handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - Synpunkter?


Abctj
2013-05-19, 18:38
Tjo, jag är rätt så ny vad gäller styrketräning och skulle därför vilja ha lite hjälp utav er mer erfarna styrketränare.

Jag vill börja med att jag har tränat och varit i form (ej överviktig, utövat sporter o.s.v.) i princip under hela mitt liv (är 17 år gammal),
men jag är ny vad gäller styrketräning. Har hållt på i ca 2 månader, hemma endast med hjälp av hantlar,
och har föjlt ett schema som ser ut ungefär så här:

Måndag: Vila
Tisdag: Löpning
Onsdag: Styrka (Bröst + Armar, d.v.s. biceps, triceps, underarmar)
Torsdag: Vila
Fredag: Löpning
Lördag ELLER söndag: Styrka (Axlar + Rygg + Ben)

Innan styrkepassen löper jag en kortare runda (ca. 15 min) som uppvärmning.
I början av båda styrkepassen kör jag också armhävningar, sit-ups och rygglyft.

Jag tränar endast för att hålla mig i form och få lite synligare muskler, inte för att snabbt öka muskelmassan eller så.
Vad jag vill veta är om ni tror att jag klarar mig bra på detta åtminstone ett tag framåt? Om inte, vad ska jag ändra? Vad jag oroar mig mest för är om det är dåligt att köra så många muskelgrupper samtidigt, om jag har en dålig uppdelning. Om ni vill veta vilka övningar jag kör så är det bara att fråga. En annan sak jag undrar är vilket som är bäst när man tränar, att t.ex.: Köra 1x10 Koncentrationscurls, vila, repetera. Eller köra 1x10 koncentrationscurls, köra 1x10 av en annan övning, köra 1x10 av en annan, vila, börja om? D.v.s. ska man variera övningarna hela tiden eller ska man avverka en efter en?

Tack på förhand.

P.S. Vill helst undvika att köpa gymkort än dels för att det är dyrt och dels för att jag gärna vill prova på mer hemma först.

Abctj
2013-05-19, 18:50
Vill även fråga - om jag kör 3 sets på mina övningar och klarar mig på 10-12 reps, kör jag för tungt då? Borde jag sänka och köra 5 sets istället?