handdator

Visa fullständig version : vilket protein pulver? hjälp tack


adlan
2013-05-20, 16:08
Någon som kan tipsa om några bra och schysta protein pulver?
Ska börja gå till gymmet igen efter att ha varit i en period av undernäring och förlorat en hell del muskler!
Väger 57 till mina 182 cm och snart 18 bast, har alltid varit emot tillskott och liknade men har tänkt att jag får köra på det ett tag för att komma tillbaka lite snabbare och orkar inte trycka käk till jag spyr....
Så kom gärna med lite tips!

Zeq
2013-05-20, 16:28
Det låter som att du har någon form av övertro på proteinpulvret. Lågt kaloriöverskott, 2 gram protein/kg kroppsvikt och dag samt progressiv träning är det du behöver. Om du tycker att pulver underlättar för att uppnå detta så kör på det. Då tycker jag att du ska köra på det som är billigast helt enkelt. Skillnaden mellan olika pulver menar jag är marginell vad gäller effekt.

adlan
2013-05-20, 16:31
Ok! Kollade lite på whey80 ftån gymgrosisten som just nu kostar 159 för ett kg.
Är det ett ok protein? Och vilken smak ska man köra isf?

Romeo
2013-05-20, 16:47
När man kommer och ställer en sån här fråga och hojtar om vilket proteinpulver man måste ha och ditten och datten så blir det ganska tydligt för andra att du inte har en så bra koll och tror att proteinpulvret är magiskt och att du sannolikt saknar den kunskap för att kunna använda det på allra bästa sätt. Varför inte läsa på lite mer innan du köper hem en burk, titta i trådar och ställ frågor är mitt tips.

Men okej, jag vet inte om man får nämna andra butikskedjor här på forumet och så men för att inte en pojkvasker som dig ska göra av med allt för mkt pengar så föreslår jag att du kollar in den här tråden istället och tar det märket (jordgubbssmak är ok):

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196207

Zeq
2013-05-20, 17:17
Ok! Kollade lite på whey80 ftån gymgrosisten som just nu kostar 159 för ett kg.
Är det ett ok protein? Och vilken smak ska man köra isf?

Anledningen till att jag sa det billigaste var eftersom det är protein som protein. Visst är aminosyreprofilerna något olika men vad jag vet har alla proteinpulver relativt lika kvalitet.

Vad gäller smak så är det givetvis väldigt subjektivt. Men jag kan slå ett slag för följande tanke: Måste det vara någon smak? Nu har forskningen visat att den rådande aspartamnojan verkar vara obefogad. Men det kan vara värt en tanke.

vicarious
2013-05-20, 17:28
Kolla den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178479

adlan
2013-05-20, 19:07
har ni några andra tips om nått tillaskott man kan ta?
Vill inte bli stor och bifig utan bara få tillbaka lite muskler så jag kan återgå till thaiboxing och mma samt cardigo iform av jogning!

G_lund
2013-05-20, 19:10
Mat + ännu mer mat efter träning.

Drick några extra glas mjölk efter varje måltid.

Zeq
2013-05-20, 19:36
har ni några andra tips om nått tillaskott man kan ta?
Vill inte bli stor och bifig utan bara få tillbaka lite muskler så jag kan återgå till thaiboxing och mma samt cardigo iform av jogning!

Det låter som att du vill styrketräna med fokus på styrka och inte hypertrofi (muskelökning). Därför rekommenderar jag lågt repetitionsantal (2-6 reps) per set och cirka 4-5 set per övning. Kör basövningar såsom marklyft, knäböj, bänkpress osv. Var dock noga med tekniken. Se till att du har någon som kan lära dig dessa övningar. Kolla in detta:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Sedan vill jag poängtera att det inte är kosttillskotten som primärt ger resultaten. Dem är en liten del som eventuellt kan hjälpa dig. Det är inte heller så att det finns en burk med pulver som gör dig superbodybuilderaktig och ett pulver som gör dig lite lagom stor och så vidare. Det låter lite som att du har fått den uppfattningen.

Men för att svara på din fråga så är kreatin det kosttillskott som visat sig mest effektivt för att orka med några extra reps på gymmet så att man lättare bygger styrka. Dock rekommenderar jag att du läser på lite om det innan.