handdator

Visa fullständig version : Träna! Kortison?


Merph
2013-05-19, 15:10
Tjena!

Har under dom senaste 5 veckorna gått på diet, och på den tiden har jag lyckats gå ner från 80kg till 72,5kg.

Men!
Problemet är att jag går på kortison (Prednisolon), och vad jag har hört så är det inte bra att styrketräna när man går på det. Detta är anledningen till varför jag inte har börjat träna redan under dieten, och bara hållt mig till promenader.
Jag började med kortisonet intravenöst, gick sedan över till tabletter med en start på 40mg/dag och nedtrappning med 5mg/vecka.
Just nu är jag nere på 20mg/dag, skulle jag kunna börja träna med den dosen?
Eller bör jag vänta ännu mer?
Min sjukdom är hur bra som helst nu, så det är isåfall bara kortisonet som skulle sätta stopp för mig!

Tusen tack på förhand!

Mvh

Tolkia
2013-05-19, 15:16
Det beror ju helt på din situation; vad du har för sjukdom och hur den är just nu etc. Det finns ingen enkel regel om kortison och träning som gäller för alla i alla lägen. Vad har din läkare sagt?

Notera att kortison intravenöst inte är något som random dude får på vårdcentralen för en liten snuva, så du är kanske inte i det läget att råd från Okänd Snubbe På Internet som aldrig träffat dig är att rekommendera.

tjing
2013-05-19, 15:21
Okänd Snubbe på Internet reporting in. Fråga din läkare. Har du kortison intravenöst men inte berättar varför tror jag det är bäst att du hör med din behandlare.

Det beror ju helt på vad som är fel med dig.

Merph
2013-05-19, 16:09
Det beror ju helt på din situation; vad du har för sjukdom och hur den är just nu etc. Det finns ingen enkel regel om kortison och träning som gäller för alla i alla lägen. Vad har din läkare sagt?

Notera att kortison intravenöst inte är något som random dude får på vårdcentralen för en liten snuva, så du är kanske inte i det läget att råd från Okänd Snubbe På Internet som aldrig träffat dig är att rekommendera.

Visst ja, ursäkta, jag glömde skriva vilken sjukdom jag har!
Jag har Crohns sjukdom, och nu efter ett några veckors behandling så är den i superbra skick. Jag låg inne på sjukan i en vecka, och frågade då 2 av dom läkarna jag hade, och jag fick olika svar av båda. En sa att jag inte skulle träna förens kortisonet var helt utsatt, och en sa att jag kunde börja när jag är nere i en lägre dos. Så därför tänkte jag höra om det är någon här som har mer koll än doktorerna, iom att dom gav mig två helt olika svar.

Som sagt, min sjukdom är inga som helst problem just nu, utan det är mer kortisonet jag är osäker på. Om det går att börja träna med 20mg/dag eller om jag bör vänta längre?

Tack för svar!

Mvh

Blindguard1
2013-05-19, 16:27
Är inte 8kg nergång på 5 veckor lite mycket? :P

Merph
2013-05-19, 16:31
Är inte 8kg nergång på 5 veckor lite mycket? :P

Den första veckan gick jag ner mycket, väldigt snabbt, efter det har jag legat mellan -1kg och -1,5kg i veckan. :)

Blindguard1
2013-05-19, 16:40
Den första veckan gick jag ner mycket, väldigt snabbt, efter det har jag legat mellan -1kg och -1,5kg i veckan. :)

Okej :) Är väl en del vätska samt bajs första dagarna.

Nixan
2013-05-19, 16:40
Är inte 8kg nergång på 5 veckor lite mycket? :P

Kortison binder mycket vätska och när TS successivt har minskat på intaget så minskar mängden vätska samtidigt som TS dietat. Mängden fett som TS blivit av med är troligtvis inte lika stor som totala viktnedgången.

En gissning av mig som någon med bättre koll på gärna får kommentera.

Blindguard1
2013-05-19, 17:01
Kortison binder mycket vätska och när TS successivt har minskat på intaget så minskar mängden vätska samtidigt som TS dietat. Mängden fett som TS blivit av med är troligtvis inte lika stor som totala viktnedgången.

En gissning av mig som någon med bättre koll på gärna får kommentera.

Var något sånt jag antog att det kunde vara : )

tjing
2013-05-19, 17:14
Kortison omvandlas för övrigt till kortisol i levern och i fettvävnad. Och leder till att kroppen binder vatten.

Jag hade nog väntat tills de satt ut din medicin, men var besvärlig och fråga en gång till och säg att du vill ha ett definitivt svar. Läkare vet ju som alla vet bäst och därför ger de tydligen också konstant olika svar på allting.