handdator

Visa fullständig version : Deff samtidigt som man vill bygga upp konditionen?!?


Mici
2013-05-20, 23:49
Jag vill verkligen köra en ordentlig deff period nu i två månader inför sommaren men ska cykla cykelvasan om tre månader och behöver därför samtidigt förbättra min kondition fram tills dess. Att äta mycket kolhydrater för att kunna prestera bra på cykelpassen för att förbättra konditionen går inte riktigt ihop med att ligga på underskott och undvika kolhydrater... Jag undrar om det skulle kunna gå att få ihop det på något sätt?

T.ex att ha ett lågt kolhydratintag överlag och sedan äta kolhydrater innan och efter mina cykelpass? Räcker det eller det helt ovettigt?

Vad har ni för åsikter eller andra förslag?

Nisseg
2013-05-21, 06:14
Pröva dig fram, vissa klarar att träna på lågt kolhydratsintag, andra inte. Själv äter jag mitt intag med kolhydrater (en havregrynsgröt) 1-2h före träning, sedan drar jag i övrigt ned intaget under dagen nu under deff. Det känner jag fungerar bra och kroppen svarar bättre på det än att helt utesluta kolhydraterna.

baguette
2013-05-21, 06:35
Du kan garanterat förbättra konditionen, sedan är frågan vad du har för mål och hur hårt du behöver och orkar köra. Jag har själv svårt för att prestera på underskott och både mina distanspass och intervallpass (löpning) blir lidande nästan direkt om jag inte får i mig tillräckligt med kalorier, men det är ju olika. Testa och se.

Provrörsbarn
2013-05-21, 09:53
Varför måste man unvika kolhydrater för att man deffar?
Fattar inte varför alla tror det. Själv försöker jag ALLTID få i mig mkt kolhydrater för att orka köra så tunga pass som möjligt.

Reaper123
2013-05-21, 10:00
Nu cyklart jag inte, men däremot har jag satt upp ett antal konditionsmål inom löpning och började deffa i mars och har sen dess satt massor med nya personbästa....

Så att bygga upp konditionen trots viktminskning är inga som helst problem, om man gör det rätt! Sen har jag ingen aning om vad som är rätt för dig tyvärr.

Men i mitt fall innebär det en "högkolhydratdeff", för jag presterar verkligen skit utan kolhydrater. Sen kör jag 3 dagar styrketräning (ej samma dagar som kondition) för att se till att inte tappa onödig muskelmassa!

Edit: Nu kör jag enligt periodisk fasta så antar mina tips om närningstajmning är ganska ointressanta då jag "alltid" tränar på tom mage och bara dricker malta & bcaa innan passet?

tjing
2013-05-21, 10:53
Varför måste man unvika kolhydrater för att man deffar?
Fattar inte varför alla tror det. Själv försöker jag ALLTID få i mig mkt kolhydrater för att orka köra så tunga pass som möjligt.

För att energiunderskottet kräver det, givetvis. Du kan inte äta "mycket" kolhydrater på deff om du inte har ett sjukt energibehov.

Lägg för all del kolhydrater kring cyklingen, innan/efter. Jag har kört konditionsträning de senaste 4 dagarna och även styrketränat två av dagarna (deff). Konditionsträning efter styrketräning (helt fastande).

Va? Kan man inte det? Blir man katabol? Sjuttsingen!

På ett behagligt tempo kan man ta sig fram bra med "fett-drift" och även intervaller fungerar okej, så länge de inte blir för långa. För högre intensitet under längre tid, ät kolhydrater. Punkt.