter bra och ganska lätt verkar det som.

Red Apple
2013-05-22, 18:09
Franska, Tyska eller Kinesiska.

Baronpanda
2013-05-22, 18:16
Klingon.

PontusAndersson
2013-05-22, 18:25
Under vår livstid så tror jag att kinesiska kommer vara det språk som stiger mest i inflytande. Att som svensk tala kinesiska lär öppna för oanade karriärmöjligheter på lite sikt. Kineserna tar mer och mer inflytande från väst, och det är relativt få i västvärlden som talar båda (enggelska och kinesiska) idag. Kinas ekonomi är idag världens näst största efter USA, men har en mycket kraftigare tillväxt än amerikanerna.

Tyvärr är det dock ett mycket svårt språk att lära sig.

miaz
2013-05-22, 18:26
med spanska klarar man sig i rätt många länder

knuckles
2013-05-22, 18:27
Orcish

Rikard Jansson
2013-05-22, 18:27
Latin, bara för att kunna haspla ur sig diverse fraser vid väl valda tillfällen.

Angel
2013-05-22, 18:28
Jag vill gärna lära mig bosniska/serbiska/kroatiska, men jag har sjukt svårt för vissa uttal.

Annars vore ju Valyrian coolt :P

miaz
2013-05-22, 18:30
Latin, bara för att kunna haspla ur sig diverse fraser vid väl valda tillfällen.

nödvändigt om ingen förstår dig.
då kan man ju lika gärna tänka dom tyst, i skallen, på svenska

Andy.da.wohoo
2013-05-22, 18:31
Holländska, för att det låter så häftigt.
Japanska för att Japan har en ball historia.
High Valyrian, för att man kan :D

knuckles
2013-05-22, 18:33
Holländska, för att det låter så häftigt.
Japanska för att Japan har en ball historia.
High Valyrian, för att man kan :D

http://www.tofugu.com/wp-content/uploads/2009/07/japan-no-further-description-required.jpg

Lipservice
2013-05-22, 18:34
Portugisiska.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Map-Lusophone_World-en.png/800px-Map-Lusophone_World-en.png

Bryggan
2013-05-22, 18:35
Esperanto

http://sv.wikipedia.org/wiki/Esperanto

Philley
2013-05-22, 18:35
Även om jag inte tror att kinesiska kommer bli viktigare än engelskan, absolut inte i närheten men det kan vara ett bra språk att kunna om man gör affärer i de områdena. Väldigt trevligt för kineserna om någon tagit sin tid för att göra det lättare för den att förstå. Det är också ett häftigt och ganska svårt språk så många skandinaver lär bli imponerade.
Dock tycker jag personligen att spanskan är viktigast ur ett internationellt perspektiv följt av arabiskan då det är det 3-4 största språket i Sverige, (intressant att förstå vad de säger, speciellt användbart i Malmö). Även det ett coolt språk att kunna, speciellt om man är blond, om inget annat lär ens arabiska vänner bli häpna :D

Jockefoten
2013-05-22, 18:48
Just nu pluggar jag koreanska på egen hand, det är ett otroligt vackert språk att tala och Hangul är väldigt enkelt att lära sig (mycket simplare än Hanzi).

Antagligen inte det bästa eller vettigaste språket att lära sig då endast 70 miljoner talar det.

Xtronal
2013-05-22, 18:49
Finska

Kärlekens språk

eternallord
2013-05-22, 18:57
Just nu pluggar jag koreanska på egen hand, det är ett otroligt vackert språk att tala och Hangul är väldigt enkelt att lära sig (mycket simplare än Hanzi).

Antagligen inte det bästa eller vettigaste språket att lära sig då endast 70 miljoner talar det.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte jämförbart överhuvudtaget, koreanska har väl ett alfabet och är inte baserat på tecken? Dvs, precis som med europeiska språk så kan man läsa ett ord utan att känna till det sen innan, till skillnad från kinesiska där man måste lära sig hur varje individuellt tecken uttalas och vad det betyder.

Intressant är dock att koreanska tidningar av gammal tradition fortfarande använder kinesiska tecken i rubriker med mera, så många koreaner kan läsa en hel del kinesiska (dvs förstå innebörden, dock inte uttalet). Är nog en bidragande orsak till att där finns huuuur mycket koreaner som helst som pluggar kinesiska.

Definitivt ett av de vackraste språken som finns. Hade det varit ett större språk hade jag nog hellre pluggat det än kinesiska.

spoon
2013-05-22, 19:01
Ryska Kinesiska eller Arabiska. Kul att lära sig ett språk som det annars krävs en tolk för. Säkert bra också om man ska jobba med något mot någon av deras marknader.

Att ge sig ut och resa i mellanöstern med flytande Arabiska hade varit sjukt häftigt och ett äventyr. Det känns som att språket sätter stopp där. Samma med Ryssland och Kina. Kan man språket så blir man vänligare bemött.

Jockefoten
2013-05-22, 19:02
Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte jämförbart överhuvudtaget, koreanska har väl ett alfabet och är inte baserat på tecken? Dvs, precis som med europeiska språk så kan man läsa ett ord utan att känna till det sen innan, till skillnad från kinesiska där man måste lära sig hur varje individuellt tecken uttalas och vad det betyder.

Intressant är dock att koreanska tidningar av gammal tradition fortfarande använder kinesiska tecken i rubriker med mera, så många koreaner kan läsa en hel del kinesiska (dvs förstå innebörden, dock inte uttalet). Är nog en bidragande orsak till att där finns huuuur mycket koreaner som helst som pluggar kinesiska.

Definitivt ett av de vackraste språken som finns. Hade det varit ett större språk hade jag nog hellre pluggat det än kinesiska.

Jo det är baserat på tecken (vokaler och konsonanter) sen sätter man ihop dem tre och tre för att blida ord. Det är taget ifrån Hanzi men väldigt simplifierat. Och precis som du säger så finns mycket ifrån tiden före Hangul kvar i Korea.

Andy.da.wohoo
2013-05-22, 19:04
http://www.tofugu.com/wp-content/uploads/2009/07/japan-no-further-description-required.jpg

Tycker bara detta förstärker mitt påstående :D

PontusAndersson
2013-05-22, 19:05
Teckenspråk kanske kan vara något annars :)

Tyvärr är de döva lika osmarta som oss icke döva så även de har tusentals olika språk och variationer. Bara att välja vart du vill börja!

eternallord
2013-05-22, 19:12
Jo det är baserat på tecken (vokaler och konsonanter) sen sätter man ihop dem tre och tre för att blida ord. Det är taget ifrån Hanzi men väldigt simplifierat. Och precis som du säger så finns mycket ifrån tiden före Hangul kvar i Korea.Med tecken menar jag som i kinesiska eller japanska, dvs att du har tiotusentals olika tecken med separata uttal och innebörder. Hangul är väl mer jämförbart med bokstäver i hur det används.

Bailah
2013-05-22, 19:12
Spanska såklart. Mest för att jag redan talar det och för att det är i mitt tycke det finaste språket.

Trouble
2013-05-22, 19:13
Portugisiska! Vackert och lagom udda språk att kunna samtidigt som Brasilien nog kommer att ta mer plats i framtiden.

0qEXyXSnAeA http://germankrew.com/wp-content/uploads/2011/01/BRASILass.jpg

Spanska är kul att kunna någotsånär mest för att det är så utbrett.

Tyska tragglar jag mig igenom mest för sakens skull. Ser inget riktigt skäl till att bemästra det dock.

Franska för litteraturens skull och för att det är så vackert.

Ryska har jag planer på att lära mig (hjälpligt) i en avlägsen framtid mest för att kunna turista på roligare vis. Det är dock inget jag skulle satsa på av andra skäl.

hugok
2013-05-22, 19:16
Finska är klart det häftigaste språket som finns. Men annars är det nog ingen större vits att kunna det.

Benjila
2013-05-22, 19:19
Japanska vill jag lära mig för jag älskar språket och dess kultur.
Kinesiska om jag vill ha mer nytta utav ett språk.

PontusAndersson
2013-05-22, 19:55
Jag är blond och blåögd. För ett antal år sedan bodde jag i ett invandrartätt område med främst Arabisktalande. Då bad jag en kompis lära mig säga "Gud finns överallt och hör vad du säger" eller nåt i stil med "Gud är allsmäktig och hör dina ord" på arabiska.

När jag sedan var i en mataffär eller liknande och märkte att någon pratade "skit" om mig (typ pekade på mig när de pratade) på arabiska såg jag dem djup i ögonen och drog ramsan... Några av gångerna såg de helt förstelnade ut :D

Jag höll iskall min, men fick mig ett rejält skratt när jag var utom synhåll

G_lund
2013-05-22, 20:00
skånska

Eldhroka
2013-05-22, 20:01
Arabiska

Lachrillo
2013-05-22, 20:16
Arabiska

+1 Arabiska

Har tänkt att studera det i några år om jag kommer in på Universitetet :)

5:e största språket i världen samt kommer behövas enormt i Sverige framöver. Plus att det är riktigt fint och en fascinerande kultur :)

Latissimus Dorsi
2013-05-22, 20:17
Kurdiska.

jenni
2013-05-22, 20:24
italienska för just nu kan jag inga adekvata ord som man kan säga högt utan att skämmas ;)

knuckles
2013-05-22, 20:27
italienska för just nu kan jag inga adekvata ord som man kan säga högt utan att skämmas ;)

9JhuOicPFZY

jenni
2013-05-22, 20:34
9JhuOicPFZY

ahaha inte långt ifrån mig alltså, dock kan jag bara svordomar och syndiga ord

Endumen
2013-05-22, 20:36
Jag skulle säga ryska, latin eller persiska.

tlk
2013-05-22, 20:42
+1 Arabiska

Har tänkt att studera det i några år om jag kommer in på Universitetet :)


Varför vänta?

BlötSnö
2013-05-22, 20:49
Jag är nog partisk för att jag själv pluggar det, men: kinesiska.

Andelen personer som talar det, kombinerat med hur få i landet som talar något annat språk samt möjligheterna för arbete och företagande i landet gör det till ett otroligt nyttigt språk att lära sig. Sen är det coolt att kunna ett så exotiskt språk för oss europeer, tycker jag.

Annars är väl det självklara valet spanska. Användbart, låter bra och ganska lätt verkar det som.

Rätta mig om jag har fel men ain't no facking språk som heter kinesiska?
Mandarin (som jag antar att du pluggar) samt kantonesiska är väl det som gäller, utöver alla små inhemska språk runtom i landet?
Kinesiska är kanske namnet för själva språkfamiljen.

Hur går studierna för övrigt? Hur långt har du kommit? Jag testade ett par Pimsleur-lektioner samt några uppgifter på Rosetta Stone bara för att bilda mig en uppfattning och det verkar ju inte så jättekomplicerat som så många vill få det att framstå. Visst, olika betoningar gör att ord betyder olika saker, samt ord som är ett h-e att uttala, men övning ger färdighet.
Läsa lär ju vara något annat dock. Man lär ju behöva ha en ganska redig teckenkunskap för att vara någorlunda bra.

Själv håller jag på och lär mig japanska via ljudbokslektioner och lite olika datorprogram och appar.
Strukturen på språket är ofta helt annorlunda mot svenskan, men man kommer in i det efter ett tag. En hel del grejer är väldigt logiska och återkommer ofta i språket, vilket gör att man lär sig att böja en hel del ord på ett enklare sätt än vi gör i det svenska språket.
Flummig kultur gör det ju ännu roligare att lära sig det språket.

Språk jag skulle vilja lära mig:
Ryska
Koreanska
Arabiska
Farsi
Tyska (fylla på ordförrådet. Vi är många som kan det lite smått, men ordförrådet är det som sviker först, inte sant?)

Språk jag inte har något större intresse av att lära mig och tycker är fula:
Franska
Holländska
Belgiska

Termy
2013-05-22, 21:14
Pluggar japanska en del på fritiden på egen hand sedan några månader tillbaka (är i alla fall nästan klar med dessa 2042 "grundläggande" infernaliska Kanjitecken utöver övriga grammatiska/vokabulära studier).

Ska väl komma igång och fräscha upp spanskan och lära mig den mer också om det blir vidare arbete i spansktalande länder i framtiden igen.

Lachrillo
2013-05-22, 21:49
Varför vänta?

För att jag får inte besked om jag kommer in fören om 2 månader, och då tar jag beslutet om jag ska gå där och flytta till Lund :)

grondahl
2013-05-22, 22:09
Tyska är underskattat. Stort och trevligt land, dessutom en av våra största exportmarknader.

Rikard Jansson
2013-05-22, 22:14
voule vo, couse, avec moiar

det är enda franskan jag kan, och har ingen aning om hur det stavas :D

Jockefoten
2013-05-23, 16:38
Med tecken menar jag som i kinesiska eller japanska, dvs att du har tiotusentals olika tecken med separata uttal och innebörder. Hangul är väl mer jämförbart med bokstäver i hur det används.

Var tvungen att läsa på lite innan jag kunde svara igen. Och ja du har rätt, det verkar vara nästan lika många olikheter som likheter mellan Hangul och Hanzi just nu. Så rätt meningslöst av mig att göra en jämförelse.

Däremot så är väl sättet man bygger upp ett ord likvärdigt? Där man har en grundvokal/konsonant och beroende på hur man uttalar det så bygger man på med tecken. Sen lägger man till ytterligare tecken för att bilda ett helt ord?

Det jag finner svårast och antagligen måste vara ännu jobbigare med kinesiskan är att hålla reda på vokaler som låter nästan likadant. Typ O, U, EU, EO, A, AE etc. :D

hurril
2013-05-23, 16:43
Jag tänker vara en subba och säga: Lär dig svenska riktigt jävla bra. Lär dig därefter engelska riktigt jävla bra.

Latissimus Dorsi
2013-05-23, 16:46
Jag tänker vara en subba och säga: Lär dig svenska riktigt jävla bra. Lär dig därefter engelska riktigt jävla bra.

Definiera riktigt bra?

hurril
2013-05-23, 16:49
Definiera riktigt bra?

Åtta ord i rad med frågetecken på slutet?

Det jag menar är att verkligt djup förmåga att hantera åtminstone ett språk har ett stort värde. Ibland större än att kunna beställa öl på ett dussintal olika.

Quint
2013-05-23, 17:05
Skulle jag lära mig ett nytt språk idag skulle det nog bli japanska eller kantonesiska.

Gillar japanska rollspel så vore kul att kunna importera sådana som inte släppts på engelska, eller sådana med stor skillnad i releasedatum mellan japanska och engelska utgåvorna. Dessutom är det ju alltid en bonus att kunna spela spelet på sitt originalspråk.

Kantonesiska för att kunna kolla på Hong Kong-action filmer och se exakt hur dåligt översatta de egentligen är :)

Tricce
2013-05-23, 17:18
PHP
Java

z_bumbi
2013-05-23, 17:31
Portugisiska.

Det och/eller franska för att kunna jobba i Afrika. Afrika är stort och det finns hur mycket som helst vad gäller infrastruktur och annat som måste fixas där samt att en hel del företag börjar kika mer och mer på att lägga tillverkningen i Afrika.

difeddy
2013-05-23, 17:42
Voulez-vous coucher avec moi, ce soir?

det är enda franskan jag kan, och har ingen aning om hur det stavas :D

Så stavas det :)

OnT: Ryska och arabiska. Kan ryska och brukar dra till med några fraser när jag är med kompisen, mest för att göra imitationer av kriminella äckel/alkisar och dyl. Arabiska låter mest fult men är desto mer praktiskt.

awesomooo
2013-05-23, 17:51
Franska skulle jag välja om jag var tvungen.

Kafka
2013-05-23, 18:21
Lojban (http://en.wikipedia.org/wiki/Lojban). Det språket (vidareutvecklat) skulle alla tids nog prata om jag vore härskare över världen.

baguette
2013-05-23, 18:32
voule vo, couse, avec moiar

det är enda franskan jag kan, och har ingen aning om hur det stavas :D

Voulez-vous coucher avec moi, ce soir? :D
Franska är språket jag tragglar med för tillfället. Skulle jag välja språk enbart efter vad som är strategiskt skulle jag nog satsa på kinesiska. Indiska lär vara användbart också men jag har fått uppfattningen att många indier pratar engelska. Annars japanska, arabiska, kurdiska.

blaaargh
2013-05-23, 19:57
PHP
Java

:d

Tomas W
2013-05-23, 20:03
Skulle vilja lära mig spanska, stor befolkningsmängd som talar det.

eternallord
2013-05-23, 20:57
Rätta mig om jag har fel men ain't no facking språk som heter kinesiska?
Mandarin (som jag antar att du pluggar) samt kantonesiska är väl det som gäller, utöver alla små inhemska språk runtom i landet?
Kinesiska är kanske namnet för själva språkfamiljen.

Hur går studierna för övrigt? Hur långt har du kommit? Jag testade ett par Pimsleur-lektioner samt några uppgifter på Rosetta Stone bara för att bilda mig en uppfattning och det verkar ju inte så jättekomplicerat som så många vill få det att framstå. Visst, olika betoningar gör att ord betyder olika saker, samt ord som är ett h-e att uttala, men övning ger färdighet.
Läsa lär ju vara något annat dock. Man lär ju behöva ha en ganska redig teckenkunskap för att vara någorlunda bra.
Visst finns det något som heter kinesiska. Oavsett de dialektala skillnaderna (vad de kallar dialekter är snarare det vi kallar språk dock), så är skriften och grammatiken densamma. De huvudsakliga dialekterna är mycket riktigt mandarin och kantonesiska (som är ganska värdelöst utanför Hongkong).

Kinesiska är grammatiskt väldigt simpelt, den huvudsakliga svårigheten ligger dock i tonerna samt framförallt hörförståelsen. Detta är, med råge, den svåraste delen och i min mening i princip omöjligt att bli bra på utanför Kina. Studierna går bra för min del, jag är för tillfället i Beijing och när jag kommer hem kommer jag ha avverkat 90 poäng totalt. Tanken är att ta ut en kandidat i kinesiska vid sidan om mina ingenjörsstudier.

Var tvungen att läsa på lite innan jag kunde svara igen. Och ja du har rätt, det verkar vara nästan lika många olikheter som likheter mellan Hangul och Hanzi just nu. Så rätt meningslöst av mig att göra en jämförelse.

Däremot så är väl sättet man bygger upp ett ord likvärdigt? Där man har en grundvokal/konsonant och beroende på hur man uttalar det så bygger man på med tecken. Sen lägger man till ytterligare tecken för att bilda ett helt ord?

Det jag finner svårast och antagligen måste vara ännu jobbigare med kinesiskan är att hålla reda på vokaler som låter nästan likadant. Typ O, U, EU, EO, A, AE etc. :DPrecis, det är mer detta jag vill komma till. Detta är den huvudsakliga anledningen till att kinesiska blir så förbannat jobbigt att studera, för man måste lära sig nya tecken till varenda glosa (många ord är kombinationer av gamla tecken, men i princip).

Sättet man talar är definitivt besläktat. Det är bara det att koreanskan har en stor fördel i att man använder ett alfabet (vilket kinesiskan också har, det kallas pinyin, men det används inte i skrift, pinyin används i princip bara för att lära barn och utlänningar hur man uttalar ord. Man måste fortfarande lära sig tecknen för att kunna läsa/skriva).

Vi kan ta ordet "Shì" som exempel. Inte nog med att det finns 4 olika sätt att uttala det, men exemplet jag bidragit som använder fjärde tonen har en drös olika tecken. Exempelvis:
是,事, 室,市,仕,试,式,示,势

med flera... alla dessa tecken uttalas exakt likadant men har helt olika betydelser.

MtotheM
2013-05-23, 21:53
Polska för att det är coolt och ger möjlighet att kommunicera med många andra slaviska språk.

Bärs
2013-05-24, 07:06
Hebreiska, så skulle man kunna söka jobb i Israel.

Raschmus
2013-05-24, 07:09
Latin, bara för att kunna haspla ur sig diverse fraser vid väl valda tillfällen.

+1. Fräckaste språket imo. Mest onödigt också kanske

smeander
2013-05-24, 07:21
Förutom engelska (och eftersom vi bor i Sverige: svenska). Vilket språk tycker DU är bäst, coolast och/eller vettigast att lära sig, och VARFÖR tycker du det?

Arabiska.

Talas över hela världen så man kommer ha möjlighet att tala med människor vart man än åker. Även ett svårt språk och det är inte många som färutom dom som har det som modersmål som talar det.

Hade jag kunna spola tillbaka till skoltiden hade jag valt arabiska :C

Kabuto
2013-05-24, 08:31
http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_languages_by_number_of_native_speakers

Piranha
2013-05-24, 09:51
Teckenspråk..

För det är sjukt coolt.!!!!!!!!

hurril
2013-05-24, 09:54
teckenspråk..

För det är sjukt coolt.!!!!!!!!

+1

BlötSnö
2013-05-24, 10:12
Visst finns det något som heter kinesiska. Oavsett de dialektala skillnaderna (vad de kallar dialekter är snarare det vi kallar språk dock), så är skriften och grammatiken densamma. De huvudsakliga dialekterna är mycket riktigt mandarin och kantonesiska (som är ganska värdelöst utanför Hongkong).

Kinesiska är grammatiskt väldigt simpelt, den huvudsakliga svårigheten ligger dock i tonerna samt framförallt hörförståelsen. Detta är, med råge, den svåraste delen och i min mening i princip omöjligt att bli bra på utanför Kina. Studierna går bra för min del, jag är för tillfället i Beijing och när jag kommer hem kommer jag ha avverkat 90 poäng totalt. Tanken är att ta ut en kandidat i kinesiska vid sidan om mina ingenjörsstudier.



Ah, då har jag lärt mig något nytt.
Skönt att vara på plats och studera det. Det underlättar förmodligen en del.
Kinesiska och ingenjörsutbildning låter ju hyfsat användbart. :)

filmjölk
2013-05-24, 10:18
Coolast är Latin. Mest användbart för mig (och de flesta andra Svenskar) förutom Svenska, tror jag skulle vara Arabiska, då vi i Sverige har många människor som pratar Arabiska, eller förstår en del Arabiska, men som inte kan Svenska eller Engelska.

Som god 2:a efter Arabiska håller jag Romani i "nyttighetsfaktor". (dvs långt före Kinesiska, Spanska, rysska, Esperanto, Tyska, italienska, japanska etc)

JB12K
2013-05-24, 11:04
Kroppsspråk är användbart.

Alexton
2013-05-24, 11:35
Spanska är otroligt användbart och mitt val av tredje språk.
Särskilt nu när flera latinamerikanska läders ekonomiska motor börjar varva upp på riktigt. Jag rekommenderar att lära ett den latinamerikanska versionen istället för klassisk castellano då den förstnämda är snabbare och fler pratar den.
Skillnaden är inte så stor men finns där luleå-bo och skåne-bo ungefär.

filmjölk
2013-05-24, 12:21
Planerar man att flytta utomlands, eller reser i arbetet kan jag förstå nyttan av att plugga något språk som Spanska, Kinesiska, japanska, Tyska, Franska etc.

Men för oss andra, som kanske jobbar i affär, som väktare, i vården, som polis, lärare etc. och vill bo kvar i Sverige är de språken nästan helt bortkastade att kunna. Folk som vi möter som talar de språken, invandrare från de regionerna, turister, eller när vi turistar själva...då funkar knagglig Engelska alldeles utmärkt. Dessutom lär sig invandrare som talar de språken Svenska. Så jäkla poänglöst som helsvensk tex. sjuksköterska att lära sig tex. Kinesiska då.

Däremot skulle vi ha stor nytta av Arabiska, Romani eller Somaliska. Det är invandrargrupper som ofta inte lär sig Svenska och ofta inte kan Engelska.

JasminV
2013-05-24, 12:45
Jag pratar flytande svenska engelska och farsi (persiska) och förstår lite franska, vill lära mig arabiska och spanska (kan man bra spanska brukar man även förstå portugisiska). Men arabiska e mitt förstahandsval!

Juxta
2013-05-24, 13:27
Jag skulle vilja lära mig isländska. Verkar så himla trevligt att prata med, skönt flyt. Vettigt vetefan dock.

Vill även rekommendera LiveMocha:

http://livemocha.com/

Sparven från Minsk
2013-05-24, 13:46
Ryska, japanska, spanska.
Inte nödvändigtvis i den ordningen.

G_lund
2013-05-24, 14:20
Jag började lyssna på en engelsk "lär dig kinesiska"-podcast.
Efter tre avsnitt kunde jag säga: "Hej, är du från Kanada?"

Användningsområdet känns väldigt begränsat för just den frasen och för att lära sig mer var man tvungen att betala.
Men det verkar vara ett användbart språk helt klart :)

eternallord
2013-05-24, 14:38
Jag började lyssna på en engelsk "lär dig kinesiska"-podcast.
Efter tre avsnitt kunde jag säga: "Hej, är du från Kanada?"

Användningsområdet känns väldigt begränsat för just den frasen och för att lära sig mer var man tvungen att betala.
Men det verkar vara ett användbart språk helt klart :)
Bästa podcasten i min mening "Chinesepod". Den kostar också pengar, men det kan hända att det finns en hel drös avsnitt gratis på "vissa" sidor... ;)

Sundqvist
2013-05-24, 14:45
Arabiska.
min förra chef va libanes, så har hållt på och små lärt mig i ett par månader. Kan grunderna sen svärorden.

De svåraste är uttalen, samt att de har olika uttal beroende på om man tilltalar män eller kvinnor.

G_lund
2013-05-24, 14:45
Tack för tipset!

Jag siktar också på examen som högskoleingenjör och att kombinera det med kinesiska lär gör att man blir rätt attraktiv på arbetsmarknaden :)

eternallord
2013-05-24, 14:47
Tack för tipset!

Jag siktar också på examen som högskoleingenjör och att kombinera det med kinesiska lär gör att man blir rätt attraktiv på arbetsmarknaden :)

Japp, det är det som är min plan. En civilingenjörsexamen kombinerat med en kandidat i kinesiska kommer troligtvis leda till väldigt många attraktiva jobberbjudande. Det är förhoppningen åtminstone :)

G_lund
2013-05-24, 14:51
Kommer det säkert göra.

Själv "nöjer" jag mig nog med en högskoleexamen med coop här, börjar tekniskt basår eller liknande till hösten så det blir ju några år ändå.

Red Apple
2013-05-24, 15:55
Jag skulle vilja lära mig isländska. Verkar så himla trevligt att prata med, skönt flyt. Vettigt vetefan dock.

Vill även rekommendera LiveMocha:

http://livemocha.com/

Mycket bra tips på hemsida, tack! :thumbup:

pwnyou
2013-05-24, 17:13
http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_languages_by_number_of_native_speakersMer intressant är ju hur många som kan tala språket, både som förstaspråk och andraspråk. Räknar man med andraspråk så vinner ju engelska lätt.

250cc
2013-05-27, 22:01
Esperanto

http://sv.wikipedia.org/wiki/Esperanto

Självklart!

Det mest logiska valet med tanke på att det är det mest spridda uppfunna språket. Skillnaden mot att lära sig ett nationellt språk är oerhörd.

Lärde mig Esperanto på ca två månader till skillnad från tex Persiska som tog minst två år att lära sig.

Men argumenten för att lära sig Esperanto är främst politiska som jag ser det.

Minimjölk
2013-05-28, 08:31
Jag är nog partisk för att jag själv pluggar det, men: kinesiska.

Andelen personer som talar det, kombinerat med hur få i landet som talar något annat språk samt möjligheterna för arbete och företagande i landet gör det till ett otroligt nyttigt språk att lära sig. Sen är det coolt att kunna ett så exotiskt språk för oss europeer, tycker jag.

Annars är väl det självklara valet spanska. Användbart, låter bra och ganska lätt verkar det som.

+1, skulle även vilja lägga till Koreanska på listan men på lite längre sikt så kommer kinesiska språkkunskaper vara väldigt värdefulla. Ihop med stor kunskap inom andra områden såklart, att bara kunna språket gör ju bara en till 1,5miljarder andra. ;)

Många i västvärlden tror på allvar att de per automatik om de lär sig ett asiatiskt språk kan åka dit och göra karriär. Det är väldigt tufft som Svensk/Europé att först bli accepterad och sedan dessutom klättra uppåt. Du måste kombinera med enroma och unika kunskaper i hop med många timmars arbetsflit. Var det någon som sade 6-8timmars arbetsdag? ;)