handdator

Visa fullständig version : löpning vid korsbandsskada


Beppe
2013-05-21, 08:23
Skadade mitt korsband för 2 månader sen. gick till så att jag spelade fotboll och knäet vek sig dubbelt utåt. alltså min inre fotknöl nuddade min ljumske och en kraftig snärt hördes (jag liknade den vid indiana jones piska typ :cool:) följt av en ohygglig smärta.
knäet svullnade upp kraftigt på direkten och jag kunde inte, eller knappt röra på benet.
Blev akuten direkt där de röntgade och konstaterade att inget benbrott var aktuellt åtminstonde.
Hoppade på kryckor i 2 veckor tills det var dags för återbesök hos läkaren där dom säger att mitt främre korsband troligtvis är skadat eller helt av.
Får som råd att ta det lugnt men försöka röra på benet så mycket som möjligt tills magnetröntgen där en slutgiltig diagnos kan ställas.

Detta var alltså för lite mer än 2 månader sen och inte hört ett knyst om magnetröntgen.
Har kunnat styrketräna som vanligt förutom all form av benträning där jag enbart kan köra lätt med gummiband, balansbräda och dylikt.

Igår kunde jag dock ge mig ut i löparspåret utan några större problem, gjorde lite ont de första 100 metrarna men avtog sen när jag blev varm. Det enda problemet var att jag inte kunde springa i nerförsbacke då det kändes allt för ostabilt i knäet.

Finns det någon som har någon erfarenhet av löpning efter en korsbandskada? finns det några risker att knäet skadas ytterligare?