handdator

Visa fullständig version : BCAA eller EAA, igen :D


Rabiat
2013-05-19, 14:59
Jag har läst igenom rätt många trådar, men ingen har lyckats förklara om, eller varför, BCAA är bättre än EAA för muskelbygge eller tvärtom. Jag har absolut inte lyckats hitta något inlägg som beskriver vilken skillnad de har i faktisk effekt.

Kan någon kasta lite ljus över ämnet, då jag under kvällen vill beställa antingen eller att kombinera mitt vassleprotein med?

King Grub
2013-05-19, 15:07
BCAA är EAA.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5415593&postcount=15

Silencer
2013-05-19, 15:19
Jag har läst igenom rätt många trådar, men ingen har lyckats förklara om, eller varför, BCAA är bättre än EAA för muskelbygge eller tvärtom. Jag har absolut inte lyckats hitta något inlägg som beskriver vilken skillnad de har i faktisk effekt.

Kan någon kasta lite ljus över ämnet, då jag under kvällen vill beställa antingen eller att kombinera mitt vassleprotein med?

BCAA är mer av några enstaka essentiella aminosyror. EAA är fler och därmed mindre mängd av varje. BCAA innehåller mycket leucin vilken tros vara viktig för muskeltillväxt.

vicarious
2013-05-19, 15:29
Jag har läst igenom rätt många trådar, men ingen har lyckats förklara om, eller varför, BCAA är bättre än EAA för muskelbygge eller tvärtom. Jag har absolut inte lyckats hitta något inlägg som beskriver vilken skillnad de har i faktisk effekt.

Kan någon kasta lite ljus över ämnet, då jag under kvällen vill beställa antingen eller att kombinera mitt vassleprotein med?

Vassleprotein behöver inte kombineras med något.

Rabiat
2013-05-19, 15:47
BCAA är EAA.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5415593&postcount=15

BCAA är mer av några enstaka essentiella aminosyror. EAA är fler och därmed mindre mängd av varje. BCAA innehåller mycket leucin vilken tros vara viktig för muskeltillväxt.

Det låter som att det är lite hugget som stucket, men EAA (med fler aminosyror) "känns" mer rätt... Skillnaden i leucininnehåll (verkar vara ca 10x mer i BCAA-produkter) kan väl inte vara sådär jätteviktig för en vanlig kille?

vicarious
2013-05-19, 16:27
Det låter som att det är lite hugget som stucket, men EAA (med fler aminosyror) "känns" mer rätt... Skillnaden i leucininnehåll (verkar vara ca 10x mer i BCAA-produkter) kan väl inte vara sådär jätteviktig för en vanlig kille?

Doseringarna är ju oftast annorlunda, just för att man vill nå samma mängd leucin. Eftersom att EAA innehåller mindre leucin per viktenhet pulver så måste man ta mer EAA än BCAA för att nå samma mängd leucin. Leucin är ju den aminosyran som det spekuleras i är viktigast för muskelproteinsyntesen.

Jag kör på EAA för att vara "safe". Men som sagt, har du redan vassle så kör på det.

Rabiat
2013-05-19, 16:42
Doseringarna är ju oftast annorlunda, just för att man vill nå samma mängd leucin. Eftersom att EAA innehåller mindre leucin per viktenhet pulver så måste man ta mer EAA än BCAA för att nå samma mängd leucin. Leucin är ju den aminosyran som det spekuleras i är viktigast för muskelproteinsyntesen.

Jag kör på EAA för att vara "safe". Men som sagt, har du redan vassle så kör på det.

Det känns som att kroppen borde anpassats för en hyfsad balans mellan de olika aminosyrorna, och att det då är onödigt att gå för långt ifrån den, men det kanske bara är jag som är fnoskig.

Med samma brasklapp tänker jag att EAA+vassle före passet borde höja mängden bra skit i blodet direkt, och sedan fortsätta hålla det högt.

King Grub
2013-05-19, 16:44
Det finns tillräckligt med leucin i vassleprotein för att stimulera proteinsyntesen maximalt. Mer leucin (el BCAA) tillsammans med vassleprotein ger inget extra.

Intag av aminosyror/protein före träning är inte säkert att det ger något extra överhuvudtaget.

Silencer
2013-05-20, 11:04
Det låter som att det är lite hugget som stucket, men EAA (med fler aminosyror) "känns" mer rätt... Skillnaden i leucininnehåll (verkar vara ca 10x mer i BCAA-produkter) kan väl inte vara sådär jätteviktig för en vanlig kille?

Jag tar BCAA före träning och vassle efter, funkar bra för mig.
EAA är säkert bra men då tycker jag man lika gärna kan ta 10g vassle istället.

Kvicksilver
2013-05-20, 12:20
Det låter som att det är lite hugget som stucket, men EAA (med fler aminosyror) "känns" mer rätt... Skillnaden i leucininnehåll (verkar vara ca 10x mer i BCAA-produkter) kan väl inte vara sådär jätteviktig för en vanlig kille?

För en vanlig kille räcker en vassledrink efter träning om man är orolig för att den vanliga maten ger för lite protein.