handdator

Visa fullständig version : Vilka dagar är det viktigast att ha ett kcal-överskott?


Kaapten
2013-05-20, 17:01
Som rubriken lyder, vilka dagar är det viktigast att ha ett kcal-överskott? Har nu till sommaren tänkt ligga på samma fettprocent men ändå så bra som möjligt bygga muskler under tiden! Jag hade tänkt något i stil med att ligga på 200+ kcal under de dagar jag tränar (5 ggr i veckan) för att sedan ligga på 500- kcal de två dagar jag inte tränar. Det här hade resulterat i att jag, sett till hela veckan, skulle ligga på en kcal-balans. Verkar det här vara ett vettigt upplägg? Jag har fått för mig att de mest viktiga dagarna att ha ett kcal-överskott på är de dagar man tränar (även om musklerna "byggs upp" när man vilar) - stämmer det här?

Wzup2u
2013-05-20, 17:42
beror på hur du vill bli?
mycket större?
snabba resultat?
osv
med det där 200plus och minus 500 pä vilodagar kommer de ta längre tid kör 200 plus även pä vilodagar och kanske ännu mer pä träningsdagar för att säkerhetsställa.
pga du kan inte räkna ut hur mycket du förbränner varje dag exakt och varje dag varierar ju.

Kaapten
2013-05-20, 17:50
beror på hur du vill bli?
mycket större?
snabba resultat?
osv
med det där 200plus och minus 500 pä vilodagar kommer de ta längre tid kör 200 plus även pä vilodagar och kanske ännu mer pä träningsdagar för att säkerhetsställa.
pga du kan inte räkna ut hur mycket du förbränner varje dag exakt och varje dag varierar ju.

Men grejen är ju att jag inte vill lägga på mig fett under sommaren och söker därför efter den optimala lösningen för hur man ska bygga muskler men ändå ha en kalori-balans...

Wzup2u
2013-05-20, 18:27
bygg muskler=kcal överskott. enkelt. ät de du känner för mer rätt mängd protein.
bränna fett=deff underskott.
bygg upp dig först och sen deffa med rätt mängd protein och behäll muskler när du bulkat upp önskemäl av muskler först.

Kaapten
2013-05-20, 18:40
bygg muskler=kcal överskott. enkelt. ät de du känner för mer rätt mängd protein.
bränna fett=deff underskott.
bygg upp dig först och sen deffa med rätt mängd protein och behäll muskler när du bulkat upp önskemäl av muskler först.

Jag är mycket påläst om kosthållning så du behöver inte ta ner det här på bäbis-nivå... Dessutom MÅSTE man inte bulka för att bygga muskler. Genom att ha koll på kosten och sköta insulinnivåerna (måltidsplanering) kan man (jag iallafall) bygga muskler vid kcal-balans men även kcal-underskott. Jag vill vara kvar på samma fettprocent hela sommaren och därför kommer jag att veckovis ligga på kcal-balans.

Past0rn
2013-05-20, 18:51
Dessutom MÅSTE man inte bulka för att bygga muskler. Genom att ha koll på kosten och sköta insulinnivåerna (måltidsplanering) kan man (jag iallafall) bygga muskler vid kcal-balans men även kcal-underskott.

Sund inställning!!

cancion
2013-05-20, 19:40
Jag är mycket påläst om kosthållning så du behöver inte ta ner det här på bäbis-nivå... Dessutom MÅSTE man inte bulka för att bygga muskler. Genom att ha koll på kosten och sköta insulinnivåerna (måltidsplanering) kan man (jag iallafall) bygga muskler vid kcal-balans men även kcal-underskott. Jag vill vara kvar på samma fettprocent hela sommaren och därför kommer jag att veckovis ligga på kcal-balans.

Ligg på energibalans hela veckan då.
Oavsett om du ska gå upp- eller ner i vikt handlar allt om kontinuitet. För att öka i muskelmassa krävs, utöver kontinuerligt kaloriöverskott, en kontinuerlig progressiv överbelastning av muskeln.

När man brutit ned det så, inser du nog att det inte kommer ge mycket att ligga på kaloriunderskott på dina vilodagar, då du i slutändan ändå hamnar på kaloribalans. Den skillnaden som eventuellt kan uppstå i de 2 uppläggen är mikroskopisk.

Angående insulinnivåer, finns det nog mer för dig att lära.
http://www.youtube.com/watch?v=h0PGGlM5O-Y

Det är nog också dags att släppa "special snowflake"-syndromet.

Halvar
2013-05-20, 19:41
Jag är mycket påläst om kosthållning så du behöver inte ta ner det här på bäbis-nivå... Dessutom MÅSTE man inte bulka för att bygga muskler. Genom att ha koll på kosten och sköta insulinnivåerna (måltidsplanering) kan man (jag iallafall) bygga muskler vid kcal-balans men även kcal-underskott. Jag vill vara kvar på samma fettprocent hela sommaren och därför kommer jag att veckovis ligga på kcal-balans.

Strunta bara i hans inlägg allt handlar oftast om att äta nomnom gotta och plussa på fetter och kolisar som svar till alla frågor.


Jag kan ej säga med säkerhet att ditt upplägg är det bättre än att köra tvärtom..Jag föredrar att ligga lite lätt på + sidan träningsdagar och ett par hundra minus vilodagar.Dom perioder jag har det upplägget.Sänker kolhydraterna vilodagarna ganska ordentligt och höjjer fettet lite granna.

Sen om det gör nån skillnad mot att ligga på en jämnare nivå då kroppen inte har en klocka och känner av när det är ny dag kan nog ingen direkt svara.Du verkar ha sund inställning till kosten så ät på,det viset om du mår bra av det.

BobaFett
2013-05-20, 19:52
Jag har fått för mig att de mest viktiga dagarna att ha ett kcal-överskott på är de dagar man tränar (även om musklerna "byggs upp" när man vilar) - stämmer det här?

Varför inte köra periodisk fasta på kcal-balans eller ett litet överskott? Ditt upplägg låter som en plan annars men det viktigaste är ändå att du har ett överskott timmarna efter träning. Proteinsyntesen är förhöjd 48 timmar efter träning har jag för mig.

Vem är det som säger att musklerna byggs upp när man vilar?

Kaapten
2013-05-20, 19:59
Ligg på energibalans hela veckan då.
Oavsett om du ska gå upp- eller ner i vikt handlar allt om kontinuitet. För att öka i muskelmassa krävs, utöver kontinuerligt kaloriöverskott, en kontinuerlig progressiv överbelastning av muskeln.

När man brutit ned det så, inser du nog att det inte kommer ge mycket att ligga på kaloriunderskott på dina vilodagar, då du i slutändan ändå hamnar på kaloribalans. Den skillnaden som eventuellt kan uppstå i de 2 uppläggen är mikroskopisk.

Angående insulinnivåer, finns det nog mer för dig att lära.
http://www.youtube.com/watch?v=h0PGGlM5O-Y

Det är nog också dags att släppa "special snowflake"-syndromet.


Har du några källor på det du påstår? Hur vet du hur mycket jag vet om insulinnivåer och hur kan du anta att jag inte redan kan det som sägs i videon? Att du kritiserar mig för något som du antar att jag har påstått (att man blir fet av höga insulinnivåer) och sedan beskyller mig för att ha "special snowflake-syndrome" är ju bara skrattretande. Det jag i själva verket menade var att måltidsplanering (med kolhydrater som ger en hög insulinnivå efter träning) kan ge en goda förutsättningar att bygga muskelmassa även om man ligger på kcal-underskott/balans.

Lider man av "special snowflake-syndrome" bara genom att försöka formulera sig på ett bra sätt och bemöta tråd-svar som inte svarar på frågan - och kommer med felaktig fakta? Om det är någon som lider av det här "syndromet" så är det ju uppenbarligen du!

Kaapten
2013-05-20, 20:07
Varför inte köra periodisk fasta på kcal-balans eller ett litet överskott? Ditt upplägg låter som en plan annars men det viktigaste är ändå att du har ett överskott timmarna efter träning. Proteinsyntesen är förhöjd 48 timmar efter träning har jag för mig.

Vem är det som säger att musklerna byggs upp när man vilar?

När man tränar så bryter man ner musklerna och när man "vilar" så byggs dom upp igen - inte nödvändigtvis kopplat till viloDAGAR - Men du förstår hur jag menar och jag förstår att du inte förstod hur jag menade!

Tror du att man kan bygga muskler hyfsat effektivt genom att köra på det här upplägget? Tänkte endast göra det under sommaren för att till hösten ligga på ett konstant överskott. Finns det några andra alternativa metoder som gör det möjligt att bygga muskler samtidigt som man håller sig rippad under sommaren?

cancion
2013-05-20, 20:13
Har du några källor på det du påstår?


Nu har du inte specificerat vad i mitt inlägg du önskar källa på, och jag känner inte för att vada igenom halva google i jakt på e-böcker, så jag ger dig enklare länkar så får du ta det vidare där ifrån

Progressiv överbelastning.
"In one common method, weight training uses the principle of progressive overload, in which the muscles are overloaded by attempting to lift at least as much weight as they are capable. They respond by growing larger and stronger." (https://en.wikipedia.org/wiki/Strength_training#Progressive_overload)

Hur vet du hur mycket jag vet om insulinnivåer och hur kan du anta att jag inte redan kan det som sägs i videon?
Du skriver i ett tidigare inlägg hur du planerar "sköta insulinnivåerna". I videon jag länkade beskrivs det, och vad jag själv hävdar, att insulinnivåerna har noll betydelse. Det som spelar roll är din kaloribalans sett över dagen och en längre tid.

Det jag i själva verket menade var att måltidsplanering (med kolhydrater som ger en hög insulinnivå efter träning) kan ge en goda förutsättningar att bygga muskelmassa även om man ligger på kcal-underskott/balans.
Bygga muskelmassa på kaloriunderskott? Tror du uppriktigt att du kan bygga betydande massa på underskott? Och detta genom att "sköta insulinnivåerna". När många hävdar att kolhydrater efter träning kan hämma GH? Men igen, det är högst troligt mycket marginellt. Det är dagligt intag över en avsevärd tid som betyder något.
http://youtu.be/HIsb6iH8At8?t=3m40s

Lider man av "special snowflake-syndrome" bara genom att försöka formulera sig på ett bra sätt och bemöta tråd-svar som inte svarar på frågan - och kommer med felaktig fakta? Om det är någon som lider av det här "syndromet" så är det ju uppenbarligen du!

Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag låter dryg. Jag inser nu själv hur det ser ut i text. Men jag försöker bara vara ärlig.
Tror alla har dragits med att tro sig vara "that special snowflake" på ett eller annat sätt. Dvs, att man hårdnackat hävdar något som bevisligen, eller brist på forskning inom, inte går (ex. öka metabolism genom att äta 8 gånger per dag).

BobaFett
2013-05-20, 20:14
När man tränar så bryter man ner musklerna och när man "vilar" så byggs dom upp igen - inte nödvändigtvis kopplat till viloDAGAR - Men du förstår hur jag menar och jag förstår att du inte förstod hur jag menade!

Tror du att man kan bygga muskler hyfsat effektivt genom att köra på det här upplägget? Tänkte endast göra det under sommaren för att till hösten ligga på ett konstant överskott. Finns det några andra alternativa metoder som gör det möjligt att bygga muskler samtidigt som man håller sig rippad under sommaren?

Jag förstod att det var så du menade men det är lite mer invecklat än så. Läs den här artikeln så kanske du förstår vad jag menar: http://traningslara.se/tva-olika-modeller-till-anpassning-vid-traning/

Det absolut bästa sättet att åstadkomma det du är ute efter är periodisk fasta. Men du kanske inte vill/orkar köra PF så då är nog ditt sätt eller "vanlig" kaloribalans bättre. Vilket som, spelar nog ingen roll.

Depzon
2013-05-20, 23:14
Max-OT handlar ju om att bygga på underskott. Finns väldigt mycket läsning om man går med i det "programmet". Då jag följde det ganska ordentligt så byggde jag på underskott, dock var det en så rejäl uppryckning på alla fronter jämfört med hur mitt träningsliv såg ut innan, att det mesta lär ha berott på det. Men det kan hur som helst vara värt att kolla in om du inte redan gjort det.

De förespråkar mycket näringstiming, ungefär 55-35-10 i förhållande mellan protein, kolhydrater och fett, korta och intensiva konditionspass (även om deras påstående om kroppens ökade förbränning i vila tack vare dessa pass inte direkt ses på med blida ögon här).

Rawsteel
2013-05-21, 01:03
Försök hitta din ungefärliga balans och ligg på det på vilodagar och +2-300 träningsdagar.
Jag lyckades överraskande bra med det min förra bulk på 7 månader, något jag kommer fortsätta göra.

Kaapten
2013-05-21, 10:19
Nu har du inte specificerat vad i mitt inlägg du önskar källa på, och jag känner inte för att vada igenom halva google i jakt på e-böcker, så jag ger dig enklare länkar så får du ta det vidare där ifrån

1. Att man inte kan bygga muskler på kaloriunderskott/balans
2. Att det inte spelar någon roll vilka dagar man väljer att ligga på kaloriöverskott och kaloriunderskott (när man över en längre tid vill ligga på balans)


Progressiv överbelastning.
"In one common method, weight training uses the principle of progressive overload, in which the muscles are overloaded by attempting to lift at least as much weight as they are capable. They respond by growing larger and stronger." (https://en.wikipedia.org/wiki/Strength_training#Progressive_overload)

Det känner jag till?


Du skriver i ett tidigare inlägg hur du planerar "sköta insulinnivåerna". I videon jag länkade beskrivs det, och vad jag själv hävdar, att insulinnivåerna har noll betydelse. Det som spelar roll är din kaloribalans sett över dagen och en längre tid.

Noll betydelse för fettinlagringen (vad jag snappade upp genom att titta på videon lite halvambitiöst)? Det jag snackar om är hur man kan använda sig av kroppens insulinnivåer för att bygga muskler. Högt insulinvärde efter träning:
- Stimulerar proteinsyntesen
- Transporterar olika aminosyror in i muskelcellerna
- Motverkar nedbrytning av muskler

En viktig sak att ha koll på (speciellt under deff) då man vill maximera musklerna återhämtningsförmåga och stimulera proteinsyntesen för att skaffa sig så stora förutsättningar som möjligt för att behålla, och kanske till och med öka, i muskelmassa. Det här har jag diskuterat med två olika erfarna PTs på mitt gym och båda säger samma sak samtidigt som dom också menar att man kan öka i muskelmassa under en kort deff.

Bygga muskelmassa på kaloriunderskott? Tror du uppriktigt att du kan bygga betydande massa på underskott? Och detta genom att "sköta insulinnivåerna". När många hävdar att kolhydrater efter träning kan hämma GH? Men igen, det är högst troligt mycket marginellt. Det är dagligt intag över en avsevärd tid som betyder något.
http://youtu.be/HIsb6iH8At8?t=3m40s

Jag har precis genomgått en 7-veckors deff då jag har tappat 3,5 kg men ändå lyckats slå personbästa i flera olika övningar (för flera olika muskelgrupper). Mina armar har även under den här tiden växt och jag själv kan iallafall se skillnad när jag tittar i spegeln! Och nej, jag är inget blåbär när det gäller gym så det beror knappast på att jag "precis har börjat träna".