handdator

Visa fullständig version : tappar bröstryggen vid tyngre marklyft


yxa
2013-05-20, 18:29
kör utan bälte

upp till 150kg är det inga problem där är allt som det ska, men provade att ta i ordentligt på 160 och det kändes bra i början men sen kändes det som att man såg ut som ett uppochner vänt j och att man pressade ut med diafragman iställlet för att ha vanlig spänd bål *facepalm*

kändes som att korsrygg fortfarande var rak.
är jag bara svag eller är det lungan att ha lite krökt bröstrygg?
är det värt att köpa ett bälte eller bättre att fortsätta utan?


ska försöka filma vid tillfälle

Scoffan
2013-05-20, 19:08
kör utan bälte

upp till 150kg är det inga problem där är allt som det ska, men provade att ta i ordentligt på 160 och det kändes bra i början men sen kändes det som att man såg ut som ett uppochner vänt j och att man pressade ut med diafragman iställlet för att ha vanlig spänd bål *facepalm*

kändes som att korsrygg fortfarande var rak.
är jag bara svag eller är det lungan att ha lite krökt bröstrygg?
är det värt att köpa ett bälte eller bättre att fortsätta utan?


ska försöka filma vid tillfälle

Det är lungt sålänge korsryggen är rak.

exevision
2013-05-20, 20:33
Du kanske ändå krökte slutryggen trotts att det inte kändes så.

Ristretto
2013-05-20, 20:35
Det är lungt sålänge korsryggen är rak.

Hur kan du uttala dig så tvärsäkert om det?*popcorn*

alden
2013-05-20, 23:09
Hur kan du uttala dig så tvärsäkert om det?*popcorn*

För att de flesta hävdar det och för att de flesta som lyfter tungt på tävling lyfter med krökt bröstrygg.

tossefar
2013-05-20, 23:30
För att de flesta hävdar det och för att de flesta som lyfter tungt på tävling lyfter med krökt bröstrygg.

Vid tävling är det maxlyft som gäller, och de lyften är väldigt långt ifrån optimala för träning.

selle
2013-05-21, 00:40
Du ska inte behöva tappa ryggen så.
Jag har sett klipp där vissa lyfter väldigt imponerande tungt med kamelrygg och där argumentet att så länge ländryggen hålls så är det lugnt.

Det handlar antingen om teknikfail där du inte lärt dig hålla ryggen ordentligt på lägre vikter eller så är du för svag i övre ryggen.

Mitt råd är att du inte lyfter tyngre än din teknik/rygg klarar av.
Lägg mer krut på tunga ordentliga pullups och roddar med någon sekunds hold i koncentriskt slutläge.

www.youtube.com/watch?v=q4jO21-a2W0

Röda Björnen
2013-05-21, 02:00
Du ska inte behöva tappa ryggen så.
Jag har sett klipp där vissa lyfter väldigt imponerande tungt med kamelrygg och där argumentet att så länge ländryggen hålls så är det lugnt.

Det handlar antingen om teknikfail där du inte lärt dig hålla ryggen ordentligt på lägre vikter eller så är du för svag i övre ryggen.

Mitt råd är att du inte lyfter tyngre än din teknik/rygg klarar av.
Lägg mer krut på tunga ordentliga pullups och roddar med någon sekunds hold i koncentriskt slutläge.

www.youtube.com/watch?v=q4jO21-a2W0

och pullups samt roddar ska hjälpa hans marklyft hur ?

MVH

yxa
2013-05-21, 20:38
ok värkar som att jag bara är en räka. får köra på -150

Ristretto
2013-05-21, 20:49
För att de flesta hävdar det och för att de flesta som lyfter tungt på tävling lyfter med krökt bröstrygg.

Ok. Jag skulle dock passa mig för att slänga ur mig denna typ av råd åt andra. Hur du väljer att marka själv är en annan sak.

snelhest
2013-05-21, 20:59
För att de flesta hävdar det och för att de flesta som lyfter tungt på tävling lyfter med krökt bröstrygg.

Man kan få diskbråck och kotkompressioner i bröstryggen också. Enda skillnaden är att krafterna i ländryggen är mindre än krafterna i bröstryggen på grund av den mindre hävarmen men det är irrelevant om du står med maximal bröstryggskyfos med 300 kg i händerna. Man kan bli förlamad från skadan och ner. Jag tycker det är dumdristigt att ta sådana risker för att gymma. Vi snackar om en marginal på några cm - större är inte avståndet mellan kotorna och ryggmärgen.

Bild på kotorna och ryggmärgen:
http://www.sciencephoto.com/image/307290/350wm/P3400060-Healthy_upper_spine,_MRI_scan-SPL.jpg

Håll ryggen rak.

exevision
2017-12-11, 11:31
Så man bör helst inte tappa bröstryggen? Hur bör man tänka på skulderbladen? Ska de klämmas ihop? Sen är ju frågan om man tappar bröstryggen för att man är svag i den eller om det är för att man redan tappat bålen?

ceejay
2017-12-11, 11:41
axlar och skulderblad ska nedåt med hjälp av latsen.

exevision
2017-12-11, 12:50
axlar och skulderblad ska nedåt med hjälp av latsen.

Hur stärker man upp det mest effektivt?

ceejay
2017-12-11, 14:24
Hur stärker man upp det mest effektivt?

Förmodligen mest genom att köra mycket mark med korrekt teknik. Men starka lats överlag kan nog vara fördelaktigt.

Niklassson
2017-12-13, 14:53
Förmodligen mest genom att köra mycket mark med korrekt teknik. Men starka lats överlag kan nog vara fördelaktigt.
Precis , om du vill bli bra på något gör det mycket.
Ett bra tips om du vill förbättra teknik är att se varje reps med dåligt teknik som ett missat rep.
Filma dig ofta.
Dåligt teknik förstärks vid hög intensitet.