handdator

Visa fullständig version : Posterior shin splints


Chrillee
2013-05-18, 18:51
Ni som haft problem med detta, hur blev ni kvitt det? Har prövat vila samt antiinflammatoriska läkemedel.

Chrillee
2013-05-22, 19:38
Ingen som har några värdefulla tips? Känns som ett rätt vanligt problem.

Just nu:
1. Vila
2. Diklofenak 2-3ggr/dag.
3. Liniment

4. Sjukgymnast nästa vecka.

kalle1321
2013-05-22, 20:43
Har aldrig hört talas om posterior shin splints men jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter av den "vanliga" benhinneinflammationen.

Började med att jag ökade träningsmängden av fotoboll väldigt snabbt och fick då väldigt ont på framsidan och insidan av smalbenet. Fortsatte träna, vilade några veckor och det gick över. När jag började träna igen gjorde det ont efter ett tag. Så här fortsatte det i kanske 2-3 månader samtidigt som jag använde voltaren. Sen kom jag i kontakt med en sjukgymnast som inte kunde göra någonting förutom att ändra min löpstil. Började springa mer på framfoten och efter ett par månader blev det sakta bättre med benhinnorna, dock fick jag i stället problem med enligt sjukgymnasten kompartment syndrom. Detta var att det gjorde ont i vaderna och i tibialis anterior, ungefär som en brutal mjölksyra så fort jag började springa. Nu hade det kanske gått 7-8 månader och hade knappt kunnat träna någon fotboll alls.

Nu vet jag dock inte om det endast var framfotalöpningen som gjorde skillnad, utan jag skaffade även inlägg i skorna från intersport, jag masserade och rullade med rumble roller på vader och tibialis anterior, jag gick i omgångar på kurer med voltaren, stretchade väldigt mycket framsida och baksida ben. När jag väl kände att jag kunde springa började jag väldigt lugnt, kanske 1 km först och ökade sakta och nu är jag i princip helt bra från benhinnorna, kände av det lite i vintras när jag åkte skidor men annars ingenting. Varje gång jag är och springer kör jag med linnex på smalbenen, vet inte om det hjälper men det är skönt i alla fall.

Hoppas det blev till någon hjälp iaf! =)

Chrillee
2013-05-27, 20:29
Text

Samma här, ökade träningen något för fort vilket orsaka smärtan.

Var hos sjukgymnast idag, han såg över mitt löpsteg och såg att jag sprang mer på hälen och inte på framfoten. Jag överpronerar men har skor för detta.

Har vilat i 9 dagar nu, han tyckte jag skulle fortsätta vila ett tag men försöka bibehålla kondition och använda fötterna ändå. Cykla, crosstrainer, raska promenader mm.

Fick några "massage-övningar" som jag ska utföra, känns segt att bli av med det här fenomenet. Den ena skadan avlöser den andra de senaste åren *grr*.

Så det får bli ytterligare vila någon vecka, känna av hur det känns och eventuellt göra ett nytt försök.

Tolkia
2013-05-27, 21:09
Det som har hjälpt mig absolut mest med mina underbensproblem har varit excentriska tåhävningar, d.v.s. det som brukar rekommenderas för hälseneproblem.

Det är viktigt att veta att NSAID, typ Voltaren, inte botar besvären, utan främst lindrar smärtan. Att träna på smärtstillande är förrädiskt, eftersom man inte känner när det tar stopp, och skall göras med god fingertoppskänsla.

Chrillee
2013-05-27, 21:40
Det som har hjälpt mig absolut mest med mina underbensproblem har varit excentriska tåhävningar, d.v.s. det som brukar rekommenderas för hälseneproblem.

Det är viktigt att veta att NSAID, typ Voltaren, inte botar besvären, utan främst lindrar smärtan. Att träna på smärtstillande är förrädiskt, eftersom man inte känner när det tar stopp, och skall göras med god fingertoppskänsla.

OK, har börjat köra vadpress vilket jag aldrig tränat innan då jag hört det kan hjälpa.

Har ätit diklofenak (50mg) 3ggr/dag i drygt en vecka nu för att få ned inflammationen. Sen ska jag trappa ned för att försiktigt försöka börja träna igen. Men öka successivt, raska promenader -> lunkande -> jogg -> löpning.

CoKEmaN
2013-05-28, 13:23
Som Tolkia skrev så är de excentriska tåhävningarna att föredra, vilket man kan göra genom att till exempel använda båda fötterna för att gå upp på tå, för att sen lyfta på ena foten och sjunka ner igen genom att bara använda den ena.

Chrillee
2013-06-11, 20:42
Har varit hos två olika sjukgymnaster nu och fått lite mer tips samt även kört lite ultraljud på den sida som är värst. Även köpt ett rehband-liknande stöd för foten som ska ge värme och ska pröva ut skoinlägg också.

Ska snart testa att jogga lite lätt för att se hur det går.

Chrillee
2013-06-18, 21:30
Köpt skoinlägg nu då jag har ett högt fotvalv med förstärkning för fotvalvet samt en pelott för framfoten.

Börjar få slut på idéer hur man ska bli kvitt det, verkar som att det som återstår är att vila väldigt länge, flera månader för att sedan testa igen. Väldigt frustrerande nu på sommaren dock *grr*