handdator

Visa fullständig version : Ful ROM


-Knox-
2013-05-22, 09:32
Satt just och tittade på Youtube. På killen som kallar sig Scooby. I detta avsnitt gällde det bröst träning och han hävdade att full rom inte alls var nödvändigt vid träning utan att det främst var skaderisker med det.
I videon körde han tex hantelpressar liggandes på golvet.

Vad tycker ni? kör man halva eller låt säga 3/4 rom så kan man ju ha lite mer vikt men ger det ändå skapliga resultat?

mikaelj
2013-05-22, 09:39
Det är högre skaderisk att inte köra med full rörelselängd, ja.

-Knox-
2013-05-22, 09:40
Högre skaderisk att inte köra full ROM? ok, pga att en del då tenderar att ösa på lite väl mycket vikt?

mikaelj
2013-05-22, 09:52
Högre skaderisk att inte köra full ROM? ok, pga att en del då tenderar att ösa på lite väl mycket vikt?

Du kommer bli försvagad i de lägena du inte tränar. Om du någon gång skulle bomma excentriskt, dvs att du inte orkar hålla emot för att få din förkortade rörelse, kommer du tvinga på de delarna av din kropp en vikt som i värsta fall är flera gånger tyngre än den egentligen tål.

Då ryker t ex bröstmuskler.

Sedan skall du inte lyssna på Scooby. Han är en nolla.

rooz
2013-05-22, 10:02
Problemet som kan uppstå är att du kör te.x bänkpress med stopp högt upp, och sedan tror att du kommer kunna gå full rom med samma vikt, chanserna för att ngt går sönder är stora.

Träna alltid full rom vid bottenlägen, utlåsningen skulle jag inte tro ställer till några stora problem ur skadesynpunkt.

cancion
2013-05-22, 10:03
Satt just och tittade på Youtube. På killen som kallar sig Scooby. I detta avsnitt gällde det bröst träning och han hävdade att full rom inte alls var nödvändigt vid träning utan att det främst var skaderisker med det.
I videon körde han tex hantelpressar liggandes på golvet.

Vad tycker ni? kör man halva eller låt säga 3/4 rom så kan man ju ha lite mer vikt men ger det ändå skapliga resultat?

Att ligga på golvet och köra halvrom gör massa annat otyg som att man t ex inte kan dra tillbaka skulderbladet tillräckligt för att behålla muskelkontraktionen i slutet rörelsen. Men det åsido. Scooby har helt OK videos, men när det kommer till övningstekniker så finns det mycket bättre alternativ.

-Knox-
2013-05-22, 10:06
Ok där ser man!

Morty
2013-05-22, 10:07
Full rom kan vara skadligt, om du inte har rörligheten för det. Då är det klart bättre att korta av rörelsebanan. Dips är en övning där få människor klarar av att gå full rom utan att få en onödigt hög skaderisk, bättre att då korta av rörelsebanan lite.

mikaelj
2013-05-22, 10:10
Full rom kan vara skadligt, om du inte har rörligheten för det. Då är det klart bättre att korta av rörelsebanan. Dips är en övning där få människor klarar av att gå full rom utan att få en onödigt hög skaderisk, bättre att då korta av rörelsebanan lite.

Högst tillfälligt, tills du återfått rörligheten. Sedan skall du fortsätta med full rörelse.

stridis
2013-05-22, 10:17
Träna alltid full rom vid bottenlägen, utlåsningen skulle jag inte tro ställer till några stora problem ur skadesynpunkt.

Basträningen skall givetvis vara full ROM, men träning med begränsad ROM kan ju mycket väl ingå i perioder som specialträning för diverse syften.

Loke
2013-05-22, 10:18
Egentligen kräver ju den här typen av av frågor att man både definierar tydligt vad full ROM är och vad "skaderisk" är. Säkrast är det alltid att vara stendöd, såklart.

Loke
2013-05-22, 10:20
Basträningen skall givetvis vara full ROM, men träning med begränsad ROM kan ju mycket väl ingå i perioder som specialträning för diverse syften.

Finns många som lever långa och lyckliga liv med endast kort ROM. Fattar inte varför ni i sann internetexpertanda ska vara så tvärsäkra.

Sparven från Minsk
2013-05-22, 10:21
Kör med filosofin att det alltid ska vara full ROM i alla rörelser. Tränar muskelm i hela dess längd samt får stretching på köpet.
Allt ifrån bänk, hantelpressar till böj. Visst blir mindre vikt, framförallt i böjen. Tar typ 30 kg mindre än min träningskompis som har mindre ben än mig, men som stannar lite innan parallellt.

Viktkåtheten försvinner med åldern ;)

stridis
2013-05-22, 10:22
Finns många som lever långa och lyckliga liv med endast kort ROM. Fattar inte varför ni i sann internetexpertanda ska vara så tvärsäkra.

Men det argumentet är ju ett synnerligen dåligt argument.

Loke
2013-05-22, 10:37
Men det argumentet är ju ett synnerligen dåligt argument.

För vad är det ett dåligt argument? I vilket sammanhang? Vad är ditt argument då, att någon på internet sagt att man ska göra så?

Linjedomarn
2013-05-22, 10:50
The impact of using different resistance training (RT) kinematics, which therefore alters RT mechanics, and their subsequent effect on adaptations remain largely unreported. The aim of this study was to identify differences to training at a longer (LR) compared with a shorter (SR) range of motion, as well as the time-course of any changes during detraining. Recreationally active participants in LR (aged 19 ± 2.6 years; n=8) and SR (aged 19 ± 3.4 years; n=8) groups undertook 8 weeks of RT and 4 weeks detraining. Muscle size, architecture, subcutaneous fat and strength were measured at weeks 0, 8, 10 and 12 (repeated measures). A control group (aged 23 ± 2.4 years; n=10) was also monitored during this period. Significant (p>0.05) post-training differences existed in strength (on average 4±2% vs. 18±2%), distal anatomical cross-sectional area (59±15% vs. 16±10%), fascicle length (23±5% vs. 10±2%) and subcutaneous fat (22±8% vs. 5±2%), with LR exhibiting greater adaptations than SR. Detraining resulted in significant (p>0.05) deteriorations in all muscle parameters measured in both groups, with the SR group experiencing a more rapid relative loss of post-exercise increases in strength than LR (p>0.05). Greater morphological and architectural RT adaptations in LR (owing to higher mechanical stress) result in a more significant increase in strength compared to SR. The practical implications for this body of work follow that LR should be observed in resistance training where increased muscle strength and size are the objective, since we demonstrate here that ROM should not be compromised for greater external loading.


J Strength Cond Res. 2013 Apr 26. Impact of range-of-motion during ecologically validresistance training protocols, on muscle size, subcutaneous fat and strength.

mikaelj
2013-05-22, 10:53
För vad är det ett dåligt argument? I vilket sammanhang? Vad är ditt argument då, att någon på internet sagt att man ska göra så?

Det är samma argument som "min mormor har rökt hela livet och har inte fått cancer".

Bryggan
2013-05-22, 11:14
Dålig bröstkorg gör att jag inte kör full ROM vid bänkpress längre. Upptäckt att det är mycket skonsammare mot min veka vänsteraxel också. Såklart blir jag mycket mycket starkare vilket kanske är tråkigt men jag gör det för axeln....känns bra.
Hade jag varit en bänkpressare med jättehydda vilket många verkar ha och stor bringa hade jag ändå inte kommit längre ner än jag gör nu.

Thornblom
2013-05-22, 12:05
Dålig bröstkorg gör att jag inte kör full ROM vid bänkpress längre. Upptäckt att det är mycket skonsammare mot min veka vänsteraxel också. Såklart blir jag mycket mycket starkare vilket kanske är tråkigt men jag gör det för axeln....känns bra.
Hade jag varit en bänkpressare med jättehydda vilket många verkar ha och stor bringa hade jag ändå inte kommit längre ner än jag gör nu.

Fast då är det ju full ROM relativt den kroppen.

Morty
2013-05-22, 12:09
Det är inte säkert att det går att få tillräcklig rörlighet.

Men visst att rörlighetsträning är viktigt för många.

Bryggan
2013-05-22, 12:13
Fast då är det ju full ROM relativt den kroppen.Inte så säker på det. Eftersom min bröstkorg lutar inåt på mitten så sträcker sig iaf mina bröstmuskler längre om jag går hela vägen ner till bröstet med stången än om jag hade haft en normal "plan" bröstkorg. Dvs om jag går under skulderbladen med mina armbågar så sträcker sig mina bröstmuskler längre.
Tror inte Någon får full ROM i bänkpress oavsett. Hantelflyes javisst men inte bänkpress. Vid flyes går jag lägre dessutom än vid bänk.

mikaelj
2013-05-22, 12:26
Tror inte Någon får full ROM i bänkpress oavsett. Hantelflyes javisst men inte bänkpress. Vid flyes går jag lägre dessutom än vid bänk.

Jo, du kan alltid träna med ROM för bänkpress.

Om du alltid luftvänder i bänkpress tränar du inte hela rörelsen som du kan ta ut, och om vikten någon gång skulle bli för tung så att du inte kan luftvända riskerar du att utföra hela rörelsen inkl. den biten du inte tränat.

Då kan skador uppstå.

Bryggan
2013-05-22, 18:11
Jo, du kan alltid träna med ROM för bänkpress.

Om du alltid luftvänder i bänkpress tränar du inte hela rörelsen som du kan ta ut, och om vikten någon gång skulle bli för tung så att du inte kan luftvända riskerar du att utföra hela rörelsen inkl. den biten du inte tränat.

Då kan skador uppstå.
Man snälla mikael, jag är skadad i så fall....av bänkpress med full ROM. Axeln känns fin om jag inte kör till nedersta läget, därför gör jag som jag gör. Inte ens en pistol mot huvudet kan få mig att ändra mig. Kört så pass länge att jag Vet att det är press som pajat axeln på mig, jag klarar helt enkelt i så fall full ROM i press.

Sorry.

svenbanan
2013-05-22, 18:28
Man snälla mikael, jag är skadad i så fall....av bänkpress med full ROM. Axeln känns fin om jag inte kör till nedersta läget, därför gör jag som jag gör. Inte ens en pistol mot huvudet kan få mig att ändra mig. Kört så pass länge att jag Vet att det är press som pajat axeln på mig, jag klarar helt enkelt i så fall full ROM i press.

Sorry.

Tror han menar att det är skillnad på full ROM i fyes och full ROM i bänkpress. Full ROM i bänkpress är då tills stången tar i bröstet, medans det för flyes såklart blir en längre rörelesebana.

eAzy
2013-05-22, 18:30
Kör med filosofin att det alltid ska vara full ROM i alla rörelser. Tränar muskelm i hela dess längd samt får stretching på köpet.
Allt ifrån bänk, hantelpressar till böj. Visst blir mindre vikt, framförallt i böjen. Tar typ 30 kg mindre än min träningskompis som har mindre ben än mig, men som stannar lite innan parallellt.

Viktkåtheten försvinner med åldern ;)

+1

Perfekt svar på frågan. Jag böjjer 20-60kg mindre än alla jag känner men benen växer som ogräs. Lika bra att lära sig rätt djup redan från början. Kör även slaviskt full rom på alla övningar. Te.x flexxa triceps i bottenläget på en curl.

Bryggan
2013-05-22, 19:19
Tror han menar att det är skillnad på full ROM i fyes och full ROM i bänkpress. Full ROM i bänkpress är då tills stången tar i bröstet, medans det för flyes såklart blir en längre rörelesebana.Jo precis. Min fulla ROM är längre än för en med hög bröstkorg men inte för någon av oss är det en verklig full ROM.

rooz
2013-05-22, 19:32
Man snälla mikael, jag är skadad i så fall....av bänkpress med full ROM. Axeln känns fin om jag inte kör till nedersta läget, därför gör jag som jag gör. Inte ens en pistol mot huvudet kan få mig att ändra mig. Kört så pass länge att jag Vet att det är press som pajat axeln på mig, jag klarar helt enkelt i så fall full ROM i press.

Sorry.

Givetvis är det rörelsens längd som skadat dig, för det är den ENDA parametern som gör skillnad!

Om vi ska utgå från dina trådar så har du inte tränat särskilt länge, så frågan jag ställer mig är ju hur du bänkar? Hur är greppvidden? Är det studsbänk? TnG?

Bryggan
2013-05-22, 19:58
@rooz: Jag sa inte att jag tränat länge, bara "så pass länge att jag vet":
1. Antingen gör/gjorde jag något generalknas nu eller i dåtiden som skurit min axel för alla framtid.
2. Eller så klarar inte en axel så djupt som jag kör pga min bröstkorg.
Jag har aldrig heller tävlat eller fått instruktioner av lärda eller varit med på kolozzeum så pass länge att jag lärt mig nomenklatur likt "studsbänk" eller "TnG". Däremot har jag umgåtts en del med bodybuilders som visat knep och förklarat hur och varför man ska göra vissa saker så som man gör dem, dock med ett rudimentärt språk för den eviga nybörjaren jag är.
Stolt över att jag googlat fram vad ROM betyder eftersom jag kände att det var nödvändigt eftersom det är en förkortning som dyker upp här allt som oftast. Kan också meddela att jag har ganska kraftiga bröstmuskler helt framodlade nästan utan bänkpress.
Greppvidden är när armbågar och ryggrad är i ett plan ca 70-75 grader vinkel på överarmarna från bålen med underarmarna vinkelrätt från stången. Jag är 1,82 cm lång så vilken greppvidd det blir på det har jag ingen aning om. Ska man mäta sånt eller?

Ge mig lite tid så ska jag ta reda på vad "TnG" och "studsbänk" betyder.

Har ändå levt länge och lyft tyngder och gillar att lyfta tungt till och från länge utan att jag skadat mig förutom axelsa*an vilket gör att jag ger mig själv ett gott betyg. Vill inte gärna kännas vid att jag endast haft tur.

Bryggan
2013-05-22, 20:05
TnG har jag bara kört...och börjat köra igen men jag stannar 10 cm från bröstet. Då funkar axeln som den ska också.

FU-bänk (ännu ett nytt ord :)) dessutom för jag fick känningar i svanken för läääänge sedan. Sedan dess så är det knäna högt som gäller.

rooz
2013-05-22, 20:06
@rooz: Jag sa inte att jag tränat länge, bara "så pass länge att jag vet":
1. Antingen gör/gjorde jag något generalknas nu eller i dåtiden som skurit min axel för alla framtid.
2. Eller så klarar inte en axel så djupt som jag kör pga min bröstkorg.
Jag har aldrig heller tävlat eller fått instruktioner av lärda eller varit med på kolozzeum så pass länge att jag lärt mig nomenklatur likt "studsbänk" eller "TnG". Däremot har jag umgåtts en del med bodybuilders som visat knep och förklarat hur och varför man ska göra vissa saker så som man gör dem, dock med ett rudimentärt språk för den eviga nybörjaren jag är.
Stolt över att jag googlat fram vad ROM betyder eftersom jag kände att det var nödvändigt eftersom det är en förkortning som dyker upp här allt som oftast. Kan också meddela att jag har ganska kraftiga bröstmuskler helt framodlade nästan utan bänkpress.
Greppvidden är när armbågar och ryggrad är i ett plan ca 70-75 grader vinkel på överarmarna från bålen med underarmarna vinkelrätt från stången. Jag är 1,82 cm lång så vilken greppvidd det blir på det har jag ingen aning om. Ska man mäta sånt eller?

Ge mig lite tid så ska jag ta reda på vad "TnG" och "studsbänk" betyder.

Har ändå levt länge och lyft tyngder och gillar att lyfta tungt till och från länge utan att jag skadat mig förutom axelsa*an vilket gör att jag ger mig själv ett gott betyg. Vill inte gärna kännas vid att jag endast haft tur.
1. Studsbänk är som det låter, du studsar i bottenläget med stången, många upplever att detta belastar särskilt axlar hårdare än en kontrollerad rörelse med stopp.

2. TNG = Touch & Go. Inte en stoppbänk, men kontrollerad kontakt med bröstet i bottenläget av övningen.

Och varför skulle din bröstkorg vara ett problem?

mikaelj
2013-05-22, 20:08
Jo precis. Min fulla ROM är längre än för en med hög bröstkorg men inte för någon av oss är det en verklig full ROM.

Hoho. ROM är RÖRELSEN, inget annat.

(<bryggan> "Nää, det är muskeln"
<mikaelj> "jasså, vilken muskel av de fyrtiotre som arbetar i en bänkpress är det som du mäter ROM på?")

Bryggan
2013-05-22, 20:10
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trattbr%C3%B6st Lider jag av. Inte så illa som på bilden men det går åt fel håll sas.

Bryggan
2013-05-22, 20:59
Oki mikaelj, jag förstår mitt misstag nu. Förlåt.

Rabiat
2013-05-22, 21:29
Vänta... har någon väckt ROM-diskussionen igen?

Bryggan
2013-05-24, 13:13
Så här ser man ut efter 8 månaders träning med 15-16% BF utan bänkpress förresten....utan pump. Inte för att jag behövde nämna det sista men men.

http://i1366.photobucket.com/albums/r776/Bryggan1/Bryggan2_zps398f7259.jpg (http://s1366.photobucket.com/user/Bryggan1/media/Bryggan2_zps398f7259.jpg.html)

rooz
2013-05-24, 13:30
Jaha, och your point being?

Jappse
2013-05-24, 13:36
Så här ser man ut efter 8 månaders träning med 15-16% BF utan bänkpress förresten....utan pump. Inte för att jag behövde nämna det sista men men.



Blir man lika hårig också? :em:

Bryggan
2013-05-24, 13:48
Fel tråd...sorry