handdator

Visa fullständig version : Ni som tagit Roaccutan, snälla hjälp.


trapz star
2013-05-20, 14:21
Har testat allt mot finnar och har nu beslutat att ta roa. I dagsläget får jag typ finnar av precis allt. Kolhydrater,mejeri,festa,typ alla hudkrämer, minsta lilla stress osv. Testade att bara äta kött och sallad och drack vatten, visst hyn vart fin men fick fortfarande finnar bara i mindre utsträckning. Om jag tar roa blir jag mer tålig mot kost,stress, och allt som påverkat hyn? Fick ni tillbaka finnarna efter avslutad kur? Märkte ni att ni kunde göra saker som innan fick er hy att flipppa? Hört man inte får vara i solen heller ::

Måttlig
2013-05-20, 15:13
Har inte alltför mycket input att ge. Men jag försökte själv få tag i roaccutan för runt 3 månader sedan. Testat det mesta utan några resultat. Men de bad mig återkomma i september-oktober för att det tydligen var för riskabelt att vara ute i solljuset. Så ifall du tänkt att gå på en kur måste du förmodligen vänta ett himla tag :/

Kauppi
2013-05-20, 15:15
Både jag, min bror och en polare har använt oss av roa. Man blev riktigt torr om huden, man får smörja in sig rejält, särskilt efter en dusch. Jag fick näsblod ibland pga torrheten i näsan. Finnarna försvann ordentligt. Tog detta för kanske 3 år sen. Får lite småfinnar ibland nu. Men verkligen inte så rejält mycket som jag fick innan kuren.
Jag rekommenderar det.

Och huden "flippar" inte. Man blir mycket torrare bara. Tog detta under höst/vinter halvåret pga jag ville tillbringa tid i solen på sommaren. Så vänta till hösten o ta de.

Sniggel
2013-05-20, 15:26
Har testat allt mot finnar och har nu beslutat att ta roa. I dagsläget får jag typ finnar av precis allt. Kolhydrater,mejeri,festa,typ alla hudkrämer, minsta lilla stress osv. Testade att bara äta kött och sallad och drack vatten, visst hyn vart fin men fick fortfarande finnar bara i mindre utsträckning. Om jag tar roa blir jag mer tålig mot kost,stress, och allt som påverkat hyn? Fick ni tillbaka finnarna efter avslutad kur? Märkte ni att ni kunde göra saker som innan fick er hy att flipppa? Hört man inte får vara i solen heller ::

Fick ni tillbaka finnarna efter avslutad kur?
Får fortfarande finnar om jag lever på det sätt jag gjorde innan jag påbörjade min kur för 10-ish år sen. Det är dock inte lika mycket. Om det beror på kuren, hormonförändringar (lämnat tonår bakom sig).
Däremot har jag blivit otroligt skeptisk till både akuta och eventuella långsiktiga biverkningar av roaccutan. Hade jag fått åka tillbaka i tiden och prata med mig själv hade jag sagt åt mig att inte ta läkemedlet.

trapz star
2013-05-20, 15:35
Fick ni tillbaka finnarna efter avslutad kur?
Får fortfarande finnar om jag lever på det sätt jag gjorde innan jag påbörjade min kur för 10-ish år sen. Det är dock inte lika mycket. Om det beror på kuren, hormonförändringar (lämnat tonår bakom sig).
Däremot har jag blivit otroligt skeptisk till både akuta och eventuella långsiktiga biverkningar av roaccutan. Hade jag fått åka tillbaka i tiden och prata med mig själv hade jag sagt åt mig att inte ta läkemedlet.

Långsiktiga biverkningar som? Och vad menar du med leva dom du gjorde innan? Hålla en speciell kost?

trapz star
2013-05-20, 15:36
Både jag, min bror och en polare har använt oss av roa. Man blev riktigt torr om huden, man får smörja in sig rejält, särskilt efter en dusch. Jag fick näsblod ibland pga torrheten i näsan. Finnarna försvann ordentligt. Tog detta för kanske 3 år sen. Får lite småfinnar ibland nu. Men verkligen inte så rejält mycket som jag fick innan kuren.
Jag rekommenderar det.

Och huden "flippar" inte. Man blir mycket torrare bara. Tog detta under höst/vinter halvåret pga jag ville tillbringa tid i solen på sommaren. Så vänta till hösten o ta de.

Vad fick du finnar av tidigare, vet du det? Tex snabba kolhydrater? Mjölk ? Vart du att tåla det bättre efter roa ?

Baronpanda
2013-05-20, 16:59
Värt att notera är att om du börjar en accutane kur kommer första veckan "blossa" ut mera finnar än du hade innan för att sedan lägga sig och du kan räkna med inget alls.

Dock är verkligen accutane SISTA möjliga utväg då det är farligare än diverse prepp etc för din kropp, torkar ut bihålor etc ja det är ett gift för kroppen.
Levern tar mer stryk av det än på orala AAS.

Så kolla upp allt med en dermatolog och diskutera med han, du kommer nog inte få det utskrivet utan såkallade "böld" finnar, krater liknande men har du det så får du oftast det utskrivet.

Wzup2u
2013-05-20, 17:46
allt sädant e skit.
de ger sig med åldern.
finns egentligen ingen kost som ger finnar.
ett tips är att köra badsvamp med skrubbsidan med mild dove tvål på varje dag du duschar osv och skrubba kroppen och ansiktet med efter ett tag ser du garanterat skillnad.

awesomooo
2013-05-20, 17:49
Har du fått Tetralysal utskrivet? Det hjälpte faktiskt för mig. Min läkaren ville inte ge mig dom tyngre grejerna innan jag hade testat tetralysal.

maskerman
2013-05-20, 17:53
Kan ärligt säga att valet att ta Roaccutan var bland de bättre jag gjort. Så otroligt mycket bättre självförtroende och man slipper ha ont/finnar son ömmar.

Bieffekterna jag märkte av var bara torrhet och lite ryggvärk.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

LoTiX
2013-05-20, 18:40
Kan ärligt säga att valet att ta Roaccutan var bland de bättre jag gjort. Så otroligt mycket bättre självförtroende och man slipper ha ont/finnar son ömmar.

Bieffekterna jag märkte av var bara torrhet och lite ryggvärk.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Exakt samma fast utan ryggvärk. Bästa beslutet i mitt liv.

Gosti123
2013-05-20, 18:46
Testa naturligt havssalt

REDaction
2013-05-20, 18:54
Både jag, min bror och en polare har använt oss av roa. Man blev riktigt torr om huden, man får smörja in sig rejält, särskilt efter en dusch. Jag fick näsblod ibland pga torrheten i näsan. Finnarna försvann ordentligt. Tog detta för kanske 3 år sen. Får lite småfinnar ibland nu. Men verkligen inte så rejält mycket som jag fick innan kuren.
Jag rekommenderar det.

Och huden "flippar" inte. Man blir mycket torrare bara. Tog detta under höst/vinter halvåret pga jag ville tillbringa tid i solen på sommaren. Så vänta till hösten o ta de.

Har haft exakt samma upplevelse. Håller med om att det nog är bäst att vänta till hösten. Jag tog det under hösten/vintern men var en vecka i turkiet och trots att jag var försiktig och smörjde in mig rejält lyckades jag bränna mig rejält på näsan. Så huden blir definitivt känsligare men så länge man inte har otur är torrhet den enda biverkningen egentligen.

watertouch
2013-05-21, 16:55
fick ni tillbaka finnarna efter avslutad kur?
får fortfarande finnar om jag lever på det sätt jag gjorde innan jag påbörjade min kur för 10-ish år sen. Det är dock inte lika mycket. Om det beror på kuren, hormonförändringar (lämnat tonår bakom sig).
Däremot har jag blivit otroligt skeptisk till både akuta och eventuella långsiktiga biverkningar av roaccutan. Hade jag fått åka tillbaka i tiden och prata med mig själv hade jag sagt åt mig att inte ta läkemedlet.

+1

watertouch
2013-05-21, 17:00
För övrigt har Roche slutat tillverka Roacuttan troligen pga av alla stämningarna. Finns generika dock... Men du bör läsa på om biverkningar, inte bara dem som står i bipacksedeln.

watertouch
2013-05-21, 21:06
Rättar mig Roche har slutat sälja Roaccutan/Accutane i USA.

lanzal
2013-05-21, 21:10
Roa räddade mitt självförtroende, funkade asbra för mig, gör dig själv en tjänst och fixa det.

Heddaway
2013-05-21, 21:23
Min expojkvän hade problem med acne p.g.a överskottsproduktion av talg, vilket ledde till att han testade denna medicinen. Han blev, som andra här beskrivit, MYCKET torr i ansiktet och på kroppen och kunde inte vara i solen alls i stort sett. Det jobbigaste dock var att han inte riktigt blev sig själv efter den långa kuren. Han var mer nedstämd och trött under och efter och fick mycket sämre humör. Han fick babyhud efteråt, men personlighetsförändring kanske inte är ett pris man vill betala.

Tänk igenom det några gånger.

tefached
2013-05-22, 00:49
Have väldigt mycket finnar också ansikte axlar rygg inget hjälpte mig innan jag börja med roacutan, enda jag ångar är att jag inte började mycket tidigare med det. Torr hud fick man men det var ungefär det, sen får man inte sola eller dricka mycket alkohol under tiden.

Nu cirka 4 år senare har jag fortfarande inga finnar sen avlsutad kur.

Rekommenderas varmt

frogmachine
2013-05-22, 02:44
Jag har ätit Roa i ett års tid.. Det är en riktigt jävla jobbig medicin. I solen kan du vara men jag fick otroliga problem med led/muskelsmärta, efter 7-8 månader lade jag ner träningen tills kuren var slut.. Mängder av glukosamin och en avslutad kur fick mig tillbaka på banan igen. Jag e fortfarande inte helt återställd. Solen e ingen fara, det enda roan gör där är att du blir brun/röd lättare, du blir mer känslig alltså. Jag solade solarie samtidigt som jag åt roa utan problem. Du kommer också ha ett helvete med torrhet, läppar/hårbotten/i näsan.. Jag har varit av ett år nu ungefär och hyn är fortfarande nästan som finnfri, det har kommit lite smått här o var men inget som basiron och skötsamhet inte botat. Sen kan man väl säkert gå på något klenare efter roan, typ tetralysal el liknande..

Onigiri
2013-05-22, 05:25
Antibiotika?

edit: Tetralysal, dvs.

lanzal
2013-05-22, 05:48
Alla får dock inte biverkningarna som alla pratar om. Jag vart endast torr om läpparna och ansiktet.

Niklas W
2013-05-22, 06:50
Jag tog roa när jag var 18-19 år, hade finnar på bröstet och fullt på ryggen. Jag fick väldigt torr hud och läppar, speciellt läpparna var jobbiga då det såg lite dumt ut med så pass torra läppar men helt klart värt det för mig. Fick smörja kroppen dagligen och läpparna många gånger om dagen. Efter 6 månader hade alla finnar försvunnit men hade ganska mycket ärr kvar från dem på ryggen som är kvar än idag. Får någon finne fortfarande men väldigt sällan och inget som stör mig alls.

Märkte inte av någon depression direkt utan mer trötthet bara, fick också lite ont i lederna och allmänt trött i kroppen så att träna var svårt. Helt klart en stark medicin men väldigt effektiv för sitt syfte om man kan stå ut under tiden man tar den.

Kortfattat: Ta skiten!

olle lindblad
2013-05-22, 06:56
Jag körde två kurer á tre månader. Fick lätt näsblod i början pga torra slemhinnor. Läpparna fick jag smörja konstant. Händer och ansikte fick jag en särskild kräm till samtidigt som roa. Det behövdes. Annars inga biverkningar.
Innan roa hade jag provat allt som fanns att tvätta och smörja med, samt gått på flera tetracyklinkurer utan något som helst resultat. Jag skulle lätt göra om det om det skulle behövas.

mystic[-_-]
2013-05-22, 07:01
Åt det i 1.5 år i sträck. Tyckte att det var värt det. Gjorde tester hos min läkare varje månad så lever mm mådde bra.

Biverkningar jag fick:
Lite torr hud
Lite tröttare
Hade svårt att vara i solen ett år efter avslutad kur

Positivt:
Finnarna försvann (får fortfarande men inte samma mängd)
Inga skador på lever,njurar mm (gör tester privat idag)
Bättre självförtroende efter

Vad jag märkt på mig själv och de jag känner som tagit roa så har ingen fått allvarligare biverkningar än torr hud. Långsiktiga biverkningar ja visst det kanske kommer men troligtvis mer beroende på hur du lever inte pga att du tog roa. Kroppen är inte gjord av glas..

tefached
2013-05-22, 12:39
Som tidigare nämt biverkningar kan variera mycket. Bara att ta det lite lugnt med träningen i början och se om man får ont i leder etc. Själv fick jag inga problem och kunde träna precis som vanligt och hade ingen trötthet. Hade lite sämre levervärden i ett halvår men blev återställt strax efter avslutad kur.