handdator

Visa fullständig version : 65 kilos blekfis till hunk(?)


65kiloblekfis
2013-05-20, 14:41
Hej hej hej hej.

Jag har nu bestämt att nu jävlar ska jag ta mig ur den kropp jag nu befinner mig i, den kropp som givit mig otroligt dåligt självförtroende.

Jag är 18 år, är ca. 187cm lång och väger 67 kg.

De 3 senaste åren har jag växt ohyggligt på längden vilken har lett till att jag ser lite ut som en sticka, har näst intill inget fett på kroppen men knappt några muskler heller (är så smal att man ser fyra magmuskler som egentligen inte borde existera) Jag har tränat bl. a. fotboll och basket men slutade med all form av träning för ca tre år sedan, de enda gångerna jag tränat har varit när mina föräldrar har hetsat mig till att gå ut och springa.

Mina mål är helt ärligt nästan bara att få en kropp men också självklart lite för att jag själv ska må bra och kommer därför bara satsa på volym. Den här journalen kommer jag använda som motivation men också för att dela med mig av min resa för de som är intresserade.
Jag har nästan nästan ingen koll alls på hur man tränar och vad man ska träna, men jag antar att jag kan läsa på en hel del här på forumet och ni som har synpunkter på min träning får givetvis dela med er av era (konstruktiva) åsikter.

Nu jävlar.

Pass 1 20/5-13 (löpning i det vackra vädret med styrketräning hemma)
Återkommer med mer info.

EDIT: Har förövrigt införskaffat gymkort så den här journalen kommer inte enbart handla om löpning och hemmaträning.

toalettmysaren
2013-05-20, 14:44
hej! Kör igång på starting strength, 3-split och så lägger du ner löpandet ett litet tag eller håller det till ett minimalt 1 pass i veckan och så börja du äta mer =). Kommer gå undan för dig om du bara ger det ett seriöst försök, du behöver inte tokbulka, de flesta ångrar sig rätt hårt efter en grisbulk, men se till att äta ordentligt och mycket.

edit: Starting Strength, google it. Use it. Bra start, är ju lite svårt starta med något avancerat byggarprogram/Upplägg som nybörjare, därför SS är så bra. Du kör igenom kroppen, flerleds/basövningar, inget maskintramsande(de har sina fina sidor det också ursäkta ordvalet). När du har fått trampa lite vatten och fått lite gym/viktvana och framförallt fått blöda igenom kroppen ett par mån så kan du börja finlira upplägget.

Lycka till!

65kiloblekfis
2013-05-20, 15:53
hej! Kör igång på starting strength, 3-split och så lägger du ner löpandet ett litet tag eller håller det till ett minimalt 1 pass i veckan och så börja du äta mer =). Kommer gå undan för dig om du bara ger det ett seriöst försök, du behöver inte tokbulka, de flesta ångrar sig rätt hårt efter en grisbulk, men se till att äta ordentligt och mycket.

edit: Starting Strength, google it. Use it. Bra start, är ju lite svårt starta med något avancerat byggarprogram/Upplägg som nybörjare, därför SS är så bra. Du kör igenom kroppen, flerleds/basövningar, inget maskintramsande(de har sina fina sidor det också ursäkta ordvalet). När du har fått trampa lite vatten och fått lite gym/viktvana och framförallt fått blöda igenom kroppen ett par mån så kan du börja finlira upplägget.

Lycka till!

Springer gör jag inte ofta och idag blev det springning istället för gym då min vän mycket hellre ville springa :) Har läst på lite om starting-strength och det får nog bli det som jag kör på! Har också som du skriver börjat öka mina portioner , försöker alltid trycka i mig tills jag känner mig proppmätt då jag tidigare ofta har hetsat i mig maten och inte riktigt känt efter om jag är mätt eller inte. Tack för ditt svar och dina tips, förhöjer verkligen min motivation!

65kiloblekfis
2013-05-20, 16:12
Första passet avklarat!

Pass 1 20/5-13 (löpning i det vackra vädret med styrketräning hemma)
Sprang drygt 1km där jag stannade och körde lite intervaller; 100% 30 sek x 7 (vet ej om detta ens är effektiv, gjorde det mest för att jag ville få upp pulsen och flåset rejält.) sedan sprang jag hemmåt igen samma väg.

Väl hemma körde jag
Hantelcurls (6kg är tyvärr de enda jag har hemma, tror jag kan klara av mer) 3x8
Plankan 1min x 3
Rygglyft 3x10

Efter lite googling har jag även bestämt mig för ett schema som ser ut ungefär så här:

Vecka 1
Dag 1: Rygg, biceps, ben, mage
Dag 2: Bröst, axlar, triceps
Dag 3: Rygg, biceps, ben, mage

Vecka 2
Dag 1: Bröst, axlar, triceps
Dag 2: Rygg, biceps, ben, mage
Dag 3: Bröst, axlar, triceps