handdator

Visa fullständig version : Träningen är igång


looger
2013-05-19, 21:09
Tjenare! Jag har börjat styrketräna nu för en månad sedan. Kör två pass i veckan och det känns riktigt bra, känner mig starkare för varje gång jag är på gymmet. två små frågor bara, hur vet jag när jag ska öka vikterna? Och jag har gått upp ungefär ett kilo sen jag började styrketräna, kan detta vara muskler? Jag var ganska svag innan, iallafall i armarna men detta börjar nu försvinna, känner mig som sagt starkare och starkare.

tjing
2013-05-19, 21:16
Öka vikterna när du orkar säg 6-10 repetitioner på en vikt. När du når 10 repetioner, ökar du vikterna tills du når 10 repetitioner igen osv.

En del muskler säkerligen. Kör hårt.

PunchSlap
2013-05-19, 21:16
När du klarar föreskrivet ändamål av set och repetitioner. Säg att du planerar nästa pass att du ska göra 3*5 (3 set och 5 repetitioner) i bänkpress på X kg. Om du klarade det under passet höjer du t.ex. med 1-5kg tills nästa pass med den övningen. Därför är det smart att dokumentera vilka vikter man tar under passen så man inte behöver hålla reda på allt i huvudet! 1kg om du är på riktigt tunga vikter och 5kg om du är nybörjare. Nu pratar jag om basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress, axelpress osv. som du bör utöva. Maskiner(t.ex. preacher curl maskin) kommer du nog inte öka i så snabbt.
Har dock ingen kommentar angående vikter.

looger
2013-05-19, 21:22
Jag kör hela mina pass 3x10 och det brukar gå bra på allt utom axelpressen och benpressen som fortfarande är lite tung, men jag klarar det. Ska jag byta vikt när jag klarar 3x10 lätt eller när det är precis så jag är helt slut efter 3x10 i till exempel bänkpress?

looger
2013-05-19, 21:24
Och det där kilot jag har gått upp är då inget att oroa sig för? Har ju börjat känna mig hungrigare sen jag började styrketräna... Hur mycket ska jag äta på en dag? Är 185cm väger 70kg och är 17 år gammal.

PunchSlap
2013-05-19, 21:42
Ät tills du är mätt. Om du vill bli "musklig" är det bättre att ligga på överskott för att försäkra att du ligger på ett så anaboliskt läge som möjligt. Om du vill bli "ripped" så kan du deffa senare.
Du ökar när du klarar det precis, inte med något jättehopp dock. Du kommer gå igenom "nybörjarökningarna" rätt snabbt.

looger
2013-05-19, 21:47
Så om jag kör tillexempel axelpress med 6kg på varje arm 3x10, det orkar jag ganska lätt. Ska jag byta till 7kg då?

looger
2013-05-19, 22:06
Eller ska jag öka med mer kanske?

PunchSlap
2013-05-20, 09:58
Så om jag kör tillexempel axelpress med 6kg på varje arm 3x10, det orkar jag ganska lätt. Ska jag byta till 7kg då?

Om 3x10 är vad du satsar på så kan du höja direkt om du klarar. Olika intensiteter och volym(vilken proportion och hur mycket du lyfter vikten) gör olika effekt på kroppen. Satsa på en specifik, som 3x10 och inte varierande som typ 3x5-10.

looger
2013-05-20, 11:34
Om jag har förstått rätt så ska jag bara köra 3x10 av någonting. Men vad händer om jag inte klarar 3x10? Kör jag till jag klarar det då och sen byter vikt?

Rawsteel
2013-05-20, 11:45
Öka vikterna när du orkar säg 6-10 repetitioner på en vikt. När du når 10 repetioner, ökar du vikterna tills du når 10 repetitioner igen osv.

This, det är inte direkt raketforskning TS;)
Håll det simpelt, sätt ut det repsomfånget du vill köra en övning och när du når eller går under den lägst utsatta repen i ett set så sänker du till nästa set och om du i något set går över eller når den högst utsatta så höjer du nästa pass.

looger
2013-05-20, 11:52
Okej, tack till alla! Bra en fråga kvar då, är det där kilot jag har gått upp muskler? Jag äter inte mer än vad jag gjorde förr och jag tränar mer så det kan väl omöjligt vara fett, eller?

Sokrates696
2013-05-20, 12:10
Jag tror inte det är 1 kilo ren muskelmassa, men lite kanske du lagt på dig. Tränar man optimalt och äter optimalt kan man lägga på sig kanske 10 kilo muskler på ett år.


/Tommy.

looger
2013-05-20, 12:12
Då undrar jag vad det är, kan det vara vätska? Eftersom jag har tränat mer och ätit samma kan jag ju inte ha gått upp i vikt av fett...

looger
2013-05-21, 14:34
Eller kan det vara något annat?

krabbansgud
2013-05-21, 15:04
Eller kan det vara något annat?

vätska, fett, glykogen

looger
2013-05-21, 15:12
Hur får man bort vätska och vad är glykogen?

PunchSlap
2013-05-21, 16:24
Hur får man bort vätska och vad är glykogen?

Genom att inte förtära vätskebaserade ämnen. Glykogen kallas det i musklerna som används till energi, som omvandlats ifrån glukos. Sök på kostforumet, dom är rätt haja på sånt. Det verkar som att TS ogillar att gå upp i vikt. Hur kommer det sig?

looger
2013-05-21, 17:43
Jag ogillar att gå upp i vikt på grund av två saker:
1.Jag har varit överviktig, har gått ner 15kg det senaste året så är väldigt rädd för att gå upp igen. Jag tror jag har utvecklat nån sorts ätstörning, mår jättedåligt inombords när jag har ätit.
2. Jag tränar judo och vill då gärna hålla mig i en och samma viktklass.

looger
2013-05-21, 17:44
och vad menar du används till energi, är det det man använder när man är på gym och tillexempel styrketränar?

PunchSlap
2013-05-22, 18:10
och vad menar du används till energi, är det det man använder när man är på gym och tillexempel styrketränar?

Japp, som bränsle till bilen. Fast i musklerna. Allt som rör sig eller komma röra sig måste besitta eller få energi tillförd för att göra precis det. En muskel börjar inte röra sig av sig själv så den har lagrade energidepåer att ta av.

Var inte rädd för att gå upp i vikt, ät och vad glad förfan! Om du känner att du börjar bli mullig så kan du ju bara dra ned på maten igen eller förbränna mer energi via aktiviteter som löpning etc. Lite basics som kan vara bra att kunna: För övrigt så är fettet lagrad energi som kommer ifrån matens. Och om kroppen får mer energi((som mäts i kalorier inom kost) ) än den förbränner så lagras den i kroppen i formen av fett. Om du vill gå ned i vikt så behöver du endast ligga på ett underskott av tillförd energi. Alltså får inte kroppen tillräckligt med energi via maten och tar då energi från det lagrade fettet.

Inb4 angry butthurt kolozzeumerZ som kan allt och tycker jag är dum i huvudet som säger såhär: Ta allt jag säger med en nypa salt då jag inte är någon expert av något slag. JAg skriver endast den uppfattningen jag har fått till mig.

Cogge
2013-05-22, 19:50
Jag förstår dig med den där rädslan för att gå upp i vikt. Jag fick under min träningsperiod gradvis testa mig på att äta något onyttigt. Till exempel om jag smällde i mig en pizza, så lät jag det gå 1, kanske 2 veckor innan jag gav mig på något annat onyttigt. Efter ett tag så märkte jag att det inte hände något speciellt och vågade släppa taget mer och mer under tiden. Jag har varit relativt överviktig med 104 pannor (icke genom träning, mer dator/chips) och väger nu 24 kg mindre. Sen när du har fått stuk på träningen slutar man noja succesivt (oftast)

looger
2013-05-24, 16:55
Tack för alla svar! Jag tror att jag har utvecklat någon slags ätstörning då det hela tiden känns som att jag går upp i vikt fast jag inte gör det. Om jag till exempel skulle äta en liten ask med 20g godis så känns det som jag går upp i vikt. Hur får man bort en sån här ätstörning? Går man upp i vikt av att unna sig lite godis/chips på en fredag ELLER lördagskväll, notera eller. Inte båda. Eller är det helt "ofarligt?"

Sokrates696
2013-05-24, 18:10
Tack för alla svar! Jag tror att jag har utvecklat någon slags ätstörning då det hela tiden känns som att jag går upp i vikt fast jag inte gör det. Om jag till exempel skulle äta en liten ask med 20g godis så känns det som jag går upp i vikt. Hur får man bort en sån här ätstörning? Går man upp i vikt av att unna sig lite godis/chips på en fredag ELLER lördagskväll, notera eller. Inte båda. Eller är det helt "ofarligt?"

Svar nej!

Om din kropp är van vid en viss kosthållning tex. diet och du skulle vräka i dig 2 kebabpizza en kväll åker det mesta rakt igenom då kroppen inte är beredd på att ta hand om det.

Men om du istället äter godis eller nått annat i flera veckor kommer det naturligvis få konsekvenser. ;)

/Tommy.

Simonfrisk
2013-05-24, 18:45
Beror väl på vad de är för vikter, om det är fria vikter, eller om det är tex Hantlar m.m, dvs ("fasta vikter").

Om det är ang fria vikter, i tex Marklyft, Bänk, Benböj, oså, så när du når ca 10 reps på x antal kg, så kan du höja lite grann, och känna på hur de känns.
Jag siktar på o köra första seten på ca 10 reps, sedan lyfter ja tyngre, så det blir runt 6 reps, sedan 3 reps och sedan singlar (x1 reps).

Bara att prova dig fram, men tro inte att det är nå dunder pulver (om du tar något) så du ökar 10kg per dag typ, det tar tid o bygga muskler, men det tror ja redan du vet. :)

looger
2013-05-24, 20:20
Sokrates, Jag sköter kosten varje dag i veckan men ibland på helger om jag till exempel ska på bio eller något liknande så kan det vara gott att köpa några hekton godis och äta. Med att jag sköter kosten menar jag inte att jag bantar eller nåt men jag äter bra mat 4 gånger om dagen och äter inget godis eller liknande på vardagar, som sagt bara på helger. Då är det väl ingen fara?
Simonfrisk, okej, jag provade det på gymmet igår och ska även göra det imorgon. Hur ska jag göra när jag använder maskiner, när jag kör tillexempel sittande rodd? Jag tar ingenting, om man inte räknar mjölk ;)