handdator

Visa fullständig version : Axelskada, röntgen visar inget, sjukgymnast har slut på idèer


Jode
2013-05-20, 19:27
Börjar bli ganska less på en smärtfri vardag och träningen börjar bli tråkigare och tråkigare då allt mer eller mindre gör ont.

Kanske har skrivit för mycket men jag vill verkligen få all hjälp jag kan få då min sjukgymnast inte har fler idéer. Hos sjukgymnasten har jag provat stötvågsbehandling, diverse axelövningar, tejpat bak axeln för att lära mig bättre hållning, akupunktur, samt triggerpunkt-idrottsmassage.

Har även besökt en kiropraktor som tror att min smärta kommer från en klämd nerv i nacken och han har försökt att manipulera denna.

Jag själv har de senaste veckorna kommit fram till en teori om att min Vingscapula eventuellt kan vara en del i mina besvär. Har ganska länge varit sne åt en hållet. framåtroterad axel som hänger lägre än den andra. Jag har nu börjat köra en del pushup-plus och andra övningar för att stärka upp serratus anterior.(http://kiropraktorklinik.wordpress.com/category/scapula-alata/)

Kön: Man

Ålder: 28

Längd och vikt. 192cm 85kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont? Axel, utsida baksida, upp över trapsen och ibland över nyckelben och ibland stramar det ner på utsidan av armen ner mot biceps.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Djup med vissa ömma ytliga punkter.

Gör det ont någonstans då du trycker? Framsidan av trapezius känns ibland för kort, den stramar som en fiolsträng över nyckelbenet och smärtan vandrar upp i halsen/nacke

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?Det började förra sommaren då jag började känna av smärta i min högra axel efter att jag kitesurfat i några timmar åt gången och flera dagar i veckan. Smärtan började komma snabbare och snabbare och sen blev gymmet lidande. Axelpressarna fick jag först sluta med, sen sidolyften. I dagsläget kan jag inte träna bröst/axlar alls pga smärta. Hade velat kunna surfa och träna som vanligt och är beredd på att prova vad som.

Är smärtan skarp eller mer dov? Tränar jag så byggs smärtan upp successivt. Hantelpress tex känns ok i dem lätta seten men så fort någon slags belastning ökar så stiger smärtan.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? En sak som jag VET kommer göra förbannat ont det är om jag skulle göra en klassisk dubbel biceps pose. Smärtan hugger till så fort armarna når axelhöjd och biceps skall "spännas". Smärtan ligger kvar som en dov molande känsla ett bra tag efter. Det är med andra ord slut på spännandet framför spegeln hehe. Samma smärta uppkommer när jag försöker mig på att göra chins. Kör jag däremot pullups med handflatan vänd mot mig så känner jag ingen smärta mer än att min trapezius blir öm/spänd

Känns det bättre eller sämre efter träning? Sämre.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? se ovan
Var i rörelsen smärtar det? se ovan
Hur länge har du haft ont? se ovan

Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet. Kan ej sova på sidan utan vaknar av smärta i axeln och sen har jag ont över nyckelbenen hela dagen som följd.

Vad och hur mycket tränar du? 4-5 pass gym + kitesurf när det blåser.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv. Trappat ner till 4 pass i veckan. Axelträning har blivit rehabdag och bröstpassen börjar mer och mer bara bli att jag kör rehab + lite flyes.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Diclofenac 50mg i 2 veckor. Ingen direkt skillnad.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Se ovan

Övrigt: Alla tips, råd, erfarenheter är av intresse!!

Texten kan vara osammanhängande och med diverse stavfel. Har hoppat fram och tillbaka till den under en tid.

Silencer
2013-05-20, 19:35
Lägg upp en bild från sidan där du sträcker armarna så mycket du kan rakt upp mot taket utan att luta bröstkorgen bakåt.

Jode
2013-05-20, 21:12
Lägg upp en bild från sidan där du sträcker armarna så mycket du kan rakt upp mot taket utan att luta bröstkorgen bakåt.

http://imageshack.us/a/img856/8980/20130520214423.jpg

http://imageshack.us/a/img822/5369/20130520214413.jpg

http://imageshack.us/a/img23/5779/20130520214345.jpg

http://imageshack.us/a/img28/5342/20130520215345.jpg

Silencer
2013-05-21, 10:30
Du ser ut att ha full rörlighet så det är inte där problemet ligger, annars brukar det vara något att jobba med.

Jag tycker du ska gå till en läkare och bli remitterad till en ortoped.

Jode
2013-05-21, 14:22
Får kanske bli att ringa vårdcentralen och se om man kan få någon remiss. Tack för tipset.

Skön
2013-05-21, 15:58
Hej.

Har exakt samma problem som dig. Är så störande och haft det länge. Jag har kört jättemycket rehab för just serratus på sistone.

Jag har problem att trapezius är stram så brukar alltid massera in dessa innan träning. Upplever också att biceps inte vill hänga med utan axlarna får ta allt skit i t.ex curlövningar.

Jag skriver inlägget i all hast och jag har misstänkt varenda muskel. Haft enorma problem men det har faktiskt blivit bättre sen jag började med stabilitetsövningar för serratus och begränsa träningen för brösten en aning.
Kört en jäkla massa utåtrotationer i olika vinklar, lätta vikter.

Många monotona rörelser i axelhöjd inom jobb?

Ska försöka återkomma med bättre text.

hulken6
2013-05-21, 17:39
Har haft liknande problem. Provade all rehab som fanns men inget hjälpte. Men körde sen ganske intensivt med bindvävsmassage och blev av med besvären redan efter ca 5-10 behandlingar. Dyrt men värt varenda krona. Se bara till att massören är duktig först.

Jode
2013-05-21, 17:47
Hej.

Har exakt samma problem som dig. Är så störande och haft det länge. Jag har kört jättemycket rehab för just serratus på sistone.

Jag har problem att trapezius är stram så brukar alltid massera in dessa innan träning. Upplever också att biceps inte vill hänga med utan axlarna får ta allt skit i t.ex curlövningar.

Jag skriver inlägget i all hast och jag har misstänkt varenda muskel. Haft enorma problem men det har faktiskt blivit bättre sen jag började med stabilitetsövningar för serratus och begränsa träningen för brösten en aning.
Kört en jäkla massa utåtrotationer i olika vinklar, lätta vikter.

Många monotona rörelser i axelhöjd inom jobb?

Ska försöka återkomma med bättre text.
Tack, återkom gärna med mer om du har ork. Har en del arbeten i/över axelhöjd. Typ elektriker. Står jag med skruvdragare i eller ovan axelhöjd så kommer smärtan ganska fort.

Har haft liknande problem. Provade all rehab som fanns men inget hjälpte. Men körde sen ganske intensivt med bindvävsmassage och blev av med besvären redan efter ca 5-10 behandlingar. Dyrt men värt varenda krona. Se bara till att massören är duktig först.

Har bara gått till massör ca 3-4 gånger a 30min. Nu sist så tog jag 60min vilket kändes riktigt bra. Får försöka hitta någon bindvävsmassör i Lund/Malmö regionen!

Tack

Skön
2013-05-21, 19:38
Googla nervus muscolocutaneus. Måhända är du trång i axelleden och det skapar problem. Även instabilitet skapar problem.
Jag hade enorma problem och kunde knappt hålla i en mobil å prata. Om du skulle massera lilla bröstmuskeln/stora ett tag blir du röd då?

Jag börjar bli bättre och jag har stretchat och masserat bröstmuskeln samt även trapezius och scalenii. Har du problem med chins?

Gäller bara att hitta felet å jobba på det.

Jode
2013-05-21, 19:59
Googla nervus muscolocutaneus. Måhända är du trång i axelleden och det skapar problem. Även instabilitet skapar problem.
Jag hade enorma problem och kunde knappt hålla i en mobil å prata. Om du skulle massera lilla bröstmuskeln/stora ett tag blir du röd då?

Jag börjar bli bättre och jag har stretchat och masserat bröstmuskeln samt även trapezius och scalenii. Har du problem med chins?

Gäller bara att hitta felet å jobba på det.
Har provat massera nu men kan inte direkt se någon färgskillnad i huden pga tatueringen. Hörnan av Lilla bröstmusklen upp mot axelns framsida är oftast väldigt öm. Chins gör riktigt ont, försök till 1 rep så hugger det till direkt. I baksidan av axeln upp över trapsen och ut i armen.

snelhest
2013-05-21, 21:11
Får kanske bli att ringa vårdcentralen och se om man kan få någon remiss. Tack för tipset.

Först tycker jag du borde prova att helt göra ett uppehåll med tung styrketräning av axeln under en längre period. Under denna tid ska du ta antiinflammatoriska tabletter. Du tar ju diklofenac men du kan fråga din läkare om man kan lägga till annat, byta preparat eller höja dosen.

Jode
2013-05-22, 05:36
Först tycker jag du borde prova att helt göra ett uppehåll med tung styrketräning av axeln under en längre period. Under denna tid ska du ta antiinflammatoriska tabletter. Du tar ju diklofenac men du kan fråga din läkare om man kan lägga till annat, byta preparat eller höja dosen.

Under jul-nyår var jag iväg och reste i 5 veckor. Smärtorna minskade men kom tillbaka så fort jag kom hem igen. Axelträning har jag inte sysslat med på flera månader förutom rehab. Kanske borde sluta träna bröst också.

envisgryn
2013-05-22, 08:37
Varför går du inte till en ortoped ?
Låter som en påverkan på rotatorcuffen. MKT vanligt

Zorban
2013-05-22, 09:47
Vad för röntgen har du gjort?

Gå till VC och fixa en remiss. Jag hade axelproblem i 2 år, ett tiotal sjukgymnaster och ortopeder hade olika ideér och inget hjälpte. Givetvis var alla tvärsäkra på sina diagnoser. En vanlig MRI visade nada, en MRI med kontrast visade inte heller så mycket. Blev artoskopi för några dagar sedan och tydligen var främre ledkapseln trasig, numera reparerad. Hade aldrig kunnat få rätt på det annars.

Lallle
2013-05-22, 14:04
fel.

Jode
2013-05-22, 14:17
Ortopedavdelningen var stängd för dagen, ska ringa igen imorgon och få en tid.

http://img837.imageshack.us/img837/2038/rntgen.jpg[/URL]

Jode
2013-06-26, 18:52
Har nu varit hos en ortoped som ganska fort konstaterade impingement i axeln. Han ifrågasatte varför jag var tvungen att styrketräna? Det var väll inget man var tvungen att pyssla med? Personkemin klickade inte direkt.

Han satte en kortisonspruta ganska högt upp på axeln och jag fick ytterligare en tid bokad i augusti för en till injektion. Om detta inte skulle hjälpa så skulle jag få remiss till en axelkirurg.

Känner mig ganska kluven efter dagens besök.

sunetdanne
2013-06-27, 12:52
Läs igenom den här artikeln

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs

Jode
2013-07-26, 08:48
Har nu gått ett par veckor sedan kortisoninjektionen och axeln har blivit lite bättre. Dock fortfarande ont upp i traps/nacke och en dov smärta i axeln ibland.

Det skumme är att jag nu börjar få exakt samma symptom fast på vänster axel? Är det sofflocket som gäller resten av livet eller...

Zorban
2013-07-26, 09:29
Har nu gått ett par veckor sedan kortisoninjektionen och axeln har blivit lite bättre. Dock fortfarande ont upp i traps/nacke och en dov smärta i axeln ibland.

Det skumme är att jag nu börjar få exakt samma symptom fast på vänster axel? Är det sofflocket som gäller resten av livet eller...
Sa inte läkaren vad impingmentet berodde på? Trångt utrymme under acromion? Muskulär obalans/svaghet? Skador på labrum/ledkapsel? Överrörlighet?

Motivationen
2013-07-27, 19:56
Usch.. Har liknande problem med axeln. Riktigt jobbigt.. Kan liksom inte ens träna normalt.. :'(

Jode
2013-07-28, 19:15
Sa inte läkaren vad impingmentet berodde på? Trångt utrymme under acromion? Muskulär obalans/svaghet? Skador på labrum/ledkapsel? Överrörlighet?

Läkaren var enormt fåordig och det gjorde mig ganska förbannad, försökte få ut så mycket information jag kunde. Han trodde att det var en nerv som inte hade det utrymme den behövde för att röra sig normalt. Hjälpte inte kortison så tyckte han att jag skulle skickas vidare för operation där man skulle "fräsa" upp mer plats för nerven att röra sig?

Ortopeden skulle vara "såå duktig". Såg nästan döende ut. Och sur var han.

Jode
2013-11-18, 18:47
Bumpar tråden då jag nyss gjort en MR men inte fått svar. Mitt problem med höger axel/skuldra hänger kvar men sedan ca 1 vecka tillbaka har jag fått en konstig känsla över vänster axel/skuldra/arm.

Det känns som något ligger fel i kanten på skulderbladet, sen strålar de ut i axelns ut/framsida ända ut i underarmen och ring/långfinger.

När jag går så känns det som armen ligger fel. Det gör inte direkt ont, men det känns otäckt och man kan inte sluta tänka på det.

Sitter jag ner eller har armen upp på en stol tex så känns det inte på samma sätt. Men står jag upp så känns det direkt "fel".

Googlat ändlöst och hittat något som heter "Cervikal rizopati"?
Eller kan det röra sig om en låsning?

Jode
2013-11-21, 10:31
Fick via telefon svar från MR och det rör sig om en buktande disk mellan C3 och C4. Ortopeden i fråga svarar och pratar i gåtor. Han ansåg att man nog kunde bli bättre med konservativ behandling?

Känns skönt att veta var problemet ligger, steg 1 blir att skicka röngtensvaret till sjukgymnast.

Kan Naprapat/kiropraktor vara ett alternativ?

Truth477
2013-11-24, 21:35
Problemet är att du har nästan obefintlig muskel massa.......

Du är 192cm låmng och väger 85Kg, men du har en hel del fett på dig. Så om man skulle ta bort fettet så kanske du skulle väga 55Kg-65Kg som max så det är inte ett dugg konstigt att du har en massa problem.

Anders The Peak
2013-11-24, 21:55
Fick via telefon svar från MR och det rör sig om en buktande disk mellan C3 och C4. Ortopeden i fråga svarar och pratar i gåtor. Han ansåg att man nog kunde bli bättre med konservativ behandling?

Känns skönt att veta var problemet ligger, steg 1 blir att skicka röngtensvaret till sjukgymnast.

Kan Naprapat/kiropraktor vara ett alternativ?

C3 och C4 ska inte påverka axeln på det här sättet utan det är längre ned C6 närmare bestämt. Jag tycker att du föreslår att de kikar en gång till i axlarna med MR.

Du måste beklaga dig och säga att du inte klarar av att arbeta/studera eller vad du gör, med de här besvären du har. Du har även svårt att sova ordentligt och vaknar ofta av att du har ont.

Bryggan
2013-11-25, 01:25
Du måste beklaga dig och säga att du inte klarar av att arbeta/studera eller vad du gör, med de här besvären du har. Du har även svårt att sova ordentligt och vaknar ofta av att du har ont.Så är det...tragiskt egentligen. Man måste vara frisk nog för att orka gnälla och ligga i för att få hjälp.

Jode
2013-11-26, 07:31
Problemet är att du har nästan obefintlig muskel massa.......

Du är 192cm låmng och väger 85Kg, men du har en hel del fett på dig. Så om man skulle ta bort fettet så kanske du skulle väga 55Kg-65Kg som max så det är inte ett dugg konstigt att du har en massa problem.

Tack för att du tog dig tid att svara. Du har konstaterat mitt problem, har du några tips på lösningar. Jag låter för dig som ett moment 22? För fet och för lite muskler?

C3 och C4 ska inte påverka axeln på det här sättet utan det är längre ned C6 närmare bestämt. Jag tycker att du föreslår att de kikar en gång till i axlarna med MR.

Du måste beklaga dig och säga att du inte klarar av att arbeta/studera eller vad du gör, med de här besvären du har. Du har även svårt att sova ordentligt och vaknar ofta av att du har ont.

Jag får isåfall vända mig till en annan vårdcentral då ortopeden jag träffat och som skickat mig på MR inte verkar vara så sugen på att hjälpa.
Det är ingen överdrift att säga att det påverkar mig. Har delvis ett fysiskt arbete och ett aktivt liv i övrigt.

Väldigt frustrerande.

Truth477
2013-11-27, 09:43
Tack för att du tog dig tid att svara. Du har konstaterat mitt problem, har du några tips på lösningar. Jag låter för dig som ett moment 22? För fet och för lite muskler?

Mitt råd för dig vore att träna:

Trapezius, Baksida Axel, Alla 4-5 Rotator Cuffsen.

Eftersom jag inte vet vart du bor så skulle jag rekommendera dig använda maskiner på dom flesta övningarna eftersom då försvinner skaderisken till 99,9%.

För Trapezius så skulle jag rekommendera Rodd Övningar för Baksida Axel så finns det för det mesta Maskiner, minst 3 set för mellersta Trapezius och 3 set för nedre trapezius, sen 3 för övre trapezius.

Baksida Axel börja så lätt som möjligt så du verkligen vet att det är den som får arbeta, här minst 3 set på 1 maskin.

Sen för Rotator Cuffsen så skulle jag rekomendera dig göra Utåt Rotation, Inåt Rotation, Uppåt Rotation, Nedåt Rotation i Cable-cross. Bara 1 Set av varje och börja på lägsta vikten möjligast.

Sen ska du stretcha bröst & framsida axel minst 2ggr per dag. Ena gången ska vara på morgonen när du vaknar upp och andra gången ska vara innan du går och sover.

Några frågor?

Jode
2013-11-27, 12:32
Mitt råd för dig vore att träna:

Trapezius, Baksida Axel, Alla 4-5 Rotator Cuffsen.

Eftersom jag inte vet vart du bor så skulle jag rekommendera dig använda maskiner på dom flesta övningarna eftersom då försvinner skaderisken till 99,9%.

För Trapezius så skulle jag rekommendera Rodd Övningar för Baksida Axel så finns det för det mesta Maskiner, minst 3 set för mellersta Trapezius och 3 set för nedre trapezius, sen 3 för övre trapezius.

Baksida Axel börja så lätt som möjligt så du verkligen vet att det är den som får arbeta, här minst 3 set på 1 maskin.

Sen för Rotator Cuffsen så skulle jag rekomendera dig göra Utåt Rotation, Inåt Rotation, Uppåt Rotation, Nedåt Rotation i Cable-cross. Bara 1 Set av varje och börja på lägsta vikten möjligast.

Sen ska du stretcha bröst & framsida axel minst 2ggr per dag. Ena gången ska vara på morgonen när du vaknar upp och andra gången ska vara innan du går och sover.

Några frågor?

Okey. Som du ser i min profil så bor jag i Lund om det nu spelar någon roll.
Jag är lite intresserad över hur du tänker när du ger dessa tipsen. Vilken grund bygger du dessa övningar runt? Har du egna erfarenheter i just dessa skadorna eller är du sjukgymnast / liknande?


Rotatorcuffarna har jag rehabtränat med allt från lättaste gummiband till vikt i kabel.

Baksida axlar har jag också tränat med väldigt lätta vikter. Hantlar och roddövningar.

Någon specifik trapeziusträning har jag inte sysslat med då det gör ont och jag blir stel upp i nacken på nolltid.

Stretching av bröst/axel och även en del bollrullning.

Såklart öppen för alla tips, annars hade jag inte skapat denna tråden. Men med tanke på nivån på ditt första inlägg så är dina råd inte dem som väger tyngst. Självutnämnda forumgurus med dryg attityd i 20års åldern blir bara löjligt det förstår du själv.

Anders The Peak
2013-11-27, 12:55
Tack för att du tog dig tid att svara. Du har konstaterat mitt problem, har du några tips på lösningar. Jag låter för dig som ett moment 22? För fet och för lite muskler?



Jag får isåfall vända mig till en annan vårdcentral då ortopeden jag träffat och som skickat mig på MR inte verkar vara så sugen på att hjälpa.
Det är ingen överdrift att säga att det påverkar mig. Har delvis ett fysiskt arbete och ett aktivt liv i övrigt.

Väldigt frustrerande.

Vänd dig till en privatpraktiserande läkare helst med kompetens inom området.

Tex (http://ortoped.com/kontakt/)

Zorban
2013-11-27, 13:26
Sedan bör man kanske inte ta ett MRI-resultat som en definitiv sanning, varken för att bekräfta eller utesluta skador. Det finns ganska många saker i axlarna som man ofta inte kan se på en sådan undersökning.

Truth477
2013-11-27, 14:43
Okey. Som du ser i min profil så bor jag i Lund om det nu spelar någon roll.
Jag är lite intresserad över hur du tänker när du ger dessa tipsen. Vilken grund bygger du dessa övningar runt? Har du egna erfarenheter i just dessa skadorna eller är du sjukgymnast / liknande?


Rotatorcuffarna har jag rehabtränat med allt från lättaste gummiband till vikt i kabel.

Baksida axlar har jag också tränat med väldigt lätta vikter. Hantlar och roddövningar.

Någon specifik trapeziusträning har jag inte sysslat med då det gör ont och jag blir stel upp i nacken på nolltid.

Stretching av bröst/axel och även en del bollrullning.

Såklart öppen för alla tips, annars hade jag inte skapat denna tråden. Men med tanke på nivån på ditt första inlägg så är dina råd inte dem som väger tyngst. Självutnämnda forumgurus med dryg attityd i 20års åldern blir bara löjligt det förstår du själv.

Pfft om jag hade titeln sjuk gymnast när jag vaknar upp en morgon så skulle jag ta en kniv och skära upp min hals i skam.

Då får du stretcha Trapezius.

Men antar att uttrycket "otack är världens tack" stämmer egentligen.

Zaptoz
2013-11-27, 15:25
Pfft om jag hade titeln sjuk gymnast när jag vaknar upp en morgon så skulle jag ta en kniv och skära upp min hals i skam.

Då får du stretcha Trapezius.

Men antar att uttrycket "otack är världens tack" stämmer egentligen.

Ja, en sjuk gymnast är väl ingen höjdare.

Jode
2013-11-27, 16:36
Vänd dig till en privatpraktiserande läkare helst med kompetens inom området.

Tex (http://ortoped.com/kontakt/)
Tack för det rådet. Vet du vad det kostar? Är det samma pris som till den allmänna sjukvården? Ajja kan maila och fråga.

Sedan bör man kanske inte ta ett MRI-resultat som en definitiv sanning, varken för att bekräfta eller utesluta skador. Det finns ganska många saker i axlarna som man ofta inte kan se på en sådan undersökning.
Nä jag antar att man inte kan göra det. Bara skönt att dem "hittar" något som man kan skylla på antar jag.

Går idag till sjukgymnast på Iklinik i Lund. Har försökt kolla runt om där skulle finnas någon som är duktig på denna typen av skador men inte så lätt att hitta.

Zorban
2013-11-28, 16:36
Tack för det rådet. Vet du vad det kostar? Är det samma pris som till den allmänna sjukvården? Ajja kan maila och fråga.


Nä jag antar att man inte kan göra det. Bara skönt att dem "hittar" något som man kan skylla på antar jag.

Går idag till sjukgymnast på Iklinik i Lund. Har försökt kolla runt om där skulle finnas någon som är duktig på denna typen av skador men inte så lätt att hitta.
Vet inte riktigt vilka du varit i kontakt med, men jag fick via vårdcentral en remiss till en axel-specialist på ortopediska kliniken i Malmö där jag fick väldigt bra hjälp (undersökningar, sjukgymnastik, sedan MRI med kontrastvätska och sedan operation). Detta efter att ha varit hos väldigt många andra läkare och tidigare fått vanlig röntgen och vanlig MRI, och tusen olika felaktiga diagnoser.

Jode
2013-11-28, 17:41
Vet inte riktigt vilka du varit i kontakt med, men jag fick via vårdcentral en remiss till en axel-specialist på ortopediska kliniken i Malmö där jag fick väldigt bra hjälp (undersökningar, sjukgymnastik, sedan MRI med kontrastvätska och sedan operation). Detta efter att ha varit hos väldigt många andra läkare och tidigare fått vanlig röntgen och vanlig MRI, och tusen olika felaktiga diagnoser.

Okey. Låter skönt att du fått en lösning på ditt problem. Kan bara drömma om att en dag bli bättre med mina egna problem, på ett eller annat sätt.

Fick remiss till en ortoped på Citykliniken i Lund som sedan skickade mig på MR i Malmö. Den ortopeden var inget jag någonsin skulle vilja återkomma till.

Zorban
2013-11-29, 19:55
Okey. Låter skönt att du fått en lösning på ditt problem. Kan bara drömma om att en dag bli bättre med mina egna problem, på ett eller annat sätt.

Fick remiss till en ortoped på Citykliniken i Lund som sedan skickade mig på MR i Malmö. Den ortopeden var inget jag någonsin skulle vilja återkomma till.
Är glad att jag slapp Citykliniken. Funkar för vaccinationer och halsinfektioner, men inte för allvarligare saker. Gå tillbaka till någon vårdcentral och be om en remiss till ortopediska kliniken i Malmö, dom kan sina saker.

nyvaken
2013-12-08, 00:02
Problemet är att du har nästan obefintlig muskel massa.......

Du är 192cm låmng och väger 85Kg, men du har en hel del fett på dig. Så om man skulle ta bort fettet så kanske du skulle väga 55Kg-65Kg som max så det är inte ett dugg konstigt att du har en massa problem.

Man kan få för sig mkt dumt då man har ont så jag hoppas du inte hoppar på det här rådet iaf. Nå, troll finns överallt.

Jode
2013-12-14, 13:42
Man kan få för sig mkt dumt då man har ont så jag hoppas du inte hoppar på det här rådet iaf. Nå, troll finns överallt.

Hehe ja man kan bli väldigt desperat vid långvarig smärta. Har nu kommit till en ny sjukgymnast vilket känns bra. Han har gett mig en helt annan bild av mina problem och har börjat med diverse grejer för att komma åt problemen.
Killen som klagade på min massa har nog mer problem än vad jag har, döma från vad han skrivit i andra trådar.

Dem gjorde även någon slags manuell "spinal decompression"? För att lätta se om min nacke/axel kändes bättre. Vilket det gör, dock har jag varit riktigt riktigt mör längs hela ryggraden och musklerna har varit riktigt ömma.
Känt mig skit instabil men börjar nu återgå till det normala.

Fick en del övningar för att stretcha bröstet som tydligen är sjukt kort/tight vilket bidrar till min framåtroterade axel.

http://www.topendsports.com/medicine/images/shoulder-posterior.gif

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRMDaJcRub4dzYY7dMWjrxY3FDImv7Ll jaGxXmSCmPaCLLi3L3-uw

Scratch89
2013-12-15, 10:29
Hej! Jag har totalt missat den här tråden.

Efter ursprungsinlägget fick jag en ide om att det skulle röra sig om diskproblematik, vilket det senare visade sig göra. Diskbuktningar på C3-C4 förklarar nackproblematiken, med trapezius och de diffusa strålande smärtorna du har. Det förklarar dock inte smärtorna ut i axeln och överarmen, åtminstone inte primärt. Buktningen i sig kan väl ligga och trycka på durasäcken som gör att andra nervrötter runt omkring blir påverkade (C5 innerverar ju som bekant både axel- och biceps), men det kan ju mycket väl vara två saker som påverkar dig.

För att komma till bukt med diskbuktningen (heh!) tycker jag att retraktioner och extensioner av nacken fungerar utmärkt. Åtminstone i det akuta stadiet, men sedan handlar det mycket om hållningsregim och att stärka omkringliggande strukturer, då sådana här saker har hög recidivrisk.

Såhär kan du testa och göra och se om det blir bättre:
ZQes2ijwcKY

Hör gärna av dig om det är fler frågor!

Jode
2013-12-16, 14:27
Hej! Jag har totalt missat den här tråden.

Efter ursprungsinlägget fick jag en ide om att det skulle röra sig om diskproblematik, vilket det senare visade sig göra. Diskbuktningar på C3-C4 förklarar nackproblematiken, med trapezius och de diffusa strålande smärtorna du har. Det förklarar dock inte smärtorna ut i axeln och överarmen, åtminstone inte primärt. Buktningen i sig kan väl ligga och trycka på durasäcken som gör att andra nervrötter runt omkring blir påverkade (C5 innerverar ju som bekant både axel- och biceps), men det kan ju mycket väl vara två saker som påverkar dig.

För att komma till bukt med diskbuktningen (heh!) tycker jag att retraktioner och extensioner av nacken fungerar utmärkt. Åtminstone i det akuta stadiet, men sedan handlar det mycket om hållningsregim och att stärka omkringliggande strukturer, då sådana här saker har hög recidivrisk.

Såhär kan du testa och göra och se om det blir bättre:
ZQes2ijwcKY

Hör gärna av dig om det är fler frågor!

Tack! Denna övning var också en av dem jag fick av sjukgymnasten så kanske är jag på rätt väg nu. Skulle vara otroligt skönt att känna att det går åt rätt håll för första gången på över två år. Misstänker att när man gått med något så här länge så kan sekundära problem uppstå i en följdreaktion. Men det är bara rena spekulationer.

Drar på en mindre resa nu så byter gymmet mot rehab/yoga och surf nu i en månad så får se hur det känns efter det.

Tack för tipset!!

Termy
2013-12-16, 18:05
Hej! Jag har totalt missat den här tråden.

Efter ursprungsinlägget fick jag en ide om att det skulle röra sig om diskproblematik, vilket det senare visade sig göra. Diskbuktningar på C3-C4 förklarar nackproblematiken, med trapezius och de diffusa strålande smärtorna du har. Det förklarar dock inte smärtorna ut i axeln och överarmen, åtminstone inte primärt. Buktningen i sig kan väl ligga och trycka på durasäcken som gör att andra nervrötter runt omkring blir påverkade (C5 innerverar ju som bekant både axel- och biceps), men det kan ju mycket väl vara två saker som påverkar dig.


Symtomen och röntgensvaret kan förklara även smärtorna ut i axel och överarmen primärt då durasäcken har nervförbindelser 4 segment uppåt och nedåt och ofta då ger multisegmentella smärtreferenser, till skillnad från duralhylsan över nervrötterna som ger segmentella referenser (kan förstås även vara både och). Speciellt tidigare citat i tråden - "Det skumme är att jag nu börjar få exakt samma symptom fast på vänster axel? " - skulle ju kunna indikera en diskprotrusion som ligger och skiftar mellan olika lägen med ett tryck mot durasäcken.

Jode
2013-12-16, 19:33
Symtomen och röntgensvaret kan förklara även smärtorna ut i axel och överarmen primärt då durasäcken har nervförbindelser 4 segment uppåt och nedåt och ofta då ger multisegmentella smärtreferenser, till skillnad från duralhylsan över nervrötterna som ger segmentella referenser (kan förstås även vara både och). Speciellt tidigare citat i tråden - "Det skumme är att jag nu börjar få exakt samma symptom fast på vänster axel? " - skulle ju kunna indikera en diskprotrusion som ligger och skiftar mellan olika lägen med ett tryck mot durasäcken.

Okey, får googla vidare på "durasäcken" för det är inget jag vet vad det är på rak arm. Vet inte om det finns ytterliggare övningar jag kan göra än att "haka-in-mot hals"

Har slutat sitta med laptop i knäet och försöker undvika att sitta i den ställningen med hakan ner i bröstet.

Kört igång en kur Diklofenak för eventuell inflammationshämmande effekt. Är överkänslig mot Acetylsalicylsyra så får lite biverkningar av Diklofanaken också. Dock inga svullna luftvägar.

Tackar ödmjukast för all hjälp.

Scratch89
2014-01-25, 22:18
Jag tror fortfarande på att problemet sitter centralt och inte ute i axeln eller nacken. Som du skriver i ditt PM så verkade du bli bättre av vila från semestern, och blir dålig så fort du kommer tillbaka till ditt vardagliga liv med laptopsurfande och träning.

Du skriver:
Nu när jag kommit hem igen och lugnt börjat komma igång på gymmet igen så kommer exakt samma smärtor tillbaka. Ganska omgående.

Har en stramande känsla från höger axel upp över trapezius och upp mot kinden.

På vänster sida så känns det precis som min högra skuldra gjorde för ca 1,5 år sedan. Dvs som att skulderbladet ligger fel? som om något under skuldran är i kläm. Böjer jag mig framåt så hugger det liksom till under skulderbladet.

Hela axeln känns liksom hela tiden som felplacerad.

Hur har det gått med övningen ovan här, dvs. bakåtskjutningen av huvudet? Blir det bättre? Sämre? Det generella problemet är tyvärr att du är lite för ivrig och hoppar mellan behandlare och behandlingar lite för fort; sånt här kan ta flera månader att läka.

Jode
2014-01-26, 12:07
Jag tror fortfarande på att problemet sitter centralt och inte ute i axeln eller nacken. Som du skriver i ditt PM så verkade du bli bättre av vila från semestern, och blir dålig så fort du kommer tillbaka till ditt vardagliga liv med laptopsurfande och träning.

Du skriver:


Hur har det gått med övningen ovan här, dvs. bakåtskjutningen av huvudet? Blir det bättre? Sämre? Det generella problemet är tyvärr att du är lite för ivrig och hoppar mellan behandlare och behandlingar lite för fort; sånt här kan ta flera månader att läka.

Okey. Jag har inte gjort så mycket bakåtskjutningar av huvudet under resan. Däremot har jag legat och surfat 3-5 timmar om dagen, med huvudet tittandes framåt. Vilken jag känt har varit skönt på något vis.
Jag har en tändes att bli något fruktansvärt spänd i musklerna runt nacke/traps. Kan kännas som om mitt rörelsefönster av nacken minskar med 40% efter tex ett tungt tricepspass med stående övningar.

Det som förvirrar mig är att detta kom tillbaka inom en vecka, och då har jag verkligen försökt ta det lugnt med både laptop i knäet och träning.

Scratch89
2014-01-26, 20:54
Okey. Jag har inte gjort så mycket bakåtskjutningar av huvudet under resan. Däremot har jag legat och surfat 3-5 timmar om dagen, med huvudet tittandes framåt. Vilken jag känt har varit skönt på något vis.
Jag har en tändes att bli något fruktansvärt spänd i musklerna runt nacke/traps. Kan kännas som om mitt rörelsefönster av nacken minskar med 40% efter tex ett tungt tricepspass med stående övningar.

Det som förvirrar mig är att detta kom tillbaka inom en vecka, och då har jag verkligen försökt ta det lugnt med både laptop i knäet och träning.

Med huvudet tittandes framåt, då menar du typ att du legat på mage och haft laptopen framför dig? Då gör du en extension av nacken, och om det är avlastande/skönt talar det återigen om någon form av diskproblematik.

Anledningen som jag tror (!) att det känns mycket efter ett tricepspass är att du tar i med nacken också, tappar nackkontrollen och du skjuter fram med huvudet och trycker således på diskarna igen.

Jag tycker att du tar kontakt med någon sjukgymnast igen (eller ja, fysioterapeut som vi numera heter), antingen en du haft innan eller en ny som verkar kompetent. Det finns flera bra i ditt område utan tvekan, och om du hittar någon med OMI eller OMT-utbildning så är det bara att tuta och köra.

På youtube finns det flera olika bra videos med hemövningar för att påverka läkningen själv. Sök på t.ex cervical herniated disc exercises och se vad du hittar. Fråga gärna om det är något!

Jode
2014-01-27, 10:31
Med huvudet tittandes framåt, då menar du typ att du legat på mage och haft laptopen framför dig? Då gör du en extension av nacken, och om det är avlastande/skönt talar det återigen om någon form av diskproblematik.

Anledningen som jag tror (!) att det känns mycket efter ett tricepspass är att du tar i med nacken också, tappar nackkontrollen och du skjuter fram med huvudet och trycker således på diskarna igen.

Jag tycker att du tar kontakt med någon sjukgymnast igen (eller ja, fysioterapeut som vi numera heter), antingen en du haft innan eller en ny som verkar kompetent. Det finns flera bra i ditt område utan tvekan, och om du hittar någon med OMI eller OMT-utbildning så är det bara att tuta och köra.

På youtube finns det flera olika bra videos med hemövningar för att påverka läkningen själv. Sök på t.ex cervical herniated disc exercises och se vad du hittar. Fråga gärna om det är något!

När jag pratar surfing så menar jag så som i Vågsurfing :) Legat på mage på en bräda och paddlat med ständigt bakåtböjd ländrygg och nacke så att säga.

Jag skall på återbesök hos min sjukgymnast i veckan. Verkar kompetent men tycker också att mina problem verkar vara för stora/konstiga för "den lilla nervpåverkan" som röntgen verkar visa. Jag kan bara beskriva min känsla.
Otroligt påfrestande då mycket av mitt välmående hänger på att vara aktiv.
Tänkte prova att simma idag, bara för att röra på mig.

Funderar på om min nacke kan resultera i att jag får ömma triggerpunkter? Har ofta knutor upp i nacken och nu ner i nedre trapezius och under/sidan om skulderbladet. Rullade ut en öm punkt vid skulderbladet igår som gjort att jag har en jävligt konstig känsla i hela skulderbladet. Idag är jag sjukligt jävla öm, som ett gigantiskt blåmärke in under skulderbladet.


Tack igen för svar.

Scratch89
2014-01-27, 11:57
Visst kan sådana här problem ge upphov till muskelpåverkan också, eftersom det blir ett påslag av musklerna runt om för att skydda nerv och andra strukturer.

Som Termy skrev här ovan, så kan upp till tre-fyra segment åt varje håll bli påverkade. Har man dessutom gått med det längre finns det risk för att saker blir värre och att symptom sprider sig och blir ännu mer diffusa.

Jode
2014-02-26, 13:30
Tyvärr har jag inte blivit bättre utan snarare har problemet glidit över i vänster sida och många av dem symptomer jag hade för 1,5 år sedan återupplever jag nu på nytt.

Min sjukgymnast verkar inte inte fullt tro på att det är en buktande disk som ger mig mina problem då "- dem är så diffusa"

Jag har ingen aning om mina problem enligt boken följer vad en buktande disk ger för problem, jag kan bara konstatera att jag känner som jag gör.

Jag har faktiskt blivit bättre i min högra axel/arm/nacke, då jag kunnat träna bröst utan smärta i varken trapz eller axel/överarm. Det verkar helt sjukt om exakt samma problem nu ska drabba andra sidan kroppen???
Samma Stelhet i nacke/trapz
Samma smärta när jag reser armen till axelhöjd
En känsla av att skulderbladet ligger fel/pekar ut/ har en öm punkt under sig
Ömmande/verkande arm från axel ner i fingrarna.

Vet inte om det finns någon nackspecialist i Skåne som någon kan rekommendera.

Tänkte prova köra en period av nackövningen som rekommenderas tidigare i tråden. http://backexercisedoctor.squarespace.com/storage/IMG_0541.JPG?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1266868707 587

Är lite osäker på hur ofta/länge jag ska göra dessa? Några andra övningar som jag kan komplettera med?

SeriousMass
2014-02-28, 23:58
Om jag fattat det rätt så känner du inte bara av smärta i trapezius, utan även i delta och baksida axel? I så fall kan jag nog dra slutsatsen att jag har samma problem som dig förutom att jag då inte upplever någon smärta i trapezius.


Det stramar i min axel vid alla övningar som rör sig ovan axelhöjd, speciellt i chinsen och hantellyft åt sidan.
Smärtan ökar i förhållande till vikterna.
Vid vissa positioner hugger det till i axeln.
Om jag sakta höjer armen (avslappnad) från sidan och uppåt jag kan tycka att det känns trångt 90grader+.
Jag har även dålig hållning. Ena axeln är mer framåtlutad. Detta har jag verkligen lagt märke till under den senaste tiden, speciellt vid övningar som rör triceps och biceps. Axlarna hamnar lätt i ojämna lägen - fått svårt att hålla dom stilla.


Jag har dragits med den här skada i ca 2år och besökte en naprapat för fyra veckor sedan och han konstaterade att jag kört tränat för lite rygg. Efter att han tryckt vid en punkt på ryggen så kände jag direkt att det stramade i axeln. Det måste väl vara ett gott tecken? Han gav mig i alla fall två stretchövningar och bad mig att vila från bröst&axlar. Numera kör jag endast ben/rygg/armar/mage och lägger mycket tid på skuldrorna. Än så länge har jag inte upplevt några förbättringar, förutom att ryggövningarna är smärtfria. Det är dock svårt att säga då jag kör högreps.

Lär få hålla på ett bra tag till med detta..... *cry*

Evolve
2014-03-11, 00:40
Om jag fattat det rätt så känner du inte bara av smärta i trapezius, utan även i delta och baksida axel? I så fall kan jag nog dra slutsatsen att jag har samma problem som dig förutom att jag då inte upplever någon smärta i trapezius.


Det stramar i min axel vid alla övningar som rör sig ovan axelhöjd, speciellt i chinsen och hantellyft åt sidan.
Smärtan ökar i förhållande till vikterna.
Vid vissa positioner hugger det till i axeln.
Om jag sakta höjer armen (avslappnad) från sidan och uppåt jag kan tycka att det känns trångt 90grader+.
Jag har även dålig hållning. Ena axeln är mer framåtlutad. Detta har jag verkligen lagt märke till under den senaste tiden, speciellt vid övningar som rör triceps och biceps. Axlarna hamnar lätt i ojämna lägen - fått svårt att hålla dom stilla.


Jag har dragits med den här skada i ca 2år och besökte en naprapat för fyra veckor sedan och han konstaterade att jag kört tränat för lite rygg. Efter att han tryckt vid en punkt på ryggen så kände jag direkt att det stramade i axeln. Det måste väl vara ett gott tecken? Han gav mig i alla fall två stretchövningar och bad mig att vila från bröst&axlar. Numera kör jag endast ben/rygg/armar/mage och lägger mycket tid på skuldrorna. Än så länge har jag inte upplevt några förbättringar, förutom att ryggövningarna är smärtfria. Det är dock svårt att säga då jag kör högreps.

Lär få hålla på ett bra tag till med detta..... *cry*

Du är på rätt väg, hoppas stretch övningarna gäller nacke. bröst och biceps annars kommer det ta otroligt lång tid för dig att bli bra då dessa muskler drar fram axlarna vilket i sin tur sträcker skulder partiet

Elgreco
2014-03-11, 03:14
Suttit o läst din tråd. Har själv ont i axlen, främre höger axel för att va mer specifik. Fick det dock vid hantelpressar, höll på att "tappa" vikterna bakåt, lyckades dock dra tillbaka armarna, men skadan var redan skedd. Varit hos en naprapat som gett mig stöt o akupunktur. Utan större förändringar. Va i kontakt med vc, de ville ge mig kortison spruta. E det ngt att rekommendera. Bor även jag i lund. Så tips på bra sjukgymnaster tas gärna emot. Var på vc i nöbbelöv, o hon var inte direkt ngt att "hänga i julgrannen".

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Jode
2014-03-11, 04:52
Suttit o läst din tråd. Har själv ont i axlen, främre höger axel för att va mer specifik. Fick det dock vid hantelpressar, höll på att "tappa" vikterna bakåt, lyckades dock dra tillbaka armarna, men skadan var redan skedd. Varit hos en naprapat som gett mig stöt o akupunktur. Utan större förändringar. Va i kontakt med vc, de ville ge mig kortison spruta. E det ngt att rekommendera. Bor även jag i lund. Så tips på bra sjukgymnaster tas gärna emot. Var på vc i nöbbelöv, o hon var inte direkt ngt att "hänga i julgrannen".

Skickat från min LT25i via Tapatalk
Jag har besökt Capio vc. Fick remiss till deras fåordiga ortoped " Göran " som först satte kortison som inte hjälpte sen trodde han att det satt i nacken vilket resulterade i MR som visade på buktande disk. Fick ett kort telefonsamtal där Göran berättade fyndet och informerade att det inte gick att operera.

Eftersom jag inte blivit bättre har jag på nytt fått tid hos en annan ortoped om några veckor.

Jag tycker de blir lite bättre när min sjukgymnast drar i min nacke. Den känns mindre öm, knakar inte och det strålar inte ner i trapsen. Det återvänder dock.

Är nu iväg på semester igen. Surfar ett par timmar om dagen och nacken känns igen skit bra. Misstänker att det blir bättre av att jag ligger på mage och lyfter huvudet för att titta framåt.
Om detta på något sätt avlastar nacken?

Evolve
2014-03-11, 11:08
Jag har besökt Capio vc. Fick remiss till deras fåordiga ortoped " Göran " som först satte kortison som inte hjälpte sen trodde han att det satt i nacken vilket resulterade i MR som visade på buktande disk. Fick ett kort telefonsamtal där Göran berättade fyndet och informerade att det inte gick att operera.

Eftersom jag inte blivit bättre har jag på nytt fått tid hos en annan ortoped om några veckor.

Jag tycker de blir lite bättre när min sjukgymnast drar i min nacke. Den känns mindre öm, knakar inte och det strålar inte ner i trapsen. Det återvänder dock.

Är nu iväg på semester igen. Surfar ett par timmar om dagen och nacken känns igen skit bra. Misstänker att det blir bättre av att jag ligger på mage och lyfter huvudet för att titta framåt.
Om detta på något sätt avlastar nacken?

Du är troligtvis väldigt spänd i nack o axel musklerna o behöver stretcha dessa. Då du lyfter huvudet o tittar fram avlastar du dessa. Tyvärr så gör detta att du blir ännu stelare i nacken o axlarna o kommer ge dig större problem längre fram

Jode
2014-03-11, 17:35
Du är troligtvis väldigt spänd i nack o axel musklerna o behöver stretcha dessa. Då du lyfter huvudet o tittar fram avlastar du dessa. Tyvärr så gör detta att du blir ännu stelare i nacken o axlarna o kommer ge dig större problem längre fram

Jo jag samlar på mig otroligt mycket spänningar i nacke och traps. Har dock svårt för att hitta något bra sätt att stretcha nacken som känns bra.

Efter djup massage av nacken känns de ofta väldigt skönt och lättare att röra nacken.

Evolve
2014-03-11, 21:20
Vad jag har kommit fram till är att en stor andel av alla nack/axel/ rygg problem-obehag-smärta vilket kan leda till skador o förslitningar beror på samma saker bara att det är olika symtom på samma grund problem. Muskel obalans i överkroppen vilket leder till framåt rotation av axlarna o ofta en mild form av så kallad gam nacke. Många gånger kan detta vara svårt att se själv. Lätt förklarat behöver bröst,traps,nacke o biceps stretchas då dessa musklerna drar axlar o skuldror ur sin rätta form. Sen behöver nack muskeln fram (halsen), muskelaturen kring skuldrorna och baksida axlar stärkas så dom fungerar som dom ska så dom drar bak och ner axlarna/ skuldrorna till sitt rätta läge. Så sammanfattar jag det utan att gå allt för djupt in i det. Kräver tyvärr ofta en ganska lång tids rehab för att fixa eftersom det troligtvis är ett problem som har tagit många år innan man får smärta/ömhet av det. Kontorsarbetare/studenter/gymmare har ofta någon variation av detta då man sitter ofta framåt böjd eller har fokuserat för mycket på musklerna på framsida av kroppen när man tränar. Väldigt lätt hänt, har själv gjort det misstaget

SeriousMass
2014-03-17, 22:51
Du är på rätt väg, hoppas stretch övningarna gäller nacke. bröst och biceps annars kommer det ta otroligt lång tid för dig att bli bra då dessa muskler drar fram axlarna vilket i sin tur sträcker skulder partiet

Naprapen gav mig följande stretchövningar:
http://forumbilder.se/DC6R9/stretch27.gif (http://forumbilder.se/DC6R9/stretch27)
http://forumbilder.se/DC6R9/1646-oppe-015.jpg (http://forumbilder.se/DC6R9/1646-oppe-015)

Vilar från allt du nämnde ovan förutom biceps. Skulle ni anse att det är nödvändigt att utesluta det också fastän ingen smärta uppkommer vid utförande av t.ex. skivstångscurl?

Stretchar två ggr/dag (skööönt), är det troligt att det gör någon avsevärd skillnad mot för bara en gång?

Just nu känner jag av en mindre förbättring gällande ryggträningen. Jag kan numera köra majoriteten av ryggövningarna utan smärta. Visst kan det komma några känningar då och då men värre har det varit. Skadan är emellertid långt ifrån läkt då smärta fortfarande uppkommer när jag reser armen ovan axelhöjd. Kanske vågar man sig på att testa lite bröst/axelträning nu i sommar...vem vet.

Jag har nyligen lagt märke till att jag väldigt konstig hållning när jag utför de flesta övningar såsom olika typer av roddar, bicepscurl & pushdowns. Eftersom jag tränat med skadan under en längre tid så verkar kroppen ha anpassad sig för att minimera belastningen på axeln. När det gäller rodden så har jag exempelvis lutat mig lite åt vänster vilket har lett till att jag inte har tryckt ihop skuldrorna lika mycket på höger sida som vänster :smash: Det blir till att slipa på tekniken framöver.

Evolve
2014-03-17, 23:59
Naprapen gav mig följande stretchövningar:
http://forumbilder.se/DC6R9/stretch27.gif (http://forumbilder.se/DC6R9/stretch27)
http://forumbilder.se/DC6R9/1646-oppe-015.jpg (http://forumbilder.se/DC6R9/1646-oppe-015)

Vilar från allt du nämnde ovan förutom biceps. Skulle ni anse att det är nödvändigt att utesluta det också fastän ingen smärta uppkommer vid utförande av t.ex. skivstångscurl?

Stretchar två ggr/dag (skööönt), är det troligt att det gör någon avsevärd skillnad mot för bara en gång?

Just nu känner jag av en mindre förbättring gällande ryggträningen. Jag kan numera köra majoriteten av ryggövningarna utan smärta. Visst kan det komma några känningar då och då men värre har det varit. Skadan är emellertid långt ifrån läkt då smärta fortfarande uppkommer när jag reser armen ovan axelhöjd. Kanske vågar man sig på att testa lite bröst/axelträning nu i sommar...vem vet.

Jag har nyligen lagt märke till att jag väldigt konstig hållning när jag utför de flesta övningar såsom olika typer av roddar, bicepscurl & pushdowns. Eftersom jag tränat med skadan under en längre tid så verkar kroppen ha anpassad sig för att minimera belastningen på axeln. När det gäller rodden så har jag exempelvis lutat mig lite åt vänster vilket har lett till att jag inte har tryckt ihop skuldrorna lika mycket på höger sida som vänster :smash: Det blir till att slipa på tekniken framöver.

Skulle vilja säga att din Naprapat är en klåpare. Men det är bara vad jag tycker. Den första stretchen är nog bland det sämsta man kan göra. Dina skulder blad är redan troligtvis fel placerade o dina muskler i övre ryggen svaga o ut dragna( spända för att dom inte kan dra ihop sig) genom att stretcha den delen av ryggen kommer muskeln bli ännu mer utdragen. Tillfällig lättnad i muskeln kommer det bli men dina smärtor kommer bli värre. Har kommit fram att man helst inte ska stretcha nacken(övre delen av trapsen). Mitt fel o okunskap där. Du behöver stärka skulder musklerna ( mest mitt o neder delen av traps) så musklerna kan dra ihop sig o dra axlar o skuldror( stabilisera o ge full rörlighet) på plats).
Som jag skrev i en annan tråd: Läs,lär.gör o ge lite tid så kommer det bli bättre.
http://www.t-nation.com/free_online_...or_lower_traps
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1426252
http://www.t-nation.com/training/5-e...-back-strength
Jag hade haft mina problem i ett par månader o jag kände på ett par dagar en hel del smärt lindrig o bättre hållning. Overhead shrugs var grymt bra att köra för mig men du får nog köra den andra varianten då den första kräver lite bättre rörlighet i axlarna. Tror du kommer lära dig mycket o förstå dig på ditt problem bättre om du sätter dig in i dom här artiklarna

Jode
2014-03-29, 11:22
Fortsätter använda denna tråd med uppdateringar och nya frågor/idéer.
Ska nu ta en pause från min sjukgymnast då han anser att jag inte direkt blir bättre och att detta eventuellt är för att ger kroppen för mycket uppmärksamhet på att jag har ont.
Har börjat gå till en massör då det som hitintills hjälpt för stunden är massage av nacke/traps/rygg för att släppa på stelheten vilket för stunden minskat smärtan/utstrålning i armar.

Dock tränar jag i stort sätt inte överkropp alls för stunden så det är svårt att veta om jag blivit bättre eller sämre. Verkar som mitt jobb är en bidragande faktor då jag jobbar mycket i och över axelhöjd.

Har en ny fråga som jag hoppas kunna få lite hjälp med rörande min skuldra. Har under en längre tid haft en öm punkt som känts som triggerpunkt/knut/öm punkt precis under skulderbladskanten.

Detta har inte blivit bättre utan har snarare spridit sig ut i armen, min greppstyrka är försvagad och jag har en konstig känsla från biceps ända ner till handleden. Jag har även en sena/nerv som hoppar och spänner sig okontrollerat precis där biceps fäster i armvecket.

Gör jag en utåtrotation av axeln med armen vid sidan av kroppen så smärtar det dels precis i kanten längs hela skulderbladets insida, sen framsida av axeln och ner i armen.

Min sjukgymnast trodde att detta kunde vara en inflammation i Subscapularis? Men att det inte skulle påverka min arm på det sättet jag beskriver.

Blev rådd att göra inåtrotationer så skulle detta bli bättre?