handdator

Visa fullständig version : Bombkalorimetri; normativa värden hos friska vuxna frilevande människor.


tjing
2013-05-22, 09:03
...eller "Hur mycket näring tar vi upp i tarmen?".

Bomb calorimetry, the gold standard for assessment of intestinal absorption capacity: normative values in healthy ambulant adults.

Abstract:

BACKGROUND:
Intestinal absorption capacity is considered to be the best method for assessing overall digestive intestinal function. Earlier reference values for intestinal function in healthy Dutch adults were based on a study that was conducted in an inpatient metabolic unit setting in a relatively small series. The present study aimed to readdress and describe the intestinal absorption capacity of healthy adults, who were consuming their usual (Western European) food and beverage diet, in a standard ambulatory setting.

METHODS:
Twenty-three healthy subjects (aged 22-60 years) were included in the analyses. Nutritional intake (energy and macronutrients) was determined with a 4-day nutritional diary. Subsequently, mean faecal losses of energy (by bomb calorimetry), fat, protein and carbohydrate were determined following a 3-day faecal collection. Finally, intestinal absorption capacity was calculated from the differences between intake and losses.

RESULTS:
Mean (SD) daily faeces production was 141 (49) g (29% dry weight),
containing 891 (276) kJ [10.7 (1.3) kJ g-1 wet faeces; 22.6 (2.5) kJ g-1 dry faeces], 5.2 (2.2) g fat, 10.0 (3.8) g protein and 29.7 (11.7) g carbohydrates. Mean (SD) intestinal absorption capacity of healthy subjects was 89.4% (3.8%) for energy, 92.5% (3.7%) for fat, 86.9% (6.4%) for protein and 87.3% (6.6%) for carbohydrates.

CONCLUSIONS:
The present study provides normative values for both stool nutrient composition and intestinal energy and macronutrient absorption in healthy adults on a regular Dutch diet in an ambulatory setting. Intestinal energy absorption was found to be approximately 90%.

J Hum Nutr Diet. 2013 May 6.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23647171

10xKV
2013-05-22, 09:07
Vad betyder SD?

tjing
2013-05-22, 09:22
Standard deviation = standardavvikelse.

Genomsnitt för konfidensintervallet (95%) för energiintag och respektive makronutrient.

10xKV
2013-05-22, 09:36
Standard deviation = standardavvikelse.

Genomsnitt för konfidensintervallet (95%) för energiintag och respektive makronutrient.

Ah, smart!
Tack

*edit*

En fråga, i vilken mån kan man förvänta sig att energiupptagningsförmågan minskar ifall kosten består till större del av protein?
Ifall tarmens upptag av protein är 5-8g/h, finns det någon sannolikhet att högproteinkost á la kolo gör att man tar upp mer av fett och mindre av protein förhållandevis till hur mycket man äter?

exevision
2013-05-22, 17:15
Studien menar att vi endast tar upp 90% av kalorierna?
Förstår jag det rätt?

AronP
2013-05-23, 06:41
Minns jag fel om man tidigare har sagt ca 95%? Är ju iof rätt så beroende på hur kosten såg ut.

Ola Wallengren
2013-05-23, 08:09
Denna studie är inte mycket att lita på. Den har en mängd olika brister.
Den största är at de inte har ett mätt energiintag utan teoretiskt beräknat, så underrapportering visar sig som sämre absorption enl deras metod. De har dessutom inte kontrollerat för tarmpassagetiden, så avföringen de samlat in kanske inte alls motsvarar maten de stoppat i sig under tiden. Sedan har de över huvud taget inte räknat med fiber som har ett energivärde på i genomsnitt 2 kcal/g, vilket enl deras analys visar sig som minskad absorption. Ytterligare en liten felkälla är den mängd protein som kommer från avstötta tarmceller och enzymer, vilket också visar sig som malabsorption av protein.
Använder man de generella värdena 9, 4, 4, 3.75 och 2 kcal/g för fett, prot, kolh, sackarider, och fiber så är det inräknat i dessa en absorptionsgrad på cirka 95% i genomsnitt.
De har räkant på ca 9,4 för fett, 4,1 för kolhydrater (inkl fiber och sackarider) och 4,4 kcal/g för protein.
Alkohol har de över huvud taget inte räknat med vad jag kan se.

Ola Wallengren
2013-05-23, 08:19
Standard deviation = standardavvikelse.

Genomsnitt för konfidensintervallet (95%) för energiintag och respektive makronutrient.

Inte riktigt korrekt. I stora grupper är 95% konfidensintervallet 1.96xSD. I en grupp på 25 pers är det cirka 2.06xSD, men det är över huvud taget oklart vad som menas med "genomsnitt för konfidensintervallet".

Jag skulle nog heller uttrycka det som, SD; hur mycket de individuella värdena i genomsnitt avviker från medelvärdet.

tlk
2013-05-23, 08:23
Studien menar att vi endast tar upp 90% av kalorierna?
Förstår jag det rätt?

Ja du har förstått det rätt.

tjing
2013-05-23, 08:55
Ola: Håller med om att underrapportering kan vara ett problem absolut.

I övrigt tar du upp bra poänger.

tjing
2013-05-23, 08:58
Jag skulle nog heller uttrycka det som, SD; hur mycket de individuella värdena i genomsnitt avviker från medelvärdet.

Lite semantik kan jag tycka och jag uttryckte mig slarvigt. Men visst.