handdator

Visa fullständig version : Löparbana inne på gymmet?


MackeJuve
2013-05-19, 21:59
De har gjort om på F&S, Norrköping, Ingelsta. Kom dit idag och det var som natt och dag, både till det bättre och sämre.

Bättre: Ställbar dipsställning, viktbälte, marklyftsavdelning, 60 kgs hantlar.

Sämre: Tagit bort gymmets ENDA bänkpress, installerat någon sorts löparbana(?), tagit bort gymmets ENDA lutande bänkpress, tagit bort flertalet maskiner jag gillade. Ska ta upp allt med dem imorgon, bänkpressen ska fram igen, inget att diskutera ens.

Men den här löparbanan då: En ungefär 20*3-4 meters svart matta som är helt tom, i änden vid väggen har en blå tjockmatta(sådan man hade på gymnastiken, den tjockaste) placerats ut. Jag har uppfattat det som en sorts sprintstation, någon som känner igen detta?

Fuark
2013-05-19, 22:02
låter rätt skumt, kan du ta en bild nästa gång du är där? de kanske bara renoverar. att ta bort bänkpressen låter ju helt befängt

MackeJuve
2013-05-19, 22:11
låter rätt skumt, kan du ta en bild nästa gång du är där? de kanske bara renoverar. att ta bort bänkpressen låter ju helt befängt

Det var en snubbe som körde någon idioten-liknande övning på denna matta nämligen. Jag har ju ingen smartphone eller telefon med duglig kamera :/ Men det är verkligen precis som jag beskriver.

Jo då bänkpressen ska tillbaka, de hade redan fått in flertalet klagomål. Finns ju inget att diskutera där liksom, EN jävla bänkpress ska de väl ha.

difeddy
2013-05-19, 22:12
På SATS Spårvagnshallarna i Stockholm har man också en bana på typ 20-30 meter.

DJJOHANSSON
2013-05-20, 07:15
Fan va skönt det skulle va med en sån bana, att köra 30seks intervaller på ett löpband kan nästan klassas som självmord.

However, ganska obligatoriskt med en bänkpress. Man kanske skulle kunna stänga sprintbanan på måndagar och ta fram bänkpressen då. Trolololol

baguette
2013-05-20, 07:46
På SATS Spårvagnshallarna i Stockholm har man också en bana på typ 20-30 meter.

Och den är skitbra att köra intervaller på! :D Det är ganska populärt att blanda styrkeövningar med pulshöjande typ cirkelträning eller crossfit så det är väl därför. Att ta bort bänkpressen var kanske lite hårt dock.

LarsLasr
2013-05-20, 07:54
Jag brukar köra farmers/suitcase/waiter walks på mattorna, tycker det är tacksamt med utrymme för att traska runt med vikter istället för att sicksacka mellan folk som curlar :)

Loke
2013-05-20, 08:56
Haha, kul att höra att andra friskis fungerar lite som här i Uppsala. Massor med bra tillskott, men så plötsligt försvinner dessutom någon jätteanvändbar grej :P
Löparbana tycker jag låter schysst och är nog i linje med vad friskis Riks tycker, så den är nog där för att stanna. Även att ta bort vissa maskiner, skulle jag säga... Kanske inte direkt uttalat, men maskiner värderas inte högt nu för tiden. Att ta bort ställningar för bänkpress är jag rätt säker på INTE är i linje med vad Riks tycker, så det är någon lokal mupp som fått för sig något där.

Men mitt tips är att gå direkt till den ansvariga och inte bara säga det till första bästa funktionär. maja@nrk.friskissvettis.se verkar vara gymansvarig hos er.

MackeJuve
2013-05-20, 13:34
Ska prata med Maja idag :)

MackeJuve
2013-05-20, 20:48
Pratade med en ansvarig idag. Vi kommer INTE att få någon bänkpress, utan istället 4 böjrackets där det är tänkt att man även ska bänkpressa. Tankar om detta? Jag tycker det är väldigt lite begärt att be om EN bänkpress, speciellt när de hade en som de tog bort, så funderar på att byta gym.

z_bumbi
2013-05-21, 06:56
Pratade med en ansvarig idag. Vi kommer INTE att få någon bänkpress, utan istället 4 böjrackets där det är tänkt att man även ska bänkpressa. Tankar om detta? Jag tycker det är väldigt lite begärt att be om EN bänkpress, speciellt när de hade en som de tog bort, så funderar på att byta gym.

Det beror på vad det är för ställningar ni får om det är ett bra byte eller inte men att plocka bort bänken under tiden verkar inte direkt så genomtänkt.

gunhamn
2013-05-21, 08:02
ett gym utan en bänkpress.. hahahah vilket skämt

gunhamn
2013-05-21, 08:03
låter rätt skumt, kan du ta en bild nästa gång du är där? de kanske bara renoverar. att ta bort bänkpressen låter ju helt befängt

Det var en snubbe som körde någon idioten-liknande övning på denna matta nämligen. Jag har ju ingen smartphone eller telefon med duglig kamera :/ Men det är verkligen precis som jag beskriver.

Jo då bänkpressen ska tillbaka, de hade redan fått in flertalet klagomål. Finns ju inget att diskutera där liksom, EN jävla bänkpress ska de väl ha.

Fuark, det har väl någon liknadne grej på F&S i Kalmar? :) Fast där spänner man fasit sig istället i en sele kopplad till en typ vanligt vikthiss för att springa och bli trött av vikterna

Fuark
2013-05-21, 08:42
Fuark, det har väl någon liknadne grej på F&S i Kalmar? :) Fast där spänner man fasit sig istället i en sele kopplad till en typ vanligt vikthiss för att springa och bli trött av vikterna

Haha inte i nuläget iallafall. Kan ha funnits tidigare :]

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

MackeJuve
2013-05-21, 17:52
Det beror på vad det är för ställningar ni får om det är ett bra byte eller inte men att plocka bort bänken under tiden verkar inte direkt så genomtänkt.

Svårt att beskriva... Avlyft o så fungerar det är mergrejen att bänken är en vanlig ställbar bänk som annars används vid hantelpressar.

MackeJuve
2013-05-21, 18:04
http://imageshack.us/photo/my-images/849/imagezbqe.jpg/

Så ser den ut typ med flyttbara "hängen"

MackeJuve
2013-05-21, 18:06
http://imageshack.us/photo/my-images/849/imagezbqe.jpg/

MackeJuve
2013-05-21, 21:18
Skrev detta idag till Maja, ansvarig för F&S Ingelsta, några synpunkter? Tyckte jag fick till det rätt bra.

Hej! Mitt namn är Marcus Ringstrand, jag har varit medlem hos er i snart 6 år. Allt har fungerat bra genom åren och fastän man har haft lite åsikter om vissa grejer så har det ändå fungerat jättebra att träna hos er, F&S är ju ändå ett gym som ska passa alla.
Jättekul att ni ändrar om lite på F&S Ingelsta, några av mina favoritmaskiner försvann men det kan jag leva med, många saker som blev bättre(ställbar dipsstång, 60 kg hantlar, flera knäböjsrackets mm.). En sak är jag dock jätteledsen över, och det är att ni har valt att ta bort bänkpressen(den med fri stång och fria vikter). Jag förstår precis hur ni har tänkt; maximera utrymmet och kunna använda det utökade antalet knäböjsrackets till att både knäböja och bänkpressa. Det jag dock anser att ni inte tagit hänsyn till är oss som har som motivationsförmåga att komma till gymmet varje dag för att bli starkare och utvecklas muskelmässigt. EN bänkpress är det minsta man kan begära av ett gym, de flesta ställen har i alla fall två. För en person, som troligtvis flera utav er som jobbar på F&S, som tränar för att hålla sig i form med både styrka och kondition och inte lägger ner hela sin själ i att utvecklas just bara styrkemässigt fungerar säkert er lösning ypperligt. Men för mig, som bänkpressar 142,5 kg och hoppas att ta 150 kg någon gång i år, är det ett slag i magen. Jag och mina 6-7 träningskompisar, som jag tränar då och då med, ser just bänkpress som en av veckans höjdpunkter och sporrar varandra och har kul för att bli starkare. Knäböjsracketen heter KNÄBÖJSracket av en anledning och är inte gjord för att träna tung bänkpress, även om det "går". Jag vill inte lägga mig med +130 kg på en bänk som inte är sitter fast, med "hängen"(det som man lägger stången på) som inte är anpassade för just BARA bänkpress. Jag anser det vara både oergonomiskt och farligt. Bänkpressen ni hade var verkligen JÄTTEBRA, var nöjd som tusan över den.

Det är inte mycket jag begär, en bänkpress borde vara standard på ett gym med över miljonen(?) medlemmar, precis som en benpress, plats för knäböj, latsdrag, rodd mm är standard. Jag och mina kompisar är som sagt väldigt besvikna över hur det har blivit och kommer byta gym under sommaren om vi inte har en säker och ergonomisk bänkpress att se fram emot. Jag trivs jättebra hos er och skulle väldigt gärna vilja vara kvar, allt jag ber om är en bänkpress.

Vill ni ha besked om huruvida det finns folk som tänker in samma banor som mig kan jag gå runt med en namnlista på gymmet om ni vill, redan pratat med många med samma åsikt.

Tänk över detta snälla.

MVH Marcus Ringstrand

z_bumbi
2013-05-22, 08:09
Finns det bra bänkar till powerracken så funkar det antagligen att köra bänk där?
Jag skulle vara ganska glad om ett gym jag tränade på gick från en bänkpress till fyra kompletta powerrack. Iofs kan powerrack vara direkt usla men jag hoppas att ingen köper in sådana idag då man som gymansvarig bör ha koll.

Sen kan jag iofs som vanligt undra varför man inte köper in ställningar som är enklare att ändra höjden på då det innebär att fler kan köra på samma ställning oavsett längd.

stridis
2013-05-22, 08:16
ett gym utan en bänkpress.. hahahah vilket skämt

Kan ju iofs vara bra för att skaka om de kroniska discobyggarna.

Knatcharn
2013-05-22, 08:37
Även om det är konstigt att ta bort bänkpressen så är det ju guld värt med fyra racks. På F&S i Stockholm finns det antingen 1 eller 0 rack, riktigt kul om man ska böja.

Det kan bli kul att se fyra pers stå på rad och göra andra övningar i dem dock. Roddar, curls, militärpressar etc. Älskar de människorna. :D

4623
2013-05-22, 11:20
Även om det är konstigt att ta bort bänkpressen så är det ju guld värt med fyra racks. På F&S i Stockholm finns det antingen 1 eller 0 rack, riktigt kul om man ska böja.

Det kan bli kul att se fyra pers stå på rad och göra andra övningar i dem dock. Roddar, curls, militärpressar etc. Älskar de människorna. :D

Var ska du annars köra militärpress?

Macroman
2013-05-22, 12:57
På SATS Spårvagnshallarna i Stockholm har man också en bana på typ 20-30 meter.

Crossfitinspirerat tyvärr.

Att bänkpressen ersätts med powerracks skulle jag se som en förbättring helt klart. Mkt mer användbart med powerrack än bänkpressställning där man bara kan köra en övning.

Silveta
2013-05-22, 13:01
Jag hade varit helnöjd med en sprintmatta om där även fanns en prowler.

Dock idioti att ta bort den enda bänken för det.

MackeJuve
2013-05-22, 16:19
Som sagt det fungerar, men jag förstår inte varför man tog bort en bra bänkpress utan att fråga någon när det finns plats för den. Tycker det är mycket bättre stabilitet i en bänk som är fastmonterad, men visst, det kanske blir nästan bra om de skaffar in ordentliga bänkar till dagens lösning.

z_bumbi
2013-05-22, 17:47
Finns det plats och den är bättre är det kanske inte helt enkelt att förklara varför något försvinner.

Generellt bör man vara väldigt klar med vad målet med förändringar är när det gäller gym då de flesta är inkörda på det som redan finns och i vissa fall väljer gym efter vilken utrustning som finns där. För föreningar så är det kanske speciellt viktigt då medlemmarna bestämmer vad det ska finnas på gymmet.

MackeJuve
2013-05-22, 21:53
Mycket bra skrivet bumbi, precis så som mina tankar har gått. Körde bänk idag igen och det gick sådär, ska väl erkännas att jag var jävligt tjurig och hade dålig inställning redan innan jag började så det bidrog väl. Hakarna som stången ligger på har en L-form så det går inte att "dra" av stången, utan man får lyfta av den.

Märkte dessutom att de har införskaffat nya, smalare ( :( ) stänger...

MackeJuve
2013-05-23, 15:39
Hej Marcus!



Tack för ditt mail.
Kul att du gillar en hel del av förändringarna.



När det kommer till bänkpressen delar vi inte din uppfattning om att säkerheten skulle vara sämre i någon av de nya ställningarna jämfört med den vi tog bort, men lyssnar givetvis på argument om motsatsen och är öppna för att ändra oss. Men då handlar det inte om hur många som tycker en sak utan snarare om vilka argument som ligger bakom.



Det ligger mycket tid bakom denna förändring. Målet har givetvis varit att uppdatera gymmet till det bättre. Att hänga med i gymtrender, och få ett funktionellt och flexibelt gym, bla.a. Flexibiliteten känns extremt viktig då vi är många medlemmar som tränar i gymmet. Ja syftet att maximera utrymmet med flexibla ställningar beskriver du ju att du är med på..



Bakom beslutet att ersätta bänkpress med powerrack och halfrack ligger samtal med personer som maxar bänkpress upp mot 190 och själva väger över 130.

Skulle det kännas bättre om ni får hjälp av en instruktör på plats? Ja inte för att lära er tekniken i bänkpress då såklart utan för att se till att säkerheten är ok i nya ställningarna, ge dem en chans och se om ni vänjer er vid känslan.



Vi insåg snabbt att vi behöver fler bänkar efter uppdateringen, så det är på gång. Vi tittar på varianter för att ev köpa in bättre än de vi har idag.

MackeJuve
2013-05-23, 15:40
Jag får nog inte min bänk...

4623
2013-05-23, 15:42
Gillade denna

Bakom beslutet att ersätta bänkpress med powerrack och halfrack ligger samtal med personer som maxar bänkpress upp mot 190 och själva väger över 130.
:)

MackeJuve
2013-05-23, 15:50
Ja det hon säger där är ju typ att de har ringt runt till styrkelyftare för deras åsikter, sunt gjort i sådant fall, om hon inte hittar på. Varför dessa starka personer skulle vilja ha bänkpressen i form utav en bänk i ett racket istället för en bänkpress för just bänkpress övergår mitt förstånd. Jag saknar den :(