handdator

Visa fullständig version : Mamma flippar över kreatin


Gunnersaurus
2013-05-20, 15:27
Beställde nyss proteinpulver och kreatin och min mamma var som sagt nyfiken på vad kreatin var för nåt (proteinpulver vet hon om). Jag försökte lugnt och sansat förklara vad det är och vad det gör, men så fort hon hörde ordet "vätskebindande" så flippade hon. Bland annat så är det farligt med för mycket vätska i kroppen, det kommer att skada mina andningsorgan osv, enligt henne. Vad ska man göra?

hidden
2013-05-20, 15:33
Beställde nyss proteinpulver och kreatin och min mamma var som sagt nyfiken på vad kreatin var för nåt (proteinpulver vet hon om). Jag försökte lugnt och sansat förklara vad det är och vad det gör, men så fort hon hörde ordet "vätskebindande" så flippade hon. Bland annat så är det farligt med för mycket vätska i kroppen, det kommer att skada mina andningsorgan osv, enligt henne. Vad ska man göra?

Säg att det binder vätska i musklerna? Sen kan du låta henne läsa kreatintråden på forumet också, eller en annan artikel om kreatin.

PureWhey
2013-05-20, 15:33
Får du äta kött? Det är nämligen kreatin där i med. Läs FAQ.

Xtreme-G
2013-05-20, 15:33
Säg att det är ett naturligt ämne som finns i kött har som syfte att återställa energin i musklerna på kort sikt.

Jag tror hon syftar på diverse sjukdomstillstånd som inte är direkt nyttiga.

Gunnersaurus
2013-05-20, 15:38
Jag sa att kreatin finns i kött och i den kost vi äter men det hjälpte inte..

vicarious
2013-05-20, 15:54
Skit i kreatin medan du bor hemma då. Kreatin är inget som kommer göra underverk för din träning, det ger kanske det där "lilla extra" men det klarar man sig utan.

Nikodemus
2013-05-20, 16:59
asså det borde fan finnas en mamma-samlingstråd sticky för detta, verkar vara vanligt förekommande : D

//har en anabol mamma

Romeo
2013-05-20, 17:05
Och vad är du för en käftig unge som säger mot din mor på det viset och pratar skit bakom hennes rygg bland random folk på nätet?

Nej, du ska ta och lyssna på din mor och veta hut pojkvasker. Beställa grejer kan du göra när du blivit myndig och drar in egna slantar.

King Grub
2013-05-20, 17:07
Han har inte pratat skit om henne.

Respekt för föräldrarna i all ära, men att passivt acceptera konsekvenser av okunnighet finns det ingen vinst i för någon part.

hurril
2013-05-20, 17:07
Lilla mamma oroar sig för lilla sonen som äter konstiga grejer man blir svullen av. Det är utan konstigheter minst sagt. Träningslära.se har utmärkta artiklar om kreatin för fallet att hon vill läsa mer om det. Annars får du nog bara göra som lilla mamma säger när du bor hemma.

Romeo
2013-05-20, 17:12
Han har inte pratat skit om henne.

Respekt för föräldrarna i all ära, men att passivt acceptera konsekvenser av okunnighet finns det ingen vinst i för någon part.

Äh, jag vet. Men man får väl skämta lite. :d;)

OnT
Tycker du gott och väl kan överlåta kontot till henne för en sekund och visa den här tråden för henne, så kan vi försöka övertyga henne om att det inte är farligare än en vanlig smörgåsmacka. Fitnessguru har annars en bra guide:

http://fitnessguru.se/8067-kreatin-faq

Mollestam
2013-05-20, 17:14
Och vad är du för en käftig unge som säger mot din mor på det viset och pratar skit bakom hennes rygg bland random folk på nätet?

Nej, du ska ta och lyssna på din mor och veta hut pojkvasker. Beställa grejer kan du göra när du blivit myndig och drar in egna slantar.

Lol, dummaste jag hört.

Ont: mina föräldrar var länge emot både vassle och kreatin, men när jag förklarade och visade studier angående att det faktiskt inte har visat sig vara skadligt så ändrade de sig. Nuförtiden är jag myndig så nu är det lugnt, men vet hur hårdnackade föräldrar kan vara när de tror att något kan vara skadligt för sitt/sina barn, vilket förstås är helt förståeligt.
Just det ja, min läkare stödde också mina påståenden.

Edit: Var tydligen ett skämt från Romeo, nvm:D

Latissimus Dorsi
2013-05-20, 17:14
Blir rosenrasande. Tacka vet jag all media, och vissa okunniga ''läkare'' ''doktorer och ''lärare'' m.m...

hungry
2013-05-20, 17:18
Blir rosenrasande. Tacka vet jag all media, och vissa okunniga ''läkare'' ''doktorer och ''lärare'' m.m...

Haha kallar du doktorer okunniga?

Skit i kreatin

krabbansgud
2013-05-20, 21:10
Haha kallar du doktorer okunniga?

Skit i kreatin

Inom kost så stämmer det i många fall.

Sniggel
2013-05-20, 21:12
Man kan väl säga att ris, pasta och potatis är vätskebindande på ungefär samma vis som kreatin är vätskebindande?
Man får alltså inte ödem av det :P

hungry
2013-05-20, 21:13
Inom kost så stämmer det i många fall.

Vet inte om jag kan hålla med dig. Vad menar du med kost? hur man ska lägga upp sin kost för att få större biceps eller att Sven Svensson ska må bra?

mangemani
2013-05-20, 21:30
föräldrar och konstiga piller och pulver i "skumma" påsar och burkar = går inte hand i hand.
försök att ignorera bäst du kan, möjligtvis att du försöker att förklara 1 gång och lyssnar de ej, igga, det är mitt råd, piller och pulver kommer alltid att vara anabola steroider och farliga saker i deras ögon, sad but true.
haft, tja, minst 100 samtal/diskussioner/gräl med mina päron genom årens gång ang tillskott, försökt få de att förstå, men det går bara inte, inte ens då jag har visat länkar från bla detta forumet om vissa tillskott där det står klart och tydligt vad det är och vilken effekt de har på kroppen.

senaste kommentaren från dem:
"-de varnar för det där FX tillskottet du stoppar i dig(märket FX då då, FX står på varenda burk/påse)
-vilket av dem och vilka är det som varnar och varför?
-jamen FX, det där du stoppar i dig, många som dött pga det, de varnar på TV
-*stor suck och jag gick min iväg*

Asdf
2013-05-20, 22:11
Säg att du köpte det på hälsokosten av en snäll tant

Andy.da.wohoo
2013-05-20, 22:53
Jag minns att mina föräldrar var oerhört skeptiska mot mina pulvertillsatser jag ville ha. Proteinpulver kunde jag övertala dom till att acceptera, men inte kreatin. Sen en dag på gymmet så pratade jag med ägaren om kreatin och köpte det ändå, vilket inte var helt okej i mina föräldrars ögon :D Dock så insåg de väll att sålänge jag inte fick roidrages och/eller överdriven acne så var det nog lugnt med det jag tog.

Depzon
2013-05-20, 23:21
Undrar vad TS mamma skulle säga om han kom hem med en burk NAPALM MINI-GUN.

Mollestam
2013-05-20, 23:40
Undrar vad TS mamma skulle säga om han kom hem med en burk NAPALM MINI-GUN.

Eller varför inte det lite mindre subtila Crack?:D

gemalto
2013-05-21, 00:03
Får du äta kött? Det är nämligen kreatin där i med. Läs FAQ.

Brukar du ta morfin? För det finns i din kropp

nothingendshere
2013-05-21, 00:11
Haha, jag hade det precis omvända! När jag spelade hockey som aktivast tvingade min farsa i mig kreatin var morgon och vassle shakes efter var träning o match. Där emellan tryckte han även i mig protein bars utöver all husmanskost xD Glad över det idag då jag i stort sett gick om alla i storlek och prestation som inte fick ordentligt med mat där hemma! Blastoise dad FTW!

PureWhey
2013-05-21, 06:18
Brukar du ta morfin? För det finns i din kropp

-.-

begt
2013-05-21, 06:26
Vätskebindande? Fråga morsan varför hon äter kolhydrater och inte LCHF istället. Om hon bytte till LCHF skulle hon tappa 1-2 L vätska inom några dagar högst...

PureWhey
2013-05-21, 07:13
Brukar du ta morfin? För det finns i din kropp

Får du i dig morfin i din dagliga kost? Nej
Får du i dig kreatin i din daglig kost? Ja

Point made.

AronP
2013-05-21, 07:17
Har du tungmetaller i kroppen? Ja.
Får du i dig tungmetaller genom maten? Ja.
Vänta jag ska bara äta lite kvicksilver för det kan ju inte vara någon fara.

pclillen
2013-05-21, 07:48
Har du tungmetaller i kroppen? Ja.
Får du i dig tungmetaller genom maten? Ja.
Vänta jag ska bara äta lite kvicksilver för det kan ju inte vara någon fara.

Konstigt (mot)argument, ja det finns tungmetaller som är livsviktiga men kvicksilver är INTE ett av dem. Ja det finns kvicksilver i vissa födoämnen, men det beror ju främst på att vi lyckats göra det och inte naturen själv..

Kreatin däremot finns ju naturligt i kött, därmed inte sagt att detta som argument är direkt bra eftersom det finns mycket i naturen som är farligt för oss.

Dock så förstår man ju din poäng, även om den var lite väl extrem (och inte riktigt exakt som motsvarande kreatin argument).

AronP
2013-05-21, 08:24
.

Dock så förstår man ju din poäng, även om den var lite väl extrem (och inte riktigt exakt som motsvarande kreatin argument).
Skönt det iaf :) Även om mitt val av ämne var lite dåligt valt. Nåja poängen är att argumentet att det finns i maten är lika kasst som att vi borde äta paleo för "det var så man åt förut" och att stevia är bra för det är "naturligt".

Zorgus
2013-05-21, 08:50
Kreatin är väl ett av de vanligaste tillskotten och om det funnits allvarliga biverkningar som påverkar andningsorganen skulle de säkerligen vara väldokumenterade nu, med tanke på hur många som använder det. Nåt sånt kan du försöka förklara för henne..men det är inte säkert att hon är mottaglig för rationella argument, om hon nu bestämt sig för att det är farligt. I så fall får du försöka med nåt annat..

Lance Uppercut
2013-05-21, 17:13
Haha kallar du doktorer okunniga?

Jag var hos en läkare som googlade vad kreatin var mitt framför mina ögon så ja, dom kan nog vara ganska okunniga när det gäller den här typen av tillskott.

Nikodemus
2013-05-22, 08:33
Jag var hos en läkare som googlade vad kreatin var mitt framför mina ögon så ja, dom kan nog vara ganska okunniga när det gäller den här typen av tillskott.

jag kan hålla med om att man har lite mindre wow-känsla och respekt inför läkares kunskaper numera. samtidigt är det ju inte rimligt att begära att de ska ha sak-kunskap i _alla_ ämnen. läkarens kompetens ligger ju att när han tex. googlar kreatin-tillskott så kan han läsa sig till och förstå vad det är och innebär för kroppen... hoppas jag :> eller vad sa han..

Linjedomarn
2013-05-22, 11:10
Föräldrar oroar sig inte över vad burkarna innehåller utan dom oroar sig över förpackningens design.. Kosttillskotten brukar ju vara bra på att skriva saker som :CRAZY, RIPPED,ANABOLIC, HARDCORE,MASSMURDERRAPISTTERRORIST911. nä men skämt och sido så sänder det jätte coola signaler till dig som tonåring men inte till en förälder.

Jag använde aldrig kosttillskott när jag bodde hemma då jag flyttade när jag var 16 år men när jag har varit på besök och lagt burkar med kreatin och whatever så blev hon ju orolig men då visade det sig att det var exakt samma innehåll på min pillerburk som det stog något häftigt på som i hennes burk som hon köpt på hälsokost affären för håret eller naglarna eller nå skit. Skillnaden var att på hennes burk stog det flower eller nature eller något på -.-

Tipset är väl att förklara men om hon inte nappar, släpp det. Du ska vara glad att du har någon som bryr sig om dig.

watertouch
2013-05-22, 11:33
Jag var hos en läkare som googlade vad kreatin var mitt framför mina ögon så ja, dom kan nog vara ganska okunniga när det gäller den här typen av tillskott.

Finns inge bättre än när dem går in på wikipedia... Man känner sån stor tillit då.

mangemani
2013-05-22, 11:50
Jag var hos en läkare som googlade vad kreatin var mitt framför mina ögon så ja, dom kan nog vara ganska okunniga när det gäller den här typen av tillskott.

min läkare visste iaf vad kreatin var och sa att det var ok att ta då man gick på medicinering, så jag tänkte att det kanske finns lite hopp om att få svar på vilka tillskott jag kunde käka så jag rabblade upp ala och hmb och då blev han som ett förvåningstecken trotts att jag förklarade vad de hade för effekt på kroppen.