handdator

Visa fullständig version : Vart kommer den gungande gångstilen ifrån?


Tap3worm
2013-05-21, 11:32
Ja, vart kommer denna vankande, gungande gångstil ifrån som man kan se då och då bland framförallt yngre män/ungdomar kan se?

T.ex finns det ju historier om hur häng på byxorna uppkom i anerikanska fängelser pga att de inte fick bära skärp etc...

Kanske gångstilen inte har någon djupare härkomst, men tycker det hela är rätt intressant (och jäkligt komiskt).

Tankar, idéer, åsikter! Shoot!

MathiasF
2013-05-21, 11:33
Det är inte 90-talet längre, går folk verkligen sådär fortfarande?

Hur som helst så uppkom det väl bland amerikanska svarta hip hopare och handlar antagligen om att göra sig större och synligare.

BlötSnö
2013-05-21, 11:34
Har du något videoexempel?
Jag har nämligen ingen aning om vad du pratar om.
Jag antar dock att det ser ungefär lika intelligent ut som kepsarna som placeras så långt upp på huvudet som möjligt bakochfram...

knuckles
2013-05-21, 11:35
Det är inte 90-talet längre, går folk verkligen sådär fortfarande?

Hur som helst så uppkom det väl bland amerikanska svarta hip hopare och handlar antagligen om att göra sig större och synligare.

Fgk4Cd7h6ak

Tricce
2013-05-21, 11:36
Kolla hur Jax Teller går i sons of anarchy ;)

Måsse
2013-05-21, 11:38
Feta personer brukar gunga mer när de går :). Kanske är för att det är jobbigare att flytta en tyngre kropp och då vinner man på att gunga lite? Ungefär samma fenomen som när man kör gung-chins. Då klarar man oftast fler än när man chinnar strikt.

BlötSnö
2013-05-21, 11:40
Försökte youtuba det. Bara sett en snutt av något avsnitt av SoA.
Hittade väl något som såg ut som att han svajade fram och tillbaka med överkroppen som i flaggstång i stark vind.

Mago
2013-05-21, 11:42
Wannabe-alfahane-walk. Är man ett muskelberg på 130 kg så får man vagga sig fram när man går. Och om en alfa går på detta vis så ser man ju jäfvligt alfa ut när man går så!

Yes
2013-05-21, 11:45
Kolla hur Jax Teller går i sons of anarchy ;)
Gångstilen man får när hjärnan är för liten för att klara av normal motorik.

Mental
2013-05-21, 11:47
Gäller det inte alla med häng på brallan, dvs om man inte går bredbent ramlar de av, och gå bredbent leder väl till att man vaggar lite?

Mental
2013-05-21, 11:47
Gångstilen man får när hjärnan är för liten för att klara av normal motorik.

Aka, byggargång? ;)

Yes
2013-05-21, 11:51
Aka, byggargång? ;)
Nja, det är väl inte riktigt samma sak. Byggargången är väl närmare besläktad med tjockisgången?

Tricce
2013-05-21, 11:54
Gångstilen man får när hjärnan är för liten för att klara av normal motorik.

Dock så är ju hans gångstil koreograferad ;)
Alltså ska det va alfahane/fan va tuff jag är gångstil.

Tap3worm
2013-05-21, 12:08
Det är inte 90-talet längre, går folk verkligen sådär fortfarande?

Kanske inte lika vanligt. Men det händer! Blev inspirerad att skriva tråden just pga att jag satt på tunnelbanan medans det kom in en kille/man ca 20-23 som pratade i telefon och gungade ordentligt fram och tillbaks med höften framskjuten stadigt mycket!

Har du något videoexempel?
Jag har nämligen ingen aning om vad du pratar om.
Jag antar dock att det ser ungefär lika intelligent ut som kepsarna som placeras så långt upp på huvudet som möjligt bakochfram...

Har försökt googla som en dåre! Kan inte direkt hitta något!
Men för att försöka förklara det hela:
Ofta brukar de ha armarna hängande en extra bit utanför kroppen, lite som folk som försöker spänna sig och se bredare ut än de är. Detta samtidigt som de går med skrevet/höften framskjuten en bit (tänk dig lite som när folk som ska bänka lägger sig i ordning och kutar ryggen, fast inte alls lika extremt!). Allt detta samtidigt som att de medans de går skjuter fram motsatt axel till den fot/ben de för fram.
Svårt att förklara, men kanske får en lite bättre bild? :-)


Jag antar att de måste ha att göra med att de på något vänster försöker skaffa sig "respekt". (Genom att t.ex göra sig större än vad de är som någon skrev).



Gäller det inte alla med häng på brallan, dvs om man inte går bredbent ramlar de av, och gå bredbent leder väl till att man vaggar lite?

Skulle kunna hänga ihop lite! Dock kan man se det på personer utan häng också!

knuckles
2013-05-21, 12:12
Kanske inte lika vanligt. Men det händer! Blev inspirerad att skriva tråden just pga att jag satt på tunnelbanan medans det kom in en kille/man ca 20-23 som pratade i telefon och gungade ordentligt fram och tillbaks med höften framskjuten stadigt mycket!



Har försökt googla som en dåre! Kan inte direkt hitta något!
Men för att försöka förklara det hela:
Ofta brukar de ha armarna hängande en extra bit utanför kroppen, lite som folk som försöker spänna sig och se bredare ut än de är. Detta samtidigt som de går med skrevet/höften framskjuten en bit (tänk dig lite som när folk som ska bänka lägger sig i ordning och kutar ryggen, fast inte alls lika extremt!). Allt detta samtidigt som att de medans de går skjuter fram motsatt axel till den fot/ben de för fram.
Svårt att förklara, men kanske får en lite bättre bild? :-)


Jag antar att de måste ha att göra med att de på något vänster försöker skaffa sig "respekt". (Genom att t.ex göra sig större än vad de är som någon skrev).





Skulle kunna hänga ihop lite! Dock kan man se det på personer utan häng också!

Gangstrar går så, speciellt feta gangstas. Alternativt:
AEOpX8tmiUI

gunhamn
2013-05-21, 12:16
bzUiA9tjn6E

Du menar 0:28 ?

Tap3worm
2013-05-21, 12:26
bzUiA9tjn6E

Du menar 0:28 ?

Där börjar det likna nåt!

filmjölk
2013-05-21, 13:12
Det där med byxorna nere gangsta-style verkar vara en farlig grej. 2:08

Qs0af_TC9aM

Grotesk
2013-05-21, 13:41
Jag brukar gunga fram för att skapa momentum efter en hård benrutin. Annars blir jag nog stillastående. :d

Tap3worm
2013-05-21, 15:07
Jag brukar gunga fram för att skapa momentum efter en hård benrutin. Annars blir jag nog stillastående. :d

Haha! Kan det vara så att det börjar bli inne att träna ben och det är därför alla vankar fram och tillbaks! "Do your squats" och liknande internetfenomen kanske börjar ta skruv... Detta är nog mer ett önsketänkande. Men ändå ett roligt resonemang!

Grotesk
2013-05-21, 15:43
Haha! Kan det vara så att det börjar bli inne att träna ben och det är därför alla vankar fram och tillbaks! "Do your squats" och liknande internetfenomen kanske börjar ta skruv... Detta är nog mer ett önsketänkande. Men ändå ett roligt resonemang!

Då jag körde böj först varje träningstillfälle, fem dagar i veckan, så insåg jag plötsligt att jag ändrat min gångstil permanent och visste inte hur jag skulle göra för att gå "normalt." :em:

Kål
2013-05-21, 15:51
06:00 tror jag vi har vad TS menar.

http://www.youtube.com/watch?v=VCKuUT1VXGk

Många skitungar som tycker huliganer är häftigt brukar gå sådär.

Tap3worm
2013-05-21, 15:51
Då jag körde böj först varje träningstillfälle, fem dagar i veckan, så insåg jag plötsligt att jag ändrat min gångstil permanent och visste inte hur jag skulle göra för att gå "normalt." :em:

Du behöver nog inte oroa dig. Ytters tveksam till att du har den typ av gångstil som tråden handlar om!

Kanske man ska passa på att förtydliga att det inte handlar om "roliga" eller "annorlunda" gångstilar i allmänhet. Det handlar om en specifik, tillgjord gångstil. Är ändå rätt lätt att se skillnaden på en naturlig och en tillgjord gångstil, oavsett hur annorlunda den naturliga är. Ni som sett detta fenomen vet nog vad jag parat om :-)

filmjölk
2013-05-21, 16:00
Det finns en annan rolig gångstil jag har döpt till "Haschgång" eller "airwalk". Den får folk när de är riktigt jäkla bakade, den påminner lite om fyllegång, fast istället för att ragla horisontalt, raglar de vertikalt. Som om de försöker kliva i en osynlig trappa och inte vet vilken höjd marken är på. Svårbeskrivet men roligt.

Tap3worm
2013-05-21, 16:09
06:00 tror jag vi har vad TS menar.

http://www.youtube.com/watch?v=VCKuUT1VXGk

Många skitungar som tycker huliganer är häftigt brukar gå sådär.

Precis! Där har vi det. Sen kan det framföras på detta sett som i klippet, vilket inte är jätteextremt tycker jag, eller väldigt mer tillgjort. Det är i dessa lite mer tillgjorda framföranden som man nästan måste hålla sig lite för skratt... ;-).

Det finns en annan rolig gångstil jag har döpt till "Haschgång" eller "airwalk". Den får folk när de är riktigt jäkla bakade, den påminner lite om fyllegång, fast istället för att ragla horisontalt, raglar de vertikalt. Som om de försöker kliva i en osynlig trappa och inte vet vilken höjd marken är på. Svårbeskrivet men roligt.

Inte riktigt sett gångstilen irl. Låter riktigt jäkla roligt dock :-D, eller så är det bara jag som får upp bilden (som man nån gång sett) av en person som t.ex går och blippar med mobilen på väg upp för en trappa, och just som du förklarar, så tar trappan slut och det försöker ta ännu ett kliv upp i "trappan". Det kan förgylla ens dag ordentligt!

Kål
2013-05-21, 16:15
Precis! Där har vi det. Sen kan det framföras på detta sett som i klippet, vilket inte är jätteextremt tycker jag, eller väldigt mer tillgjort. Det är i dessa lite mer tillgjorda framföranden som man nästan måste hålla sig lite för skratt... ;-).

Orkade inte leta mer men youtuba på Danny Dyer och försök se när han är ute och promenerar så ska du se den extrema versionen. Han är en skådis och efter att ha spelat in Football Factory (filmen i klippet ovan) blev han en riktig wannabe som fortsatte gå sådär fånigt.

Depzon
2013-05-21, 18:17
Jag tycker att den gångstilen är till för att signalera två saker: 1. "Jag gillar hiphop" 2. "Jag har varit med om en del slagsmål".

Vasstand
2013-05-21, 18:55
#swag

Eller?

Viktor_Balck
2013-05-21, 18:57
http://dl.dropbox.com/u/73934/jaxwalking/s01e02~43m00s.gif

http://dl.dropbox.com/u/73934/jaxwalking/s01e03~16m45s.gif

http://i56.tinypic.com/qota9v.gif

Vasstand
2013-05-21, 18:59
Trodde Jax gick sådär för att han åkt mycket båge? Lite som cowboys hade en speciell gångstil för att de suttit på hästryggen en del.

filmjölk
2013-05-21, 20:07
Ibland kanske den där gungande gången hos ffa unga invandrare vara Rakit (Engelska sjukan). trots att de kommer ifrån soliga lander kan de ha lidit av D-vitaminbrist som bebisar/små och utvecklat sjukdomen.

Det kan man säkert se om man tittar noga. Indikationer att man haft den är hjulbenthet, onormalt stort huvud, dåligt utvecklade tänder (sneda, skeva, små, för stora, etc), kronisk trötthet, lättretlighet och agressivitet.

Silveta
2013-05-21, 20:15
WTF. stör sig folk verkligen så mycket på hur man går??

Enligt bekanta så går jag väldigt likjt just Jax fast inte riktigt lika betonat såklart, men jag vaggar liksom fram, har alltid gått så och det är verkligen inte något aktivt val jag gjort.

Borde kanske tänka mer på hur jag går O.o

Vasstand
2013-05-21, 20:18
WTF. stör sig folk verkligen så mycket på hur man går??

Enligt bekanta så går jag väldigt likjt just Jax fast inte riktigt lika betonat såklart, men jag vaggar liksom fram, har alltid gått så och det är verkligen inte något aktivt val jag gjort.

Borde kanske tänka mer på hur jag går O.o

9ZlBUglE6Hc

Tap3worm
2013-05-22, 23:07
WTF. stör sig folk verkligen så mycket på hur man går??

Enligt bekanta så går jag väldigt likjt just Jax fast inte riktigt lika betonat såklart, men jag vaggar liksom fram, har alltid gått så och det är verkligen inte något aktivt val jag gjort.

Borde kanske tänka mer på hur jag går O.o

Näää lugn nu!
Som jag tidigare skrev; det går att se rätt klart huruvida gångstilen är naturlig eller ej :-). Man kan ju se folk som har en mer naturlig gångstil som även kan vara lite gungig, men det som jag syftade på från början är en mer extrem och rätt uppenbart tillgjord variant! :-)

Tänk dig lite som hur vissa personer kan förstärka en dialekt eller brytning, när man i själva verket vet att de kan prata "ordentligt". (Och inget rasistiskt i detta. Gäller såväl "svenskar"/invandrare som snackar "blattesvenska" som göteborgare/stockholmare/norrlänningar som förstärker sin dialekt/talesätt)

Bryggan
2013-05-23, 06:32
Det kommer nog från att om man är riktigt gangsta så har man blivit skottskadad...in benet? Därför har man en minskad rörlighet i ett av benen som framkallar den gungande rörelsen i gången.

Här är en instruktionsvideo.
FpoN-7gOFYc

Här är en annan förklaring
i4HI7TiOEes

BlötSnö
2013-05-23, 09:56
Kanske inte lika vanligt. Men det händer! Blev inspirerad att skriva tråden just pga att jag satt på tunnelbanan medans det kom in en kille/man ca 20-23 som pratade i telefon och gungade ordentligt fram och tillbaks med höften framskjuten stadigt mycket!



Har försökt googla som en dåre! Kan inte direkt hitta något!
Men för att försöka förklara det hela:
Ofta brukar de ha armarna hängande en extra bit utanför kroppen, lite som folk som försöker spänna sig och se bredare ut än de är. Detta samtidigt som de går med skrevet/höften framskjuten en bit (tänk dig lite som när folk som ska bänka lägger sig i ordning och kutar ryggen, fast inte alls lika extremt!). Allt detta samtidigt som att de medans de går skjuter fram motsatt axel till den fot/ben de för fram.
Svårt att förklara, men kanske får en lite bättre bild? :-)


Jag antar att de måste ha att göra med att de på något vänster försöker skaffa sig "respekt". (Genom att t.ex göra sig större än vad de är som någon skrev).





Skulle kunna hänga ihop lite! Dock kan man se det på personer utan häng också!

Jag fick upp en fantastisk mental bild av den där beskrivningen. Började småflabba lite för mig själv.
Jag väljer att bortse från SoA-gifarna ovanför. De är inte lika bra som det jag tänkte på. :)

feyin
2013-05-23, 10:00
Jag har tydligen en lustig gångstil. Vad jag har uppfattat så gungar jag med överkroppen, typ axlarna, när jag vandrar. Jag gör ALLT för att inte göra detta då det verkar se löjligt ut men det är fan i mig omöjligt att förhindra. För att visualisera har jag fått höra att jag går som en pingvin...

Detta gör jag absolut inte för att vinna nån sorts respekt eller så, det sker per automatik. Jag vet inte hur jag ska sluta gå på detta sättet. Det bara blir så.