handdator

Visa fullständig version : Smalt/brett handtag till chins


Cogge
2013-05-21, 11:12
Tjenna igen,

Jag har precis börjat lära mig chins och orkar för första gången i mitt liv dra mig upp fem gånger med hjälp av kolozzeum :D Det är i och för sig med smalt grepp som jag tror tar hjälp även utav biceps? Med naglarna mot en eller hur man nu skall förklara det.

Min fråga är om man på något sätt kan träna upp sig med dessa smala chins för att sedan kunna utvecklas och göra vanliga chins med brett grepp?

Jag klarar i nuläget 0 chin med brett grepp men fem med smalt.

Payter
2013-05-21, 11:22
Klart du kan.Fokusera på den negativa delen av rörelsen (vägen ner alltså).

Cogge
2013-05-21, 11:23
Klart du kan.Fokusera på den negativa delen av rörelsen (vägen ner alltså).

Är det nedåtrörelsen som get mest sträning till muskeln eller hur menar du?
Sen undrar jag också om det är olika muskler man tränar när man håller såpass olika? :naughty:

PureWhey
2013-05-21, 12:00
Vanliga chins tar också i biceps, du kör supinerat och smalt - skulle jag kalla för pullup. Mer biceps, men hjälper dig framåt mot en riktig chin.

Bryggan
2013-05-21, 12:05
Tjenna igen,

Jag har precis börjat lära mig chins och orkar för första gången i mitt liv dra mig upp fem gånger med hjälp av kolozzeum :D Det är i och för sig med smalt grepp som jag tror tar hjälp även utav biceps? Med naglarna mot en eller hur man nu skall förklara det.

Min fråga är om man på något sätt kan träna upp sig med dessa smala chins för att sedan kunna utvecklas och göra vanliga chins med brett grepp?

Jag klarar i nuläget 0 chin med brett grepp men fem med smalt.Bra jobbat...inte alla som klarar fem pull-up.

Mitt förslag är att du hoppar upp och släpper långsamt tillbaka. Klarar du det 8 ggr så klarar du en riktig chin...skulle jag tro.

Cogge
2013-05-21, 12:10
Riktigt kul, det känns kul att man faktiskt utvecklas och att det finns så mycket bra här på kolo samt all den hjälpen man får för att ta sig vidare :=) Jag ska testa att hoppa upp och bromsa mig neråt och även fortsätta med pull-ups nu när man faktiskt klarar av att göra några.

Provrörsbarn
2013-05-21, 12:41
Vilka muskler tränas främst om du har smalt grepp men med handflatorna mot varandra? Som om du håller i en en kikare typ (med båda händerna) :P

svenbanan
2013-05-21, 12:47
Vilka muskler tränas främst om du har smalt grepp men med handflatorna mot varandra? Som om du håller i en en kikare typ (med båda händerna) :P

Du tränar samma muskler med handflatorna mot dig som med handflatorna bort. Inte heller bredden på greppet gör någon jätteskillnad generellt sett.

Däremot så kan man ju förändra sin teknik lite vilket kan göra att man kan använda biceps mer eller mindre. Kanske kan greppet hjälpa till med teknikändringen...

Bryggan
2013-05-21, 12:55
Däremot så kan man ju förändra sin teknik lite vilket kan göra att man kan använda biceps mer eller mindre. Kanske kan greppet hjälpa till med teknikändringen...Ja något är det iaf. Pull ups:en blir ju enklare och enklare desto tätare man håller händerna. Jag Tror att biceps är mycket mer inblandade vid tätt grepp.

svenbanan
2013-05-21, 13:04
Ja något är det iaf. Pull ups:en blir ju enklare och enklare desto tätare man håller händerna. Jag Tror att biceps är mycket mer inblandade vid tätt grepp.

Jag gör i princip lika många med handflatorna mot mig och händerna aningens smalare än axelbrett som med handflatorna bort och bredare än axelbrett.

EDIT: Man blir ju också starkare på det man tränar ofta. Så gör man sina pullups i det ena utförandet så blir man ju säkert starkast på just detta också...

Bryggan
2013-05-21, 13:15
Jag tränar aldrig pull ups med smalt grepp men vet att jag klarar minst tre ggr så många med smalt grepp jämfört med motsvarande brett grepp. Vad det beror på har jag ingen aning men iaf hos mig så blir jag starkare på något lustigt vis...även TS verkar ha samma "problem" eller hur jag ska uttrycka det.
Jag känner mig väldigt stark med smalt grepp och stör mig på att jag är så svag med brett grepp så därför kör jag så brett jag kan....för att jävlas med kroppen :).

Ahhh, läste en gång till nu. Smalt grepp så har jag antingen handflatorna emot mig (om stång) eller handflatorna emot varandra (typ handtag), medan vid brett grepp alltid handflatorna ifrån mig. Där kan det vara något som händer! Vad skiljer?

Bryggan
2013-05-21, 13:19
Hrmm, läste igen och inser nu att vi kör samma.

Intressant att du kan köra lika många oavsett vilket sätt du kör på.

svenbanan
2013-05-21, 13:22
Jag tränar aldrig pull ups med smalt grepp men vet att jag klarar minst tre ggr så många med smalt grepp jämfört med motsvarande brett grepp. Vad det beror på har jag ingen aning men iaf hos mig så blir jag starkare på något lustigt vis...även TS verkar ha samma "problem" eller hur jag ska uttrycka det.
Jag känner mig väldigt stark med smalt grepp och stör mig på att jag är så svag med brett grepp så därför kör jag så brett jag kan....för att jävlas med kroppen :).

Ahhh, läste en gång till nu. Smalt grepp så har jag antingen handflatorna emot mig (om stång) eller handflatorna emot varandra (typ handtag), medan vid brett grepp alltid handflatorna ifrån mig. Där kan det vara något som händer! Vad skiljer?

Vette tusan. Men jag skulle gissa på att du lyckas aktivera nån muskel (biceps?) lite mer vid smalare grepp och därfär kan kräma ur fler reps. Rimligtvis borde du kunna aktivera samma muskel (biceps) även vid det lite bredare greppet om du bara hittar tekniken för det...

Kanske kan nån typ av rörlighets problem i axel/skuldra påverka?

svenbanan
2013-05-21, 13:25
Hrmm, läste igen och inser nu att vi kör samma.

Intressant att du kan köra lika många oavsett vilket sätt du kör på.

Det som känns annorlunda är om man håller så smalt att lillfingrarna rör vid varandra. Då känns det som om biceps får ta det mesta jobbet. Sen håller jag aldrig superbrett (bara strax bredare än I_O_I som bredast...

EDIT: Tror att jag en gång i tiden upplevde det lika som du beskriver faktiskt, att det var lättare att köra med handflatorna mot mig.

Bryggan
2013-05-21, 13:28
Ja så kanske det är...hmmm. Skumt iaf.

svenbanan
2013-05-21, 13:30
Ja så kanske det är...hmmm. Skumt iaf.

Jupp.

Bryggan
2013-05-21, 13:32
Jag ser mer ut som.....Jesus :D

http://loltheist.files.wordpress.com/2008/01/jesusymca.jpg

Det tar fint i lats:en också...bättre än smalt.

svenbanan
2013-05-21, 13:47
Vicken jäkla bild. :D

Problemet om man håller lika brett som Jesus så blir det ju även lite mindre ROM.