handdator

Visa fullständig version : Vad är coolast? Bänk eller militärpress?


krabbansgud
2013-05-20, 14:42
Blev fel, radera gärna.

Stefan J
2013-05-20, 14:44
Bänk, eftersom det är en tävlingsgren, engagerar fler muskler och dessutom kommer ökningar i bänken automatiskt göra dig starkare i militärpressen med en faktor på ungefär 0,6. :)

Stefan J
2013-05-20, 14:47
Blev fel, radera gärna.

Haha, fick du inte in tillräckligt med invektiv angående bänkpressare? :D

krabbansgud
2013-05-20, 14:50
Haha, fick du inte in tillräckligt med invektiv angående bänkpressare? :D

Haha, det finns det gott om

hurril
2013-05-20, 14:50
Som att fråga om det är coolast att ha liten kûk eller liten pung.

Kauppi
2013-05-20, 14:51
Som att fråga om det är coolast att ha liten kûk eller liten pung.

vilket är coolast då?

krabbansgud
2013-05-20, 14:52
vilket är coolast då?
Marklyft med dräkt

StarkaUlf
2013-05-20, 14:54
Militärpress. Coolare att pressa stora vikter ovanför huvudet! Coolaste av coolaste övningar.

hurril
2013-05-20, 14:54
http://www.badhaven.com/wp-content/uploads/2012/03/crying-man.jpg

Lugn och fin nu :)

knuckles
2013-05-20, 14:54
Knäböj med pungbrock

krabbansgud
2013-05-20, 14:55
Lugn och fin nu :)

Jag är lugn, lugnhetens man. Men svara gärna, vad tycker du är coolast?

hurril
2013-05-20, 14:56
Jag är lugn, lugnhetens man. Men svara gärna, vad tycker du är coolast?

Av de två är det hugget som stucket egentligen. Militärpress vinner med ett hår (för mig) för att man måst stå under stången.

filmjölk
2013-05-20, 15:13
Militärpress för att man inte kan utnyttja sin fetma i den. Men båda två är väldigt coola!

(övningar som inte är coola är böj, mark, ryck, stöt, frivändningar, pushpress, stångrodd och benpress)

fö. är liten pung inte så o-coolt, det får ju penis att bli relativt större.


edit igen: militärpressar man bara 0,6 av vad man bänkpressar borde man kamma sig:)

svenbanan
2013-05-20, 16:43
Off topic: Det nya årtusendets stora filosofiska fråga: Är det coolast med liten kûk eller liten pung? :laugh:

On topic: Militärpress är mycket coolare

Silencer
2013-05-20, 16:54
Militärpress. Mer atletiskt. Fy fan för bänkfetton.

hurril
2013-05-20, 16:55
Många som verkar mer än milt berusade här. Det är inte som att fetma hjälper mindre i militärpress...

filmjölk
2013-05-20, 16:58
Militärpress. Mer atletiskt. Fy fan för bänkfetton.

Man måste inte vara fet för att kunna bänka, även om det hjälper. Du kan väl dra en Tarzan till denna? varken brygga, fetma, tröja eller annat slams:)


(kanske inte så värst atletiskt och tekniskt utfört, men starkt)

ltmqcFfa_H8

filmjölk
2013-05-20, 17:00
Många som verkar mer än milt berusade här. Det är inte som att fetma hjälper mindre i militärpress...

På vad sätt hjälper fetman till där? fettet lägger sig ju knappast på höjden, så oavsett fetma eller avsaknad av fetma blir det samma ROM.

hurril
2013-05-20, 17:03
På vad sätt hjälper fetman till där? fettet lägger sig ju knappast på höjden, så oavsett fetma eller avsaknad av fetma blir det samma ROM.

Fetman hjälper inte primärt som ROM-avkortare i bänkpressen utan som stabilisator. Med så mycket hjälp att styra kan man få på en sjuk fläskpress givetvis. Men stabiliseringen får du även i militärpressen som du lär bli varse om du skulle ge dig på att svarva dän lite av grillkorven från mitten =)

hugok
2013-05-20, 17:07
Militärpress. Män har i alla århundranden tävlat i vem som kan få upp tyngst vikt ovanför huvudet. Hur länge har man tävlat i bänkpress? Dessutom måste man stå upp och ha en helt annan stabilitet i kroppen vilket gör att väldigt många muskler måste fungera bra.

filmjölk
2013-05-20, 17:08
Fetman hjälper inte primärt som ROM-avkortare i bänkpressen utan som stabilisator. Med så mycket hjälp att styra kan man få på en sjuk fläskpress givetvis. Men stabiliseringen får du även i militärpressen som du lär bli varse om du skulle ge dig på att svarva dän lite av grillkorven från mitten =)

ha, var uppe i nästan samma vikter som smal där:) (fast iofs 100kg är kanske inte så svårt att stabilisera oavsett fetma eller frånvaron av fetma, mycket möjligt att det är annorlunda vid högre vikter)

hugok
2013-05-20, 17:09
Angående fetma i militärpress så hjälper det otroligt mycket. När jag gick ner från 130 till 105 kg i kroppsvikt tror jag att jag förlorade runt 15-20 kg i militärpressen, dvs mer än i bänk.

Xtronal
2013-05-20, 17:09
Militärpress är bäst enligt mina personliga preferenser, inte nå 5 cm lyftväg pga brygga.

hurril
2013-05-20, 17:12
Xtronal berör något som alltid irriterar. Varför ska rumpnissedålig teknik vara att föredra? Det är inte som att det inte finns bra och dålig stil även i press rakt upp. Vore det så enkelt att plocka kilon med brygga så föreslår jag dig att du testar att få till 5cm pressväg.

billmaier
2013-05-20, 17:16
Svarar bänkpress eftersom jag suger på militärpress, men är hyfsat bra på bänk :D

Juniper
2013-05-20, 17:20
(kanske inte så värst atletiskt och tekniskt utfört, men starkt)

Helt utan konkurrens den mest imponerande bänkpress jag sett.

Titta exempelvis hur långt ned han kommer med armbågarna. Utan att överdriva säkert dubbelt så långt som dagens bänkpressare, och därför minst dubbelt så tungt.

Wormzie
2013-05-20, 17:50
Det där med att bänkpressen hjälper din militärpress vet jag inte om jag kan hålla med om. Har inte fått nån presstyrka alls av mycket bänkträning. Har nu kört militärpress lite mer regelbundet så får utvärdera om det omvända hjälper så småningom.

Bänkpress är dock coolare.. mer vikt och man får episka bröstmuskler:) Skulle gärna bidra med något till lyftvägsdebatten men låter bara gnällig då :p

Wormzie
2013-05-20, 17:51
Helt utan konkurrens den mest imponerande bänkpress jag sett.

Titta exempelvis hur långt ned han kommer med armbågarna. Utan att överdriva säkert dubbelt så långt som dagens bänkpressare, och därför minst dubbelt så tungt.

Dubbelt så tungt... fast njaee?

kalajset
2013-05-20, 18:34
Militärpress. Antagligen av den enkla anledning att jag har betydligt större fallenhet för nämnda övning. Hade säkert svarat något annat ifall förhållandet hade varit det omvända.

Sparven från Minsk
2013-05-20, 18:55
Bara att militärpress har ordet "militär" i sig borde vara nog för att förstå att den är coolast.

Silencer
2013-05-20, 19:39
När man bänkar kan man inte ge sig kåtblickar i spegeln samtidigt, hur coolt är det?

Wormzie
2013-05-20, 19:49
När man bänkar kan man inte ge sig kåtblickar i spegeln samtidigt, hur coolt är det?

Finns en möjlighet för entreprenörerna här.. takspeglar över bänkställningarna på SATS inom snar framtid ;)

Silencer
2013-05-20, 19:51
Finns en möjlighet för entreprenörerna här.. takspeglar över bänkställningarna på SATS inom snar framtid ;)

Många har ju speglar så man ser sig själv när man hantelpressar iaf. Det är grejer.

filmjölk
2013-05-20, 20:05
jag skulle vilja utveckla det till att militärpress oftast är coolt oavsett vem som utför rörelsen, (bortse från bizarrvarianterna som fanns under "senare tiden" då den var tävlingsgren) bänkpress är bara coolt om pressaren är cool.

Vad som då avgör om pressaren är cool eller inte cool avgörs av en rad olika faktorer:

Röven i=coolt. Rövlyft=inte coolt
T-shirt, linne, barbröstad=cool. Bänkskjorta=inte coolt
Ligga någorlunda platt på bänken =cool. Brygga=Inte coolt.
Normal armlängd=cool Trex=inte coolt
Smal till klädsamt fet=cool ärkefet=inte cool
Stopp=cool TNG=Inte coolt studs=Verkligen inte coolt

Blir det mer ocoolt än coolt är det inte coolt.

exevision
2013-05-20, 20:16
Röven i=coolt. Rövlyft=inte coolt
T-shirt, linne, barbröstad=cool. Bänkskjorta=inte coolt
Ligga någorlunda platt på bänken =cool. Brygga=Inte coolt.
Normal armlängd=cool Trex=inte coolt
Smal till klädsamt fet=cool ärkefet=inte cool
Stopp=cool TNG=Inte coolt studs=Verkligen inte coolt

Oh, va cool jag är!
Jag är cool på allt, förutom att jag bryggar då.
Fast jag tycker brygga är coolt och jag är rädd om mina axlar! Stopp kör jag alltid, vilket jag och tjejen nog är ensamma om på gymmet vi är på nu!

Juniper
2013-05-20, 20:43
Dubbelt så tungt... fast njaee?

Håller med. Jag överdrev. Fast fan så mycket tyngre.

Sedan är det ju inte bara det långa lyftvägen som imponerar. Han ligger ju dessutom relativt still och utnyttjar inte i närheten av lika mycket benkraft som moderna lyftare.

Över 300 kilo med den tekniken är overkligt starkt. Oavsett mängden testosteron i blodet.

PunchSlap
2013-05-20, 21:03
Bänk, eftersom det är en tävlingsgren, engagerar fler muskler och dessutom kommer ökningar i bänken automatiskt göra dig starkare i militärpressen med en faktor på ungefär 0,6. :)

Wait wat?!

krabbansgud
2013-05-20, 21:06
Håller med. Jag överdrev. Fast fan så mycket tyngre.

Sedan är det ju inte bara det långa lyftvägen som imponerar. Han ligger ju dessutom relativt still och utnyttjar inte i närheten av lika mycket benkraft som moderna lyftare.

Över 300 kilo med den tekniken är overkligt starkt. Oavsett mängden testosteron i blodet.

Han har bänktröja så du vet.

Stefan J
2013-05-20, 21:14
Wait wat?!

De primära musklerna i militärpress är axlar och triceps (lutar du dig inte extremt mycket bak så är bröstmusklernas involvering väldigt liten). De primära musklerna i bänkpress är axlar, triceps och bröst.

Sedan använder man såklart många andra muskler när man står upp och försöker vara stabil under stången, men det gör du även i bänkpress. Det krävs stor styrka i övre delen av ryggen för att inte plattas till under stången när du bryggar upp i bänkpress, tro inget annat.

Men det var inte riktigt det jag menade, för ska vi börja rota i vilka muskler som aktiveras litegrann under alla lyft så kommer vi komma fram till stående bicepscurl även den engagerar rätt många andra muskler, kör du tungt i förhållande till kroppsvikten får du spänna både det ena och det andra för att hindra att du gungar. :)

Jag förstår inte hur folk tänker kring bänkpress. Det verkar som om de drar och vrider lite i sina osynliga vaxade 1800-tals mustascher och tänker militärpress, det är funktionellt minsann! Det har man nytta av i vardagen, det är en riktig övning! I bänkpress ligger man som en tjock padda, och hur ofta ligger man på en bänk och lyfter saker i det verkliga livet? Aldrig! Nöjda med det fnyser de åt bänkpress och fortsätter reppa militärpress på sina 40-60kg, stolta över att vara funktionella.

Att sedan vilken bänkare som helst som gör mellan 200-250kg kan gå in och reppa loss på 90-120kg utan att ens träna militärpress, det går dem helt förbi. Bänkpress är en av de bästa, om inte den bästa, övningen för att utveckla överkroppsstyrka.

Xtronal
2013-05-20, 21:18
Xtronal berör något som alltid irriterar. Varför ska rumpnissedålig teknik vara att föredra? Det är inte som att det inte finns bra och dålig stil även i press rakt upp. Vore det så enkelt att plocka kilon med brygga så föreslår jag dig att du testar att få till 5cm pressväg.

Det är bara jag som är avundsjuk på deras teknik *cry*

filmjölk
2013-05-20, 21:38
Han har bänktröja så du vet.

Viss skillnad på tröja och tröja, han har ju inte ens armarna som en zombie.

krabbansgud
2013-05-20, 21:42
Viss skillnad på tröja och tröja, han har ju inte ens armarna som en zombie.

Det vet jag

whuddafuks
2013-05-20, 22:10
För mig är det väl bänk, då militärpress med 5 kilos-kakor på vardera sida av stången inte ser särkilt coolt ut

hurril
2013-05-20, 22:27
De primära musklerna i militärpress är axlar och triceps (lutar du dig inte extremt mycket bak så är bröstmusklernas involvering väldigt liten). De primära musklerna i bänkpress är axlar, triceps och bröst.

Sedan använder man såklart många andra muskler när man står upp och försöker vara stabil under stången, men det gör du även i bänkpress. Det krävs stor styrka i övre delen av ryggen för att inte plattas till under stången när du bryggar upp i bänkpress, tro inget annat.

Men det var inte riktigt det jag menade, för ska vi börja rota i vilka muskler som aktiveras litegrann under alla lyft så kommer vi komma fram till stående bicepscurl även den engagerar rätt många andra muskler, kör du tungt i förhållande till kroppsvikten får du spänna både det ena och det andra för att hindra att du gungar. :)

Jag förstår inte hur folk tänker kring bänkpress. Det verkar som om de drar och vrider lite i sina osynliga vaxade 1800-tals mustascher och tänker militärpress, det är funktionellt minsann! Det har man nytta av i vardagen, det är en riktig övning! I bänkpress ligger man som en tjock padda, och hur ofta ligger man på en bänk och lyfter saker i det verkliga livet? Aldrig! Nöjda med det fnyser de åt bänkpress och fortsätter reppa militärpress på sina 40-60kg, stolta över att vara funktionella.

Att sedan vilken bänkare som helst som gör mellan 200-250kg kan gå in och reppa loss på 90-120kg utan att ens träna militärpress, det går dem helt förbi. Bänkpress är en av de bästa, om inte den bästa, övningen för att utveckla överkroppsstyrka.

Ah-Deu! Naj naj naj!

Lillgrabben
2013-05-20, 22:34
Vete fan.

Inget är väl "coolt", däremot är bänk roligare - i alla fall enligt undertecknad! :)

Mollestam
2013-05-20, 22:56
Bänk. Man blir snyggare av att bänka ofta än av att militärpressa ofta.

PontusAndersson
2013-05-20, 22:56
Bänk!

Den dagen en snygg brud kommer fram till mig på krogen och frågar hur mycket jag tar i militärpress kanske jag lägger om mina värderingar...

Mitt resonemang förutsätter full pott i filmjölks eminenta cool/ocool-lista. Vissa ser bra lustiga ut. Aldrig förstått grejen med "bänktröjor"... Vore det inte enklare att fästa gummiband mellan taket och stången, om man nu måste lassa på mer vikt än man klarar av att lyfta...

Lillgrabben
2013-05-20, 23:01
Mitt resonemang förutsätter full pott i filmjölks eminenta cool/ocool-lista. Vissa ser bra lustiga ut. Aldrig förstått grejen med "bänktröjor"... Vore det inte enklare att fästa gummiband mellan taket och stången, om man nu måste lassa på mer vikt än man klarar av att lyfta...

Varför inte gaffeltruck eller pallyft, alternativt hiss?

Ett tips är att inte bry sig så mycket om sportspecifik utrustning, den är som den är. Detta gäller såväl SL, som alla andra sporter.

PontusAndersson
2013-05-20, 23:38
Ett tips är att inte bry sig så mycket om sportspecifik utrustning, den är som den är.

Du har rätt. Borde inte bry mig om andra, de får göra som de vill.

Problemet är att jag är obotlig tävlingsmänniska... När någon skryter om hur de bänkar mer än mig... Och jag vet att det är tack vare superbrygga, röven 20 cm över bänken, eller annat "fusk" typ bänktröja... Så börjar det rycka obehagligt i tävlingsnerven.

Bänk tappar tyvärr många cool-poäng för att folk gör så olika...

Fastback
2013-05-21, 08:23
Bengtpress!!

Lachrillo
2013-05-21, 08:25
Militärpress är coolare för att färre kan få upp en tung vikt på det sättet

Men bänkpress är ju så grund det kan bli så det är tuffast :)

hugok
2013-05-21, 08:28
Bänk!

Den dagen en snygg brud kommer fram till mig på krogen och frågar hur mycket jag tar i militärpress kanske jag lägger om mina värderingar...


Vad sägs om den dagen en snygg brud frågar om man kan lyfta henne över huvudet? ;)

filmjölk
2013-05-21, 08:51
Här är en till film som visar hur jävla coolt bänkpress kan vara när det utförs på ett coolt sätt. Killen ligger platt, lyfter som en kratta, dessutom har han ont pga knäckta revben och har hetsbantat ner sig 15kg. (Spola förbi tramsböjen till 0.40 där det riktiga lyftandet börjar)...det enda i världen som är coolare, hårdare, mer macho och manligare än det här är ett fotografi på Hurril med liten kaffekopp.

gEvxUzU7FEo

På andra sidan, på hur väldigt ocoolt bänkpress kan vara kör vi ett annat exempel:

yjlfT7vPTSQ

hurril
2013-05-21, 09:44
Du har rätt. Borde inte bry mig om andra, de får göra som de vill.

Problemet är att jag är obotlig tävlingsmänniska... När någon skryter om hur de bänkar mer än mig... Och jag vet att det är tack vare superbrygga, röven 20 cm över bänken, eller annat "fusk" typ bänktröja... Så börjar det rycka obehagligt i tävlingsnerven.

Bänk tappar tyvärr många cool-poäng för att folk gör så olika...

Har du något tävlingsresultat i bänkpress?

Forseti
2013-05-21, 09:47
Filmer från filmjölk

Herregud, japanen...

Militärpress slår ju det där vaggandet varje dag i veckan i min bok i alla fall

filmjölk
2013-05-21, 09:56
För att vara totalt skamlös så skall jag visa en annan ytterst cool bänkpressvideo:D (Det här är fan bänkpress:D )

eWkkAx-xF3E

Mantus
2013-05-21, 10:02
Jag ser coolast ut när jag kör bänkpress, ergo bänkpress

hurril
2013-05-21, 10:05
Det som kan provocera åtminstone mig är när räkodlare gapar om militärpress som en finare övning än bänkpress när de tränar på mastiga 67.5kg. Inte så att de på något vis är diskvalificerade från åsiktsyttringar för att de är klena men det är inte en bra plattform att stå på och dissa herr Midote (han som vaggar).

Birkharju
2013-05-21, 10:09
Militärpress är estetiskt coolare. Att stående pressa en stång över huvudet, det är fina krejjer det!

filmjölk
2013-05-21, 10:14
Det som kan provocera åtminstone mig är när räkodlare gapar om militärpress som en finare övning än bänkpress när de tränar på mastiga 67.5kg. Inte så att de på något vis är diskvalificerade från åsiktsyttringar för att de är klena men det är inte en bra plattform att stå på och dissa herr Midote (han som vaggar).

Du dissar ju Midote och liknande bänkpressar i horisontalplanet på nästan samma sätt emellanåt. Känner jag dig rätt blev du rejält hård i brallan av Doug Young tribute-2 och helt slak av Midote.

hurril
2013-05-21, 10:19
Du dissar ju Midote och liknande bänkpressar i horisontalplanet på nästan samma sätt emellanåt. Känner jag dig rätt blev du rejält hård i brallan av Doug Young tribute-2 och helt slak av Midote.

Ja Doug Young gör mig hård, inget snack om den saken och Midote har inte den effekten. Men jag är fortfarande djupt imponerad av hans enorma styrka och skicklighet. Jag har haft 260 pannor i armarna och vet hur det smakar och kan ändå knappt föreställa mig hur 360+ smakar (jag är lite dålig på hans siffror). Sitter man och låter moppemuschen vibrera mot en plattform där man endast med svårighet kan få tresiffrigt att röra sig så tycker jag att man dundrar i tunnor utan innehåll.

Ännu värre är det med gymkrigare som aldrig tävlat mot någon annan än lilla mamma och i yatzy så vettefan om man ska sitta och säga att tröjpress är fusk.

filmjölk
2013-05-21, 10:27
Ja Doug Young gör mig hård, inget snack om den saken och Midote har inte den effekten. Men jag är fortfarande djupt imponerad av hans enorma styrka och skicklighet. Jag har haft 260 pannor i armarna och vet hur det smakar och kan ändå knappt föreställa mig hur 360+ smakar (jag är lite dålig på hans siffror). Sitter man och låter moppemuschen vibrera mot en plattform där man endast med svårighet kan få tresiffrigt att röra sig så tycker jag att man dundrar i tunnor utan innehåll.

Ännu värre är det med gymkrigare som aldrig tävlat mot någon annan än lilla mamma och i yatzy så vettefan om man ska sitta och säga att tröjpress är fusk.

Jo men diskussionen rörde ju inte vad som är fusk, starkt eller skickligt utan vad som var coolt resp. ocoolt, ej heller om man är cool själv:)

tntballe
2013-05-21, 11:05
Militärpress, det är något speciellt med vikter som hamnar över huvudet. Tankarna dras till tyngdlyftning och det är där dom för mig coolaste prestationerna finns.
Postat via en mobil enhet

Wormzie
2013-05-21, 11:23
Måste hålla med om att det är lätt att klanka ner på tröja+t-rexarmar+superbrygga för det ser ofantligt ocoolt ut, jämför man med Doug youngs prestation så ser det atletiskt ut på en helt annan nivå. Men dom där köttbullarna som pressar upp 300kg måste ju finnas någonstans, sen finns det även lägre viktklasser och klassiskt styrkelyft utan "hjälpmedel" för dom som dras mer till dom prestationerna som av den stora mängden antagligen ses som lite mer "coola". Vad vill jag säga med det här? SL är en bra sport och bänkpress kan vara coolt :)

Mapa
2013-05-21, 11:27
Vad tar du i militärpress?

den frågan har jag aldrig fått. Så självklart är det bänkpress.

krabbansgud
2013-05-21, 11:34
Vad tar du i militärpress?

den frågan har jag aldrig fått. Så självklart är det bänkpress.

Vi lever i fel tidsålder

Payter
2013-05-21, 11:47
Håller med krabbansgud.Förr (LÄNGE SEDAN) frågade man hur mycket folk pressade.Svaret är:press så klart!John Grimek körde mer press än bänk,så det avgör ju egentligen denna fråga:)!

sunetdanne
2013-05-21, 11:50
Ståpress alla dagar veckan.

Dam-xOsroEc

hurril
2013-05-21, 11:51
Brudar frågar vad du pressar för att de inte är säkra på att du är stark (läs: för att du ser ut som en räkodlare.) Bygg en fysik där de inte behöver fråga.

krabbansgud
2013-05-21, 11:56
Ståpress alla dagar veckan.

U_BqpR7-jq4



Knappast en militärpress. Hatar folk som börjar vid hakan och sedan studsar ner den för att få fart.

filmjölk
2013-05-21, 12:12
Måste hålla med om att det är lätt att klanka ner på tröja+t-rexarmar+superbrygga för det ser ofantligt ocoolt ut, jämför man med Doug youngs prestation så ser det atletiskt ut på en helt annan nivå. :)

Jag tycker bänkande a´la Doug är extremt coolt just för att jag inte anser det vara atletiskt. I mina ytterst amatörmässiga ögon ser sådant pressande starkt men väldigt simpelt och otekniskt ut (Vilket säkert är fel, de är säkert tekniska de med). För att klassas som atletiskt borde det vara nån form av färdighet förutom idiotstyrka med i själva momentet och ligger man som en möglig och blöt disktrasa på bänken och pressar på nästan dummaste tänkbara vis är man inte en atlet även om det så är 200kg på stången. Man är dock jävligt cool!

Payter
2013-05-21, 12:13
Och stark!

Wormzie
2013-05-21, 12:50
Jag tycker bänkande a´la Doug är extremt coolt just för att jag inte anser det vara atletiskt. I mina ytterst amatörmässiga ögon ser sådant pressande starkt men väldigt simpelt och otekniskt ut (Vilket säkert är fel, de är säkert tekniska de med). För att klassas som atletiskt borde det vara nån form av färdighet förutom idiotstyrka med i själva momentet och ligger man som en möglig och blöt disktrasa på bänken och pressar på nästan dummaste tänkbara vis är man inte en atlet även om det så är 200kg på stången. Man är dock jävligt cool!

Tycker fysiken avgör mycket om något är atletiskt eller inte.. spjutkastare, sprinters, gymnaster, fitnesstävlande men även OL och SL ser jag ofta som atletiska fysiker. Framför allt dom som inte går i plussen då ;)

även kampsportare är ofta atletiskt byggda!

panzerpig
2013-05-21, 12:59
Rent generellt tycker jag militärpress/stående press är coolare. Tyvärr ser man väldigt sällan strikta och tunga sådana nu för tiden (säg 130+ kilo).
Alltid bakåtböj, lite push med benen, startar vid hakan osv.

svenbanan
2013-05-21, 13:02
Vad träffar ni för brudar som bryr sig det minsta lilla vad ni tar i valfri styrketräningsövning? De brukar vara intresserade av andra saker...

hurril
2013-05-21, 13:09
Vad träffar ni för brudar som bryr sig det minsta lilla vad ni tar i valfri styrketräningsövning? De brukar vara intresserade av andra saker...

Många finner det attraktivt med starka karlar/ brudar.

PunchSlap
2013-05-21, 16:14
De primära musklerna i militärpress är axlar och triceps (lutar du dig inte extremt mycket bak så är bröstmusklernas involvering väldigt liten). De primära musklerna i bänkpress är axlar, triceps och bröst.

Sedan använder man såklart många andra muskler när man står upp och försöker vara stabil under stången, men det gör du även i bänkpress. Det krävs stor styrka i övre delen av ryggen för att inte plattas till under stången när du bryggar upp i bänkpress, tro inget annat.

Men det var inte riktigt det jag menade, för ska vi börja rota i vilka muskler som aktiveras litegrann under alla lyft så kommer vi komma fram till stående bicepscurl även den engagerar rätt många andra muskler, kör du tungt i förhållande till kroppsvikten får du spänna både det ena och det andra för att hindra att du gungar. :)

Jag förstår inte hur folk tänker kring bänkpress. Det verkar som om de drar och vrider lite i sina osynliga vaxade 1800-tals mustascher och tänker militärpress, det är funktionellt minsann! Det har man nytta av i vardagen, det är en riktig övning! I bänkpress ligger man som en tjock padda, och hur ofta ligger man på en bänk och lyfter saker i det verkliga livet? Aldrig! Nöjda med det fnyser de åt bänkpress och fortsätter reppa militärpress på sina 40-60kg, stolta över att vara funktionella.

Att sedan vilken bänkare som helst som gör mellan 200-250kg kan gå in och reppa loss på 90-120kg utan att ens träna militärpress, det går dem helt förbi. Bänkpress är en av de bästa, om inte den bästa, övningen för att utveckla överkroppsstyrka.

Skulle vi jämföra någon som enbart axelpressat hela sitt liv med någon som bänkpressat i hela sitt liv skulle jag tippa på att personen som axelpressat i hela sitt liv är starkare i överlag.
Jag förstår din poäng med att de muskler som aktiveras "litegrann" inte bör räknas med, men glöm inte heller jämförelsen med muskler som "måste" aktiveras litegrann vs. de som inte behöver det. Om man jämför med de muskler som "behöver" aktiveras så är stående axelpressen överlägsen. De muskler som aktiveras litegrann aktiveras mer i axelpressen jämfört med bänkpressen. I bänkpress måste du inte ha stadig bål och stark övre rygg, även om det hjälper, du måste endast ha tillräcklig styrka i de muskler som rör armarna framåt för att lyfta upp en viss vikt. I axelpressen måste du förutom vara tillräckligt stark i axlarna och triceps, även vara tillräckligt stark i hela bålen och "måste"(igen, till skillnad från bänkpress) vara stark i hela ryggen för att du inte ska bryta ihop. I bänkpressen har du bänken som plattform istället för att din egna kropp ska fungera som en plattform.
Ursäkta om jag upprepade mig några gånger.

Sen så får man bättre balans, och blir bättre på att överföra kraft genom hela kroppen ned i backen (alltså är den effektivare som stöd till sport-specifik träning) med stående axelpress.

hurril
2013-05-21, 16:17
Vilka vikter pratar vi om i respektive övning här herr PunchSlap?

Svag
2013-05-21, 16:28
Knappast en militärpress. Hatar folk som börjar vid hakan och sedan studsar ner den för att få fart.

Ganska komiskt med folk som klagar på tekniken på någon som pressar dryga 140kg över huvudet. Vad tror du han pressar strikt enligt dina preferenser? Vad pressar du?
I mina ögon är hans ostrikta-fusk-press på 140kg betydligt coolare än din supersnygga press på mindre än halva vikten.

svenbanan
2013-05-21, 16:39
Många finner det attraktivt med starka karlar/ brudar.

Ja, iofs. Men ganska långt därifrån till att det kommer fram tjejer på krogen och frågar hur mycket man tar i bänk. Jag tycker mer det låter som nån våt pojkrumsdröm om vad man hoppas styrketräningen ska ge för resultat. Men jag har väl helt enkelt gått på fel uteställen. :)

hurril
2013-05-21, 16:46
Som information till herr PunchSlap så tror jag att herr S. Jamroz faktiskt vet hur man bedriver såväl militärens som bänkens pressar.

WIIIolJtoyU
PSDp7XJWTfE

Landström
2013-05-21, 17:04
Jerry Williams är en rätt krallig snubbe. När de i ett TV-program frågade hur mycket han bänkade så svarade nåt i stil med "nja jag vet inte, det finns väl inte en jävel utanför gymmet som bryr om sig vad man bänkar."

En ganska god sammanfattning tycker jag. :d

Payter
2013-05-21, 17:05
Om man lägger till att du måste frivända upp vikten först då?

Andreas Guiance
2013-05-21, 17:18
Jag konstaterar mest att man alltid lyfter mer när någon drar på ett "dawaj!":d



Och att Stefan är stark;)

On topic: Älskar båda övningarna, men eftersom ryggen inte tillåter mer än frimärksvikter i militärpressen för mig får jag väl sälla mig till bänkpresslaget.

svenbanan
2013-05-21, 17:54
Jerry Williams är en rätt krallig snubbe. När de i ett TV-program frågade hur mycket han bänkade så svarade nåt i stil med "nja jag vet inte, det finns väl inte en jävel utanför gymmet som bryr om sig vad man bänkar."

En ganska god sammanfattning tycker jag. :d

I concurr!

:)

PunchSlap
2013-05-21, 17:56
Som information till herr PunchSlap så tror jag att herr S. Jamroz faktiskt vet hur man bedriver såväl militärens som bänkens pressar.

*videos på biff*

Så detta är alltså personen jag diskuterar med, blir fan svinrädd nu! :d
Nej men visst, han kan säkert sin grej. Men jag ser fortfarande inget fel i min text. Men man måste alltid ha i åtanke att erfarenhet eller någon liknande bedrift i viktrummet ≠ kunskap.

svenbanan
2013-05-21, 18:01
Jag konstaterar mest att man alltid lyfter mer när någon drar på ett "dawaj!":d
.

Det bör ju helst vara nån ryss som skriker "dawaj!". Låter det inte lite småtöntigt när en svenne slänger sig med detta?

PontusAndersson
2013-05-21, 18:01
Ännu värre är det med gymkrigare som aldrig tävlat mot någon annan än lilla mamma och i yatzy så vettefan om man ska sitta och säga att tröjpress är fusk.

Självklart är det inte fusk i sporten, så länge alla använder det. Dock så kan jag tycka att det är ett lite märkligt och onaturligt hjälpmedel, en tröja gjord av gummi som håller armarna rakt fram liksom... *jorgen*

Jag tycker att det snedvrider konkurrens och historiska jämförelser. På wikipedia har man delat upp bänkrekorden i två sektioner;

"Före man uppfann bänktröja" - då var rekordet ca 300 kg
"Efter man uppfann bänktröja" - snart uppe i 500 kg

Jag skulle känna samma sak om vi i framtiden var tvungna att dela upp rekorden för 100m sprint i sektionerna "Före man uppfann nano-mega-studs-skosulor" och "Efter man uppfann nano-mega-studs-skosulor".

svenbanan
2013-05-21, 18:08
Appropå tröjor och svårigheter att jämföra resultat så vore det kul om SL var med i OS så den sporten kunde samlas under ett förbund. Gärna utan bänktröjor och liknande tycker ju jag.

hurril
2013-05-21, 18:08
Så detta är alltså personen jag diskuterar med, blir fan svinrädd nu! :d
Nej men visst, han kan säkert sin grej. Men jag ser fortfarande inget fel i min text. Men man måste alltid ha i åtanke att erfarenhet eller någon liknande bedrift i viktrummet ≠ kunskap.

Det har du rätt i. Men när en person inte ens har någon bedrift i viktrummet och denne konfronteras med en som har det. Hur ska vi bena då?

Alla argument från auktoritet är inte dåliga.

Självklart är det inte fusk i sporten, så länge alla använder det. Dock så kan jag tycka att det är ett lite märkligt och onaturligt hjälpmedel, en tröja gjord av gummi som håller armarna rakt fram liksom... *jorgen*

Jag tycker att det snedvrider konkurrens och historiska jämförelser. På wikipedia har man delat upp bänkrekorden i två sektioner;

"Före man uppfann bänktröja" - då var rekordet ca 300 kg
"Efter man uppfann bänktröja" - snart uppe i 500 kg

Jag skulle känna samma sak om vi i framtiden var tvungna att dela upp rekorden för 100m sprint i sektionerna "Före man uppfann nano-mega-studs-skosulor" och "Efter man uppfann nano-mega-studs-skosulor".

Men som person utan tävlingsresultat så har du ju gjort ganska exakt noll kilo så detta är ändå akademiskt.

leo1
2013-05-21, 18:17
Jag trodde jag körde militärpress ett par månader innan en kille på gymmet sa att det var push press. Drog hem och kollade på youtube och mycket riktigt:)

Bygger det sämre axlar än militärpress? Jag drar dessutom ner stången till bröstvårtorna ungefär.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om kontakt, liksom skönt att flytta tyngre vikter. Jag är desto mer noga med lång rörelse.

När jag får på en riktig skön böj känns som jag inte tar i nånstans och det är ju liksom inte riktigt kontakttänket:)

PunchSlap
2013-05-21, 18:30
Det har du rätt i. Men när en person inte ens har någon bedrift i viktrummet och denne konfronteras med en som har det. Hur ska vi bena då?

Alla argument från auktoritet är inte dåliga.



Men som person utan tävlingsresultat så har du ju gjort ganska exakt noll kilo så detta är ändå akademiskt.

Vi ska bena det genom att gå igenom och analysera vems argument som verkar mest logiskt utan att råka falla på någons sida PGA icke-relevanta företeelser.
"alla argument från auktoritet är inte dåliga"
Kontring: "alla argument från en icke-auktoritet är inte dåliga".

hurril
2013-05-21, 18:44
Vi ska bena det genom att gå igenom och analysera vems argument som verkar mest logiskt utan att råka falla på någons sida PGA icke-relevanta företeelser.
"alla argument från auktoritet är inte dåliga"
Kontring: "alla argument från en icke-auktoritet är inte dåliga".

Det är inte en kontring eftersom det är din premiss och den ville jag inte gå med på. Du ville göra gällande att Stefans styrka inte köper honom något i sak och alldeles oavsett hur det är med den saken så: utan styrka finns inte ens inget.

Jag själv har inte pressat mer än hundringen i militärpress men vill ändå hävda att det visst är så att det man gjort i viktrummet har stor bäring i sådana här diskussioner. Vidare tänker jag påstå att, har man inte bänkat mer än hundringen så förstår man inte hur det två- eller tredubbla bollar runt med en på bänken, försöker bryta av ens handleder och armbågar och tvingar kroppen att anta formen av en pannkaka om man inte är mycket stark i rubbet.

Samma sak händer i militärpressen men inte fan snackar du om några 2-300 pannor.

hurril
2013-05-21, 18:46
För övrigt ser det ut som att jag kallar Mapa för räkodlare men så får det stå :)

PunchSlap
2013-05-21, 19:04
Det är inte en kontring eftersom det är din premiss och den ville jag inte gå med på. Du ville göra gällande att Stefans styrka inte köper honom något i sak och alldeles oavsett hur det är med den saken så: utan styrka finns inte ens inget.

Jag själv har inte pressat mer än hundringen i militärpress men vill ändå hävda att det visst är så att det man gjort i viktrummet har stor bäring i sådana här diskussioner. Vidare tänker jag påstå att, har man inte bänkat mer än hundringen så förstår man inte hur det två- eller tredubbla bollar runt med en på bänken, försöker bryta av ens handleder och armbågar och tvingar kroppen att anta formen av en pannkaka om man inte är mycket stark i rubbet.

Samma sak händer i militärpressen men inte fan snackar du om några 2-300 pannor.

Jag skrev "...erfarenhet eller någon liknande bedrift i viktrummet ≠ kunskap.", hur får du det till att jag per automatik fått för mig att alla argument från en person med bedrifter och erfarenhet inte är giltiga? Vilket det verkar som du antyder med den här meningen "Alla argument från auktoritet är inte dåliga." och med tanke på din text som quotat i rutan. Att det skulle vara min "premiss". Vilket det inte är.
Stryk "kontring", "svar" hade väl passat bättre antar jag.
Den som kommer ut "rätt" i en diskussion som denna är antagligen den som "vet". Vet, som i kunskap inom biomekanik, anatomi osv. Den som inte vet sånt kan väl omöjligtvis konstruera ett lämpligt argument inom ämnet? Oavsett om den har erfarenhet eller inte.
Nu antyder jag inte att jag är professor och att steffie J. inte kan något alls. Jag argumenterade endast utifrån vår diskussion kring "bedrift, erfarenhet ≠ kunskap"-grejen.

filmjölk
2013-05-21, 19:30
Är inte en upplevd coolhetsfaktor i bänkpress vs militärpress väldigt individuell och väldigt oberoende av vad man själv lyfter eller inte lyfter, eller om man har räkodlarfysik eller inte? Kunskap är även det irrelevant här.

Om frågan var "Vilken är bäst av?" eller liknande så har ju meriter, kunskap och resultat relevans för en åsikt. Men inte i frågan "vilken är coolast av?".

:D

andeem
2013-05-21, 19:43
Får man säga att Stefan J ser mycket coolare ut i tischa än i bänktröja, trots att man själv bara är en fluglarv?

Andreas Guiance
2013-05-21, 19:53
Det bör ju helst vara nån ryss som skriker "dawaj!". Låter det inte lite småtöntigt när en svenne slänger sig med detta?

I det här fallet gissar jag att det är en polack som skriker det, och det smäller högt i min bok;)

gunhamn
2013-05-21, 20:06
Får man säga att Stefan J ser mycket coolare ut i tischa än i bänktröja, trots att man själv bara är en fluglarv?

Det är därför jag aldrig längre får ragg på krogen, trodde bänktröja var sexigt ju

svenbanan
2013-05-21, 20:09
I det här fallet gissar jag att det är en polack som skriker det, och det smäller högt i min bok;)

Ja, polack eller ryss är ju i princip samma sak (i alla fall språkmäsigt). Men jag tyckte det lät som en skåning eller nåt. Desstom var ju allt annat som snubben fråga sade på svenska, vilket var det gjorde att det inte lät så "öststatig" som jag hade önskat. ;)

filmjölk
2013-05-21, 20:13
Dawai för bövelen. Helst upprepat med frenetiskt skrik 2ggr: "Dawai Dawai!" samtidigt som man svingar nagajkan på ett gäng skrämda Gulag-fångar som jobbar för dåligt.

svenbanan
2013-05-21, 20:20
Dawai för bövelen. Helst upprepat med frenetiskt skrik 2ggr: "Dawai Dawai!" samtidigt som man svingar nagajkan på ett gäng skrämda Gulag-fångar som jobbar för dåligt.



давай, креветки фермеров! (Dawai, krevetki fermerov!)

Kom igen, räkodlare!

Wormzie
2013-05-21, 20:32
Det är därför jag aldrig längre får ragg på krogen, trodde bänktröja var sexigt ju

Bara i plussen, där får den ju funktionen att även agera "push-up" vilket bidrar till många fylliga klyftor som får kvinnorna på fall :)

filmjölk
2013-05-21, 21:58
давай, креветки фермеров! (Dawai, krevetki fermerov!)

Kom igen, räkodlare!

hahaha. Just: "Räkodlare"måste vara det bästa som kommit ur tråden (inte för att den vart dålig, tvärtom) skall nog börja använda mig av det uttrycket.

MtotheM
2013-05-21, 22:23
Ja, polack eller ryss är ju i princip samma sak (i alla fall språkmäsigt). Men jag tyckte det lät som en skåning eller nåt. Desstom var ju allt annat som snubben fråga sade på svenska, vilket var det gjorde att det inte lät så "öststatig" som jag hade önskat. ;)

Polska dawaj och ryska davaj låter inte likadant :) (Iofs tror jag inte det var en polack som sa det i videon heller)

svenbanan
2013-05-21, 22:49
Polska dawaj och ryska davaj låter inte likadant :) (Iofs tror jag inte det var en polack som sa det i videon heller)

Å fan! Men det betyder väl samma sak? "Kom igen" eller "öka" eller nåt liknande...

MtotheM
2013-05-21, 23:33
Å fan! Men det betyder väl samma sak? "Kom igen" eller "öka" eller nåt liknande...

Ja, mer eller mindre. Bara intonationen som skiljer typ. I detta fall så används det som "Kom igen" men är egentligen en böjelse av verbet "Att ge" så kanske en bättre översättning skulle vara "ge allt du har" eller något sånt.