handdator

Visa fullständig version : Pusha vikter?


maxor
2013-05-19, 02:09
Hej,

Just nu kör jag 15 repetioner på de flesta övningar, hur gör ni för att öka i vikter. Ökar ni så att ni inte klarar av alla repetioner eller ökar ni vikter så att ni klarar av alla repetioner? Vilket är det föredömliga för att bygga muskler?

alphahanen2
2013-05-19, 02:41
Hemligheten är att man ska överbelasta sig. Så om du orkar 15rep så kan du höja lite och ha på samma vikt tills du orkar 15rep igen.

Arne Persson
2013-05-19, 07:38
Hej,

Just nu kör jag 15 repetioner på de flesta övningar, hur gör ni för att öka i vikter. Ökar ni så att ni inte klarar av alla repetioner eller ökar ni vikter så att ni klarar av alla repetioner? Vilket är det föredömliga för att bygga muskler?

15 reps? Kör du BodyPump? Kör riktig styrketräning istället. Ligg på åtminstone 6-10 reps och lasta på stången med lite vikter.

Beemel
2013-05-19, 07:48
15 reps? Kör du BodyPump? Kör riktig styrketräning istället. Ligg på åtminstone 6-10 reps och lasta på stången med lite vikter.

Beror inte det lite på hur länge man tränat. Jag körde också med relativt högt antal reps (12-15 reps) för att nöta in teknik i början av min karriär. Jag tycker jag har haft en stor nytta av detta, nu när jag oftast kör femmor.
Rörelsen sitter i ryggraden så att säga.
Det kanske inte nödvändigtvis är ett måste och det går kanske att lära sig göra rätt även om det är tugnt.
Men jag är ändå glad att jag började träna på detta sätt. Tror jag har haft nytta av det.

Arne Persson
2013-05-19, 08:02
Beror inte det lite på hur länge man tränat. Jag körde också med relativt högt antal reps (12-15 reps) för att nöta in teknik i början av min karriär. Jag tycker jag har haft en stor nytta av detta, nu när jag oftast kör femmor.
Rörelsen sitter i ryggraden så att säga.
Det kanske inte nödvändigtvis är ett måste och det går kanske att lära sig göra rätt även om det är tugnt.
Men jag är ändå glad att jag började träna på detta sätt. Tror jag har haft nytta av det.

Jag har aldrig givit någon nybörjare, högre än 8 - 10 reps på de flesta övningarna förutom mage och ländrygg där dom fått upptill 12 reps. Undantagen har varit någon i mycket hög ålder och/eller i riktigt dåligt skick. Högrepsträning (+15-20 (25) reps) praktiserar jag endast initialt vid rehabilitering av skador.

mattepatte
2013-05-19, 08:44
Jag har aldrig givit någon nybörjare, högre än 8 - 10 reps på de flesta övningarna förutom mage och ländrygg där dom fått upptill 12 reps. Undantagen har varit någon i mycket hög ålder och/eller i riktigt dåligt skick. Högrepsträning (+15-20 (25) reps) praktiserar jag endast initialt vid rehabilitering av skador.

Varför mer reps för mage/ländrygg?

Anders The Peak
2013-05-19, 08:51
Om man kör progressiv styrketräning tror jag att repsantalet bör ligga kring 4-8 och kanske 3 set sk arbetsset för att kunna arbeta progressivt med dokumentation på papper dvs reella styrkeökningar. Men det är faktiskt inte så enkelt utan det krävs mycket träningskunskap för att kunna bedriva progressiv styrketräning med syfte att öka styrkan. Man måste förstå hur man ökar arbetvikterna och man måste veta när man måste sänka vikterna för att få fortsatt styrkeutveckling.

Jag föreslår att man läser in sin på olika metoder som olika skolor använder för det här och omsätter det i sin träning.

Jag tycker att Dietmar Wolf har en bra metod för progressiv styrketräning:

Finns på norges förbundssida. Bara att fylla i målvikter så finns varenda pass planerat. Förbundets hemsida:
http://www.styrkeloft.no/

Ex på upplägg:
http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Bara att pröva på !!

Programupplägget kan styras om till ett mer renodlat styrketräningsprogram men att man använder hans principer och viktangivelser i basövningarna.

Arne Persson
2013-05-19, 08:52
Varför mer reps för mage/ländrygg?

För att nybörjare inte skall skada sig.

Sokrates696
2013-05-19, 08:57
15 reps eller inte. Klarar man 15 reps, höjer och fortf. klarar 15 reps. Då har man kört på för låg vikt innan.

/Tommy.

PunchSlap
2013-05-19, 09:06
Beror inte det lite på hur länge man tränat. Jag körde också med relativt högt antal reps (12-15 reps) för att nöta in teknik i början av min karriär. Jag tycker jag har haft en stor nytta av detta, nu när jag oftast kör femmor.
Rörelsen sitter i ryggraden så att säga.
Det kanske inte nödvändigtvis är ett måste och det går kanske att lära sig göra rätt även om det är tugnt.
Men jag är ändå glad att jag började träna på detta sätt. Tror jag har haft nytta av det.

Vad kör du för övningar?
För övrigt funkar inte det rep-antalet för teknikträning om det inte är väldigt lätt eftersom du blir slut och då "bryts formtekniken ner"(låter lite konstigt, men ni fattar vad jag menar).

Ladugårdsdörr
2013-05-19, 09:11
Vad kör du för övningar?
För övrigt funkar inte det rep-antalet för teknikträning om det inte är väldigt lätt eftersom du blir slut och då "bryts formtekniken ner"(låter lite konstigt, men ni fattar vad jag menar).

Exakt, de nybörjare som "orkar" hålla god form i 15 reps är nog få. Hellre många fler set och färre reps - därmed inte sagt att vikten måste vara speciellt mycket högre.

crizzan
2013-05-19, 09:47
Jag har aldrig givit någon nybörjare, högre än 8 - 10 reps på de flesta övningarna förutom mage och ländrygg där dom fått upptill 12 reps. Undantagen har varit någon i mycket hög ålder och/eller i riktigt dåligt skick. Högrepsträning (+15-20 (25) reps) praktiserar jag endast initialt vid rehabilitering av skador.

Nu antar jag att du menar lite större övningar? Inte tex sidolyft?

Arne Persson
2013-05-19, 09:58
Nu antar jag att du menar lite större övningar? Inte tex sidolyft?

Räcker väl som mest 8-10 reps?