handdator

Visa fullständig version : Feedback på detta SL5x5-inspirerade schemat


flowster
2013-05-21, 22:12
Den senaste tiden har jag varit sugen på att testa köra SL 5x5 men det som hindrat mig har bla varit att jag fortfarande vill växa rätt mycket (främst då bröst och rygg är "problemområden" just nu) och jag har egentligen aldrig brytt mig speciellt mycket om hur stark jag är. Med det sagt tänkte jag att man kunde kombinera tanken med SL 5x5 med mitt mål att bli större.

Dag 1:
Bänkpress 5x5
Knäböj 5x5
Vadpress 3x8
Uppåtlutande hantelpress 4x10
(+ ev flyes eller liknande om jag orkar)

Dag 2:
Stångsrodd 5x5
Marklyft 2x8
Latsdrag 4x10
Scottcurl 4x8
Koncentrationscurl 3x10

Dag 3:
Knäböj 5x5
Bänkpress 3x8
Militärpress 5x5
Cablecross flyes 3x8
Pushdowns 3x10


Kommer försöka ha en vilodag mellan varje pass men ibland kör jag nog dag 1 och dag 2 efter varandra och sedan kör vila innan dag 3.

Vad har ni för synpunkter på schemat? Som sagt, målet just nu är att bli lite starkare men framförallt att bli större. Fokus ligger definitivt på bröst och rygg. Jag vill ha bredare rygg då jag har ganska bred midja och mina bröst måste definitivt bli mycket större.

MANDER
2013-05-21, 22:39
Jag tycker att du ska köra 5x5 i marklyften och 3x8-12 på skivstångsrodden, det hade jag kört i alla fall (eller jag kör det). Får bättre kontakt med 8-12 reps på skivstångsrodden och tycker att tunga marklyft känns bättre.

På Dag 3 hade jag kört militärpressen före bänkpressen, så du är fit for fight liksom. Annars ser det väl bra ut i mina ögon.

dunborg
2013-05-22, 05:30
Separera bänken och militärpressen från samma dag, Du kommer orka pressa mer och tyngre.
Utöver det så ser det bra ut men jag vill även slå ett slag för att man växer bra av ordinarie SL5x5 kombinerat med mycket mat!

flowster
2013-05-23, 10:45
Vet inte riktigt hur jag ska separera militärpress och bänk isåfall. Bröst vill jag träna 2ggr/vecka

Bulta
2013-05-23, 11:54
Du kan ju ha en dag i veckan du kör 5x5 på en muskelgrupp och den andra dagen högreps.
Sen när du har den höga frekvensen så hade jag nog personligen kört tre dagar i veckan för att få tillräcklig vila.
Vill du separera militärpress kan du ju lägga den med marklyftet. Så har jag själv tränat och tyckt det fungerat väl. Främre axlar får ganska mycket stryk, men att lägga lite mer fokus på mellersta deltan är en tanke.
För egen del tyckte jag det var främst ländryggen som inte återhämtade sig nog.

Du skulle kunna lägga upp det något sånt här:

Dag 1
Bänkpress 5x5
Knäböj 5x5
Stångsrodd 5x5

Dag 2
Militärpress +ev extra fokus på mellersta delta
Marklyft
Biceps

Dag 3
Knäböj högreps (ev benövningar utan ländrygg)
Bröst högreps
Latsdrag 4x10
Triceps

Rabiat
2013-05-23, 12:11
Det du vill göra låter sig nog inte riktigt göras... Varför vill du köra SL? Det låter som en vanlig push/pull/legs skulle passa dig bättre.