handdator

Visa fullständig version : Era ätardagar


strango
2013-05-20, 08:54
Hejsan.

Tycker det skulle vara roligt att få veta era kcal-intag under en ätardag. Hur lägger ni upp det? Svullar som om det inte finns någon morgondag eller är det försiktig överätning?

Själv ligger jag på ca. 30000 kcal på mina. Då blir det en del godis och glass

Edit: 3000 ska det vara

King Grub
2013-05-20, 08:59
Vet du hur mycket 30000 kcal är..?

strango
2013-05-20, 09:03
Vet du hur mycket 30000 kcal är..?

Haha, det blev en nolla för mycket! :D

Fuark
2013-05-20, 09:09
Fokuserar på mycket kött och kvarg och skippar att räkna kcal den dagen. På så sätt lurar jag mig själv att jag frossat som en galning fast överskottet egentligen blivit relativt litet

strango
2013-05-20, 09:14
Fokuserar på mycket kött och kvarg och skippar att räkna kcal den dagen. På så sätt lurar jag mig själv att jag frossat som en galning fast överskottet egentligen blivit relativt litet

Aight. Så du käkar inte gotta på dina dagar?

alination92
2013-05-20, 09:36
aldrig haft en ätardag sedan jag började deffa (11e februari). Bara köra på, mycket bättre o lägga sig på rätt underskott för o äta upp allt på en dag

Provrörsbarn
2013-05-20, 09:36
Jag käkar as mkt! Glass, godis, pizza, bakelser. Får typ ätattacker. Fick det mkt förr men nu har det blivit färre och färre vilket känns skönt! Men äter väldigt lite om dagarna, speciellt nu när det börjar bli varmt. Så det kan nog kännas att jag äter väldigt mkt men det är bara det att jag gör det under en sittning. Men ibland kan jag lätt slänga i mig en kebabpizza med mkt sås och en stoooor burk/påse lösgodis, Hemmakvälls lösgodis ska det va! ;D

Jeml
2013-05-20, 09:37
har aldrig ätardagar. nästa deff kommrr jag nog köra en del refeeds dock..lär hamna på 3500-4000kcal då :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fuark
2013-05-20, 09:41
Aight. Så du käkar inte gotta på dina dagar?

Havregrynsgröt med vispad grädde och sylt *drool* det är trots allt nästan det godaste som finns och mättar bättre än tårta

Reaper123
2013-05-20, 09:45
Hejsan.

Tycker det skulle vara roligt att få veta era kcal-intag under en ätardag. Hur lägger ni upp det? Svullar som om det inte finns någon morgondag eller är det försiktig överätning?

Själv ligger jag på ca. 30000 kcal på mina. Då blir det en del godis och glass

Edit: 3000 ska det varaFår man fråga vad ditt TDDE ligger på?

3000 kcal en ätardag känns sjukt lite, jag åt tex igår 2710 kcal en vilodag på deff och det är väl "omkring" balans (äter 2500 på träningsdagar)

Nu har jag inte haft någon ätar dag iår, om man inte räknar alla fyllor som till 50E% stått för "kcalintaget"...

ON TOPIC

Men kan bjuda på julafton och nyårsafton 2012, som för övrigt var under en "pf-bulk" så man skulle kunna kalla det för att jag var bra jävla mätt!

(inga exakta siffror, för räknade ej medans jag åt, men har ganska bra minne och lätt att "återrekonstruera" en kostdag)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/kcal_julafton.PNG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/kcal_nyarsafton.PNG

Detta var som sagt senast jag gjorde något liknande och har inga planer på att göra om det anytime soon utan kör på refeeds med jämna mellanrum istället!

Gober
2013-05-20, 09:54
Satsar på 2500kcal i överskott. Inte för jag har ett behov av att överäta så mkt utan pga att jag behöver fylla på rejält på VLCD.

Drughi
2013-05-20, 10:03
Ligger bara upp till kaloribaland på "ätardagarna", mestadels med kolhydrater mkt cravings för risifrutti å liknande :)

vicarious
2013-05-20, 10:03
Mina "ätardagar" infaller oftast då man blir bortbjuden på kalas eller tillställningar. Och då är det "And not a single calorie was counted that day" som gäller :D Betyder inte att jag äter allt jag ser, men det jag känner för helt enkelt.

Spacedogg
2013-05-20, 10:22
Dubblar kolhydraterna och sänker fett/protein så att jag ligger snäppet över balans för att återställa leptinnivåerna i kroppen. Oftast i form av pasta/musli/gröt eller liknande.

tlk
2013-05-20, 11:16
En normal ätardag hamnar väl på 6-7000kcal.

strango
2013-05-20, 19:12
Havregrynsgröt med vispad grädde och sylt *drool* det är trots allt nästan det godaste som finns och mättar bättre än tårta
ÅÅÅ, det lät inte fel du!

Roliga grafer och en del frågor plus anekdoter
Jadu, vet inte riktigt vad det ligger på. Ligger väl omkring 1800-2000 kcal under deff och går ner bra på det, så kanske 2500?
Iallafullafall så är det otroligt kul att se dina grafer, och 6482 kcal borde man bli bra mätt på.

Mina "ätardagar" infaller oftast då man blir bortbjuden på kalas eller tillställningar. Och då är det "And not a single calorie was counted that day" som gäller :D Betyder inte att jag äter allt jag ser, men det jag känner för helt enkelt.
Hahahaha! :D Heelt rätt inställning! Den tänker jag ta med mig! :D
En normal ätardag hamnar väl på 6-7000kcal.

6-7000? Det lät ju enormt mycket

tlk
2013-05-20, 19:28
6-7000? Det lät ju enormt mycket

Kör man en laddning chokladbollar, en blåbärspaj och 12 portioner vaniljsås till frukost så har man ju en god grund. Sen någon påse chips som snacks imellanåt. Nått BK meal här och där. Släng på en pizza och en kebabrulle + pommes osv. Nån liter läsk eller tre. osv.

Inga problem alls hörru.

strango
2013-05-20, 21:02
Kör man en laddning chokladbollar, en blåbärspaj och 12 portioner vaniljsås till frukost så har man ju en god grund. Sen någon påse chips som snacks imellanåt. Nått BK meal här och där. Släng på en pizza och en kebabrulle + pommes osv. Nån liter läsk eller tre. osv.

Inga problem alls hörru.

Näe, jag förstår att det inte är ett problem med en sånt matintag :D

Depzon
2013-05-20, 23:39
Jag gör ungefär lika metodiskt och avancerat uträknade måltider som under minusdagar och fokuserar på någorlunda energifattiga grejer. När allt räknande och vägande är klart, maten äten och dagen är till ända så har jag oftast inte haft tid och möjlighet att få i mig mer än ett par hundra kcal över balans.

Reaper123
2013-05-21, 07:35
Jadu, vet inte riktigt vad det ligger på. Ligger väl omkring 1800-2000 kcal under deff och går ner bra på det, så kanske 2500?
Iallafullafall så är det otroligt kul att se dina grafer, och 6482 kcal borde man bli bra mätt på.Okej, men då känns det lite mer som en "ätardag" men trots allt ingen ÄTARDAG så att säga. Hur som helst vettigt att låta det stanna på +500 än flera tusen + :D

Hehe, på julafton var jag dock inte mätt-mätt utan bara ganska trött på all choklad/julgodis som jag proppade i mig. För åt faktiskt måttligt med julmat i jämförelse!

Arezm
2013-05-21, 20:28
Tror också att en vanlig ätardag hamnar på cirkus 6k för min del. Har väl hämnat att man har smekt 8k gränsen också, dock låg jag i fosterställning halva den kvällen

Nutrid
2013-05-21, 20:54
Tror också att en vanlig ätardag hamnar på cirkus 6k för min del. Har väl hämnat att man har smekt 8k gränsen också, dock låg jag i fosterställning halva den kvällen

Hahah sjuka jävel!

Själv så är man inte så extrem. Landar väl kanske på 600-700 kcal över som absolut mest om ens det. Försöker att få det mesta från kolisarna.

Bjern
2013-05-21, 21:01
Tippar på att jag hamnar på totalt 5-6000, kanske 1.5-2000 i överskott.

begt
2013-05-21, 21:16
Har alltid kunnat äta mycket och är det lättäten mat för mig (t.ex. bröd) finns det nästan inget stopp. I perioder har det hänt att jag fått den hjärndöda idén att äta- och då menar jag att maxa mitt ätande. Ofta beroende på underliggande tristess tror jag (inte bara ett energiunderskott). Vid såna tillfällen kunde jag smälla i mig ca 700-900 g bröd (+smör och ost), flera tallrikar müsli och yoghurt + en hel del godis, choklad och chips ovanpå en vanlig kost med några tusen kcal tidigare under dagen....Ska sägas att jag i regel tränat hårt och länge sådana dagar, ca 4000-7000 kcal i förbränning.

Hög energiförbrukning p.ga. all träning-så överätandet gjorde inte så stor skada. Men inte direkt nyttigt för vare sig huvud eller kropp....Har inte alls samma problem med överätande idag som tur är.

Depzon
2013-05-21, 22:43
... flera tallrikar müsli och yoghurt ...

Av någon anledning är det det som är det allra mest begärliga i hela världen. Skulle lätt kunna äta ett helt paket crunchy-müsli om dagen (2500 kcal?), tillhörande fil/yoghurt plus ett par smör och ost-mackor till varje tallrik. Finns inget som sätter igång suget så mycket som sockrig müsli.

Nutrid
2013-05-22, 01:39
Har alltid kunnat äta mycket och är det lättäten mat för mig (t.ex. bröd) finns det nästan inget stopp. I perioder har det hänt att jag fått den hjärndöda idén att äta- och då menar jag att maxa mitt ätande. Ofta beroende på underliggande tristess tror jag (inte bara ett energiunderskott). Vid såna tillfällen kunde jag smälla i mig ca 700-900 g bröd (+smör och ost), flera tallrikar müsli och yoghurt + en hel del godis, choklad och chips ovanpå en vanlig kost med några tusen kcal tidigare under dagen....Ska sägas att jag i regel tränat hårt och länge sådana dagar, ca 4000-7000 kcal i förbränning.

Hög energiförbrukning p.ga. all träning-så överätandet gjorde inte så stor skada. Men inte direkt nyttigt för vare sig huvud eller kropp....Har inte alls samma problem med överätande idag som tur är.

Vad ligger du på för längd, vikt samt kaloribalans? Av ren nyfikenhet

begt
2013-05-22, 06:42
Nuförtiden tränar jag inte alls så mycket. Ligger kanske på 3500+ i snittförbrukning. Har många fler vilodagar helt enkelt, men vissa dagar är jag högförbrukare. 182 cm i längd, vikten pendlar mellan 72-77 kg lite beroende på säsong. Tidigare vägde jag under 70 och då sprang jag mycket.

begt
2013-05-22, 06:46
Av någon anledning är det det som är det allra mest begärliga i hela världen. Skulle lätt kunna äta ett helt paket crunchy-müsli om dagen (2500 kcal?), tillhörande fil/yoghurt plus ett par smör och ost-mackor till varje tallrik. Finns inget som sätter igång suget så mycket som sockrig müsli.

Usch ja... ICA crunchy jordgubb- närmast beroendeframkallande tillsammans med yoghurt. Tror det är 22 g socker/100 g i den...

Sitckan
2013-05-23, 09:27
Kl är 10 och jag är uppe i 1800kcal

Går ju dock på vlcd så det kanske inte är så farligt :3

begt
2013-05-23, 09:56
Kl är 10 och jag är uppe i 1800kcal

Går ju dock på vlcd så det kanske inte är så farligt :3

Men vlcd är på ca 800 kcal :)

forslund
2013-05-23, 10:45
Men vlcd är på ca 800 kcal :)

Tråden handlar om ätardagar. :)

Kischen
2013-05-23, 10:47
Lördagar och söndagar, carb refeed upp till 4000 kcal.

Andra dagar, 2400 kcal träningsdagar, 2000 kcal dagar jag inte tränar. Lägre kolhydrat då och mer fett.

Sitckan
2013-05-23, 12:59
Men vlcd är på ca 800 kcal :)

Ja men har ju ätardag idag :smash:

SKSKSK
2013-05-23, 15:45
Har deffat under på tok för lång tid (ca 20 veckor) vilket nu får bakslag. Överkonsumtion av kolhydrater (mycket socker) medförde idag ett enormt sötsug varför man mer eller mindre kan kalla detta för hetsätning. Kombinationen trötthet, tristess och stress gav mig lite hjälp på traven också..

Dagens intag:

3 st mjukmackor med philadephipa, västerbottensost och gurka (>500 kcal)
1 banan, 1 päron, 1 äpple (300 kcal)
1 portion chiliconcarne (500 kcal)
400 g vitt bröd, 4 msk ketchup, 1 msk majonäs (<1400 kcal)
220 g mjuk pepparkaka (900 kcal)
170 g maryland cookies (>800 kcal)
120 g Toffe Cups Cookies (600 kcal)

Summa: 5000 kcal!!!

Widricks
2013-05-23, 18:00
Vissa har inte ätardagar?????

Bör man inte ha "ätardagar" för att få kroppen ur sitt deff mode, asså inte godis och onödigt socker utan äta gott fast lite mer, typ scones, gräddsås, ostar, pizza...

Min deff består av veckointag på ca 2000Kcal/dag och där har jag en fasta dag med max ett mål a' 600 Kcal, de kör jag varannan vecka samt en ätardag där jag äter hur mycket jag känner för..

strango
2013-05-23, 19:31
Okej, men då känns det lite mer som en "ätardag" men trots allt ingen ÄTARDAG så att säga. Hur som helst vettigt att låta det stanna på +500 än flera tusen + :D

Hehe, på julafton var jag dock inte mätt-mätt utan bara ganska trött på all choklad/julgodis som jag proppade i mig. För åt faktiskt måttligt med julmat i jämförelse!
Äter inte allt jag ser, men äter mer och ffa godis + glass. Kanske ska kalla det gottadag istället! :D

Tippar på att jag hamnar på totalt 5-6000, kanske 1.5-2000 i överskott.
Inte illa! Kanske kan behövas ett rejält överskott ibland

Har alltid kunnat äta mycket och är det lättäten mat för mig (t.ex. bröd) finns det nästan inget stopp. I perioder har det hänt att jag fått den hjärndöda idén att äta- och då menar jag att maxa mitt ätande. Ofta beroende på underliggande tristess tror jag (inte bara ett energiunderskott). Vid såna tillfällen kunde jag smälla i mig ca 700-900 g bröd (+smör och ost), flera tallrikar müsli och yoghurt + en hel del godis, choklad och chips ovanpå en vanlig kost med några tusen kcal tidigare under dagen....Ska sägas att jag i regel tränat hårt och länge sådana dagar, ca 4000-7000 kcal i förbränning.

Hög energiförbrukning p.ga. all träning-så överätandet gjorde inte så stor skada. Men inte direkt nyttigt för vare sig huvud eller kropp....Har inte alls samma problem med överätande idag som tur är.
Ååå, yoghurt med flingor och mackor är fanimej himmelrike! :D

Har deffat under på tok för lång tid (ca 20 veckor) vilket nu får bakslag. Överkonsumtion av kolhydrater (mycket socker) medförde idag ett enormt sötsug varför man mer eller mindre kan kalla detta för hetsätning. Kombinationen trötthet, tristess och stress gav mig lite hjälp på traven också..

Dagens intag:

3 st mjukmackor med philadephipa, västerbottensost och gurka (>500 kcal)
1 banan, 1 päron, 1 äpple (300 kcal)
1 portion chiliconcarne (500 kcal)
400 g vitt bröd, 4 msk ketchup, 1 msk majonäs (<1400 kcal)
220 g mjuk pepparkaka (900 kcal)
170 g maryland cookies (>800 kcal)
120 g Toffe Cups Cookies (600 kcal)

Summa: 5000 kcal!!!
Hamnade också där för ett par dagar sedan. 4000 kcal fick jag i mig innan det var klart. Men det var gott! :D

Bryggan
2013-05-23, 20:07
Mina "ätardagar" infaller oftast då man blir bortbjuden på kalas eller tillställningar. Och då är det "And not a single calorie was counted that day" som gäller :D Betyder inte att jag äter allt jag ser, men det jag känner för helt enkelt.+1!
Sund inställning! Tror det är sånt som håller en frisk i skallen faktiskt. Kan man inte slappna någon gång ibland av så tror jag det lätt kan gå överstyr. Försöker köra samma sak som vicarious.

@Provrörsbarn: Jag tror du ligger på ett för stort underskott som ger dig perioder av hetsätning.

Pahwn
2013-05-23, 20:34
Lägger väl till ungefär 7-800 kcal på ätardagarna som inträffar typ en gång var 14e dag. De extra kalorierna kommer väl oftast från lite godare kött, t.ex hemmagjorda burgare osv :)

Ser ingen mening med att ligga på underskott för att sedan svulla en dag.

Depzon
2013-05-23, 20:36
I stället för att hänfalla till att äta mer än jag borde så brukar jag cykla till diverse mataffärer och bara gå runt och kolla, skitlänge. Läsa på förpackningar och kalkylera. Kanske göra något finurligt deffmatinköp. Har typ blivit beroende av att fara och kolla i mataffärer. Letar efter den stora jackpoten, vad det nu kan vara.

tjing
2013-05-23, 21:44
Om något ska man ju äta det som har effekt på leptin och ämnesomsättning, d v s kolhydrater och protein. Fett höjer knappt metabolismen alls. Lagom med fett kan man såklart äta om man vill svulla, men för mycket är knappast konstruktivt då det effektivt lagras in som kroppsfett.

Bryggan
2013-05-23, 22:08
Om något ska man ju äta det som har effekt på leptin och ämnesomsättning, d v s kolhydrater och protein. Fett höjer knappt metabolismen alls. Lagom med fett kan man såklart äta om man vill svulla, men för mycket är knappast konstruktivt då det effektivt lagras in som kroppsfett.Inbillar jag mig bara då menar du att jag blir mättare längre med en lagom mängd protein vs fett?

Hur gör man med de essentiella fettsyrorna vid en extrem kolhydrat-protein fasta? Jag menar bara att kolhydrater är ju egentligen den energi vi inte behöver alls, för överlevnad dvs.

tjing
2013-05-23, 23:05
Protein mättar bättre än fett ja.

Fett kan däremot mätta på sikt via CCK, men det dröjer och protein sänker ghrelin över tid mer än både kolhydrater och fett.

Du behöver inte göra någon "extrem kolhydrat-protein fasta". Men håll nere fettet lite bara. Poängen var att man kanske inte vill öka fettinlagringen med en massiv överätning av fett när man precis satsat på att bli av med sagda kroppsfett.

skyclaw
2013-05-23, 23:30
Mina ätardagar (som ännu inte blivit särskilt många tack-o-lov) brukar mest bestå av min ordinarie kost men svullar på chips och godis i mängder på kvällen. Inte opti men håller psyket i schakt. Skippar att räkna kcal den dagen, då slipper man en del av ångesten som infaller på måndagen :)

I stället för att hänfalla till att äta mer än jag borde så brukar jag cykla till diverse mataffärer och bara gå runt och kolla, skitlänge. Läsa på förpackningar och kalkylera. Kanske göra något finurligt deffmatinköp. Har typ blivit beroende av att fara och kolla i mataffärer. Letar efter den stora jackpoten, vad det nu kan vara.

Haha känner igen mig, det är lite halvmysigt att strosa runt i stora mataffärer sådär och leta efter intressanta matvaror samt planera sin nästa cheatday - gäller bara att det inte är under rusningstid.

Bryggan
2013-05-24, 06:06
Roligt att läsa att folk har så mycket tid....inte alls avis ;).

Sitckan
2013-05-24, 08:25
Protein mättar bättre än fett ja.

Fett kan däremot mätta på sikt via CCK, men det dröjer och protein sänker ghrelin över tid mer än både kolhydrater och fett.

Du behöver inte göra någon "extrem kolhydrat-protein fasta". Men håll nere fettet lite bara. Poängen var att man kanske inte vill öka fettinlagringen med en massiv överätning av fett när man precis satsat på att bli av med sagda kroppsfett.

Påverkar det fettinlagringen väldigt mycket att överäta fett?
(Ångest ifrån gårdagen *popcorn*:naughty:)

tjing
2013-05-24, 09:07
Ja, eftersom att dietärt fett är det som lagras in som kroppsfett i regel.

Men skippa ångesten och kom med i matchen istället. Alla äter en massa mer mat och fett än man tänkt sig ibland. Det spelar ingen som helst roll på sikt om det är mer enstaka händelser.

SKSKSK
2013-05-24, 17:20
Till nästa års deff kommer jag troligtvis inte införa "grisätardagar". Normala refeed-dagar på ca + 1000 kcal kommer vara mer än tillräckligt för att motivera mig att fullfölja deffen på ett bra sätt. Ett grisande på 3000-4000 kcal överskott medför en utsprängd magsäck, en trötthet och ett värre sug dagen/dagarna efter. Horrible stuff! Gör om - gör rätt!

tjing
2013-05-24, 19:05
Drog av en ätardag i dag för övrigt. Drygt 5000 kcal på 7 timmar, mätt som en apa nu. Uppåt 800 g kolhydrater, mycket protein och kanske 70 g fett någonting.

Det blir nog att fortsätta dra vikten uppåt nu i vanlig ordning med 1-2 veckor på kring balans.

strikt
2013-05-24, 19:51
Trevligt med en ätardag, men du lär ju knappast varit riktigt tömd i depåerna Tjing?

moodi
2013-05-25, 02:46
Mina ätardagar brukar ligga runt 4000-4500kcal. Brukar bli pizza, hambugare, baguette med brie + salami, 1liter brämhults ananas-apelsin, kött med ofantliga mängder pommes och bea typ.

Vanliga träningsdagar runt 2700-2800 och vilodagar 2300-2400.

Stjarnan
2013-05-25, 05:44
Mina ätardagar brukar ligga runt 4000-4500kcal. Brukar bli pizza, hambugare, baguette med brie + salami, 1liter brämhults ananas-apelsin, kött med ofantliga mängder pommes och bea typ.

Vanliga träningsdagar runt 2700-2800 och vilodagar 2300-2400.

Menar du pizza, hamburgare och Baguette eller menar du att du äter något utav de tre alternativen?
Annars har jag svårt att se att du landar på 4-4500 kcal med tanke på ofantliga mängder pommes+kött och juice! :)

Alsor
2013-05-25, 14:50
Drog av en ätardag i dag för övrigt. Drygt 5000 kcal på 7 timmar, mätt som en apa nu. Uppåt 800 g kolhydrater, mycket protein och kanske 70 g fett någonting.

Vad äter du för o få i dig så mycket kolhydrater med så lite fett?

tjing
2013-05-25, 14:58
Trevligt med en ätardag, men du lär ju knappast varit riktigt tömd i depåerna Tjing?

Vad baserar du det på?

Jag har knappt ätit några kolhydrater på en vecka och tränat konditionsträning och styrketräning. Dessutom körde jag ett helkroppspass med fler reps innan ätandet igår. Så jag skulle säga att jag var HELT tömd, i hela kroppen.

tjing
2013-05-25, 15:00
Vad äter du för o få i dig så mycket kolhydrater med så lite fett?

Finns ju en massa, faktiskt. Mackor av alla möjliga slag, ris, pasta, potatis, lättglass, glukosbaserat godis. En limpa bröd innehåller inte mycket fett i regel, släng på magra pålägg och lite fettsnåla tillbehör (skinka, kalkon, tomat, sallad, ketchup, vad du vill) och det är skitlätt. Och gott.

PatJack
2013-05-25, 16:53
Ätardag? Ligger på balans eller precis över 2800/3k ca. Lägger mig då extremt högt på kolhydrater, mycket lågt på fett och samma proteinmängd som varje dag (200g). Sen har man ju dagar då man kör högt fett, lågt med kolhydrater och 200g protein.. då kan jag äta lite fetare mat jag gillar men håller mig runt 2300-2400kcal då. Svullardagar kör jag inte längre... är ju katastrof om man ligger lågt i fettprocent och gå all in och käka sönder sig med feta livsmedel.

Jeml
2013-05-25, 18:27
Vad äter du för o få i dig så mycket kolhydrater med så lite fett?

man äter vanlig mat, utan feta såser. normal mängd kött och lassar på sjuka mängder ris/pasta/bröd/flingor osv.

jag ligget på ~600g carbs och 60-80g fett varje dag med rätt normal kosthållning enligt mig. avstår såser, röror och sånt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

liftbig
2013-05-25, 23:25
Har lite osund relation till mat när det är diet, om jag får för mig att äta lite extra en dag så slutar det aldrig väl.

Brukar planera att äta lite extra varje lördag, säg en pizza eller liknande. Idag tänkte jag skippa extra tilltugget men det sket sig.

Blev 450g risgrynsgröt, 100g lättsylt, 2 mörka brödskivor, 180g lättglass och 3dl lättyoghurt. Orkar inte ens räkna på hur mycket kalorier det blir men allt detta intogs under ca 30 minuter, mår inte särskilt bra nu men är väll ingen större katastrof egentligen.

Ligger vanligtvis på 2300-2500kcal om dagen och droppar då runt 1 kg i veckan.

moodi
2013-05-25, 23:42
Menar du pizza, hamburgare och Baguette eller menar du att du äter något utav de tre alternativen?
Annars har jag svårt att se att du landar på 4-4500 kcal med tanke på ofantliga mängder pommes+kött och juice! :)

Inte allt på en gång! Typ en normal ätardag = sen frukost med nå gott bröd och färspressad juice på 1000kcal, lunch på 1000-1500kcal och sen 2000kcal till middag.

Jeml
2013-05-26, 12:21
Blev 450g risgrynsgröt, 100g lättsylt, 2 mörka brödskivor, 180g lättglass och 3dl lättyoghurt. Orkar inte ens räkna på hur mycket kalorier det blir men allt detta intogs under ca 30 minuter, mår inte särskilt bra nu men är väll ingen större katastrof egentligen.

Ligger vanligtvis på 2300-2500kcal om dagen och droppar då runt 1 kg i veckan.

det var ju inte alls mkt? 1000-1500kcal extra, bara bra antagligen om du ligger på -1000kcal normalt :)


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

liftbig
2013-05-26, 13:24
det var ju inte alls mkt? 1000-1500kcal extra, bara bra antagligen om du ligger på -1000kcal normalt :)


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jo, jag vet men saken är den att jag gärna sparar min ätardag och verkligen äter något jag suktat efter, pannkakor är en favorit.

Nu blev det impuls på något halvgott men nu står jag mig tills nästa lördag. Har inte så många kg till att skala heller så bara att hålla ut :)

tjing
2013-05-26, 14:43
Har lite osund relation till mat när det är diet, om jag får för mig att äta lite extra en dag så slutar det aldrig väl.

Brukar planera att äta lite extra varje lördag, säg en pizza eller liknande. Idag tänkte jag skippa extra tilltugget men det sket sig.

Blev 450g risgrynsgröt, 100g lättsylt, 2 mörka brödskivor, 180g lättglass och 3dl lättyoghurt. Orkar inte ens räkna på hur mycket kalorier det blir men allt detta intogs under ca 30 minuter, mår inte särskilt bra nu men är väll ingen större katastrof egentligen.T

Ligger vanligtvis på 2300-2500kcal om dagen och droppar då runt 1 kg i veckan.

Bra exempel på hur man kan äta och hålla nere fettet på ätardag.

Vivaldi
2014-02-08, 03:22
Ca 4000 kcal give or take

Ligger på 2300-2400 Kcal under 6 dagar i veckan på 187 cm och just nu 85,5 kg med 5 tunga pass i veckan.

Missar alltid mitt fettintag under deffen så försöker få upp det under denna dagen för att justera till balans.
Brukar landa på 150-170g fett, liknande ca 2,5g protein och resten kolhydrater.

Fettet brukar komma från ost/smör/glass mao. det jag ej äter under deffen.

amini
2014-02-08, 07:58
har inga ätardagar, däremot under sociala omständigheter så slutar jag och räkna. men från ca 2600-2900 kan jag tänka mig att det kan hamna på ca 4-5000

Sheogorath
2014-02-08, 09:34
Under deff siktar jag på att hamna ungefär på kaloribalans (allt från +100 till +700 kcal beroende på underskottets storlek). Jag räknar kalorierna om det inte är så att man måste gå på middag eller så, vilket försöker undvikas om det är deff.

Skillnaden mot en dietdag är att jag inte behöver ta hänsyn till macros, så länge jag får i mig protein x 2 i alla fall, vilket aldrig är något problem.

shut teh face
2014-02-09, 12:18
Jag kör inga dedikerade ätardagar, utan när tillfälle ges så äter jag något onyttigt och gott. :) Ibland går det 1 vecka emellan, ibland 2.

Brukar bli en pizza till middag, eller kanske godis på kvällen. Hamnar nog på cirka 500-1000 kcal+ dessa dagar bara.

Det är inte bra för mig psykiskt att sitta och trycka allt möjligt under en dag, jag har haft problem med det förut och skulle nog bara sluta med att jag sitter och ångestäter flera tusen kcal extra.

R Scarpa27
2014-02-09, 21:23
ätardag, det är det varje dag...(för äter gör jag varje dag)...
men att fokusera på att äta 1 skitkost och svulla en dag planerar jag aldrig, sprider hellre ut godheterna eller så händer det att man helt enkelt ätit mkt skräp en dag.

att planera ätardagar tkr jag är mkt onödigt.

i det stora hela behöver inte heller en ätardag bli onyttig fast man äter massa skräp & rådietar alla andra dagar, kan tom bli för lite av det goda & sluta med ångest.
http://www.smiley-lol.com/smiley/manger/pizza0.gif

& btw... vad håller du hus tjing????

Kaelel
2014-02-09, 21:29
Jag har aldrig förstått varför man har en "ätardag", varför medvetet sega ut helvetet?:p

Vivaldi
2014-02-09, 22:03
Jag har aldrig förstått varför man har en "ätardag", varför medvetet sega ut helvetet?:p

För att jag driver en glassblogg och gillar att laga mat :(

Kaelel
2014-02-09, 22:39
För att jag driver en glassblogg

Du får starta en salladsblogg istället ;)

awesomooo
2014-02-09, 23:37
Hade ätardag igår. Det blev mycket godis.

Sheogorath
2014-02-16, 11:24
.
Dietvecka 6 - Ätardagen

Exempel för tråden. Ätardag, igår:

Regler: +480 kcal (gäller just den här veckan) från basdieten. Minst protein x 2 när eventuellt gelatinprotein räknats bort och fria EAA räknats dubbelt (gäller alla ätardagar).

Sådant jag slipper på ätardagar som gäller på basdagar: en viss makrofördelning och totalt omega-3-innehåll i kosten.

Rise-and-shine-meal:
1 g HMB (en kapsel O L I M P HMB Mega Caps)

Pre-workout:
27 gram Sugarland Peach Loops (gelégodisringar med päriskosmak)
30 gram helmjölksprotein (37 gram Double-Pro choklad)
600 mg koffein (tre tabletter Alert Fx)

Post-workout 1:
10,8 gram BCAA (tolv tabletter Scitec BCAA 6400)

Post-workout-2:
450 gram glass (en bytta Ben & Jerrys Strawberry Cheesecake)
2,7 gram BCAA (tre tabletter Scitec BCAA 6400)
~9 gram kreatin (ett Eiselt-mått Jacked Creapure)
600 mg ursolsyra (fyra tabletter Jacked Ursobol)

Mellanmål:
10 gram EAA (15 gram ALRI HumaPro med tillsatt L-histindin)
1 g HMB (en kapsel O L I M P HMB Mega Caps)

Kvällsmat:
643 gram oxpytt (Findus frysta)
129 gram stekt ägg (två ägg, räknade på med-skal-vikten)
62 gram lättsockrad ketchup
Grönsallad på 66 gram isbergssallad, 66 gram tomat och 77 gram röd paprika
300 mg ursolsyra (två tabletter Jacked Ursobol)
(HÄR kom mättnaden! :eating: )

Kvällsmys:
75 gram naturchips (OLW vårlök/svartpeppar)
En liter öl (två Norrlands guld 3,5%)

Innan-sängen:
31 gram helmjölksprotein (39 gram Double-Pro Choklad)
1 g HMB (en kapsel O L I M P HMB Mega Caps)
7500 IE D-vitamin (tre kapslar Eiselt DV3)

|
V
Energi: 3480 kcal
Protein: 156 g (19%) (omräknas till 179 g om gelatin räknas bort och fria EAA räknas dubbelt)
Kolhydrat: 331 g (40%)
Fett: 133 g (35%)
Alkohol: 28 g (6%)
^
|
.

HerrLuta
2014-02-16, 12:26
Älskar sån här nördigt noggrann bokförd makrofördelning av mat - kul att se Sheo :thumbup:

Sheogorath
2014-02-16, 12:35
Ätardagar är i sig ett bra koncept tycker jag, men dom är inte magiska.

Felet blev det när vissa på 90/början av 00-talet (när konceptet på allvar vann mark) hade inställningen att "en dag är ingen dag". Frosserier en mass som tvingade till stora underskott övriga dagar för att tappa vikt -> muskelförlust i veckorna och fettbildning under helgen. Och som jag förstått det har det också lett till att vissa utvecklat hetsätningsbeteende vilket förstås inte är bra.

Men hanterar man det som vilken dag som helst men där man har ett visst tillägg av kalorier och lite lösare regler för att kunna äta annorlunda så är det något att se fram emot som både är bra för kropp och själ, och gör dieten lättare att stå ut med. :thumbup:

thelodder
2014-02-16, 14:38
Hade "ätardag" igår, blev cirkus 4000 kalorier. Åt för övrigt 1700 av de kalorierna precis som en vanlig deff-dag med äggvitor, kyckling, och broccoli sen resten blev en glass och kakor och en fet macka!

Gober
2014-02-16, 15:12
Nästa gång jag kör en kortade deff på låt säga max 8 veckor skulle jag nog gjort som Sheo och kört en kontrollerad ätardag med ett litet överskott. På längre diet skulle jag aldrig få för mig att göra så, det är tillräckligt "stört" att hålla på att räkna varenda grej man stoppar i sig under deff så jag behöver en dag utan att tänka det på öht. Om allt går enligt planen kommande bulk så blir det VLCD på låt säga 4-6 veckor nästa gång jag deffar och då kommer jag nog köra ganska extremt på de 4 ätardagar som uppstår och faktiskt räkna allt och vara "opti med lågt fett och högt på kolhydrater osv.


Eftersom jag kör ätardag just idag kan jag väl redovisa lite hur den sett ut och kommer se ut.

Morgon: Cardio 50min

Frukost: Massor av bröd och bullar från Boulangerie i Malmö, ost, marmelad, någon Croassaint och mjölk till det.

Filmhäng i soffan: Lite godis, typ 50g choklad och några vanliga godisbitar.

Träning: 90min benträning

Postdrink: Aminosyror

Middag: Pasta med någon god tomatsås, riven ost och surdegsbaguette

Efterrätt: Glass, blir väl en bytta häagen-daz, förmodligen en hel till mig eftersom jag är ett glassmonster.

Snacks: Förmodligen lite choklad och kanske något annat godis.


Typ så, massor av mat men inget bulimikalas ala 10.000kcal som en del stoppar i sig. Men visst har det hänt att det gått överstyr med några extra mackor osv på kvällen vilket slutar med att man mår skit (fysiskt).
Det gäller att hålla i tyglarna efter träningen när man är i affären och tänka "behöver vi verkligen köpa hem så mycket?" ;-)

Mina största problem med ätardag är inget som har med ångest och risk att fastna i stört beteende osv att göra, utan att jag misstänker att jag har någon mild känslighet mot gluten. Blir alltid så jävla uppsvälld och gasig när jag dragit i mig mycket bröd (just bröd är det jag gillar mest och äter mest av på ätardagen). Eller så är det bara att jag inte klarar för mycket gluten plus socker från tex godis.

Ja sen förlänger det givetvis dieten också, det får man avgöra om det är värt eller ej.

Sheogorath
2014-02-16, 15:38
Gober: "stört" blir det i min mening först om man inte klarar av att sluta räkna kalorier när man kliver av sin diet. "Klarar" som i "klarar av det psykiskt". Om man så att säga mår dåligt över att släppa kontrollen och det inte går över på någon vecka.

Att äta efter schema må vara stört sett till normen, men det tycker jag inte en tänkande individ behöver ta hänsyn till som bara är beredd på att ta det sociala stigma det medför.

Gober
2014-02-16, 15:57
Gober: "stört" blir det i min mening först om man inte klarar av att sluta räkna kalorier när man kliver av sin diet. "Klarar" som i "klarar av det psykiskt". Om man så att säga mår dåligt över att släppa kontrollen och det inte går över på någon vecka.

Att äta efter schema må vara stört sett till normen, men det tycker jag inte en tänkande individ behöver ta hänsyn till som bara är beredd på att ta det sociala stigma det medför.

Jag håller med dig och relaterar mest till min egen personliga åsikt. Jag skulle tex aldrig hålla på och räkna varje gram fett osv i maten under bulk även om jag denna kommande bulk faktiskt kommer köra kontrollerat och räkna det mesta.

Man får väl också se det ur olika perspektiv, för individer utanför vår träningsbubbla är väl det mesta "stört" som vi håller på med. Allt är relativt och stört på riktigt blir det som sagt när det blir tvång, ångest osv inblandat.

Jeml
2014-02-16, 16:31
på bulk går det ju faktiskt rätt bra att uppskatta.

att man tex ligger mellan 50-100g fett och 150-200g protein på ca 3,5k kcal. sen om det blir högre, kanske 150g fett en dag så är inte det hela världen. då kan man ju, om man vill hålla igen lite på fettet nästa dag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

EnergiÖverskott
2014-02-17, 07:12
Om jag kör "ätardag" så får jag för min del antingen räkna och väga eller ha förutbestämt på ett ungefär vad jag ska äta. Gör jag inte det så blir det väldigt lätt att det spårar ur. Jag är väldigt känslig för sött och har jag då legat på underskott ett tag och går in med inställningen att "imorgon för jag äta precis vad jag vill" när jag går in i affären på lördag morgon. Ja, då är det lätt att ätandet inte finner något slut. Så, jag förstår precis varför ett bulimiliknande ätardagskoncept existerar inom fitness/bodybuildung världen.

Nu under VLCD så kommer jag att varje lördag köra en regelrätt kolhydratspåfyllning. I veckorna blir det strax under 700 Kcal enligt Olas VLCD-mall och då ser jag det rätt onödigt att köra en dag/vecka där man totalt grisar. Syftet med denna ätardag blir att ladda kroppen med glykogen inför kommande vecka. Eftersom att jag kommer att köra två tunga helkroppspass/vecka med ett nästinpå svältintag så ser jag denna dagen som en mycket viktigt grundpelare i dieten.

3500-4000 Kcal, ca 200 gram protein, 40-50 gram fett och resten (rätt rejält alltså) med kolhydrater kommer att vara mitt mål.

nippman
2014-02-17, 08:59
Jag hade en riktigt dålig ätardag igår...

Frukost: 4 hembakade frallor med mesmör + 2 fincrisp med messmör
lunch: 5 hembakade frallor med mesmör + 2 fincrisp med messmör
mellis: 65g apelsinkrokant (Marabou)
middag: 150g kyckling + lite sallad
kvällsmål: 1 fralla med messmör

jävla massa kalorier o typ 0 protein.

Reaper123
2014-02-17, 09:29
Förr-förra lördagen så var jag bjuden på två "kalas" och trots att jag deffar så tänkte jag, well... bättre läge för "ätardag" finns väl knappt?

Måltid #1
120g högrevsburgare m. bacon
150g kycklingburgare
1 spottedpigbröd
cheddarost, dressing, sallad m.m.

Måltid #2 (familjemiddag)
1 port hemmagjort potatismos
300-400g skinkschnitzel
varm bea, tzatziki, sallad m.m.

2 bitar toscatårta

Måltid #3 (åt lite protein i tron att det ej skulle finnas på kvällen)
300g kassler
sallad
dressing

Måltid #4 (30-års fest)
~500g fläskfile
3 petisuer med räkröra
5 pizzaslicer
en hög med parmaskinka
potatisallad, bröd m.m.

2 bitar chokladbrownie m. hallonmouse
~15st macarons

150-200g chips/snacks

5 starköl
4 drinkar á 6cl starksprit
1 glas rövin
4cl whiskey

Om jag INTE hade druckit all alkohol och ätit chipsen, så gissar jag att landar på drygt 4500 kcal? Värt att notera är att jag denna dag började med att springa 30 km (kolhydratladdade på fredagen), så mitt energibehov denna dag bör ha landat på en bra bit över 4000 så uppskattar kcalöverskottet till 1500-2000 kcal på sin höjd.

Mer "opti" grisdag får man leta efter i min bok, då jag trots allt åt i det närmaste allt jag ville. Mindre opti var att jag under söndagen ej rörde mig en tum, men var ett skapligt tryck kvar i måndags! :)

Reaper123
2014-02-17, 09:36
Har vid ett par tillfällen gjort rätt seriösa försök att hålla fettet nere, trots högt kcalintag. Nu är väl detta vad man skulle kalla ätardag sett till det ganska höga kcalintaget, men överskottet är moderat (typ 750-1000 kcal) för rörde lite på fläsket!

Vissa saker är "uppskattade" vikter

10g BCAA XX (Body Sience)
45g Energikaka m. kanel- & vaniljsmak (eget recept)
45g Energikaka m. kanel- & vaniljsmak (eget recept)
125g Äpple m skal

250g Pasta färsk
150g Kassler rökt kotlettrad gris
100g Lök gul röd
240g Champinjoner konserv u lag
5g Olivolja
200g Lättmjölk 0,5% fett berik med A- och D-vitamin
5g Maizena (redning)
300g Herrgårdsgrönsaker frysta, Findus
100g Ketchup m. mindre socker

45g Riskakor, osaltade (Friggs)
25g Honung, flytande (ICAs)
25g Russin
45g Energikaka m. kanel- & vaniljsmak (eget recept)

134g Bröd, Grov Gotland
50g Philadelphiaost 3%
150g Morot
100g Smörgåsgurka

200g Fläskfilé gris stekt i skivor
100g Lök gul röd
5g Olivolja
250g Milda Mat Extra 4%
150g Ris långkornigt okokt
250g Sommargrönsaker (ICA Basic)

200g Skumgodis
400g Fruktsallad
240g Lättglass GB
15g Ljus sirap
25g Nöt- och chokladkräm Nutella
18g Riskakor, osaltade (Friggs)
15g Honung, flytande (ICAs)

5438 kcal
215g P (16E%)
913g K (70E%)
85g F (14E%)

novanix
2014-02-17, 09:38
Åt lite fazerchoklad, lite salt n vinegarchips, vitt vin och godis i lördags :)

Gober
2014-02-17, 11:11
Reaper, blir du inte dålig i magen av 1kg kolhydrater?

Reaper123
2014-02-17, 11:19
Reaper, blir du inte dålig i magen av 1kg kolhydrater?Enkla svaret är ja!


Skickat från min LG-E975 via Tapatalk

raddum
2014-02-17, 12:32
1 kg kolhydrater/ 1kg protein 1kg fett, tror inte man blir så bra i magen av något i så absurda mängder

Reaper123
2014-02-17, 13:03
1 kg kolhydrater/ 1kg protein 1kg fett, tror inte man blir så bra i magen av något i så absurda mängderNu antar jag du tänker dig 0,5 kg fett... annars pratar vi ju faktiskt om ~9000 kcal och har svårt att tro att någons mage skulle klara av detta :D

1kg kolhydrater är ju det som är lättast att få i sig sett till mättnad per kcal och då syftar jag inte på flytande kalorier. Problemet är ju dock, att vi en så stor mängd finns vissa bieffekter vare sig det är potatis, ris, bröd, havregryn, godis, bullar eller sylt som man stoppar i sig.

Nu har jag personligen lärt mig av mina misstag på mina högenergidagar, så kan åtminstone få mindre ont i magen (iaf ladda upp bra och slippa strul under de fysiska aktiviteterna). Men är seriöst imponerad av dom som orkar med att dagligen äta så här, för det var knappt kul första gången (men ett måste för att jag ska ta mig runt på tex cykeln).

raddum
2014-02-17, 13:15
Jo vet. Tänkte mer rent volymmässigt, inte ens kalorier i bejakande, så mycket mat är nog svårt. 1 kg protein dock, lär ju bra ett rent helvete :D

grusiskon
2014-02-17, 15:23
Ni som är på deff, hur ofta har ni ätardagar?

Sheogorath
2014-02-17, 15:43
Ni som är på deff, hur ofta har ni ätardagar?

Lördagar, och det är en dag med tillägg på 150-650 kcal beroende på underskottets storlek (siktar på balans på ätardagen).

Landström
2014-02-17, 15:47
Ni som är på deff, hur ofta har ni ätardagar?

När jag känner att det behövs.

Dvs när jag känner mig helt tom. Att vara hungrig är en sak, men tom vill jag inte vara. :)

Morty
2014-02-17, 16:16
Nu antar jag du tänker dig 0,5 kg fett... annars pratar vi ju faktiskt om ~9000 kcal och har svårt att tro att någons mage skulle klara av detta :D

1kg kolhydrater är ju det som är lättast att få i sig sett till mättnad per kcal och då syftar jag inte på flytande kalorier. Problemet är ju dock, att vi en så stor mängd finns vissa bieffekter vare sig det är potatis, ris, bröd, havregryn, godis, bullar eller sylt som man stoppar i sig.

Nu har jag personligen lärt mig av mina misstag på mina högenergidagar, så kan åtminstone få mindre ont i magen (iaf ladda upp bra och slippa strul under de fysiska aktiviteterna). Men är seriöst imponerad av dom som orkar med att dagligen äta så här, för det var knappt kul första gången (men ett måste för att jag ska ta mig runt på tex cykeln).

Fick faktiskt magkatarr förra sommarn :/