handdator

Visa fullständig version : När ni började er träningskarriär


Fuark
2013-05-20, 20:13
När ni började er träningskarriär, hur såg träningen ut och er kost? Gjorde ni något som ni anser var helt befängt i nutid? Fanns det något inslag utav broscience som följde era upplägg?

Jag kickstartar, givetvis. När jag och min för tillfället bästa kompis precis hade köpt gymkort så var vi ett riktigt radarpar (vi spelade i samma fotbollslag i ungefär 7 år innan detta). Vi tränade tungt och förvirrat, mycket curls och bänkpress.
När vi LANade så satt vi med varsin plastmugg som vi fyllde till ytspänning med euroshoppers sunkiga jordnötter. Det var bulk och vi hade läst någon rad någonstans på internet att jordnötter på något sätt var förknippat med styrketräning. Givetvis så halsade vi det nästintill okontrollerat.

Träningen blev en stor hit i vår förort och praktiskt taget alla kämpade för att ta rekordet i benpressen och bänken. De som hade rekordet var mäktiga. En viss person hade rekordet i bänkpressen, 120kg. Vi trodde inte det var möjligt, men ryktet spred sig genom förorten som en skogseld. Han var en kung, en myt.. en legend.

Utöver detta så köpte vi kre-alkalyn, då det inte skulle binda vätska, men t.o.m hade bättre effekt. När någon frågade om det så refererade vi till forskaren på baksidan av burken. Dr. Jeff någonting, om jag minns rätt. Allting vi läste och hörde om, var oavkortat en sanning. Det var bättre förr.

Har ni något att tillägga? *popcorn* Det hoppas jag!

Dyrgripen
2013-05-20, 20:18
Jag gjorde som alla sa : "Ät som fan nu när du ska börja träna! Ät allt du kommer över! Du måste äta sjukt mycket för att bygga muskler!!!"

Slutade med att jag gick upp från 64 kg till 82 på typ en sommar. Hade räckt att äta 2500-3000 kcal per dag istället för det tredubbla som man blev rekommenderad av gubbarna på gymmet som tränat hela deras liv.

awesomooo
2013-05-20, 20:23
hahaha jag har suttit med en mugg fullsmockat med nötter i drygt två år nu :em:

Allan
2013-05-20, 20:24
1975. Kost?????????? Man åt mat. Punkt.

Jockefoten
2013-05-20, 20:30
Far tog med mig på alla sporter som finns (fotboll, hockey, tennis och friidrott). När han insåg att jag var totalt talanglös i samtliga så drog han ned mig till sjön och försökte dränka mig. Till sin förvåning så upptäckte han att jag kunde simma, så jag simmade i runt 10 år. Nådde hyfsad framgång, men saknade motivation och "det lilla extra" för att kunna hävda mig utanför Sverige. När jag slutade simma så började jag springa, jag sprang långt ibland tävlade jag även i Triathlon men sög på cyklingen så slutade med det. Började gymma inför lumpen men var för efterbliven för att ens bli intagen. Fortsatte dock med gymmet efter mönstringen.


Försökte mig även på bågskytte ett tag (stort misstag). Morbror är och har varit bäst i Sverige, Europa, världen, etc under en lång tid i sin gren men jag var minst sagt värdelös. Träffade aldrig tavlan och orkade inte spänna de coola bågarna så fick köra med barnbågen...

Mindek
2013-05-20, 20:30
Börja träna mitten av 90-talet, typ 15 bast. Läste Ove Rytters Effektiv Bodybuilding och tvingade i mig Skip Sports BULK pulver som smakade fan...

Dissector
2013-05-20, 20:37
Jag gjorde som alla sa : "Ät som fan nu när du ska börja träna! Ät allt du kommer över! Du måste äta sjukt mycket för att bygga muskler!!!"

Slutade med att jag gick upp från 64 kg till 82 på typ en sommar. Hade räckt att äta 2500-3000 kcal per dag istället för det tredubbla som man blev rekommenderad av gubbarna på gymmet som tränat hela deras liv.

Haha, det där kan jag också skriva under på. Har alltid varit extremt glad i mat, och tyckte det var bingo att börja träna, för jag kunde äta precis hur mycket jag ville, och vad jag ville. Blev inget vackert resultat :D

Såg nog fantastiskt dum ut när jag gick runt och imiterade proffsbyggarna från filmerna jag sett med både kläder och kroppsspråk, och knappt insåg att det inte alls var muskler som skapade den bastanta skuggan!

sjolund27
2013-05-20, 21:32
Det var faktiskt scoobysworkshop påå youtube som fick mig att börja träna.

Följde hans övningar utan någon tanke på att det fanns andra sätt att träna, körde på så hemma i närmare 1 år innan jag vågade mig till ett gym.

Levde på tonfiskburkar, frysta ärtor och kvarg på lingongrova.

Good times :laugh:.

MackeJuve
2013-05-20, 21:36
2007 med en kompis. Cyklade till och från gymmet 5 dagar i veckan (1-1,2 mil enkel väg), körde smithbänkpress en halvtimme varje pass. Är fortfarande lite starkare i vänster bröst :D

Mollestam
2013-05-20, 21:49
Lirade fotboll i 12 år innan jag gjorde entré på gymmet. Likt många andra hade jag fått höra att man var tvungen att äta mycket för att bygga muskler, slutade med att jag gick upp från ca 60 kg till dryga 80 kg under perioden oktober-januari, var lite kraftig ett tag, tur att man var så tunn innan. Träningen var disco utöver det vanliga, hantelpress, hantelcurl och viktade crunches kördes måndag, onsdag och fredag i drygt fyra månader innan jag kom på att jag kanske borde lägga om träningsupplägget lite.
Två år senare, varav ca sex månader icke tränande, så har jag kommit en bit på vägen, vikten ligger på strax över 80 kg, fast nu med lite muskler och lite bättre koll.

billmaier
2013-05-20, 21:50
2003, med ett helt års uppehåll 07/2009-07/2010 pga. militärtjänst

Helgon1
2013-05-20, 22:06
Började träna när jag var kanske 20, sprang en del, red, gick på vanligt gym och lite typ aerobics- pass.
Var med i en bilolycka 2002 och började simträna efter rehabiliteringen, tyckte det fungerade bra, ökade på med styrketräning, märkte snabbt att jag var smärtfri när jag var vältränad och på den vägen är det =) Upptäckte att man kan bygga muskler genom att styra sin träning och gillade det.
Började lägga om kosten när jag tränade och jobbade natt samtidigt. Magen ballade ur och jag var tvungen att göra något. Fick hjälp av en dietist och började fatta vad proteiner och kolhydrater är =)

Största tabben var när jag ville gå ner i vikt och tränade samtidigt. (ville blir mer slimmad) Käkade typ nutrilett och tränade 6 dagar i veckan, uteslöt fett helt och åkte på gallsten. Not worth it =)

(jag skrattade så jag dog och återuppstod när jag läste om dig, "Jockefoten")