handdator

Visa fullständig version : Kan man på något sätt tracka folks IP via hemsidor?


HMS Laestander
2013-05-18, 17:48
Något aggressiv trådstart.

Min lillasyster har gång på gång (via ask.fm) fått höra från folk att det vore bättre om hon tog livet av sig för allas skull. Tänkte bara höra om det är någon som sitter på supreme hacking skills som kan hjälpa mig styra upp situationen lite grann?

MVH

Pudzianovski
2013-05-18, 17:53
Eller så gör ni en polisanmälan?

HMS Laestander
2013-05-18, 17:55
Eller så gör ni en polisanmälan?

Ja, det funkar ju också men hur ska man göra en polisanmälan via internet på en anonym post?

VikG
2013-05-18, 17:57
Sluta med ask.fm? Idioter brukar ha svårt att hålla sig från såna hemsidor.

Fredszky
2013-05-18, 17:57
Ask fm har säkerligen ip-adressen för den "anonyma" posten.

blaaargh
2013-05-18, 17:58
Ja, det funkar ju också men hur ska man göra en polisanmälan via internet på en anonym post?

För att den anonyma posten har en IP-adress associerad till sig, vilken en Admin säkerligen har tillgång till.

HMS Laestander
2013-05-18, 18:00
Sluta med ask.fm? Idioter brukar ha svårt att hålla sig från såna hemsidor.

Ask fm har säkerligen ip-adressen för den "anonyma" posten.

För att den anonyma posten har en IP-adress associerad till sig, vilken en Admin säkerligen har tillgång till.

VikG, hon verkar inte vilja ta åt sig till sånt här. Uppväxt i en familj som är ekonomiskt stabil, i alla avseenden bra och absolut under ordnade förhållanden men tror att hon har det så svårt så söker uppmärksamhet på internet. Det är precis vad hon får genom dessa sorters forum.

Fredszky & blaaargh, tackar. Får ta kontakt därigenom på något sätt.

jenni
2013-05-18, 18:00
Ja, det funkar ju också men hur ska man göra en polisanmälan via internet på en anonym post?

tyvärr kommer polisen inte göra något åt det, krävs enormt mycket för att de ska lägga sig i och sen kan internet leverantören ändå vägra ge ut info,
du kan själv spåra ip men du kommer inte komma till den exakta personen

Baronpanda
2013-05-18, 18:03
tyvärr kommer polisen inte göra något åt det, krävs enormt mycket för att de ska lägga sig i och sen kan internet leverantören ändå vägra ge ut info,
du kan själv spåra ip men du kommer inte komma till den exakta personen

OM du får tag på IP adressen kommer du komma till personen, annars är inte IP adressen korrekt dvs de sitter på en tunnlad uppkoppling.

HMS Laestander
2013-05-18, 18:03
tyvärr kommer polisen inte göra något åt det, krävs enormt mycket för att de ska lägga sig i och sen kan internet leverantören ändå vägra ge ut info,
du kan själv spåra ip men du kommer inte komma till den exakta personen

Hm, okej ja. Får se hur jag gör.

Smällde iallafall iväg en jävligt arg post på hennes sida (möjligtvis mindre genomtänkt), med lite tur så slutar det där och i annat fall får man väl ta till med lite hårdare metoder.

Tack :)

MathiasF
2013-05-18, 18:08
Hm, okej ja. Får se hur jag gör.

Smällde iallafall iväg en jävligt arg post på hennes sida (möjligtvis mindre genomtänkt), med lite tur så slutar det där och i annat fall får man väl ta till med lite hårdare metoder.

Tack :)

Du förstår dig inte på internet va?

HMS Laestander
2013-05-18, 18:10
Du förstår dig inte på internet va?

Klart jag förstår mig på internet.

14-åringar sätter man skräck i så håller de käften.

Latissimus Dorsi
2013-05-18, 18:11
Hm, okej ja. Får se hur jag gör.

Smällde iallafall iväg en jävligt arg post på hennes sida (möjligtvis mindre genomtänkt), med lite tur så slutar det där och i annat fall får man väl ta till med lite hårdare metoder.

Tack :)

Polisen kan inte göra något, hota skiten ur ungarna är det jag skulle gjort :p

HMS Laestander
2013-05-18, 18:12
Polisen kan inte göra något, hota skiten ur ungarna är det jag skulle gjort :p

Precis vad jag gjort.

Bad om telefonnummer så vi kan styra upp saker. Fortsätter det i samma stil som det gjort nu så får det väl göra det, men då ska jag se till så hon avaktiverar kontot. Fortsätter det inte så är det ju win/win situation. Om de mot förmodan skulle muppa upp sig och vara så efterblivna så de lämnar ut nummer lär ni ju höra om det på andra vägar :)

knuckles
2013-05-18, 18:13
Klart jag förstår mig på internet.

14-åringar sätter man skräck i så håller de käften.

Knappast, det kan provocera dem ännu mer att trolla/näthata

HMS Laestander
2013-05-18, 18:14
Knappast, det kan provocera dem ännu mer att trolla/näthata

Nyckelordet i detta fall är "kan".


Det enda jag kan se tillbaka på var min egna tid i denna period. Hade någon skrivit något som ens liknar ett hot till mig på internet hade det tagit veckor innan jag vågade mig tillbaka.

WHITEFOLKS
2013-05-18, 18:16
Vad gör man på ask.fm som är kul?

HMS Laestander
2013-05-18, 18:20
Vad gör man på ask.fm som är kul?

Vet inte. Någon hemsida där man anonymt ska kunna ställa frågor för att sedan få svar på dem. Ungdomar these days.

Vissa tar nog sig till denna sida för att trolla varandra, vet att min syster är rätt populär inom hennes "kretsar" och verkar därmed också ha ådragit sig en hel hög folk som hatar på henne. Mycket kompisar som inte är kompisar och ovänner som är vänner, ni vet hur det kan vara med fruntimmer i denna ålder.

Det är dock när hon börjar ta åt sig som det blir på allvar och tänker fan inte sitta och se på längre. Allt detta tär inte bara på henne utan även på hela hennes omgivning och det har gått så långt så att hon börjat skära sig, varför mina föräldrar numera gömmer knivar/saxar/vassa föremål. Då får man gripa in.

MathiasF
2013-05-18, 18:21
Klart jag förstår mig på internet.

14-åringar sätter man skräck i så håller de käften.

Knappast, det kan provocera dem ännu mer att trolla/näthata

Nyckelordet i detta fall är "kan".


Det enda jag kan se tillbaka på var min egna tid i denna period. Hade någon skrivit något som ens liknar ett hot till mig på internet hade det tagit veckor innan jag vågade mig tillbaka.
Tro mig, du är undantaget och du kommer enbart att göra det värre tills de tröttnar på egen hand.

HMS Laestander
2013-05-18, 18:23
Tro mig, du är undantaget och du kommer enbart att göra det värre tills de tröttnar på egen hand.

Är det så har jag iallafall visat för min syrra som tror sig vara ensam i hela vida världen att folk bryr sig. Det är alltid något.

Fuark
2013-05-18, 18:26
Tro mig, du är undantaget och du kommer enbart att göra det värre tills de tröttnar på egen hand.

Nu är inte det här 4chan. Ask.fm är såvitt jag vet något som främst används inom personliga kretsar, ingen (väldigt få) ställer frågor till någon man inte vet vem det är, speciellt om det nu är kränkande saker. Känslan av trygghet bakom "internet" är knappast lika stark via ask.fm i jämförelse med större nätverk/hemsidor.

Hotet lär således vara betydligt mer effektfullt i detta läget än om du skrivit något liknande på flashback.

OnT: Ja, det går. Men det hade varit betydligt lättare att ta kontakt med ask.fm än vad det vore att göra det på privat väg. En kombination av polisanmälan och skicka intyget på anmälan till ask.fm borde kunna leda någonvart.

HMS Laestander
2013-05-18, 18:28
Nu är inte det här 4chan. Ask.fm är såvitt jag vet något som främst används inom personliga kretsar, ingen (väldigt få) ställer frågor till någon man inte vet vem det är, speciellt om det nu är kränkande saker. Känslan av trygghet bakom "internet" är knappast lika stark via ask.fm i jämförelse med större nätverk/hemsidor.

Hotet lär således vara betydligt mer effektfullt i detta läget än om du skrivit något liknande på flashback.

OnT: Ja, det går. Men det hade varit betydligt lättare att ta kontakt med ask.fm än vad det vore att göra det på privat väg. En kombination av polisanmälan och skicka intyget på anmälan till ask.fm borde kunna leda någonvart.

Tack för svar Fuark. Jag håller helt med dig angående det första du skriver och har svårt att tro att det är <insert random tonåring utan någon som helst anknytning till min syster> som tycker det är kul att leka ball på internet. Vem det än är som skriver så är det förmodligen någon som är mycket medveten om vem min lillasyster är och som känner till hennes "weak spots".

WHITEFOLKS
2013-05-18, 18:31
Så hon sitter och mår dåligt i någon nät-variant av sanning eller konsekvens och börjar sedan skära sig så man får gömma saxar i huset?

Ronn
2013-05-18, 18:32
Polisanmäl ärendet om ni vill driva det vidare.

HMS Laestander
2013-05-18, 18:33
Så hon sitter och mår dåligt i någon nät-variant av sanning eller konsekvens och börjar sedan skära sig så man får gömma saxar i huset?

I en väldigt summerad och förenklad form, ja. Hon är 14 år, man kan inte förvänta sig mer av "självständiga" och "vuxna" småbarn. Tror att de har allt figured, men kan inte ett skit och gömmer sig så fort det kommer till kritan.

Polisanmäl ärendet om ni vill driva det vidare.

Fortsätter det kontaktar jag definitivt polisen. Tänkte bara om man kunde styra upp det här på egen hand.

jenni
2013-05-18, 18:35
jag tror ändå det blir rätt svårt att komma åt dessa människor, om din syster vill fortsätta vitsas i dessa forum eller bloggar (?) så måste ni/du lära henne hur hon ska hantera allt hat, försök få henne att förstå att angreppen är egentligen inte ärligt menade utan att de säger vad som helst för att få en reaktion, de provocerar personen tills det brister, och ju mer hon eldar upp sig och besvarar ju roligare tycker dem att det hela är, om hon däremot ignorerar dem fullständigt så tar de i ännu mer men ger sedan snabbt upp, för det är inte kul att banka på en stängd dörr, så ger hon dem ingen luft så slocknar elden

WHITEFOLKS
2013-05-18, 18:36
I en väldigt summerad och förenklad form, ja. Hon är 14 år, man kan inte förvänta sig mer av "självständiga" och "vuxna" småbarn. Tror att de har allt figured, men kan inte ett skit och gömmer sig så fort det kommer till kritan.



Fortsätter det kontaktar jag definitivt polisen. Tänkte bara om man kunde styra upp det här på egen hand.

Sorry lät drygare/grinigare än det var menat, försökte mest få grepp om situationen.

HMS Laestander
2013-05-18, 18:37
jag tror ändå det blir rätt svårt att komma åt dessa människor, om din syster vill fortsätta vitsas i dessa forum eller bloggar (?) så måste ni/du lära henne hur hon ska hantera allt hat, försök få henne att förstå att angreppen är egentligen inte ärligt menade utan att de säger vad som helst för att få en reaktion, de provocerar personen tills det brister, och ju mer hon eldar upp sig och besvarar ju roligare tycker dem att det hela är, om hon däremot ignorerar dem fullständigt så tar de i ännu mer men ger sedan snabbt upp, för det är inte kul att banka på en stängd dörr, så ger hon dem ingen luft så slocknar elden

Tro mig, det har försökts. Hon verkar hålla upp en fasad via internet (om man ser till hennes tidigare svar på frågor) och verkar inte röra en min där, medan hon både i skolan och hemma visar en helt annan. Lyssnar på deppig musik hela tiden, kör en allmän "fuck-the-system" attityd och intalar sig själv att hela världen är emot henne. Alltså precis varenda kotte. Spelar ingen roll hur många gånger man försöker säga eller visa någonting, alla är emot henne ändå och vad man än säger vänds i slutändan mot en själv.

Sorry lät drygare/grinigare än det var menat, försökte mest få grepp om situationen.

Det är ju helt så det är. Tycker inte det fanns en särskilt dryg/grinig ton i ditt inlägg, tolkade det inte så iallafall. Ber om ursäkt om jag kom tillbaka i samma tonläge som du uppfattade dig själv, så menade jag absolut inte heller.

Fuark
2013-05-18, 18:40
Jag förstår att du är arg, och jag förstår att hon är ledsen. Det är inget enastående fenomen det här. Klart att man kan må dåligt om ens vänner/ovänner skriver hemska saker, och det är fullt naturligt att du vill vända på varenda sten för att ta reda på vem det är som behandlar din syster så.

Jag hade som sagt polisanmält händelsen med printscreens av konversationerna/inläggen. Det du vill ha är anmälan på papper, inte att polisen i sig kommer göra någonting, för det kommer det inte.

Med anmälan kan du sen skicka till ask.fms personal/anmälningsblabla. Om du har tur så kan polisen i sin tur få adressen/adresserna. Du får helt enkelt agera mellanhand mellan de som sitter på adressen och myndigheterna.

jenni
2013-05-18, 18:42
Tro mig, det har försökts. Hon verkar hålla upp en fasad via internet (om man ser till hennes tidigare svar på frågor) och verkar inte röra en min där, medan hon både i skolan och hemma visar en helt annan. Lyssnar på deppig musik hela tiden, kör en allmän "fuck-the-system" attityd och intalar sig själv att hela världen är emot henne. Alltså precis varenda kotte. Spelar ingen roll hur många gånger man försöker säga eller visa någonting, alla är emot henne ändå och vad man än säger vänds i slutändan mot en själv.



Det är ju helt så det är. Tycker inte det fanns en särskilt dryg/grinig ton i ditt inlägg, tolkade det inte så iallafall. Ber om ursäkt om jag kom tillbaka i samma tonläge som du uppfattade dig själv, så menade jag absolut inte heller.

men hon fortsätter att hänga där?
Kan du gå in och blockera dessa ip adresser? vet ej om den aktuella sida är uppbyggd som bloggar hemsida, men om det finns en inloggningssida och kontrollpanel så bör man kunna se och även blockera ip:adresser vars kommentarer du ser är hatiska

vicarious
2013-05-18, 18:54
Även om du får tag på IP-adressen så kommer internetleverantören med 99% sannolikhet inte ge dig information om vem som har/har haft den adressen.

Mart|n
2013-05-18, 19:12
Berättat för era föräldrar?

HMS Laestander
2013-05-18, 19:12
Jag förstår att du är arg, och jag förstår att hon är ledsen. Det är inget enastående fenomen det här. Klart att man kan må dåligt om ens vänner/ovänner skriver hemska saker, och det är fullt naturligt att du vill vända på varenda sten för att ta reda på vem det är som behandlar din syster så.

Jag hade som sagt polisanmält händelsen med printscreens av konversationerna/inläggen. Det du vill ha är anmälan på papper, inte att polisen i sig kommer göra någonting, för det kommer det inte.

Med anmälan kan du sen skicka till ask.fms personal/anmälningsblabla. Om du har tur så kan polisen i sin tur få adressen/adresserna. Du får helt enkelt agera mellanhand mellan de som sitter på adressen och myndigheterna.

Tack för hjälpen. Får nog göra så! *hug*

men hon fortsätter att hänga där?
Kan du gå in och blockera dessa ip adresser? vet ej om den aktuella sida är uppbyggd som bloggar hemsida, men om det finns en inloggningssida och kontrollpanel så bör man kunna se och även blockera ip:adresser vars kommentarer du ser är hatiska

Fungerar tyvärr inte att blockera något såvitt jag sett. Kollat igenom kontrollpanel osv i sökandet efter en sådan funktion.

Även om du får tag på IP-adressen så kommer internetleverantören med 99% sannolikhet inte ge dig information om vem som har/har haft den adressen.

Mjo, detta är ju ytterligare ett problem.

Berättat för era föräldrar?

Hörde via en konversation för någon timma sen mellan min syster och mina föräldrar. Vet att hon har mått dåligt länge, men visste inte om just detta. Eftersom man har en del internetkunskap osv så försökte jag på egen hand söka upp. Lyckas iallafall lugna ner henne någorlunda, om än tillfälligt.

Mart|n
2013-05-18, 19:16
Ok! Tyvärr är inte tekniken såpass utvecklad att man kan slå folk i ansiktet genom skärmen.

HMS Laestander
2013-05-18, 19:26
Ok! Tyvärr är inte tekniken såpass utvecklad att man kan slå folk i ansiktet genom skärmen.

Njäe, inte än. Men snart.

Som Fuark tidigare sagt, och som jag tror, är att vem det än är som skriver är någon som känner min lillasyster, och som min lillasyster också vet vem det är. Det underlättar situationen något eftersom att antagligen kommer personen i fråga hålla käften tills vidare, fortsätter de hålla på så kommer man tids nog kunna lista ut vem det är... Det är jag rätt säker på.

Wzup2u
2013-05-18, 20:25
lite cmd och tracert

HMS Laestander
2013-05-18, 20:27
lite cmd och tracert

Kan du utveckla tracert?

Inom cmd är jag med.

WHITEFOLKS
2013-05-18, 20:30
Vad hade du tänkt tracerouta för något wzup2u och vad hade du tänkt få fram av det?

Fredszky
2013-05-18, 20:31
lite cmd och tracert

Så länge du inte har IP-adressen för den som skrev inlägget, som endast ask.fm har, kan du inte spåra mycket mer än vägen till ask.fm-servern.