handdator

Visa fullständig version : Grisbulka eller ej?


Whoopie
2013-05-19, 22:26
Tjena,
Efter 3-4 veckor uppehåll från träningen p.g.a skada/sjukdom/olycka så tänkte jag börja sätta igång inom nån vecka igen.

Jag har en bra split som jag körde innan min olycka och kommer fortsätta med den.

Det mesta jag undrar efter att kollat på mycket videos, läst mycket inlägg/googlat m.m. är just om det är värt att grisbulka?


På flera ställen så sägs det att det enda man behöver hålla koll på är proteinet, andra sägs det kcal och protein, vissa säger fett, kcal, protein samt kolhydrater, ja ni förstår.

Letat runt lite på internet efter hur mycket muskler man kan bygga per år etc, naturligt.

Är det värt att ligga på ett stort överskott sedan deffa ner sig, eller är det mera värt att bara succesivt öka kcalintaget? Eller ska man bara se till att få i sig tillräckligt med protein sedan skita i kcal/kolhydrater sålänge man orkar att prestera bra.

Vad tror ni?


Tråden behöver inte handla exakt om just mitt läge, gärna även om vad ni tycker har varit bäst etc.


MVH

LillisJ
2013-05-19, 22:34
Gå upp i vikt saktare istället. Det tär ju psyket att se så mycket fett läggas på kroppen, samtidigt som det förstör för byggandet, och inte minst det estetiska perspektivet.

alination92
2013-05-19, 22:35
högt protein, litet överskott. grisbulka = väldigt mycket fett du kmr lägga på dig och det är jobbigt att deffa bort. Egen erfarenhet jag går igenom just nu.

Whoopie
2013-05-19, 22:38
Jo exakt, plus att kroppen bygger väll muskler enklare vid låg bf%?

Finns det någon som helst fördel med grisbulk?

alination92
2013-05-19, 22:47
Varför ställer du en fråga när du själv har svaret på din fråga?

Whoopie
2013-05-19, 22:55
Varför ställer du en fråga när du själv har svaret på din fråga?

Som jag nämnde så vill jag gärna diskutera runt det och höra folks åsikter angående grisbulk.

Perramja
2013-05-20, 07:37
Ja om du vill se ut som en gris, annars kör du lite lagom helt enkelt..

andeem
2013-05-20, 07:46
En fördel skulle väl vara att du blir maximalt stark maximalt snabbt.

Romeo
2013-05-20, 08:01
Vad tror ni?


Att bygga på överskott är fullständigt överskattat.
Ta rätt proteinkällor, låt större delen av makron vara just protein, ät näringsrika måltider men skippa större delen av kolhydrater, träna bra, näringstajma och gör annat opti så får du resultat och en frisk kropp.

cancion
2013-05-20, 09:38
Att bygga på överskott är fullständigt överskattat.
Ta rätt proteinkällor, låt större delen av makron vara just protein, ät näringsrika måltider men skippa större delen av kolhydrater, träna bra, näringstajma och gör annat opti så får du resultat och en frisk kropp.

*slap**troll*

Jeml
2013-05-20, 09:45
Att bygga på överskott är fullständigt överskattat.
Ta rätt proteinkällor, låt större delen av makron vara just protein, ät näringsrika måltider men skippa större delen av kolhydrater, träna bra, näringstajma och gör annat opti så får du resultat och en frisk kropp.

skojar du?
kolhydrater ju nästan viktigare än protein på bulk.

TS, kör en bulk i lagom takt. typ 0,5kg/v. desto större överskott du har desto viktigare är det att hålla fettet lågt för att minimera fettinlagringen.

dvs. ät shit loads of carbs!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Romeo
2013-05-20, 10:44
skojar du?
kolhydrater ju nästan viktigare än protein på bulk.

Jaså? Då skulle jag gärna vilja se en källa på det.

Jeml
2013-05-20, 10:45
Jaså? Då skulle jag gärna vilja se en källa på det.

vet inte om det finns och orkar inte leta..menar du att man ska lyckas bygga ordentligt med muskler genom att bara ät protein i stort sätt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

BobaFett
2013-05-20, 11:09
Tjena,
Efter 3-4 veckor uppehåll från träningen p.g.a skada/sjukdom/olycka så tänkte jag börja sätta igång inom nån vecka igen.

Jag har en bra split som jag körde innan min olycka och kommer fortsätta med den.

Det mesta jag undrar efter att kollat på mycket videos, läst mycket inlägg/googlat m.m. är just om det är värt att grisbulka?


På flera ställen så sägs det att det enda man behöver hålla koll på är proteinet, andra sägs det kcal och protein, vissa säger fett, kcal, protein samt kolhydrater, ja ni förstår.

Letat runt lite på internet efter hur mycket muskler man kan bygga per år etc, naturligt.

Är det värt att ligga på ett stort överskott sedan deffa ner sig, eller är det mera värt att bara succesivt öka kcalintaget? Eller ska man bara se till att få i sig tillräckligt med protein sedan skita i kcal/kolhydrater sålänge man orkar att prestera bra.

Vad tror ni?


Tråden behöver inte handla exakt om just mitt läge, gärna även om vad ni tycker har varit bäst etc.


MVH

Grisbulka har jag erfarenhet av. Jag har gjort det 3 gånger. Första gången gick jag upp 14 kilo på 4 månader och ökade ca: 20-30 kilo på alla övningar. Bänkpressen gick upp från att köra 7 reps på 80 till 10 reps på 110.

Andra och tredje gången ökade jag inget markant.

Så mitt råd är att om du ska göra det gör det bara en gång i ditt liv. Du vinner inget på att göra det fler gånger.

Bättre att hålla koll på kalorierna och vågen, se till att gå upp max ett kilo per månad, mindre om det går.

Det som spelar mest roll är kalorierna men ju mer protein desto bättre inom normala gränser givetvis. Du ska inte bara äta protein liksom.

Romeo
2013-05-20, 12:05
vet inte om det finns och orkar inte leta..

Nej, precis. Du gör det som du alltid har gjort och har fått höra av andra tydligen ska vara rätt. Du får helt enkelt fortsätta leva dig in i träningsvärlden största myt.

Duran
2013-05-20, 12:09
Ej.

raddum
2013-05-20, 12:50
MAn blir ju inte ketogen om man äter ultramängder protein. Som jag ser det så blir det betalar man bara mer för sina kolhydrater om man äter en hög protein- lite lägre kolhydratskost. Men ja man kan ju bygga muskler utan en massa kolhydrater. Men dom är billiga och goda och man behöver inte extrema mängder protein. Självklart är ett högt proteinintag fördelaktigt, till en viss grad.

Jeml
2013-05-20, 13:07
Nej, precis. Du gör det som du alltid har gjort och har fått höra av andra tydligen ska vara rätt. Du får helt enkelt fortsätta leva dig in i träningsvärlden största myt.

kan du stödja dina påståenden då? skulle vara intressant att läsa om.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Morty
2013-05-20, 13:49
Nej, precis. Du gör det som du alltid har gjort och har fått höra av andra tydligen ska vara rätt. Du får helt enkelt fortsätta leva dig in i träningsvärlden största myt.

Carb the fuck up!

Att vara ordentligt fylld på kolisar ger enormt mkt för träning. Att dra i sig ordentligt med cho efter träningspassen gör att du återhämtar dig snabbare. Du växer mer. Det är helt enkelt extremt värt det. Vad gör fett? Inte så mkt. Smakar gott, typ.

Romeo
2013-05-20, 13:58
kan du stödja dina påståenden då? skulle vara intressant att läsa om.

Ja, det kan jag.

Carb the fuck up!

Att vara ordentligt fylld på kolisar ger enormt mkt för träning.
Att dra i sig ordentligt med cho efter träningspassen gör att du återhämtar dig snabbare. Du växer mer. Det är helt enkelt extremt värt det. Vad gör fett? Inte så mkt. Smakar gott, typ.

Ja, fast nu är det väl inte alla av oss som sysslar med sumobrottning. Med all respekt, men du bör nog hålla dina kostråd för dig själv i fortsättningen.

Nikodemus
2013-05-20, 14:05
Romeo

Du kan ju börja här:
http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-1/

Det är inte så svart/vitt och visst har kolhydrater en viktig del i träningen.
Orka avfärda vad alla andra skriver när trådskaparen ber om åsikter och erfarenheter.

Jeml
2013-05-20, 14:16
Ja, det kan jag.



Ja, fast nu är det väl inte alla av oss som sysslar med sumobrottning. Med all respekt, men du bör nog hålla dina kostråd för dig själv i fortsättningen.


länka källor då?

blir man sumobrottare om man äter kolhydratsrik kost? wake the fuck up...


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Romeo
2013-05-20, 14:32
Det är inte så svart/vitt och visst har kolhydrater en viktig del i träningen.

Det är en fullständig myt att det skulle vara viktigt. Viktigt kan det enbart tänkas vara för sumobrottare.


Orka avfärda vad alla andra skriver när trådskaparen ber om åsikter och erfarenheter.

Det var precis vad jag gjorde innan folk skulle börja tala mig till rätta.

blir man sumobrottare om man äter kolhydratsrik kost? wake the fuck up...

Tala gärna om hur du kom fram till den slutsatsen utifrån det jag skrev?

tjing
2013-05-20, 14:36
Romeo, du yrar.

Romeo
2013-05-20, 14:38
Romeo, du yrar.

Det var ett trumfargument som hette duga, det.

Kotten
2013-05-20, 14:40
Proteiner bygger muskler, visst kolhydrater behövs inte så sätt, men Kolhydrater ger energi = orka träna mer = tyngre vikter = mer muskler. Enkelt

Kotten
2013-05-20, 14:43
Romeo jag skulle vilja se en dagsformsbild på den fantastiska kropp du tydligen har byggt upp utan att käka kolhydrater, kan du inte visa oss.

Jeml
2013-05-20, 14:44
romeo länka dina källor som du påstår att du har.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Romeo
2013-05-20, 14:46
Proteiner bygger muskler, visst kolhydrater behövs inte så sätt, men Kolhydrater ger energi = orka träna mer = tyngre vikter = mer muskler. Enkelt

Nja, kolhydrater ger lagrad energi i form av glykogen i musklerna men jag antar att det var det du menade. Samtidigt blir den som lägger till lite mer fett och skippar kolhydraterna istället bättre på att förbränna fett, vilket är speciellt positivt ur uthålligetsperspektiv och man får betänka att fett även är inblandat i en rad andra viktiga kemiska processer i kroppen som inte kolhydrater alls är på samma vis.

Kotten
2013-05-20, 14:49
Nja, kolhydrater ger lagrad energi i form av glykogen i musklerna men jag antar att det var det du menade. Samtidigt blir den som lägger till lite mer fett och skippar kolhydraterna istället bättre på att förbränna fett, vilket är speciellt positivt ur uthålligetsperspektiv och man får betänka att fett även är inblandat i en rad andra viktiga kemiska processer i kroppen som inte kolhydrater alls är på samma vis.

Nej inte Nja, Kolhydrater gör att man orkar träna hårdare vilket i sin tur leder till allt det där jag nämnde.

Upp med en bild nu

Romeo
2013-05-20, 14:52
romeo länka dina källor som du påstår att du har.

Ytterliggare ett exempel på hur ni förvränger det jag säger för riktigt så sa jag inte. Vad vill du ha källa på? :)

King Grub
2013-05-20, 14:56
Fyllda glykogendepåer sänder kraftfulla anabola signaler.

Och den som tror att han kan träna hårt utan kolhydrat bara för att han tycker han tar ut sig till max när han tränar, vet inte att det max han ligger på utan kolhydrat inte är samma max han hade haft kolhydratladdad.

Romeo
2013-05-20, 14:59
Nej inte Nja, Kolhydrater gör att man orkar träna hårdare vilket i sin tur leder till allt det där jag nämnde.

Och den som tror att han kan träna hårt utan kolhydrat bara för att han tycker han tar ut sig till max när han tränar, vet inte att det max han ligger på utan kolhydrat inte är samma max han hade haft kolhydratladdad.

Och att träna hårdare behöver inte per automatik betyda att du tränar smartare i syfte att få bättre muskelutveckling eller blir uthålligare.



Upp med en bild nu

Va?

Jeml
2013-05-20, 15:00
Ytterliggare ett exempel på hur ni förvränger det jag säger för riktigt så sa jag inte. Vad vill du ha källa på? :)

att det är överskattat att bygga på överskott och att det räcker med att äta näringsrika måltider med mkt protein och man bör skippa de flesta kolhydraterna.

att högkolhydrats kost är fördelaktigt för att bygga är en myt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

King Grub
2013-05-20, 15:03
Och att träna hårdare behöver inte per automatik betyda att du tränar smartare i syfte att få bättre muskelutveckling eller blir uthålligare?

Om utförande och allt annat är identiskt, blir man större och starkare om man lyfter tyngre eller kan göra ett par rep extra. Att göra sig sig klenare genom att tömma sig på kolhydrat har bara negativa konsekvenser för muskelutvecklingen.

Och träna smartare - det kan den som äter kolhydrat göra precis lika bra som den som inte gör det. Det har inte med kosten att göra alls.

tjing
2013-05-20, 15:06
Romeo har en selektiv varseblivning. Vanligt för alla fanatiker, i synnerhet LCHF-människor.

Du kan träna fan så mycket hårdare med stor tillgång på glykogen. Det är fysiologiskt omöjligt att ligga på hög intensitet under längre tid utan tillgång på glukos eftersom fettförbränning inte är tillräckligt effektiv för att snabbt mobilisera energi.

Lycka till med att köra intensiv högrepsträning eller hård konditionsträning under längre tid på mer eller mindre ren fettförbränning. Vi snackar mjölksyra direkt. Ett par tunga reps lär du dock kunna få in eller köra HIIT med korta intervaller. Det p g a kreatinfosfat som hjälper till att snabbt återskapa ATP från ADP under en kort tid.

Romeo
2013-05-20, 15:22
att det är överskattat att bygga på överskott och att det räcker med att äta näringsrika måltider med mkt protein och man bör skippa de flesta kolhydraterna.

att högkolhydrats kost är fördelaktigt för att bygga är en myt.


Ja alltså visst, i ett kortare perspektiv på nån månad kan du tjäna på att grisbulka dig smällfet på överskott i samband med att du lyfter skrot.
Men det innebär också att du förr eller senare höjer dina myostatin-nivåerna.
Myostatin, eller snarare dess stora avsaknad, är fullständigt vitalt för muskeltillväxt, jämför t. ex. Belgian blue, som har en mutation som inaktiverar myostatin, med den övriga djurvärlden, så kanske du förstår.

Och medan jag i stort sett har käkat paleokost under en längre tid och har låga myostatinnivåer och lägger på mig muskelmassa med relativt få kalorier, så försöker andra här rationalisera för sig själva varför de ska få äta 6-7ggr om dagen, få grisbulka, käka massa kolhydrater och dricka fruktossirap och grunka och tappa testosteronnivåer osv osv osv.
Men från mig får du höra den bistra sanningen; du kommer inte få långt lika bra resultat på längre sikt av att smälla i dig glass och godis och pasta med ketchup och bulka dig smällfet.

[Det här kan för övrigt leda oss in på en annan grandios myt som cirkulerar vilt på det här forumet dvs. att man egentligen inte bör pyssla med någon löpträning eller liknande om man vill uppnå maximal muskeltillväxt.]

tjing
2013-05-20, 15:36
Du svamlar vidare.

Nu är inte löpning ett hinder för att utveckla maximal muskelmassa längre och paleokost är lösningen på allt. Mer kolhydrater gör för övrigt att du kan träna hårdare och ju mer mat du äter ju mer muskler lägger du på dig.

Romeo
2013-05-20, 15:49
Om utförande och allt annat är identiskt, blir man större och starkare om man lyfter tyngre eller kan göra ett par rep extra. Att göra sig sig klenare genom att tömma sig på kolhydrat har bara negativa konsekvenser för muskelutvecklingen.

Och träna smartare - det kan den som äter kolhydrat göra precis lika bra som den som inte gör det. Det har inte med kosten att göra alls.

Nej, det är totalt ointressant då muskelbyggning (som det mesta annat) handlar om i vilken grad man lyckas aktivera musklernafibrerna så att de triggas till muskeltillväxt, sen är repsantalet eller vikten fullständigt skit samma.
Allt annat lika; om jag svingar upp 100 pannor med kass teknik så får jag sämre utveckling på bröst än en som slänger upp 95kg och aktiverar bröstmusklerna perfekt. Jag får sämre utveckling på biceps av att göra 15 tvivelaktiga repetitioner på samma vikt i bicepscurlen som någon som bara gör 8 men aktiverar biceps ordentligt.

Och aktivera musklerna maximalt och få kontakt kan du göra oavsett om du har sprängfyllda glykogendepåer eller inte. Visst, det är bekvämare och roligare att träna på kolhydrater men det är knappast optimalt på längre sikt, även om man gärna skulle vilja få rationalisera för sig själv att det är så.



Romeo har en selektiv varseblivning. Vanligt för alla fanatiker, i synnerhet LCHF-människor.

Huruvida jag har selektiv varseblivning eller är ''fanatiker'', enligt dig, hör inte till ämnet över huvud taget. Vänligen ägna din tid åt att bemöta min argument sakligt i fortsättningen istället för att vara intellektuellt ohederlig.


Du kan träna fan så mycket hårdare med stor tillgång på glykogen. Det är fysiologiskt omöjligt att ligga på hög intensitet under längre tid utan tillgång på glukos eftersom fettförbränning inte är tillräckligt effektiv för att snabbt mobilisera energi.

Sanningen med viss modifikation. För dagens lata och dekadenta och veka cromagnon-människa, som är uppväxt på oboy och sockrad risifrutti och att sitta på arslet hela dagarna, så stämmer det nog ofta att man inte alls klarar av att ligga på en särskilt hög intensitet under längre tid utan tillgång på massa kolhydrater.
Alla kan dock bli bättre på och skulle tjäna på att använda fett som energi istället.

Lycka till med att köra intensiv högrepsträning eller hård konditionsträning under längre tid på mer eller mindre ren fettförbränning. Vi snackar mjölksyra direkt. Ett par tunga reps lär du dock kunna få in eller köra HIIT med korta intervaller. Det p g a kreatinfosfat som hjälper till att snabbt återskapa ATP från ADP under en kort tid.

Som jag sa tidigare så går det utmärkt att träna utan kolhydrater då man bara kan få anpassa intensitet osv. och du blir dessutom bättre på att använda dig av fett som energikälla till dina backintervaller eller vad det nu kan vara.
Men vill man sen försöka maxprestera så kan kolhydrater ge en nödvändig boost, ja.

Romeo
2013-05-20, 15:50
Nu är inte löpning ett hinder för att utveckla maximal muskelmassa längre och paleokost är lösningen på allt.

Ungefär så, ja.


Mer kolhydrater gör för övrigt att du kan träna hårdare och ju mer mat du äter ju mer muskler lägger du på dig.

Läs ovan.

jasonmago
2013-05-20, 15:58
Nej, det är totalt ointressant då muskelbyggning (som det mesta annat) handlar om i vilken grad man lyckas aktivera musklernafibrerna så att de triggas till muskeltillväxt, sen är repsantalet eller vikten fullständigt skit samma.
Allt annat lika; om jag svingar upp 100 pannor med kass teknik så får jag sämre utveckling på bröst än en som slänger upp 95kg och aktiverar bröstmusklerna perfekt. Jag får sämre utveckling på biceps av att göra 15 tvivelaktiga repetitioner på samma vikt i bicepscurlen som någon som bara gör 8 men aktiverar biceps ordentligt.

Det där är ju också helt galet att påstå? Att fuska kontrollerat kan utan tvekan aktivera biceps mer än någon som kör totalt superstrika och sedan slutar för att den personen inte kan ta sig förbi startläget av rörelsen (där man brukar vara som svagast). Man kan omöjligt säga bara rakt ut: såhär är det, punkt slut.

BobaFett
2013-05-20, 16:03
http://1.bp.blogspot.com/-ZZq0hZVQbsM/T8lTScHs8tI/AAAAAAAABKY/8GFyD8Ulgig/s1600/facepalm.jpg

tjing
2013-05-20, 16:07
Jag orkar inte mer.

Romeo
2013-05-20, 16:36
Det där är ju också helt galet att påstå? Att fuska kontrollerat kan utan tvekan aktivera biceps mer än någon som kör totalt superstrika och sedan slutar för att den personen inte kan ta sig förbi startläget av rörelsen (där man brukar vara som svagast). Man kan omöjligt säga bara rakt ut: såhär är det, punkt slut.

Eh? Nej, nu missförstår du. Poängen var ju att det är aktiveringen i musklerna som är väsentlig, inte förflyttandet av vikten i sig. Om du fuskar med vikter ibland och tjänar på det, så är det ju för att du aktiverar diverse muskelfibrer och annat på olika ställen i din kropp som gör att du växer.

Den magiska kraften ligger alltså inte i själva vikten, repetitioner, set eller någonting annat absurt, som någon husgud här försökte påstå.


Jag orkar inte mer.

Inga problem, det är helt okej att bli överbevisad och lämna diskussioner med svansen mellan benen. :)

King Grub
2013-05-20, 16:42
Du har inte överbevisat något, bara lagt fram icke-argument som inte går att diskutera eftersom dom inte finns utanför din egen lilla sfär.

trapz star
2013-05-20, 17:24
Du har inte överbevisat något, bara lagt fram icke-argument som inte går att diskutera eftersom dom inte finns utanför din egen lilla sfär.
Word, Romeo softa ner attityden några hekton

Kotten
2013-05-20, 17:29
Fan vad bra, kan man ju skita i att öka vikterna och bli starkare eftersom det inte spelar någon roll.

Väntar på bilden av din muskulösa kropp

Wzup2u
2013-05-20, 17:37
alla säger grisbulk e fel ja tycker de e ok. ja körde igäng min stora bulkkur med grisbulk och avtog lite eftersom till normalare bulk.

grisbulk or not vfan testa inget fel när u live once, och när deff finns.
börja med grisbulk och sen efter ett tag gä mot bulk med mer normalitet.
gjorde kanonunder för mig iaf.

Romeo
2013-05-20, 17:40
Word, Romeo softa ner attityden några hekton

Och nu är det är knappast jag som ägnar mig åt ad hominem och diskuterar person istället för sakfrågan. Gör om, gör rätt.


Fan vad bra, kan man ju skita i att öka vikterna och bli starkare eftersom det inte spelar någon roll.

I princip ja, det är faktiskt vad du gör med vikten som är det - just det - viktiga. :)


Väntar på bilden av din muskulösa kropp

Nej, tyvärr men jag är inte böjd åt det hållet. Är endast här i egenskap att få diskutera kost&träning.

Jeml
2013-05-20, 17:42
alla säger grisbulk e fel ja tycker de e ok. ja körde igäng min stora bulkkur med grisbulk och avtog lite eftersom till normalare bulk.

grisbulk or not vfan testa inget fel när u live once, och när deff finns.
börja med grisbulk och sen efter ett tag gä mot bulk med mer normalitet.
gjorde kanonunder för mig iaf.

bilder på det? kan aldrig tänka mig att en grisbulk någonsin skulle vara bättre än en "optimerad" bulk :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kotten
2013-05-20, 17:48
Och nu är det är knappast jag som ägnar mig åt ad hominem och diskuterar person istället för sakfrågan. Gör om, gör rätt.




I princip ja, det är faktiskt vad du gör med vikten som är det - just det - viktiga. :)



Nej, tyvärr men jag är inte böjd åt det hållet. Är endast här i egenskap att få diskutera kost&träning.

Jag med, men jag antar att du fått fantastiska resultat av den träning och kost som du säger.Säger, skit i kolhydrater och progression i träningen. Antar att du har bra resultat att visa upp eftersom du tränar så och absolut säger att det är så. Sen att vi alla andra vet att det inte är så är en annan sak. Sen borde man väl veta hur man gör flyes med din erfarenhet

Maximal
2013-05-20, 18:05
Du svamlar när det kommer till kost-delen. Men det du säger om hur man "ska" träna för volym stämmer ju faktiskt ganska bra, det handlar ju inte så mycket om hur stor belastningen är, utan vad man gör med den, och att öka vikter hela tiden är inte alls måste utan det sker automatiskt när kroppen växer då det inte går att tvinga fram progression... Synd att du gör bort dig med hur man ska äta dock..

Kotten
2013-05-20, 18:07
Du svamlar när det kommer till kost-delen. Men det du säger om hur man "ska" träna för volym stämmer ju faktiskt ganska bra... Synd att du gör bort dig med hur man ska äta dock..

Man kan göra en lätt vikt tung etc. Men tillslut måste man öka vikterna för att få resultat. Progression är A och O.

Kotten
2013-05-20, 18:10
Jaja skiter i detta nu. Men som frågan löd, grisbulk, nej varför lägga på sig onödig vikt. Lagom är bäst

jasonmago
2013-05-20, 18:12
Man kan göra en lätt vikt tung etc. Men tillslut måste man öka vikterna för att få resultat. Progression är A och O.

Exakt och man kan även göra en tung vikt lättare i byggande syfte. Annars skulle man kunna se alla flerledsövningar som totalt värdelösa och enbart lägga tid på isoleringsövningar för det är ju ändå "den muskeln vi vill träna".

Herr Romeo gjorde även en tråd för inte så länge sedan där han frågade OSS om hur kroppen bryter ner fett och använder det som energi. Han ville ha någon lättläst internetsida där man kunde läsa på lite. Nu kommer han och påstår att han minsann vet bättre än alla "gurus" här på kolo.

Lägg ner bara... Du skämmer ut dig

Romeo
2013-05-20, 18:19
Jag med, men jag antar att du fått fantastiska resultat av den träning och kost som du säger.Säger, skit i kolhydrater och progression i träningen. Antar att du har bra resultat att visa upp eftersom du tränar så och absolut säger att det är så. Sen att vi alla andra vet att det inte är så är en annan sak.

Ett tips är att du ägnar mindre tid åt att diskutera mig och mina resultat och istället försöker läsa på om fetter, kolhydrater, myostatin och allting annat jag diskuterat här och försöker tänka efter själv vad som borde vara logiskt från en evolutionär synpunkt.

Att man sen ska skita i progression sa jag inte, utan endast att det viktiga är vad du gör med vikten. Det är ingenting sensationellt och nytt på något vis utan det är hur många kroppsbyggare har jobbat under flera år. De skiter egentligen fullständigt i vikterna utan har det som primärt mål att försöka skapa en slags anabol signal och då ordentlig muskelkontakt är fokus så blir det ju inte alltid den tyngsta vikten.

Och nej, de flesta här på forumet vet inte alls att det är så.
De bara tror att kolhydrater är guds gåva till kroppsbyggningen eftersom de inte har tänkt själv och litar blint på vad forumets husgudar (Guddi, osv) säger åt dem att tycka.
Den stora massan som är nästintill inkapabla att tänka själva faller således för hela kolhydrats- och grisbulkspropagandan och gillar det eftersom det är enkelt att rationalisera för sig själv varför man ska käka massa sött och bli grisfet.
Det sker samtidigt som det också finns en stor och kunnig sfär utanför det här forumet som absolut inte inte hyllar kolhydrater på sättet som man gör här.



Sen borde man väl veta hur man gör flyes med din erfarenhet

Hantelflyes är en relativt sämre bröstövning som jag sällan haft med på mina pass. Men för all del, om man ska vara petig så har du rätt.

Wzup2u
2013-05-20, 18:23
bilder på det? kan aldrig tänka mig att en grisbulk någonsin skulle vara bättre än en "optimerad" bulk :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nae men vem säger att en optimerad bulk skulle vara bättre.
kan man och känner för det ska man göra det man innert känner för då blir det lyckat. självkänsla, självförtroende och disiplin är a och o.

grisbulk e bara extra njutning om effekten är mkt bättre eller ej svarar jag ej på för andra. :naughty:

nitz
2013-05-20, 18:33
Och nej, de flesta här på forumet vet inte alls att det är så.
De bara tror att kolhydrater är guds gåva till kroppsbyggningen eftersom de inte har tänkt själv och litar blint på vad forumets husgudar (Guddi, osv) säger åt dem att tycka.
Den stora massan som är nästintill inkapabla att tänka själva faller således för hela kolhydrats- och grisbulkspropagandan och gillar det eftersom det är enkelt att rationalisera för sig själv varför man ska käka massa sött och bli grisfet.
Det sker samtidigt som det också finns en stor och kunnig sfär utanför det här forumet som absolut inte inte hyllar kolhydrater på sättet som man gör här.

Grisbulk förespråkas ju praktiskt taget aldrig på kolozzeum utan snarare motsatsen.
Vad är det för fel på det Guddi skriver?
Det är ju i högsta grad vetenskapligt skrivet med bra referenser.

Vilka kunniga personer är det mer specifikt du syftar på?

Romeo
2013-05-20, 18:37
Synd att du gör bort dig med hur man ska äta dock..

Hur vågar du tilltala mig på det viset?
Seså, förklara dig.

Man kan göra en lätt vikt tung etc. Men tillslut måste man öka vikterna för att få resultat. Progression är A och O.

Varför du missförstår poängen hela tiden är obegripligt. Det magiska ligger ju då inte i att du går upp 2kg i hantelar, utan anledningen till att du växer är ju fortfarande tack vare att du åstadkommer en ännu större aktivering hos berörda muskelfibrer. Men visst, det kan ibland vara väldigt användbart att ta en tyngre vikt för att åstadkomma större aktivering på muskler men det behöver inte alltid vara någonting givet.

Exakt och man kan även göra en tung vikt lättare i byggande syfte. Annars skulle man kunna se alla flerledsövningar som totalt värdelösa och enbart lägga tid på isoleringsövningar för det är ju ändå "den muskeln vi vill träna".

Herr Romeo gjorde även en tråd för inte så länge sedan där han frågade OSS om hur kroppen bryter ner fett och använder det som energi. Han ville ha någon lättläst internetsida där man kunde läsa på lite. Nu kommer han och påstår att han minsann vet bättre än alla "gurus" här på kolo.


Jaha på det viset? Men man kan ju undra vem det egentligen är som är okunnig och borde läsa på lite...

Är det jag som försöker bilda mig, ta reda på fakta, dividerar olika källor, försöker utvecklas, pushar mig själv till nya höjder, väger för- och motargument och till och med gör en så fullständigt banal sak som att tillfråga och lyssna på vad folk på det här forumet har att säga - eller är det du själv, som kommer med halmgubbar, diskuterar min person och endast rabblar ut smörja du hittat från nån träningsbilaga hos Wendelas hörna på Aftonbladet?

Romeo
2013-05-20, 18:40
Grisbulk förespråkas ju praktiskt taget aldrig på kolozzeum utan snarare motsatsen.
Vad är det för fel på det Guddi skriver?
Det är ju i högsta grad vetenskapligt skrivet med bra referenser.

Vilka kunniga personer är det mer specifikt du syftar på?

Grisbulk och bulk, you name it.
Ja, Guddi är väldigt kunnig och skriver allt som oftast vetenskapligt. Vad gäller hans artiklar och egna slutsatser om fett och kolhydrater i kosten och diverse hormoners betydelse och övertron på bulk, så brister det dock en aning.

tjing
2013-05-20, 19:05
Du gör bort dig fullständigt, Romeo. Hur tydligt vill du ha det serverat?

Du är en lågkolhydrats-kultist. Du hade säkert kunnat fastna i någon annan slags fanatism men nu blev det detta. Jag kan sätta min vänstra strumpa i pant på att du tjafsat om kolhydrater på träningslära eller tränastyrka.

Dessutom har du helt enkelt med all sannolikhet fel i många uttalanden (löpning och maximal muskelmassa, kolhydrater etc) och dina anekdoter är inte relevanta som bevis. Notera också att jag skrev "med all sannolikhet" eftersom jag inte är en fanatiker som du själv och lämnar dörren öppen för bevis som visar på motsatsen. Hur otroligt det än må vara att sådana bevis finns.

King Grub
2013-05-20, 19:22
Vad gäller hans artiklar och egna slutsatser om fett och kolhydrater i kosten och diverse hormoners betydelse och övertron på bulk, så brister det dock en aning.

Du har gått från helt okunnig i tråden du startade till självutnämnd expert så du kan konstatera något sådant rörande riktigt avancerade saker på två månader? :D

Romeo
2013-05-20, 19:23
Du gör bort dig fullständigt, Romeo. Hur tydligt vill du ha det serverat?

Du är en lågkolhydrats-kultist. Du hade säkert kunnat fastna i någon annan slags fanatism men nu blev det detta. Jag kan sätta min vänstra strumpa i pant på att du tjafsat om kolhydrater på träningslära eller tränastyrka.

Dessutom har du helt enkelt med all sannolikhet fel i många uttalanden (löpning och maximal muskelmassa, kolhydrater etc) och dina anekdoter är inte relevanta som bevis. Notera också att jag skrev "med all sannolikhet" eftersom jag inte är en fanatiker som du själv och lämnar dörren öppen för bevis som visar på motsatsen. Hur otroligt det än må vara att sådana bevis finns.

Ja, nu gör man tydligen bort sig för att man råkar vara den enda som vill föra en saklig diskussion här. Du får allt specificera vad det nu är av det som jag har påstått som tydligen är helt fel? Det blir som du kanske förstår svårt att bemöta en 15 rader lång text som endast är ämnad åt att spy galla på en dissident.

trapz star
2013-05-20, 20:10
Romeo dina argument håller inte, ta lärdom från forumet istället och acceptera att du är en lekman i ämnet kost och träning

BobaFett
2013-05-20, 20:21
Shit den här tråden, jag dör

:laugh:

Romeo, du råkar inte vara kvinna?

jasonmago
2013-05-20, 20:33
Det hade varit en annan femma om du bara hade nöjd dig med att säga "såhär äter jag och jag mår bra av det och det funkar för mig". Istället går du ut på dansgolvet och trampar tamefan på varenda tå du lyckas passera. Det är fan helt sjukt haha.

nitz
2013-05-20, 20:41
Grisbulk och bulk, you name it.
Ja, Guddi är väldigt kunnig och skriver allt som oftast vetenskapligt. Vad gäller hans artiklar och egna slutsatser om fett och kolhydrater i kosten och diverse hormoners betydelse och övertron på bulk, så brister det dock en aning.
En bulk på +250 kcal per dag är inte i närheten av samma sak som en grisbulk ;).
Jag ser det såhär:
Fördelen med att bulka = snabbare resultat.
Fördelen med att inte bulka = ingen off season form.
Gudiol är knappast heller ensam om att se att kolhydrater kan vara något bra i samband med träning.
Den typen av slutsatser har även många andra respekterade och väldigt kunniga personer gjort med rediga utbildningar i bagaget.

Det är därför jag är intresserad av vilka dessa andra kunniga personer du pratar om är?
Intressant att se källan bakom.

Romeo
2013-05-20, 20:56
Romeo dina argument håller inte, ta lärdom från forumet istället och acceptera att du är en lekman i ämnet kost och träning

Men snälla? Gå och bajsa. Det har hela tiden varit jag som försöker diskutera sakligt här. Vad gäller nicket ''trapz star'' så har vi hittills bara kunnat konstatera att det inte producerats någonting annat än massa jävla gnäll.

Tills det att du börjar anamma en smula intellektuell hederlighet och börjar bemöta andras argument och påståenden med sakliga argument, så har du faktiskt ingen talan här. Du hamnar på ignore.

Shit den här tråden, jag dör

:laugh:

Romeo, du råkar inte vara kvinna?

Nej, men jag råkar vara kunnig.

Det hade varit en annan femma om du bara hade nöjd dig med att säga "såhär äter jag och jag mår bra av det och det funkar för mig". Istället går du ut på dansgolvet och trampar tamefan på varenda tå du lyckas passera. Det är fan helt sjukt haha.

Vad i mitt resonemang menar du var helt fel då?

Gudiol är knappast heller ensam om att se att kolhydrater kan vara något bra i samband med träning.
Den typen av slutsatser har även många andra respekterade och väldigt kunniga personer gjort med rediga utbildningar i bagaget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum


Det är därför jag är intresserad av vilka dessa andra kunniga personer du pratar om är?
Intressant att se källan bakom.

Jag har ingen större lust att diskutera personers ev. kunskap eller brist därav här i tråden bara för sakens skull då det kommer extremt långt bort från topic.

trapz star
2013-05-20, 21:07
Men snälla? Gå och bajsa. Det har hela tiden varit jag som försöker diskutera sakligt här. Vad gäller nicket ''trapz star'' så har vi hittills bara kunnat konstatera att det inte producerats någonting annat än massa jävla gnäll.

Tills det att du börjar anamma en smula intellektuell hederlighet och börjar bemöta andras argument och påståenden med sakliga argument, så har du faktiskt ingen talan här. Du hamnar på ignore.



Nej, men jag råkar vara kunnig.



Vad i mitt resonemang menar du var helt fel då?



http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum



Jag har ingen större lust att diskutera personers ev. kunskap eller brist därav här i tråden bara för sakens skull då det kommer extremt långt bort från topic.
Jag tycker du ska inse att det finns ödmjuka människor här på forumet so besitter djup kunskap. Mycket mer än dig då du bara kan argumentera för din lågkolhydratskost, släpp attityden. Du förtjänar faktiskt en varning och hoppas de utdelas för sån här attityd hör inte hemma på ett träningsforum. Släpp attityden sa jag!

Romeo
2013-05-20, 21:25
Jag tycker du ska inse att det finns ödmjuka människor här på forumet so besitter djup kunskap. Mycket mer än dig då du bara kan argumentera för din lågkolhydratskost, släpp attityden. Du förtjänar faktiskt en varning och hoppas de utdelas för sån här attityd hör inte hemma på ett träningsforum. Släpp attityden sa jag!

Ok, och var har du nu sett mig säga att det inte skulle finnas kunniga människor här på forumet? Tvärtom så har det delats ut beröm till bl. a. Guddi samtidigt som några av hans påståenden kring kost kritiserats. Och om du nu syftar på tjing så har han i sina senaste inlägg faktiskt inte kunnat komma med någonting mer än att han tyckt att ''Romeo gör bort sig'' (beklagligt eftersom man kanske hade förväntat sig mer från honom, men så är det ibland).
Nog för att Romeo är villig att lyssna på andra användare, men det där är tyvärr inte ett argument. Hoppas att du förstår det.

Är det nu någon här som gör sig förtjänt av en varning så är det nog snarare du själv som ständigt försöker angripa min person istället för att hålla dig till ämnet och vara saklig. Har du problem med min attityd eller whatever kan du väl ta det vi PM, så kan vi se om kan få dig på lite bättre humör ponken. :)

King Grub
2013-05-20, 21:47
Guddis kostkunskaper är väldigt långt över dina att det är rent häpnadsväckande att du verkligen tycks tro att dina egna är på en sådan nivå att du kan kritisera hans uttalanden negativt...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196801 För två månader sedan orkade du inte läsa en "trött gammal svårläst biologi-bok från 80-talet" och nu "råkar du vara kunnig"?

johanhowie
2013-05-20, 22:23
Romeo: jag är intresserad av vad ett kaloriöverskott/högt kolhydratsintag skulle ha för inverkan på myostatin. Jag förstår inte ens hur du fick för dig att blanda in myostatin i diskussionen då det, enligt mig, har noll relevans i sammanhanget. Men belys mig gärna om en "grisbulks" effekt på myostatin, du som kan.

Romeo
2013-05-20, 23:05
Guddis kostkunskaper är väldigt långt över dina att det är rent häpnadsväckande att du verkligen tycks tro att dina egna är på en sådan nivå att du kan kritisera hans uttalanden negativt...

All makt åt Tengil, med andra ord?
Guddis ord är lag och ska följas till punkt och pricka och hur i hela friden har jag mage att över huvud taget våga ifrågasätta en av hans miljoner åsikter om kost?

Tack, men nej tack. Jag är inte här för att mäta e-penis och argumentum ad verecundiam kanske fungerar när man försöker indoktrinera massorna med kolhydratsöverflöd och grisbulk, men när du diskuterar med mig får du nog allt höja nivån en aning, Gruben.

[QUOTE=King Grub;6470886]
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196801 För två månader sedan orkade du inte läsa en "trött gammal svårläst biologi-bok från 80-talet" och nu "råkar du vara kunnig"?

1. Jag skulle kunnat ha förbättrat mina kunskaper enormt sedan dess och suttit 24/7 och bildat mig så att jag är på en hög nivå att kunna uttala mig om detta.

2. Jag kanske använda mig av den s.k. klassiska pooltekniken dvs. att framställa sig själv i sämre dager och utge sig för att vara betydligt okunnigare än vad man egentligen är.

3. Eller så är jag nu fullständigt dum i huvudet och kan nada om kost och träning men lyckas ändå föra fram förträffliga argument som riskerar att kasta omkull tidigare myter från tidigare s.k. experter på forumet och leda till ett komplett paradigmskifte vad gäller synen på kost och träning.

4. Jaja. Vad som än stämmer så är det fullständigt irrelevant för trådens ämne. Vänligen kom med sakliga argument istället för att diskutera min person, tack.


Romeo: jag är intresserad av vad ett kaloriöverskott/högt kolhydratsintag skulle ha för inverkan på myostatin. Jag förstår inte ens hur du fick för dig att blanda in myostatin i diskussionen då det, enligt mig, har noll relevans i sammanhanget. Men belys mig gärna om en "grisbulks" effekt på myostatin, du som kan.

Bra fråga. Det här är någonting som det forskas väldigt dåligt på idag.
Men desto större frånvaro av myostatin, desto bättre muskeltillväxt, det är a och o mellan någon som sägs ha bra gener och någon som ytterst långsamt uppnår några större resultat av träningen. Det finns en hel del bevis för att myostatin reglerar metabolismen och ökar fettinlagringen rejält och det är ond cirkel då tjockisar och folk med högre kaloriintag bara tycks få ännu högre nivåer av detta hormon. Jag menar, en belgian blue blir inte stor och muskulös tack vare att den sysslar med grisbulk, inte heller personer som fötts med en myostatin mutation utan det beror just på avsaknaden av myostatin.

King Grub
2013-05-20, 23:08
Vänligen kom med sakliga argument istället för att diskutera min person, tack.

Det var du som hävdade din kunnighet och kritiserade Guddis kunskaper. Det var alltså bara ett motsvarande svar på dina uttalanden.

Och man blir inte kunnig inom nutrition på två månader. Möjligen når man nivån där man tror att man kan saker och ting, men man brukar snart få mattan bortdragen från under en och märka att man i själva verket bara trodde att så var fallet.

när du diskuterar med mig får du nog allt höja nivån en aning, Gruben.

Ja, jag märker det. Här är det hög nivå får man säga. Se bara ditt utmärkt diffusa och undanglidande svar på vad du menade kopplingen mellan kolhydratintag och myostatin var och att du sitter där med låga myostatinnivåer tack vare din paleodiet som du nämnde tidigare i tråden. Lite osäker om jag klarar av att hålla nivån du efterfrågan.

Romeo
2013-05-20, 23:11
Det var du som hävdade din kunnighet och kritiserade Guddis kunskaper. Det var alltså bara ett motsvarande svar på dina uttalanden.

Nej, riktigt så var det inte. Jag brukar inte vara den som skyltar med att jag skulle besitta mer kunnighet än någon som Guddi. Däremot ifrågasatte jag vissa påståenden som han har gjort vad gäller kolhydrater, fett och synen på bulk. :)


Och man blir inte kunnig inom nutrition på två månader. Möjligen når man nivån där man tror att man kan saker och ting, men man brukar snart få mattan bortdragen från under en och märka att man i själva verket bara trodde att så var fallet.

''Ok''.

tjing
2013-05-20, 23:14
Romeo, jag tog upp löpning och maximal muskelutveckling klart och tydligt som exempel i mitt förra inlägg på tokerier du skrev. Jag tolkar det som att du inte läste vad jag skrev. Jag försöker igen och citerar vad du skrev (angående kolhydrater):

"Det är en fullständig myt att det skulle vara viktigt. Viktigt kan det enbart tänkas vara för sumobrottare."

Som svar på att användaren Nikodemus skrev:

"Det är inte så svart/vitt och visst har kolhydrater en viktig del i träningen."

Med sådana uttalanden kan man inte ta dig på allvar. Du menar alltså att det är en fullständig myt att kolhydrater skulle vara en viktig del i träningen.

Och angående löpning och muskelutveckling är det ganska väl etablerat att anabola och katabola processer krockar på cellnivå med framförallt löpning och styrketräning när det kommer till att bygga muskler. Läs på om nutrient-sensorerna AMPK och mTOR.

Det är ingen som har sagt att man inte kan bygga muskler på paleo-kost, det går säkert utmärkt men det innebär samtidigt inte att dina ovanstående uttalanden är sanna.

Jag tycker mig identifiera en ny typ av diskussions-personlighet; individen som för en meta-diskussion om diskussionsteknik mer än att diskutera. Men du har säkert en länk till wikipedia för det uttalandet också.

tjing
2013-05-20, 23:20
Dessutom har du inte fört fram några "argument" än, Romeo. Du har bara skrivit saker, men har inga länkar till forskning av något slag.

Det vore en annan sak om faktiskt presenterade något som stöder dina väl tilltagna och absoluta teser.

Personligen märker jag bara hur lite jag kan ju mer jag lär mig, något jag tror många som har någon slags kunskap inom området känner igen. Det är en ofattbar mängd kunskap att absorbera. Man brukar tala om olika nivåer av lärande;

* Nybörjaren känner sig hopplös och kan ingenting.

* Den nyligen frälste som läst lite tror sig kunna allt och har all världens kunskap.

* Den som läst ännu mer och ständigt uppdaterar sig på området, inser hur lite han/hon i själva verket kan.

Perra.S
2013-05-21, 00:37
Eller så är jag nu fullständigt dum i huvudet och kan nada om kost och träning

Med största sannolikhet, ja, så länge du inte kan styrka dina påståenden.

Så, fram med källor på allt du säger istället för att bara svamla och diskutera argumentationsfel. Är säker på att det är fler än jag som gärna skulle vilja ta del av dem.

pclillen
2013-05-21, 07:27
Personligen märker jag bara hur lite jag kan ju mer jag lär mig, något jag tror många som har någon slags kunskap inom området känner igen. Det är en ofattbar mängd kunskap att absorbera. Man brukar tala om olika nivåer av lärande;

* Nybörjaren känner sig hopplös och kan ingenting.

* Den nyligen frälste som läst lite tror sig kunna allt och har all världens kunskap.

* Den som läst ännu mer och ständigt uppdaterar sig på området, inser hur lite han/hon i själva verket kan.

OT: Den där skalan är skitbra ju, stämmer in på alla de områdena jag lyckats läsa på mig ännu mer (dvs de områdena jag kommit till nivå 3)! Det är dock lite skrämmande när man inser att man egentligen inte kan mycket alls..

Rabiat
2013-05-21, 07:46
Romeo, ack Romeo...

nitz
2013-05-21, 08:47
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum



Jag har ingen större lust att diskutera personers ev. kunskap eller brist därav här i tråden bara för sakens skull då det kommer extremt långt bort från topic.

Jag vill inte diskutera personers kunskap per definition utan jag vill se vilka dessa personer är samt se lite av deras artiklar om majoriteten av personer inom ämnet har fel enligt dig.

Jode
2013-05-21, 13:35
Det är personer som Romeo som jag skulle vilja träffa ute i det vanliga livet. Intressant personlighet.

Morty
2013-05-21, 21:04
Ja, fast nu är det väl inte alla av oss som sysslar med sumobrottning. Med all respekt, men du bör nog hålla dina kostråd för dig själv i fortsättningen.

Fan, borta från brädan en dag och jag missade detta öppna mål!! *gah!*

Romeo, om du fortfarande läser, u mirin my sumobrottar-body? Alltid 60+E% kolhydrat. Upp till 80% när det blir extremt. Kenyandiet ftw.

monsterek
2013-05-21, 22:01
Intressant diskussion *popcorn*
Grisbulk? Nej, onödigt tycker jag.. Men har grisbulkat förr så har provat det med :) Några hundra kalorier överskott räcker

Rabiat
2013-05-22, 12:03
Asch, så blev han bannad. Han var ju jätterolig :(

King Grub
2013-05-22, 12:23
Inte pga vad han skrev utan pga av att det var en tidigare bannad troll-medlem som var tillbaka på sitt fjärde eller femte konto.