handdator

Visa fullständig version : Diffus smärta i biceps


Lallle
2013-05-22, 14:05
Kön: Man

Ålder: 24

Längd och vikt. 180cm 81kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont? Biceps, primärt vid insertionen.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Djup.

Gör det ont någonstans då du trycker? Nej, inte alls.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Det har provocerats fram tidigare men inte till den grad som nu. Körde muscle ups och en tung rep resulterade i att jag hängde kvar i positionen där man ska komma över till bottenpositionen i dips, alltså lite innan. Mycket böjda armar med biceps som jobbar enormt mycket stabiliserande.

Är smärtan skarp eller mer dov? När kommer den? Kan blixtra till av smärta om jag ger mig på frivändnigar ouppvärmd t.e.x. Även tung bänkpress är en no go om jag inte värmt upp i 30 min, och även då krävs armbågsbeskyddare och ett otroligt kontrollerat utförande. Men smärtan provoceras också fram av vardagliga saker, lite då och då. Jag kan t.ex. inte bädda min säng riktigt (rycka tag i sängen och köra in den mot väggen); det är primärt när jag arbetar med extenderade armar som jag är otroligt känslig. När smärtan väl provocerats fram kan den ligga i några timmar. Vanlig flexion som t.ex. bicepscurl känns ingenting.

Känns det bättre eller sämre efter träning? Klart sämre om jag råkat provocera fram det vilket sker nästan varje pass såvida jag inte bara kör böj.

Hur länge har du haft ont? Muscle upsen var i januari. Tendenser till dessa problem har dock funnits längre bak i tiden, men aldrig så allvarligt som det är nu.

Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet. Nej.

Vad och hur mycket tränar du? 4-6 ggr/vecka.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv. Efter ett långt träningsuppehåll började jag träna igen i december, då med mycket fokus på tunga basövningar + lite crossfit. Gick ut ganska lugnt.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Nej.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Har provat att stretcha ut lite, samt lite bicepscurlande med fokus på excentriska fasen. Har pratat med två utbildade sjukgymnaster och en allmänläkare varav ingen hade nån direkt idé. Sistnämnda ville inte skicka mig vidare till ortoped utan ordinerade den klassiska vilan.

Nån som har någon teori om vad det kan vara? Tycker det är märkligt att armbågsflexion inte smärtar alls (även på tyngre vikter), medan jag knappt kan flytta på min lilla säng (arbete med utsträcka armar).