handdator

Visa fullständig version : Ni med långa ben hur marklyftar ni??


Adam87
2013-05-22, 10:44
kroppen och armarna är nästan på lika långa men mina ben är rätt mycket längre och det ställer till det i marklyftandet.

Hur tränar ni mark ? Funderar på att skippa smalmark helt för får inte in de vinkeln på ryggen . Så är det sumomark som gäller för oss med längre ben i förhållande till kropp och armar.

För det är jue ganska lönlöst att nötta en teknik som egenteligen inte passar en om man säger så .

Hur gör ni som har ungefär samma kropps propositioner som mig??

Blindguard1
2013-05-22, 10:54
Hur lång är du? Sumomark fungerar bättre tycker jag.

Adam87
2013-05-22, 10:58
Jag är inte så lång 1.75 men det är jue ändå så att bena är längre än mina ben och armar och det ställer till det. Har tränat endel smal mark med olika höftpositioner och allt men det går inte att få till en bra rygg position.

Funderar på att göra detta bara köra sumomark och bli bra på det. Men antar att det kommer ta ett tag att träna upp innerlåren så de blir starka för att klara av de lite tyngre lyften.

man skulle väll kunna ta till raka mark som komplement för ländryggen isf och tunga roddar

Blindguard1
2013-05-22, 11:00
Jo, har du testat stretcha upp rörligheten? Så länge man inte är annorlunda pga sjukdom så tror jag det ska gå.

hugok
2013-05-22, 11:09
Jag har långa ben, jag kör sumo. Men det är enbart av anledningen att jag får ont av vanliga mark. Jag är starkare i sumo, men hade jag kunnat köra vanliga mark utan att få ont hade jag föredragit det.
På tal om långa ben i mark:
http://www.getbig.com/boards/index.php?action=dlattach;topic=279951.0;attach=31 9700;image

traidmill
2013-05-22, 11:12
kroppen och armarna är nästan på lika långa men mina ben är rätt mycket längre och det ställer till det i marklyftandet.

Hur tränar ni mark ? Funderar på att skippa smalmark helt för får inte in de vinkeln på ryggen . Så är det sumomark som gäller för oss med längre ben i förhållande till kropp och armar.

För det är jue ganska lönlöst att nötta en teknik som egenteligen inte passar en om man säger så .

Hur gör ni som har ungefär samma kropps propositioner som mig??

Nu vet jag inte hur mina förhållanden mellan torso/armar/ben är för mig men jag är 196 lång och mina höfter hamnar ganska högt. Det är ingenting som säger att du måste ha en specifik vinkel på ryggen i marklyft för att det ska vara optimalt. Det är just kroppsuppbyggnaden som bestämmer vilket startläge du får. Bilden nedan visar vad jag tycker är ett optimalt utgångsläge men personligen hamnar nog min höft något högre, det viktiga i både mark och böj är att man låser korsryggen från start till stopp imo.

http://www.clutchfitness.com/files/deadlift_start.jpg

Adam87
2013-05-22, 11:13
Jo jag stretchar ofta och mycker. Men just i smalmark måste jag gå ner med höften så mycket att det känns som knäböj om du förstår. känns som jag inte når ner riktigt med armarna .

Om jag nu har en hög höfthöjd så blir ryggen nästan på horisontel och inte så upprätt rygg helt enkelt.

Mina smalmark ser nästan identiska ut som OL-Marklyft om man ska ta en liknelse

Adam87
2013-05-22, 11:16
Jag har långa ben, jag kör sumo. Men det är enbart av anledningen att jag får ont av vanliga mark. Jag är starkare i sumo, men hade jag kunnat köra vanliga mark utan att få ont hade jag föredragit det.
På tal om långa ben i mark:
http://www.getbig.com/boards/index.php?action=dlattach;topic=279951.0;attach=31 9700;image



Joo han har långa ben men också grymt långa armar

raddum
2013-05-22, 11:19
Precis som Traidmill är jag också 1.96, den här videon var priceless för mig: https://www.youtube.com/watch?v=9BTQebgxi8A kan varmt rekomendera.

frekar3
2013-05-22, 11:19
Tycker själv att Mark fungerar väldigt mycket bättre än böj för mig som är relativt lång (185-186cm nånting där).
190kgx1 i marken och bara 110x2 i böj *slap*

svenbanan
2013-05-22, 11:20
Jo jag stretchar ofta och mycker. Men just i smalmark måste jag gå ner med höften så mycket att det känns som knäböj om du förstår. känns som jag inte når ner riktigt med armarna .

Om jag nu har en hög höfthöjd så blir ryggen nästan på horisontel och inte så upprätt rygg helt enkelt.

Mina smalmark ser nästan identiska ut som OL-Marklyft om man ska ta en liknelse

Nu blir jag förvirrad...

Du tycker att du måste gå ned så djupt med höften att det blir väldigt likt knäböj. Då har du rimligtvis ganska upprätt rygg, eller?

Ditt alternativ, som du inte heller verkar gilla, är att lämna höften högt och lyfta med ryggen (för mycket) framåtfälld.

Varför går du inte bara ner halvvägs med höften då? Borde ju bli bra... Eller har jag missförstått nåt här?

PontusAndersson
2013-05-22, 11:20
kroppen och armarna är nästan på lika långa

Hur menar du här? Menar du att överkroppen och armarna är lika långa? Jag har inte så stor koll på hur andra ser ut, men för mig räcker armarna och fingerspetsarna ungefär halvvägs ner på låren.

Låter jobbigt om armarna är lika långa som överkroppen så de slutar vid höften... Om man ska klia sig på pungen.

Jag är lång (192) och har långa ben. Jag har fått för mig att det är en fördel i mark då jag är oproportionerligt stark i den övningen jämfört med mina resultat i t.ex. knäböj. Kanske beror på annat.

svenbanan
2013-05-22, 11:23
Hur menar du här? Menar du att överkroppen och armarna är lika långa? Jag har inte så stor koll på hur andra ser ut, men för mig räcker armarna och fingerspetsarna ungefär halvvägs ner på låren.

Låter jobbigt om armarna är lika långa som överkroppen så de slutar vid höften... Om man ska klia sig på pungen.

Jag är lång (192) och har långa ben. Jag har fått för mig att det är en fördel i mark då jag är oproportionerligt stark i den övningen jämfört med mina resultat i t.ex. knäböj. Kanske beror på annat.

Han menar att han har apindex = 1.0 (dvs han är lika lång som längden på vingspannet)

Beemel
2013-05-22, 11:30
Jag är 1.82 och har relativt kort överkropp och långa ben. Jag har inga problem med vanliga marklyft. Sumo varianten har jag aldrig provat dock.

PontusAndersson
2013-05-22, 11:30
Han menar att han har apindex = 1.0 (dvs han är lika lång som längden på vingspannet)

Ah, självklart! Tack svenbanan.

Det är ju fullt normalt. Har svårt att tänka mig att förhållandevis långa ben skulle ställa till det i mark. Så länge man inte är någon form av extrem. Jag har själv långa ben och enligt de jag tränar med god teknik...

Adam87
2013-05-22, 11:32
Vill helst inte marka likt raka mark det är olika övningar och det lär jue slita ganska bra bra på ryggen vid tyngre lyft. Sen att knäböja sig ner och marka gör för mig attt stången kommer för långt från kroppen därav så bli lyften tyngre.

Sen tror jag att det inte funkar så bra för mig smalmark eller som är mest optimalt för mig helt enkelt.

Ja armarna när ner till knäna och inte längre. Om man skulle ha längre armar skulle det funka bättre då man har långa ben :P

Pepz
2013-05-22, 11:32
Jag är inte så lång 1.75 men det är jue ändå så att bena är längre än mina ben och armar och det ställer till det.

hmmm.. :)

ser inte problemet.
vill du göra marklyft för träningens skull dvs muskelbygge så kör smalt.

vill du bli stark i marklyft kör sumo om det känns bättre för dig.
Kör sen smalmark eller liknande övningar som komplementträning

hurril
2013-05-22, 11:34
Jag är förvisso inte två meter lång men väl 1.89 och har inte direkt några problem med att få mekaniken att fungera. Ärligt talat tror jag det är svårare att få på fina vinklar i marklyftet som kort än lång.

Gör det inte svårare än det är. Rada upp problemen i allvarligast först och börja beta av dem. Acceptera att allt i det här sammanhanget tar rätt lång tid. Har du bråttom?

Adam87
2013-05-22, 11:36
Han menar att han har apindex = 1.0 (dvs han är lika lång som längden på vingspannet)
'

LIka lång rygg som armar kanske låter vettigare .

Adam87
2013-05-22, 11:40
hmmm.. :)

ser inte problemet.
vill du göra marklyft för träningens skull dvs muskelbygge så kör smalt.

vill du bli stark i marklyft kör sumo om det känns bättre för dig.
Kör sen smalmark eller liknande övningar som komplementträning


Det är jue främst för att lyfta tungt tränar lite styrkelyft på hobbynivå änsålänge och det är redigt skoj. det är bara marklyft jag har problem med men jag kör ganska brett i knäböj och det funkar perfekt.

så kanske lika bra om man vill lyfta tungt att börja köra sumomark

Wibba
2013-05-22, 12:46
Är starkare i sumo, har väldigt långa ben i förhållande till överkropp. Är hyfsad i smalmark också men lite tendenser till att krumma och skjuta iväg med höften. Gäller bara att jobba på sina svagheter.

GymJimmy
2013-05-22, 12:48
Jag är 187 cm med rätt långa ben, har dock inte märkt av några svårigheter i marklyft... tycker nästan sumo är mer obekvämt, men så är jag inte van heller.

Matsa
2013-05-22, 12:56
Har långa ben, är kass på sumo. Visserligen har jag rätt långa armar också. Jag smalmarkar med röven ganska högt, det är inget direkt fel (kanske rentav motsatsen) att göra så om det passar en.

rooz
2013-05-22, 12:59
197cm, rätt långa ben. Kör bara smalt.

Emil Brännmark
2013-05-22, 13:13
Alltså är inte långa ben jämfört överkroppen generellt en bra sak i marklyft? Jag trodde den ultimata markaren har aparmar med kort torso (med andra ord relativt sett långa ben)?

Jappse
2013-05-22, 13:18
Sumo är skönare men jag älskar conventional. Är 190 och tog 4x 180kg. Har långa lår.

tjing
2013-05-22, 14:01
Inte alls. Får alltid problem med ländryggen av den övningen.

Överskattad övning för gemene gymmare. Viktig övning för internet-*** och SL:are.

En bra övning dock.

hurril
2013-05-22, 14:11
Skulle säga att det är en viktig övning för alla så att de lär sig en vettig hållning och säker lyftteknik.

spoon
2013-05-22, 16:28
Har långa ben, är kass på sumo. Visserligen har jag rätt långa armar också. Jag smalmarkar med röven ganska högt, det är inget direkt fel (kanske rentav motsatsen) att göra så om det passar en.

Jag har också långa ben och kort överkropp med långa armar. Jag föredrar sumo men jag tror det handlar om att jag har tränat det mer. Blir mer rakmark än marklyft om jag ska stå smalt.

Alltså är inte långa ben jämfört överkroppen generellt en bra sak i marklyft? Jag trodde den ultimata markaren har aparmar med kort torso (med andra ord relativt sett långa ben)?

Jag delar din uppfattning.

Landström
2013-05-22, 16:46
kroppen och armarna är nästan på lika långa men mina ben är rätt mycket längre och det ställer till det i marklyftandet.

Hur tränar ni mark ? Funderar på att skippa smalmark helt för får inte in de vinkeln på ryggen . Så är det sumomark som gäller för oss med längre ben i förhållande till kropp och armar.

För det är jue ganska lönlöst att nötta en teknik som egenteligen inte passar en om man säger så .

Hur gör ni som har ungefär samma kropps propositioner som mig??

Sumo är mycket vanligare bland kortare personer. I sumo är det svårare att få höften i optimalt läge om du har långa ben. Ställer större krav på rörligheten.

Jag säger alltså precis tvärtom. Ju kortare ben desto mer sannolikt att sumo fungerar bäst för en.

Jag har långa ben, jag kör sumo. Men det är enbart av anledningen att jag får ont av vanliga mark. Jag är starkare i sumo, men hade jag kunnat köra vanliga mark utan att få ont hade jag föredragit det.
På tal om långa ben i mark:
http://www.getbig.com/boards/index.php?action=dlattach;topic=279951.0;attach=31 9700;image

Han har fr a långa armar, inte långa ben.

svenbanan
2013-05-22, 16:51
Jag förstår inte varför det skulle vara positivt med långa ben.

Om armarna är långa jämfört med överkroppen (dvs händerna långt under höften) så borde det väl bli enklare att lyfta ju kortare benen är? Händerna 1dm över knähöjd då benen är 1m långa och händerna precis i knähöjd ifall benen är 90cm långa (inget annat förändrat). Det sista alternativet låter ju mycket enklare tycker jag.

Matsa
2013-05-22, 17:20
Jag förstår inte varför det skulle vara positivt med långa ben.

Om armarna är långa jämfört med överkroppen (dvs händerna långt under höften) så borde det väl bli enklare att lyfta ju kortare benen är? Händerna 1dm över knähöjd då benen är 1m långa och händerna precis i knähöjd ifall benen är 90cm långa (inget annat förändrat). Det sista alternativet låter ju mycket enklare tycker jag.

I ditt exempel blir ju personen 10cm kortare eftersom bålen är oförändrad medan benen krymper. Givetvis är ett 180cm vingspann på 170cm marklyftare bättre än detsamma på en 180cm dito. Om vi ska behålla samma längd på personen blir inte bara benen kortare utan även bålen längre, det kanske inte är hela världen men det kan vara av betydelse.

Jag tror att den optimala markfysiken har långa armar och ganska normala ben på en normal torso. Kanske något långa lårben. För långa ben så får de jobba väldigt mycket och en för lång bål så blir den inte lika tålig.

Tror jag...

svenbanan
2013-05-22, 18:06
I ditt exempel blir ju personen 10cm kortare eftersom bålen är oförändrad medan benen krymper. Givetvis är ett 180cm vingspann på 170cm marklyftare bättre än detsamma på en 180cm dito. Om vi ska behålla samma längd på personen blir inte bara benen kortare utan även bålen längre, det kanske inte är hela världen men det kan vara av betydelse.

Jag tror att den optimala markfysiken har långa armar och ganska normala ben på en normal torso. Kanske något långa lårben. För långa ben så får de jobba väldigt mycket och en för lång bål så blir den inte lika tålig.

Tror jag...

Ja du har såklart rätt. Slarvigt av mig. Okej, så det man kunde jämföra med istället vore ifall armar och ben är lika långa som i första exemplet, men torson 10cm kortare. Då når händerna också till knäna (precis som ifall det var benen som blev 10cm kortare). Bägge är rimligtvis bättre än ifall händerna skulle nått 10cm över knähöjd.

Så frågan är: Vad blir skillnaden om man blir 10cm kortare genom att korta av torson jämfört med att korta av benen?

Ju mer jag funderar på det ju mer lutar jag åt att du har rätt och att det är bra med både korta ben och kort torso. Så förmodligen bör nog längden på dessa vara "normallånga".

Men jag tänker mig att det borde vara bättre med korta lårben (jämfört med underben) av samma anledningar som gör detta positivt för knäböj. Som denna sida åskådliggör så fint: http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1.html

Matsa
2013-05-22, 18:45
Det sägs ofta att långa lårben är bra för marklyft men jag har aldrig helt lyckats förstå varför. Den enda förklaring jag har fått är att långa hamstrings är bra för kraftutvecklingen men jag köper inte att det är enda anledningen. Jag har lite tankar men jag vet inte om någon av dem stämmer.

Ett långt lårben borde innebära att antingen skenbenet eller bålen är förhållandevis kort. Ett kort skenben innebär att stången kommer över knähöjd tidigare så att man kan skjuta fram höften och det borde vara en fördel. En kortare bål borde också vara en fördel eftersom den tål belastning bättre. Visserligen medför en högre höfthöjd (som det gärna blir med långa lårben) större moment på bålen men jag tror ändå att det är bra. Jag minns att stahlberg har sagt att en hög individuellt fördelaktig höfthöjd är bra. Inget av detta borde ge några stora fördelar men kanske räcker det eftersom det inte tycks finnas några större nackdelar med långa lårben.

Förmodligen funderar jag för mycket på detta men jag har svårt att släppa det utan att förstå vad jag begriper. De som säger att långa lårben är bra är inga färskingar, jag vet att t.ex hurril har sagt det på det här forumet. Tittar man på de som är duktiga på mark verkar det också finnas ett samband.

Emil Brännmark
2013-05-22, 18:48
jag har rejält lång överkropp och långa armar och marklyft är visserligen mitt bästa lyft men jag har alltid problem med att hålla ryggen rigid.

spoon
2013-05-22, 18:52
Jag går bara efter erfarenhet och vad jag har sett på gymet. Jag kan inte förklara hur jag tänker för då blir det lika rörigt som när Matsa och svenbanan försöker. Jag vet inte ens vad som ska katogoriseras som långa/korta lårben. Men min erfarenhet är att det inte är kört för att man har långa ben. Tvärtom.

svenbanan
2013-05-22, 19:08
Jag går bara efter erfarenhet och vad jag har sett på gymet. Jag kan inte förklara hur jag tänker för då blir det lika rörigt som när Matsa och svenbanan försöker. Jag vet inte ens vad som ska katogoriseras som långa/korta lårben. Men min erfarenhet är att det inte är kört för att man har långa ben. Tvärtom.

Rörigt! Vafalls! ;)

Matsa
2013-05-22, 19:37
Hah! :D