handdator

Visa fullständig version : Acne/blemmor av kosttillskott?


Jozzan
2013-05-22, 14:38
Hej alla! :)
Jag är ny här på forumet så visste inte riktigt vart mitt ämne passar in, men provar här!
Jag har tränat på gym sen tonåren (är i dagens läge 26.) Började för ca 2,5år sedan köra mkt mer fria vikter än tidigare och har mer & mer fokuserat på att bygga massa.
Nu till mitt stora problem!! Acne! Förbannat mkt!! *SUCK* På ryggen, axlar, överarmar och bröst (lr dekolletage kanske man säger på oss tjejer!).
Rent ut sagt, va faaan gör man åt dessa??? Är så sjukligt trött på dem... Kul att inte ens kunna/vilja visa sig i ett linne lr bikini nu när sommaren snart kommer liksom. NOT! (Efter att dessutom hållit på m. första seriösa diet/deff.)

Har ätit proteintillskott & vitamintillskott från och till sen tidigt i "träningskarriären", har inte bytt märke lr liknande, men har nu under de senaste ca 1,5åren (när bygg-träningen har blivit mer koncentrerad & jag har använt proteintillskott regelbundet) fått sjukt mkt acne/blemmor. Har även periodvis använt pwo & casein som tillskott.

Finns det nån där ute som har erfarenhet av detta som kan ge tips?
Gärna även nån tjej som kanske också har erfarenhet om sånt här kan bero på p-piller och liknande "tjej-faktorer" :)

Ha det fint allihopa & hoppas att nån kan ge nått bra tips!
Mvh Jossan

tjing
2013-05-22, 15:26
Ta bort vassleprotein huvudsakligen, om du äter det.

Andra saker som kanske kan påverka är saker som kreatin och kasein.

Klein
2013-05-23, 00:59
Har man stora problem med acne så är det rekommenderat att göra ganska stora omställningar både vad gäller kost och kosttillskott

Vad gäller kosttillskott så skippa alla proteinpulver, gainers, BCAA, EAA och kolhydrater. Ta istället högkvalitativ Omega 3 typ krillolja, samt R-ALA och D-vitamin. Kreatin bör även det gå bra att ta. Välj den renaste formen av kreatin monohydrat: creapure.

Vad gäller kost så skippa allt socker och alla mjölkprodukter.

Dessa förändringar bör vara tillräckliga för att göra dig mer eller mindre acnefri på 4 veckor.

tjing
2013-05-23, 09:02
Håller med ovanstående. Många underskattar nog vad gäller att påverka acne med det man stoppar i sig.

Majsan86
2013-05-23, 21:33
har exakt samma problem jag med, är hopplöst, men att ta bort alla proteintillskott verkar ju inte så kul... Så då får jag nog lära mig att leva med min dåliga hud tror jag om det är enda lösningen

skalander
2013-05-23, 22:02
Kan vara ett till problem förutom tillskotten.. Orena bänkar etc. på gymmet! har själv haft problem på rygg och axlar men lägger en tröja på bänken att ligga på vilket har hjälpt en del för mig.

lungan
2013-05-24, 10:29
har exakt samma problem jag med, är hopplöst, men att ta bort alla proteintillskott verkar ju inte så kul... Så då får jag nog lära mig att leva med min dåliga hud tror jag om det är enda lösningen

Haha, that's the spirit. :d

Kvicksilver
2013-05-24, 13:11
Ett allmänt tips är att dricka mer vatten. Då pratar vi rejält mer. Kanske 3-4 liter/dygn utöver den vätska du får i maten, shakes och annat.
Nackdelen är att man springer på muggen mycket. Dvs. man vaknar ett par gånger varje natt... då man ju dessutom kan passa på att ta ett par klunkar extra. :)

Endorah
2013-05-24, 18:29
Man får inte glömma att stress/sömn/humör verkar ha stor påverkan. Att hålla sig borta från mjölk, socker, mjölkprotein(mejeriprodukter) etc kan vara väldigt påfrestande som kan leda till att man oroar sig på tok för mycket, vilket ändå inte är speciellt bra för hyn

Simonfrisk
2013-05-24, 18:54
Man får inte glömma att stress/sömn/humör verkar ha stor påverkan. Att hålla sig borta från mjölk, socker, mjölkprotein(mejeriprodukter) etc kan vara väldigt påfrestande som kan leda till att man oroar sig på tok för mycket, vilket ändå inte är speciellt bra för hyn

Hur kan stress, sömn & humör påverka finnar egentligen?
Jag tror det är hygienen och kosten & kosttillskotten som ligger bakom det.

Jag själv lider av det på rygg/axlar, men jag kommer inte sluta med något för det, det kommer garanterat växa bort med framtiden om du nu är ungdom som jag själv, när man blir äldre dvs.

Endorah
2013-05-24, 20:14
inte säker, men hört att stress, dålig sömn samt depression kan påverka. Handlar väl främst om hormoner. Det som verkar ha störst betydelse för mina finnar är sömnen.

Sitckan
2013-05-25, 12:08
Min nuvarande kasein diet har bidragit till en gedigen odling av finnar i alla dess former :laugh:

Kvicksilver
2013-05-25, 12:12
Jag själv lider av det på rygg/axlar, men jag kommer inte sluta med något för det, det kommer garanterat växa bort med framtiden om du nu är ungdom som jag själv, när man blir äldre dvs.

Hmm, när är man så gammal att det växt bort? Jag är 42 och har en hel del finnar på rygg och axlar.
Försvinner dock nästan helt om jag undviker vassle och kasein.

tjing
2013-05-25, 13:56
Man ska ungefär undvika all "anabol" mat; typ mjölk, vassle, kasein, socker osv. Det är anabola hormon som IGF-1 som påverkar uppkomsten av acne och mjölkprodukter och mjölkprotein är med all sannolikhet en stor bov i sammanhanget.

Det är alltså inget hälsosamt med acne utan tecken på inflammation och rätt ohälsosam anabol aktivitet, om vi pratar om hälsa. För muskelbygge däremot kan det indikera en gynnsam hormonella miljö.

Klein
2013-05-26, 00:21
Man ska ungefär undvika all "anabol" mat; typ mjölk, vassle, kasein, socker osv. Det är anabola hormon som IGF-1 som påverkar uppkomsten av acne och mjölkprodukter och mjölkprotein är med all sannolikhet en stor bov i sammanhanget.

Det är alltså inget hälsosamt med acne utan tecken på inflammation och rätt ohälsosam anabol aktivitet, om vi pratar om hälsa. För muskelbygge däremot kan det indikera en gynnsam hormonella miljö.

Det man kan göra om man inte vill ändra kosten är att:

1: Öka insulinkänsligheten genom att träna högintensiv konditionsträning minst 3 gånger i veckan.
2: Se till att få i sig tillräckligt med antiinflammatoriska kosttillskott såsom fiskolja, R-ALA och D-vitamin. Just R-ala verkar genom att både minska insulinnivåerna och återvinna antioxidanter.
3: Byta handdukar och t-shirt dagligen, samt sängkläder ett par gånger i veckan.

Bozar
2013-05-26, 00:41
Tycker man ska använda receptbelagda läkemedel om man har problem med acne och >20 år. Självklart ska man utesluta socker och liknande samt minska mjölkprodukter/vassle men ibland räcker inte det ändå varför det kan vara värt att gå på tetracyclin en kur med mildare topikala behandlingar eller kombinera med laktoferrin-tabletter. Räcker kost så fine men det är rätt sällan så är fallet.

Klein
2013-05-26, 02:12
Tycker man ska använda receptbelagda läkemedel om man har problem med acne och >20 år. Självklart ska man utesluta socker och liknande samt minska mjölkprodukter/vassle men ibland räcker inte det ändå varför det kan vara värt att gå på tetracyclin en kur med mildare topikala behandlingar eller kombinera med laktoferrin-tabletter. Räcker kost så fine men det är rätt sällan så är fallet.

Om kostomläggningen inte räcker så är det kostomläggningen som är undermålig. Det handlar inte bara om att utesluta vissa livsmedel. Det handlar även om att sluta "överlaga" sin mat och äta mer färsk mat.

Ät din biff rare
Koka inte ägget mer än 4 minuter och stek "sunnyside up".
Lite mindre stärkelse på tallriken och lite mer kött och grönsaker.

Du slipper acne och får äta godare, saftigare och hälsosammare mat. Vad är problemet?

trapz star
2013-05-26, 10:35
Tycker man ska använda receptbelagda läkemedel om man har problem med acne och >20 år. Självklart ska man utesluta socker och liknande samt minska mjölkprodukter/vassle men ibland räcker inte det ändå varför det kan vara värt att gå på tetracyclin en kur med mildare topikala behandlingar eller kombinera med laktoferrin-tabletter. Räcker kost så fine men det är rätt sällan så är fallet.

Jag får väldigt lätt finnar och upplever att jag får mer när jag äter kosttillskott och mejeri.

Har bestämt mig för att börja ta roaccutan (medicinen som är ökänd för sina biverkningar) men jag tycker det är värt det. Jag tycker det är fruktansvärt påfrestande att gå runt och tänka på vad man kan äta och inte äta för att undvika finnar. Speciellt när man tränar hårt och är på bulk.

Liksom utesluta mjölk,ost,snabba kolhydrater,pulver,bröd,fil,yoghurt,kvarg hur kul är det liksom, fan jag älskar ostmackor och mjölk, och mina egengjorda shakes som jag tar på morgonen.

Man ska kunna äta normal mat utan att få finnar enligt mig, vore annat om man åt godis och pizza chips.

här blir det iaf roa

Klein
2013-05-27, 00:04
Jag får väldigt lätt finnar och upplever att jag får mer när jag äter kosttillskott och mejeri.

Har bestämt mig för att börja ta roaccutan (medicinen som är ökänd för sina biverkningar) men jag tycker det är värt det. Jag tycker det är fruktansvärt påfrestande att gå runt och tänka på vad man kan äta och inte äta för att undvika finnar. Speciellt när man tränar hårt och är på bulk.

Liksom utesluta mjölk,ost,snabba kolhydrater,pulver,bröd,fil,yoghurt,kvarg hur kul är det liksom, fan jag älskar ostmackor och mjölk, och mina egengjorda shakes som jag tar på morgonen.

Man ska kunna äta normal mat utan att få finnar enligt mig, vore annat om man åt godis och pizza chips.

här blir det iaf roa

Visst det är ditt val. Vi får hoppas att din acne inte kommer tillbaka efter avslutad kur.

trapz star
2013-05-27, 20:35
Visst det är ditt val. Vi får hoppas att din acne inte kommer tillbaka efter avslutad kur.
Yepp