handdator

Visa fullständig version : Kommer ej hinna gymma på 1 månad. Kroppsvikt före sängen värt?


trapz star
2013-05-22, 16:03
Har så sjukt mycket i skolan nu. Så mycket att jag måste plugga från 09.00-17.00 hem och äta mat sen fortsätta plugga tills sovdags. Ta sig till gymmet,träna och komma hem brukar ta 1,5 H och den tiden finns verkligen inte! Så jag funderar om det kan "rädda" min muskelmassa att börja försvinna och hålla styrkan iaf lite uppe genom att göra kroppvikts-övningar typ 15min om kvällarna före sängen? Typ Armhävningar,dips,situps? Har även ett hantelset på 25kg så lite axlar och armar duger dom till. Hur lägga upp träningen isf ? Alltså 2 lösa hantlar med lösa vikter till 25kg så basövningar blir ju svårt! (Cashen finns inte heller för tyngre vikter)

J.V
2013-05-22, 16:06
Bättre än ingenting, givetvis. Men lägg det innan middagen så du får i dig lite protein och energi efter träningen.

King Grub
2013-05-22, 16:08
Ja, det kommer att göra väldigt stor skillnad jämfört med ingen träning.

4623
2013-05-22, 16:14
Kan väl vara bra att byta fokus en timme under dagen. Tvivlar starkt på att den gör någon större skillnad för studieresultatet.

trapz star
2013-05-22, 16:17
Ja, det kommer att göra väldigt stor skillnad jämfört med ingen träning.
Ok skönt att höra! Funderar nästan på Max 2 gympass i veckan. Det lär ge mer än mitt hemmaprojekt. Träning två gånger i veckan Max 1 timme åt gången. Vad sägs om 3*8-12 reps med 1min vila typ? Knäböj,bänk,mark,militärpress + chins,dips? Allt 3-4 set 8-12 reps. Köra det två gånger i veckan. Låter inte det bra? Intensiva pass på 1 timme med minimal vila och alla muskler får jobba 2ggr vecka

mattilainen
2013-05-22, 16:19
ska jag vara ärlig så tror jag du får mer utav ditt pluggande om du innan lunchen eller innan middagen går och tränar. Bara för att man sitter länge med pluggandet betyder inte det att det ger mer än att sitta kortare perioder med mer fokus.

Så förslaget är att du faktiskt åker och tränar, om du nu vill? Du kan ju köra korta pass ca 30 - 50 minuter där du kör enbart basövningar och sen nöjer dig där.

Rawsteel
2013-05-22, 16:19
Du kommer nog inte tappa något nämnvärt, inte kunnat lyfta på 4 veckor nu pga något konstigt och otroligt seglivat viurs och rent visuellt så ser jag inte någon direkt skillnad.
Jag har iof kört lite lätt träning hemma genom armhävningar, enbensböj och axelpress, sidolyft, curls osv via "fitnessband".
Inget tungt/utmattande och absolut inte nära failure.

tlk
2013-05-22, 16:23
Enbensknäböj och glute-ham-raises går ju fint att köra hemma.

Rygg fixar du med variationer på kroppsviktsrodd och chins.

trapz star
2013-05-22, 16:49
Ni har rätt grabbar, stressar av mig med 2 helkroppspass i veckan med bara stora övningar runt 1 timme. Sorry för tråden men fick panik pga hets med skolan :D

mangemani
2013-05-22, 17:59
fel person att säga detta kanske då jag själv har flera hjärnspöken som härjar just nu då jag själv kommer att ha varit borta från gymmet i 1 månad innan jag kan träna igen, men då jag låg i en mycket seg och långlivad influensa, så tränade jag inte ett smack, var då borta från gymmet i 3½ vecka, hade inte losat nånting.

så du har nog inget att oroa dig för.

BobaFett
2013-05-22, 18:17
Tror det bästa skulle vara att köra lite ren hypertrofiträning just för att det tar så jäkla mycket mindre tid. Du kan lätt köra igenom det du ska göra på 30 min. Dessutom får du bra volymökningar genom att köra på det här sättet.

Säg att du kör tre övningar per muskelgrupp, tre set och 10 repetioner per set. Högst en minuts vila mellan seten (du får använda tidtagaruret på mobilen). Om vi antar att ett set tar ca: 45 sekunder så kommer en muskelgrupp att ta (45sek + 60 sek) x 9 = 945 sek

945/60= 15,75 min = 15 min 45 sek

Så du hinner alltså köra igenom 2 muskelgrupper på ca: 30 min men då gäller det att du har ett högt tempo och du kommer att vara helt slut kan jag lova ;)

Skit i fjuttövningar som bicepscurl eller flies. Satsa på bänk, mark, knäböj, chins etc. så att du får med hela kroppen på färre övningar.

trapz star
2013-05-22, 19:20
Tror det bästa skulle vara att köra lite ren hypertrofiträning just för att det tar så jäkla mycket mindre tid. Du kan lätt köra igenom det du ska göra på 30 min. Dessutom får du bra volymökningar genom att köra på det här sättet.

Säg att du kör tre övningar per muskelgrupp, tre set och 10 repetioner per set. Högst en minuts vila mellan seten (du får använda tidtagaruret på mobilen). Om vi antar att ett set tar ca: 45 sekunder så kommer en muskelgrupp att ta (45sek + 60 sek) x 9 = 945 sek

945/60= 15,75 min = 15 min 45 sek

Så du hinner alltså köra igenom 2 muskelgrupper på ca: 30 min men då gäller det att du har ett högt tempo och du kommer att vara helt slut kan jag lova ;)

Skit i fjuttövningar som bicepscurl eller flies. Satsa på bänk, mark, knäböj, chins etc. så att du får med hela kroppen på färre övningar.

Så får det bli! 1 timmes cp högt tempo. Vilka övningar tycker du jag ska ha med? Gärna mycket superset för att spara tid. 3*8-12 är väl det klassiska för hypertrofi? Basövningarna är ju givna men vad köra mer? Tänk på att det ska ta Max 1 timme och vill träna samma muskel 2 ggr vecka

Rabiat
2013-05-22, 21:57
Men gör det lätt för dig. Två pass med 3x5 knäböj, bänkpress och 1x5 mark. Snabbt, enkelt och effektivt.

MackeJuve
2013-05-22, 22:06
ska jag vara ärlig så tror jag du får mer utav ditt pluggande om du innan lunchen eller innan middagen går och tränar. Bara för att man sitter länge med pluggandet betyder inte det att det ger mer än att sitta kortare perioder med mer fokus.

Så förslaget är att du faktiskt åker och tränar, om du nu vill? Du kan ju köra korta pass ca 30 - 50 minuter där du kör enbart basövningar och sen nöjer dig där.

+1

Beemel
2013-05-23, 13:20
Dagar när jag jobbar sent (övertid på kvällen) så tar jag en och halvtimme och går och tränar. jag jobbar bra mycket mer effektivt när jag är trött i kroppen, självfallet beror detta på att jag har ett jobb som inte kräver fysisk ork.
Jag gjorde samma sak när jag pluggade, de gånger jag faktiskt tog ett break för lite träning så gick pluggandet så mycket bättre.
Mitt tips är att unna dig den pausen. Jag tror att du kommer tjäna på det, både fysiskt, psykiskt och studiemässig.
Lycka till

BobaFett
2013-05-23, 14:07
Så får det bli! 1 timmes cp högt tempo. Vilka övningar tycker du jag ska ha med? Gärna mycket superset för att spara tid. 3*8-12 är väl det klassiska för hypertrofi? Basövningarna är ju givna men vad köra mer? Tänk på att det ska ta Max 1 timme och vill träna samma muskel 2 ggr vecka

9-12 reps och kort vila (så kort som 30 sek men du ska orka lyfta dina reps också).

1-6 reps och 3-5 minuters vila för styrka.

Satsa på bänk, lutande bänk/hantelpress och eventuellt nån flies för bröst.

Hantel/militärpress, för axlar

Mark, rodd med stång, chins för rygg

Knäböj, utfall, bencurl, benspark för ben.

Eventuellt någon baksida axel och shrugs.

Någon tung magövning. Armar får du ju automatiskt.

2 vadövningar. De kan du köra med 30 sek vila för de verkar återhämta sig snabbare (mina i alla fall).