handdator

Visa fullständig version : En dator till studierna, tips?


hungry
2013-05-21, 13:34
Tjena, ska börja läsa nu i augusti, och trött på min slitna acer. Märket spelar nog inte så stor roll, dock till ett rimligt pris för en fattig student.

Vad rekommenderar ni ?:)

Mvh

hahavaffan
2013-05-21, 13:38
Spara in i det sista och skaffa en MacBook Air 13". Liten, lätt, hållbar, OS X, relativt billig, tyst, relativt snabb, grym batteritid, etc. Har använt min 6-8h om dagen i snart 2,5 år och allting är fortfarande i princip som nytt. Spillde öl på den en gång, och då fuckade tangenbordet ur, men jag fixade det hyfsat enkelt själv.

hungry
2013-05-21, 13:41
Spara in i det sista och skaffa en MacBook Air 13". Liten, lätt, hållbar, OS X, relativt billig, tyst, relativt snabb, grym batteritid, etc. Har använt min 6-8h om dagen i snart 2,5 år och allting är fortfarande i princip som nytt. Spillde öl på den en gång, och då fuckade tangenbordet ur, men jag fixade det hyfsat enkelt själv.

Köpte du den på nätet eller butik ? Kollat på dom där, vart sjukt nära och köpa en men aldrig blivit av.

hahavaffan
2013-05-21, 14:18
Köpte du den på nätet eller butik ? Kollat på dom där, vart sjukt nära och köpa en men aldrig blivit av.Nätet. Man får rabatt som student, och när jag köpte min var man tvungen att logga in på Applestore vida Mecenats hemsida, och fick då typ 1500kr avdraget. Det funkar fortfarande så, men idag kanske du kan få liknande rabatt hos en fysisk Applestore eller annan återförsäljare.

Juxta
2013-05-21, 14:20
Den här duger skitbra till surfning och läsa mailen:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/AWM17X6538/alienware-17-3-barbar-dator-m17x-6538-svart?scid=PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Piranha
2013-05-21, 14:21
Jag rekomenderar en sunkig beggad laptop. Köper du nå high end kommer du bara spela wow å studierna går åt pipan.

en stor stark
2013-05-21, 14:22
Jag rekomenderar en sunkig beggad laptop. Köper du nå high end kommer du bara spela wow å studierna går åt pipan.

Det är mer visdom i dessa orden än vad man kan tro :d

LoveMachine
2013-05-21, 14:45
Jag har varit väldigt nöjd med min Asus UL-serie laptop som jag haft i snart fyra år. Det är klart att den är lite trött men den har hängt med bra. För studier så skulle jag oavsett märke sikta på en 13" laptop. De är nog stora att jobba på men smidiga nog för att man ska idas slämpa runt på dem. Sen så skulle jag prioritera en med minst sex timmars batteritid. Det innebär att man får nedprioritera prestanda och skärmstorlek, men det tycker jag det är värt. Då blir den ofta billigare på köpet. Annars så blir den inte bärbar utan bara släpbar mellan urtag.

tlk
2013-05-21, 14:49
Begagnad EEEPc. In med looniks och ratpoison wm. Perfekt för skriva långarandiga uppsatser (emacs + latex + zotero), anteckna (vym + emacs org-mode), dona mejl (wanderlust), surfa pubmed (conkeror + zotero), och läsa pdfs (mupdf).

bra batteritid. mer än nog prestanda. Vad mer behöver man liksom? 500 spänn på blocket typ.

Morrris
2013-05-21, 14:59
Vad ska du läsa? Ska du läsa ekonomi är det t.ex. MacBook eller VAIO som gäller. För ingenjörer gäller Lenovo eller valfritt högljutt prestandamonster i billigaste plast. För ren humaniora gäller det generellt sett att gå ned till Elgiganten och köpa det du blir tillsagd.

Tomas W
2013-05-21, 15:08
Kolla upp så den du köper har bra batteritid, segt att behöva leta efter strömuttag mitt under föreläsningar eller enbart kunna sitta i kanterna utav salen (där det brukar finnas eluttag).

dluddeckens
2013-05-21, 15:18
Köp en chromebook.

hungry
2013-05-21, 16:29
Blir nog en macbook alt en chromebook. Blir en med 6-8 timmars batteritid iaf.

Juxta
2013-05-21, 16:43
Vad ska du med en Macbook till om du vill köpa en dator till rimligt pris?

Ponde
2013-05-21, 16:50
Vad ska du med en Macbook till om du vill köpa en dator till rimligt pris?

^^Detta, mac är bara överprisat och inte något jag skulle skaffa om du är en "fattig student" (om nu inte pappa betalar för datorn då).

jaosef
2013-05-21, 16:59
Samsung smart pc pro är perfekt om du ska kunna anteckna med penna på datorn. Också mycket snabbare än väntat.

LeBron
2013-05-21, 17:26
Jag rekomenderar en sunkig beggad laptop. Köper du nå high end kommer du bara spela wow å studierna går åt pipan.

Inget att oroa dig för om han köper en Macbook, skiten klarar knappt av tetris :D Men till TS ändamål så slår den dom flesta andra ;)

hungry
2013-05-21, 18:26
Fan vilken beslutsångest ja fick nu

HumanTarget
2013-05-21, 19:05
Mac naturligtvis. Slippa virus, funky OS-uppdateringar och opålitlig integration mellan mjukvara och hårdvara. Datorn ska bara funka, inte krångla. Mac är det enda jag stött på som gör det. Din tid är för värdefull för att dicka runt med installationer av OS och pilla med allt, oroa sig för virus etc.

Baronpanda
2013-05-21, 19:35
Köp ingen Mac om du vill ha en bra och billig dator det är det sista mac är...

Behöver veta en pris gräns för att kunna göra ett riktigt bra tips på vad du ska kolla på.

Men för rimligt pris tippar ja på priskretsen av 6-7 tusen kronor?

ASUS A55VJ-SX245H är en riktigt bra dator för kostnaden av runt 6500kr.

Sitter en i7a i den som gör datorn vass kombinerat med minnen som ligger på 1600mhz 8gb gör att du inte kommer ha några prestanda problem för diverse krävande program om du kommer utnyttja PS,Adobe etc.

Ja det är helt enkelt en bra dator för RIMLIGT pris!

hungry
2013-05-21, 19:38
Ni som själv plggar vad kör ni med? förutom hahavafan som kör mac.

capture
2013-05-21, 19:40
Om du inte ska göra något krävande med den, köp en som du känner är rätt storlek/vikt samt i den prisklassen som passar dig. Behöver inte vara jättemycket svårare om man nu inte ska få ut maximalt av varje krona

Ponde
2013-05-21, 19:45
Mac naturligtvis. Slippa virus, funky OS-uppdateringar och opålitlig integration mellan mjukvara och hårdvara. Datorn ska bara funka, inte krångla. Mac är det enda jag stött på som gör det. Din tid är för värdefull för att dicka runt med installationer av OS och pilla med allt, oroa sig för virus etc.

Virus får man aldrig om man inte är helt puckad/stänger av sina virusskyddssystem. Dessutom är Windows färdigt installerat om du köper ny dator.
Tycker det är roligt att du lever i "mac-bubblan", tror att det är såå himla mycket bättre för det är "enkelt". Det ända mac är bra med är att ta skitmycket pengar av kunden för att kunden inte skall behöva använda hjärnan för 5 öre.
(integration mellan hårdvara/mjukvara är precis lika bra i en PC, dessutom stöder PC mycket mera program och annat nödvändigt).
Om du haft "krångel" med en pc så¨är du antingen 35+ år gammal (inte varit med omdatorernas/internets uppkomst i ungdomen) eller uppväxt i en håla.

PowPow
2013-05-21, 19:45
Mac är lite dyrare, men min subjektiva uppfattning är att det är värt det.

Sen tycker jag (personliga erfarenheter dock) att de macar jag ägt har hållt så sjukt mycket längre än de pc:s jag ägt. Sitter på en macbook pro nu som är precis lika snabb idag som när jag köpte det, trots att jag aldrig formaterat något och bara uppgraderat till nästa operativsystem några gånger (utan formatering) - de senaste gångerna via one click i app store bara. Fortfarande flera timmars batteritid och den har inte en skråma på sig trots att den är använd oaktsamt så gott som varje dag. Den startar på några sekunder fortfarande osv. Alla pc-laptops jag ägt har man varit glad om de över huvud taget gick att köra utan strömkabel efter några år.

Och jag köpte den för 3 år sedan, begagnad.

Frun fick en macbook air när hon började plugga igen, och det funkar super.

hungry
2013-05-21, 19:45
Macbook är ju så jävla snygga med. kanske får spara lite till och investera i en sån!

Ramrod
2013-05-21, 19:49
Ni som själv plggar vad kör ni med? förutom hahavafan som kör mac.

Det billigaste jag kunde hitta i princip.

hungry
2013-05-21, 19:53
Aldrig haft Apple innan, förutom farsan Iphone i cirka 2 månader. så kan dom inte så bra men vad kostar word (och dom andra)liknande program till dom då?

PowPow
2013-05-21, 19:56
Aldrig haft Apple innan, förutom farsan Iphone i cirka 2 månader. så kan dom inte så bra men vad kostar word (och dom andra)liknande program till dom då?

Microsoft Office home/student kostar 1200 pix, dvs samma som till windows. Om du inte är en pirat. Då är det gratis.

Apples variant av word heter Pages och kostar 150kr, men imo är word bättre (kanske en vanesak dock)

Fuark
2013-05-21, 19:59
Ni som själv plggar vad kör ni med? förutom hahavafan som kör mac.

msi GT683. Köpte för 8500:- Vintern 2011. Håller stabilt än idag, på alla fronter

Ponde
2013-05-21, 20:46
Macbook är ju så jävla snygga med. kanske får spara lite till och investera i en sån!

Är en delorsak till att köpa mac "att den är snygg"? Herregud, vem bryr sig hur din dator ser ut. Mer utseende/prylfixerad kan man väl inte bli än att man bryr sig vad man har för tekniska prylar och hur de är "designade"? Spelar ju ingen roll, så länge de funkar bra. (detta är vad jag tycker och också det som är mer logiskt, betala för en BRA dator, inte en "hip/designer" dator.

Olegh
2013-05-21, 21:37
Finns många bra anledningar att välja en Mac. Är prio ett prisvärdhet, samtidigt som budgeten är begränsad bör man nog leta efter en Windows-maskin däremot.

För allround/semi-lätt arbete hade jag letat efter:

Minst 13,3" skärm, med minst 1600x900 i upplösning.
Intel Core i5/i7 33X7U (43X7U inom några månader, sannolikt)
Så stor SSD som möjligt, är priset viktigt så funkar en vanlig hårddisk också såklart.
Låg vikt. Även det en prisfråga.

Ska man bara ta anteckningar och surfa duger säkert en Chromebook. Ska man göra tyngre arbete, typ CAD, simuleringar, renderingar, etc. så får man ta ett kliv upp i formfaktor.

Dreas
2013-05-21, 21:40
Jag är inte för Mac av helt logiska(:D) anledningar men Macbook air hade jag rekommenderat. Även om den kostar lite mycket så är det en riktigt bra maskin.

Batteritiden är det den sägs vara, problemet blir med program som inte går att köra i OS X. Men kör man dual boot så är ju saken fixad.

Rosvall
2013-05-21, 21:43
Är en delorsak till att köpa mac "att den är snygg"? Herregud, vem bryr sig hur din dator ser ut. Mer utseende/prylfixerad kan man väl inte bli än att man bryr sig vad man har för tekniska prylar och hur de är "designade"? Spelar ju ingen roll, så länge de funkar bra. (detta är vad jag tycker och också det som är mer logiskt, betala för en BRA dator, inte en "hip/designer" dator.

Ganska märklig inställning att ha åsikter om andra människors preferenser.

Likväl som att mac inte är den bästa datorn för dig kan den mycket väl vara den bästa datorn för någon annan. Ser man till kundnöjdhet är det svårt att tvivla på den saken.

hungry
2013-05-21, 21:45
Ganska märklig inställning att ha åsikter om andra människors preferenser.

Likväl som att mac inte är den bästa datorn för dig kan den mycket väl vara den bästa datorn för någon annan. Ser man till kundnöjdhet är det svårt att tvivla på den saken.

Exakt, nästan aldrig hört att någon varit missnöjd med macbook. Men vad vet jag.

David Brent
2013-05-21, 21:51
Ni som själv plggar vad kör ni med? förutom hahavafan som kör mac.

Köpte en sån här för ca 1,5 år sedan https://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/U36SD/

Ungefär samma formfaktor som en macbook-pro. Riktigt nöjd, har fått ut uppåt 9 timmars batteritid vid lättare arbete. Var inte så fastligt dyr heller, tror den kostade 5,5k. Dock är väl upplösningen en nackdel, 1366x768. Sen vet jag inte ens om de görs längre :D

phpoker
2013-05-21, 21:51
Jag köpte förra sommaren en billig asus (typ 3000kr) för att ha bland annat till studierna. Den duger faktiskt över förväntan, speciellt batteritiden är jag positivt överraskad till då jag även efter ett år (visserligen endast måttligt använd) kan plocka ut i runda slängar 6 timmar lite beroende på vad jag gör med den.

För mig som faktiskt har en stationär dator ståendes hemma så var det fruktansvärt svårt att motivera något dyrare köp, även om jag måste erkänna att jag ibland önskar att den var aningen rappare...

PowPow
2013-05-21, 22:36
Sitter en i7a i den som gör datorn vass kombinerat med minnen som ligger på 1600mhz 8gb gör att du inte kommer ha några prestanda problem för diverse krävande program om du kommer utnyttja PS,Adobe etc.


En dator som hanterar både PS och Adobe. Now, that's a computer :D

-------------

OnT:
Jag sneglade lite på Samsungs 9 serie tidigare. Prisvärd är den kanske inte, och har inte läst några recensioner eller tester. Men den ser slick ut iaf :D
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1450845

Som alternativ till mba om man av någon anledning inte skulle vilja lämna windowsPC-världen.

Ponde
2013-05-22, 10:27
Ganska märklig inställning att ha åsikter om andra människors preferenser.

Likväl som att mac inte är den bästa datorn för dig kan den mycket väl vara den bästa datorn för någon annan. Ser man till kundnöjdhet är det svårt att tvivla på den saken.

Kundnöjdhet har inget med saken att göra. Bara för att de flesta som köper mac har överlopps pengar att sätta på en dyr mac-dator betyder inte att de skulle klara sig sämre med en PC, de skaffar också oftast mac för a: status, b: de är korkade och tror att pc "får virus helatiden, mac har inga" och "mac är mycket bättre" vilket är skitsnack (rent prestanda/hårdvarumässigt, endast deras OS är lite bättre optimerat).
Sen är det ofta medelålders människor som skaffar en mac (antagligen för att de inte klarar av att hantera en pc, aldrig lärt sig hur man installerar virusskydd/undviker virus eller liknande), eller ungdomar som tror sig få "status" och tror sig vara coola med sina macbookar.

Juxta
2013-05-22, 10:30
Mac är lite dyrare, men min subjektiva uppfattning är att det är värt det.

Sen tycker jag (personliga erfarenheter dock) att de macar jag ägt har hållt så sjukt mycket längre än de pc:s jag ägt. Sitter på en macbook pro nu som är precis lika snabb idag som när jag köpte det, trots att jag aldrig formaterat något och bara uppgraderat till nästa operativsystem några gånger (utan formatering) - de senaste gångerna via one click i app store bara. Fortfarande flera timmars batteritid och den har inte en skråma på sig trots att den är använd oaktsamt så gott som varje dag. Den startar på några sekunder fortfarande osv. Alla pc-laptops jag ägt har man varit glad om de över huvud taget gick att köra utan strömkabel efter några år.

Och jag köpte den för 3 år sedan, begagnad.

Frun fick en macbook air när hon började plugga igen, och det funkar super.

Själv är min erfarenhet precis tvärtom.

De Windows-maskiner jag haft har klarat sig bra mycket längre. OS X har en tendens att krasha oftare enligt mig. Även höljena på Macbooks går sönder snabbare enligt min erfarenhet.

Jag jobbar med 5 Mac-datorer och en PC på jobbet. Jag har två PC-datorer hemma, förut hade jag en PC och en Apple.

rooz
2013-05-22, 10:32
En asus Zenbook med Ubuntu, vips så sparade du lite cash som du kan köpa bira med!

hahavaffan
2013-05-22, 10:38
Kundnöjdhet har inget med saken att göra. Bara för att de flesta som köper mac har överlopps pengar att sätta på en dyr mac-dator betyder inte att de skulle klara sig sämre med en PC, de skaffar också oftast mac för a: status, b: de är korkade och tror att pc "får virus helatiden, mac har inga" och "mac är mycket bättre" vilket är skitsnack (rent prestanda/hårdvarumässigt, endast deras OS är lite bättre optimerat).
Sen är det ofta medelålders människor som skaffar en mac (antagligen för att de inte klarar av att hantera en pc, aldrig lärt sig hur man installerar virusskydd/undviker virus eller liknande), eller ungdomar som tror sig få "status" och tror sig vara coola med sina macbookar.Haha herregud vad mycket bajs i ett och samma inlägg.

Dreas
2013-05-22, 10:50
Haha herregud vad mycket bajs i ett och samma inlägg.Lite sanning är det ju dock.

Windows får oförtjänt mycket skit, när Microsoft plockar fram och konfigurerar datorerna själva har jag iaf hört att det blir riktigt bra.

Rooz har en trevlig idé, Ubuntu.

Asus Zenbook med en SSD är faktiskt ingen dum idé.

eternallord
2013-05-22, 10:58
Jag använder en Macbook Pro (dessförinnan en klassisk vit Macbook) och jag är otroligt nöjd, som med det mesta jag har från Apple. De viktigaste anledningarna är att "det bara funkar", batteritiden är extremt bra och den håller sig stabil mycket längre än en PC. Anledningen till att jag kör Pro istället för Air är för att jag sysslar med musikinspelning och videoredigering, så jag behöver firewireporten och lite extra prestanda, men för dig duger Airen fint.

Lallle
2013-05-22, 10:58
Word kostar lika mycket som de senaste filmerna eller tv-serierna. Köpte min MacBook Air 13" för typ 10 månader sen och är väldigt nöjd. Den är supersnabb, väldigt lätt, oerhört användarvänlig och har inte krånglat. Skulle aldrig vilja ha något annat än Mac nu.

Alvis
2013-05-22, 11:06
Köpa en mac? Det finns sjöar att kasta pengar i annars.

Baronpanda
2013-05-22, 11:10
En dator som hanterar både PS och Adobe. Now, that's a computer :D

-------------

.

Crysis maxxad mann3n huhuhu 1337!!11! Äre bättre nu?

PowPow
2013-05-22, 11:13
Själv är min erfarenhet precis tvärtom.

De Windows-maskiner jag haft har klarat sig bra mycket längre. OS X har en tendens att krasha oftare enligt mig. Även höljena på Macbooks går sönder snabbare enligt min erfarenhet.

Jag jobbar med 5 Mac-datorer och en PC på jobbet. Jag har två PC-datorer hemma, förut hade jag en PC och en Apple.

Ja, så kan det säkert vara. Därför jag poängterade att det bara var mina personliga erfarenheter. Jag har dessutom bara haft mac sen de började med unibody aluminium-hölje, och alla pc:s jag haft har varit med plasthölje i flera delar. Så kanske inte så konstigt att alu har hållt bättre.

PowPow
2013-05-22, 11:14
Crysis maxxad mann3n huhuhu 1337!!11! Äre bättre nu?

Det har varit bra hela tiden. Men det blev mindre komiskt nu /=

PowPow
2013-05-22, 11:15
Kundnöjdhet har inget med saken att göra. Bara för att de flesta som köper mac har överlopps pengar att sätta på en dyr mac-dator betyder inte att de skulle klara sig sämre med en PC, de skaffar också oftast mac för a: status, b: de är korkade och tror att pc "får virus helatiden, mac har inga" och "mac är mycket bättre" vilket är skitsnack (rent prestanda/hårdvarumässigt, endast deras OS är lite bättre optimerat).
Sen är det ofta medelålders människor som skaffar en mac (antagligen för att de inte klarar av att hantera en pc, aldrig lärt sig hur man installerar virusskydd/undviker virus eller liknande), eller ungdomar som tror sig få "status" och tror sig vara coola med sina macbookar.

Hur kan kundnöjdhet inte ha med saken att göra?

Fastback
2013-05-22, 11:20
Virus får man aldrig om man inte är helt puckad/stänger av sina virusskyddssystem. Dessutom är Windows färdigt installerat om du köper ny dator.
Tycker det är roligt att du lever i "mac-bubblan", tror att det är såå himla mycket bättre för det är "enkelt". Det ända mac är bra med är att ta skitmycket pengar av kunden för att kunden inte skall behöva använda hjärnan för 5 öre.
(integration mellan hårdvara/mjukvara är precis lika bra i en PC, dessutom stöder PC mycket mera program och annat nödvändigt).
Om du haft "krångel" med en pc så¨är du antingen 35+ år gammal (inte varit med omdatorernas/internets uppkomst i ungdomen) eller uppväxt i en håla.


:laugh::laugh::smash:

Ponde
2013-05-22, 11:30
:laugh::laugh::smash:

Vad är det som är så roligt? Stämmer ju bra med verkligheten.

hungry
2013-05-22, 12:28
Kundnöjdhet har inget med saken att göra. Bara för att de flesta som köper mac har överlopps pengar att sätta på en dyr mac-dator betyder inte att de skulle klara sig sämre med en PC, de skaffar också oftast mac för a: status, b: de är korkade och tror att pc "får virus helatiden, mac har inga" och "mac är mycket bättre" vilket är skitsnack (rent prestanda/hårdvarumässigt, endast deras OS är lite bättre optimerat).
Sen är det ofta medelålders människor som skaffar en mac (antagligen för att de inte klarar av att hantera en pc, aldrig lärt sig hur man installerar virusskydd/undviker virus eller liknande), eller ungdomar som tror sig få "status" och tror sig vara coola med sina macbookar.

Så du tror att jag är ute efter status för jag kanske vill köpa en mac? Varför kallar du folk korkade? Varför skulle jag bli "cool" om jag köper en macbook?
Är du emot de så mycket att du måste kasta skit på dom som har dom? Om kunderna är nöjda så är de jävligt bra eller? Kom ner på jorden. Jävla fanboy.

Endumen
2013-05-22, 12:30
Macbook air alla dagar i veckan. Som ovan sagts har den en batteritid som inte är av denna värld. Även lätt att ta med sig.

Erik__
2013-05-22, 12:31
Har en macbook pro 13'' till studierna, och allt annat också för den delen. Mjukvarumässigt så gillar jag osx mer än windows i de flesta fallen, det fungerar helt enkelt alltid. Såhär 2 år efter inköp så känns den fortfarande som en ny dator.

Annars vet jag inte vad jag kan säga; känns inte rättvist att jämföra byggkvalité, batteritid och hållbarhet med min HP som kostade ungefär hälften så mycket, med nästan samma prestanda.

Förstår dock inte hatet mot mac, är det en dödssynd att man är beredd att betala för annat än prestanda? T.ex. touchpaden som är helt jävla underbar, eller en batteritid som faktiskt stämmer med specifikationerna. Är man en hipster då?

rooz
2013-05-23, 13:14
Lite sanning är det ju dock.

Windows får oförtjänt mycket skit, när Microsoft plockar fram och konfigurerar datorerna själva har jag iaf hört att det blir riktigt bra.

Rooz har en trevlig idé, Ubuntu.

Asus Zenbook med en SSD är faktiskt ingen dum idé.

Bytte själv från Win7 på min HP-Elitbook, och skillnaderna är väldigt stora. Finns många fördelar, bland många andra så är min dator snabbat upp sig en hel del sedan bytet och ubuntu's programcentral har mycket användbart att erbjuda.

Zenbook med I7 & SSD-disk och Ubuntu (Eller både Win & ubuntu) torde var teh shizzle.

C h r i s
2013-05-23, 17:28
Kundnöjdhet har inget med saken att göra. Bara för att de flesta som köper mac har överlopps pengar att sätta på en dyr mac-dator betyder inte att de skulle klara sig sämre med en PC, de skaffar också oftast mac för a: status, b: de är korkade och tror att pc "får virus helatiden, mac har inga" och "mac är mycket bättre" vilket är skitsnack (rent prestanda/hårdvarumässigt, endast deras OS är lite bättre optimerat).
Sen är det ofta medelålders människor som skaffar en mac (antagligen för att de inte klarar av att hantera en pc, aldrig lärt sig hur man installerar virusskydd/undviker virus eller liknande), eller ungdomar som tror sig få "status" och tror sig vara coola med sina macbookar.

Ja du hade ju inte många rätt i ditt inlägg. :D

För övrigt TS, har själv haft bärbara med osx, ubuntu samt windows. Måste säga att mina Macbooks varit klart bättre än de andra datorerna. Den största skillnaden för mig, när det kommer till hårdvara, är touchpaden. Den är helt underbar att använda i osx. Min nästa laptop blir en MBPr, även fast jag föredrar windows som operativsystem, helhetskänslan i en Macbook är enligt mig helt enkelt bättre.

hungry
2013-05-24, 00:40
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskrm/acer-w510101/177437.7216/
Den kanske, såg ju sjukt smidigt ut :D fast frågan är om man ens kan använda mitt mobilabredband på den(en sån man har via usb)
18 timmar batterietid(wtf??)

Maximal
2013-05-24, 00:48
Lånar tråden lite..

Jag har 5k att lägga på en dator, men jag undrar om det är bättre att vänta några månader tills sommaren/sen sommaren? Kommer priset osv sänkas? Jag vill ha en tunn/lätt med bra prestanda och stor ssd men just nu finns det ju inte speciellt många för 5k.

Slartibartfast
2013-05-24, 13:40
Nu kanske jag borde ställa denna fråga i "dumma frågor-tråden", men..

Om man köper en Macbook Air, behöver man då köpa en massa kringutrustning, som när man köper en PC, alltså dyra Anti-viruspaket och sånt skit?

Eller räcker det med att bara köpa själva datorjäveln, och sen kör man?

Thornblom
2013-05-24, 13:44
Köp INTE en Macbook nu. Det kommer lanseras nya under sommaren med nya Intel Haswell processorer. Dessa lanseras sista maj, så någongång under juli kan ni förvänta er nya Macbooks.
Dessa kommer även ha mer RAM som standard.
Haswell processorerna kommer vara upp till 50% mer strömsnåla. Dvs, grym batteritid.

Dreas
2013-05-24, 13:45
Nu kanske jag borde ställa denna fråga i "dumma frågor-tråden", men..

Om man köper en Macbook Air, behöver man då köpa en massa kringutrustning, som när man köper en PC, alltså dyra Anti-viruspaket och sånt skit?

Eller räcker det med att bara köpa själva datorjäveln, och sen kör man?

Att du tror att man måste köpa AV-paket till en pc baserar du på vad?

Speciellt då de gratis alternativen är fullt tillräckliga. En sandlåda och du borde vara riktigt säker med en pc. Också gratis.

Dreas
2013-05-24, 13:47
Lånar tråden lite..

Jag har 5k att lägga på en dator, men jag undrar om det är bättre att vänta några månader tills sommaren/sen sommaren? Kommer priset osv sänkas? Jag vill ha en tunn/lätt med bra prestanda och stor ssd men just nu finns det ju inte speciellt många för 5k.
Den har grym batteritid, kolla recensioner.
Inget man skriver enorma artiklar på men helt ok för priset.

TorbjornFred
2013-05-24, 14:08
Utifrån min utbildning (civilingenjör väg och vatten på LTU) så skulle jag rekommendera den absolut billigaste skiten du kan köpa...Alla specialprogram som folk tror dom kan använda på sina hemdatorer är i 9 fall av 10 inte möjliga att få till sen hemdator utan att köpa dem. Vilket brukar vara otroligt saftiga pengar för tidslicenser.
Det resulterar i att iaf jag och mina klasskamrater använder skolans datorer för specialprogrammen där de redan finns och använder hemdator för källsökning och rapportskrivning.
angående rapportskrivningen så slår word macs med hästlängder, inte bara för att word är bättre utan också för att man blir tokig om man i ett grupparbete ska sammanföra ekvationer, figurtexter, fotnoter mm från en filtyp till en annan för att nån jävel suttit i t.ex.openoffice eller macs ordbehandlingsprogram.
(förutsatt att du inte kör word på din mac)

hungry
2013-05-24, 14:23
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskrm/acer-w510101/177437.7216/
Den kanske, såg ju sjukt smidigt ut :D fast frågan är om man ens kan använda mitt mobilabredband på den(en sån man har via usb)
18 timmar batterietid(wtf??)

Dump

Dreas
2013-05-24, 17:48
Dump
Pillade på den på Cebit och jag gillade den som sagt. Kolla recensioner på nätet. Batteritiden är riktigt bra. Tangentbordet är inte asgrymt men det är inget fel heller.

Ska skaffa en sådan själv, fast först ska haswell komma :)

Maximal
2013-05-24, 19:36
Den har grym batteritid, kolla recensioner.
Inget man skriver enorma artiklar på men helt ok för priset.

Den vart då??*gah!*

David Brent
2013-05-24, 19:51
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskrm/acer-w510101/177437.7216/
Den kanske, såg ju sjukt smidigt ut :D fast frågan är om man ens kan använda mitt mobilabredband på den(en sån man har via usb)
18 timmar batterietid(wtf??)

Ubuntu på en sådan hade varit riktigt nice.

hungry
2013-05-24, 22:12
Ska pilla på en sån i morgon och se vad jag tycker. Hade vart perfekt!

Granatgiraffen
2013-05-24, 22:18
Jag har minst lika mycket problem med min mac som jag har med min PC. Eller egentligen har jag mer problem med min macbook pro än min PC. Officepaketet är dessutom sämre på mac och det är klart störande ibland.

difeddy
2013-05-24, 22:27
Har en 13" Macbook air som jag är väldigt nöjd med. Bra batteritid och den är jäkligt smidig att arbeta på (använder den också till allt annat). Tror dock att det mesta är p.g.a SSD:n. Hade jag varit du hade jag skaffat antingen en Chromebook (mest värde för pengarna) eller en Macbook air (skön, stabil dator att arbeta på).

Dreas
2013-05-25, 09:12
Den vart då??*gah!*
Digitalversus vet jag har en.

Olegh
2013-05-25, 09:20
Digitalversus vet jag har en.

Det framgår fortfarande inte på vilken dator du syftar på.

Dreas
2013-05-25, 10:04
Det framgår fortfarande inte på vilken dator du syftar på.Jag citerade väl inlägget tidigare i tråden med datorn? Alternativt skrev ett inlägg där det var den datorn som presenterats sist innan mitt inlägg.

Acer Icona 550 eller vad den heter.

isato
2013-05-26, 10:41
Nu kanske jag borde ställa denna fråga i "dumma frågor-tråden", men..

Om man köper en Macbook Air, behöver man då köpa en massa kringutrustning, som när man köper en PC, alltså dyra Anti-viruspaket och sånt skit?

Eller räcker det med att bara köpa själva datorjäveln, och sen kör man?

Det finns gratisversioner av antivirus men många jag känner kör utan. Det mesta man behöver finns i en Mac. Officepaketet behöver du köpa om du användervder. Officepaketet är nog det ända på min Mac som jag betalt för.

Slartibartfast
2013-07-01, 09:12
Köp INTE en Macbook nu. Det kommer lanseras nya under sommaren med nya Intel Haswell processorer. Dessa lanseras sista maj, så någongång under juli kan ni förvänta er nya Macbooks.
Dessa kommer även ha mer RAM som standard.
Haswell processorerna kommer vara upp till 50% mer strömsnåla. Dvs, grym batteritid.

BÜMP!

Verkar vara köpläge för Macbook Air nu!

http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air

Verkar dock vara nåt strul med Wifi.

Slartibartfast
2013-07-01, 11:07
Vad är bästa sättet att koppla en AIR till TVn, då AIRen av någon, för mig outgrundlig anledning, inte har en HDMI-port?

Är Apple-TV minst meckigt?

PowPow
2013-07-01, 11:10
Vad är bästa sättet att koppla en AIR till TVn, då AIRen av någon, för mig outgrundlig anledning, inte har en HDMI-port?

Är Apple-TV minst meckigt?

http://store.apple.com/se/product/HA824ZM/A/belkin-mini-displayport-till-hdmi-adapter?fnode=51
Finns betydligt billigare varianter på ebay och liknande. Om du nu vill köra trådat, men det antar jag då du nämnde hdmi.

Slartibartfast
2013-07-01, 11:18
http://store.apple.com/se/product/HA824ZM/A/belkin-mini-displayport-till-hdmi-adapter?fnode=51
Finns betydligt billigare varianter på ebay och liknande. Om du nu vill köra trådat, men det antar jag då du nämnde hdmi.

Jag vill köra så det funkar utan krångel eller kvalitetskompromisser.

Helst vill jag dra ljudet genom stereon.

Men den där sladden borde funka. Tack för tipset!