handdator

Visa fullständig version : Börjat droppa i muskler, hur ska man veta balans?


Sach
2013-05-20, 19:43
Ja, som rubriken säger.
Jag har nu haft en virusinfektion i kroppen i över 4 veckor och har ätit vad som innan infektionen var mitt balans (2,7k) då jag inte ser någon anledning till att ligga på ett överskott när jag inte kan träna.
Jag stod stilla i vikt dom första 3 veckorna men nu har jag börjat droppa i vikt vilket jag antar är muskler.
Jag har dom senaste 9 dagarna tappat 0,6kg och jag undrar helt enkelt om man kanske bör sänka kaloriintaget då muskler ökar ens dagliga energiintag, det jag nu tappar.
Som det känns nu så kommer detta att sitta i minst 3 veckor till med min tur och jag vill inte lägga på mig några onödiga kilon.
Så hur skulle ni ha gjort?
Och hur ska man veta sin balans när man inte kan träna och går ned i muskler? Man kan ju inte följa vågen för om jag äter så mycket så att jag står stilla i vikt på den så betyder ju det att jag går upp i fett, eller?
Då muskler väger mer än fett.
Mvh

NiklasAlm
2013-05-20, 20:32
Står du still så visst finns det en risk att du tappar muskler och ökar lite i fett när du inte tränar men det är nog ändå det bästa sättet för att inte tappa mer muskler än nödvändigt att ligga på balans och när du väl börjar träna igen tar du igen dessa muskler snabbt. Så jag hade höjt kcal intaget tills vågen stod på balans.

Sach
2013-05-20, 20:39
Står du still så visst finns det en risk att du tappar muskler och ökar lite i fett när du inte tränar men det är nog ändå det bästa sättet för att inte tappa mer muskler än nödvändigt att ligga på balans och när du väl börjar träna igen tar du igen dessa muskler snabbt. Så jag hade höjt kcal intaget tills vågen stod på balans.

Mjo, det känns ju dock sådär att lägga på sig massa fett när sommaren är runt hörnet:p
Var nydeffad och klar när jag åkte på detta evighetsvirus:(

MelpaN
2013-05-20, 20:49
Kör ett litet överskott när du är sjuk och deffa lite längre in på sommaren!