handdator

Visa fullständig version : Effekt av NO-Shotgun & NO-Explode på kardiovaskulär hälsa, kroppsfett & fettfri massa


King Grub
2013-05-18, 13:04
BACKGROUND:

The cardiovascular (CV) and metabolic health benefits or risks associated with consumption of multi-ingredient performance supplements (MIPS) in conjunction with periodized resistance training (RT) in resistance-trained men are unknown. This population is a major target audience for performance supplements, and therefore, the purpose of this study was to investigate the combined effect of RT and commercially available pre- and post-exercise performance supplements on CV health and body fat in resistance-trained men.

METHODS:

Twenty-four resistance-trained men completed six weeks (three times/week) of periodized RT while either ingesting SHOT 15-min pre-exercise and SYN immediately post-exercise (multi-ingredient performance supplement group: MIPS) or an isocaloric maltodextrin placebo 15-min pre-exercise and immediately post-exercise (Placebo group). Before and after six weeks of RT and supplementation, resting heart rate (HR), blood pressure (BP), total body fat, android fat, gynoid fat, fat-free mass (FFM) and fasting blood measures of glucose, lipids, nitrate/nitrite (NOx), cortisol and high sensitivity C-reactive protein (hs-CRP) were measured. Statistical analysis was conducted using a one-way ANOVA for baseline differences and a 2 x 2 (group x time) repeated measures ANOVA and Tukey post-hoc tests where appropriate. Significance was set at p < 0.05.

RESULTS:

There was no group x time interaction for HR, BP, blood glucose, lipids, NOx, hs-CRP, cortisol concentrations or body fat. However, there was a time effect where significant decreases in body fat (mean +/- SD; MIPS: -1.2 +/- 1.2%; Placebo: -0.9 +/- 1.1%), android fat (MIPS: -1.8 +/- 2.1%; Placebo: -1.6 +/- 2.0%), and gynoid fat (MIPS: -1.3 +/- 1.6%; Placebo: -1.0 +/- 1.4%) for both groups were observed. FFM increased in both groups, and a group x time interaction was observed with MIPS increasing significantly more than the Placebo group (4.2% vs. 1.9%).

CONCLUSIONS:

Six weeks of MIPS ingestion and periodized RT does not alter CV health parameters or blood indices of health or body fat more than a Placebo treatment in healthy, resistance-trained men. However, MIPS significantly increased FFM more than Placebo.

Nutr Metab (Lond). 2013 May 16;10(1):39. The effects of pre- and post-exercise consumption of multi-ingredient performance supplements on cardiovascular health and body fat in trained men after six weeks of resistance training: a stratified, randomized, double-blind study.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-10-39.pdf

Määng
2013-05-19, 08:20
Så det de kom fram till var att ifall man tränar med MIPS i sex veckor så ökar ens FFM med 2.1% mer än om man tränat utan? Har jag fattat rätt?

miaz
2013-05-19, 09:02
Så det de kom fram till var att ifall man tränar med MIPS i sex veckor så ökar ens FFM med 2.1% mer än om man tränat utan? Har jag fattat rätt?

uppfattare så också
har länge tittat på no-shotgun/xplode, men är ingen preworkoutdude

exevision
2013-05-19, 09:17
Så det de kom fram till var att ifall man tränar med MIPS i sex veckor så ökar ens FFM med 2.1% mer än om man tränat utan? Har jag fattat rätt?

Eller så ser man det som att det är bra att tillföra protein/aminosyror (vilket ingår i denna "MIPS") före och efter passet istället för endast kolhydrater.

BobaFett
2013-05-19, 10:08
Eller så ser man det som att det är bra att tillföra protein/aminosyror (vilket ingår i denna "MIPS") före och efter passet istället för endast kolhydrater.

BINGO! :thumbup:

Borde varit en studie på NO-shotgun och NO-explode jämfört med protein+kreatin i stället om det skulle varit rättvist.

exevision
2013-05-19, 10:15
BINGO! :thumbup:

Borde varit en studie på NO-shotgun och NO-explode jämfört med protein+kreatin i stället om det skulle varit rättvist.

Ja, tycker studier som denna är hel töntiga.

BobaFett
2013-05-19, 10:33
Ja, tycker studier som denna är hel töntiga.

Läste om den på träningslära.se ...det som är bra med studien är att den ska vara välgjord och att det tidigare aldrig gjorts en studie på proteinintag både före och efter passet. Finns många när man intar före eller efter men inga på både och.

För övrigt så är det inte NO-explode utan NO-synthsize som används ;)

Latissimus Dorsi
2013-05-19, 10:35
Jag drog i mitt huvud kopplingen att de med PWO tränade lite hårdare, därav ökade resultat. Kan vara att jag är ute och cyklar.

tlk
2013-05-19, 10:38
Jag drog i mitt huvud kopplingen att de med PWO tränade lite hårdare, därav ökade resultat. Kan vara att jag är ute och cyklar.

Också innehåller den ju en del kreatin. Kreatintillskott ökar ju då den därade proteinsyntesen.

BobaFett
2013-05-19, 10:43
Här kommer en citering från träningslära.se

Ja man behöver ju inte vara astrofysiker för att inse att NOSS fick överlägsna resultat jämfört med CARB. Allt man vill åstadkomma med sina styrketräningsresultat var ju i princip bättre. Studiens kvalitet är dessutom klart godkänd. 19 personer är inte mycket men det är ändå så pass signifikanta resultat och förbättringar på så många parametrar att man kan dra generella slutsatser anser jag.

Att man kontrollerade så pass lite för compliance var en liten brist känner jag men samtidigt kan ju fusket ha varit lika stort i båda grupperna så det är svårt att säga att den ena gruppens resultat beror på den andras fusk. Dock tror jag att maten underrapporterades en smula, och det vet vi ju att folk brukar göra. Genomsnittsintaget per dag var cirka 30 kcal per kg kroppsvikt för NOSS och cirka 32 kcal per kg kroppsvikt vid dag 29. Motsvarande för CARB var cirka 42 respektive 35 vilket känns lite mer rimligt. Det innebär ju 2800 kcal för en person på 80 kg vilket känns rimligt om man tränar mycket. Men låt oss lämna detaljerna om compliance.

Var studiens resultat förvånande? Inte direkt! Det är ganska givna resultat faktiskt. CARB är just enbart kolhydrater och tillskottsprodukterna innehåller massor av ingredienser varav högkvalitativt protein och kreatin är två av dessa. Du kan själv hitta ingredienserna för NO Shotgun här och NO SyntheSize här. Bara kreatinet räcker för att man redan från början vet att NOSS kommer få bättre resultat. Lägg då till protein som vi vet är det som stimulerar muskelproteinsyntes, inte kolhydrater, och resultatet blir givet redan på förhand.

Vad studien alltså ger sken av att visa är att NO Shotgun och NO SyntheSize ger bättre resultat än bara kolhydrater, alltså att just de här specifika produkterna är extra bra. Det antyds bland annat av titeln som till och med nämner produkternas namn. Så det är ett tydligt beställjobb från VPX som bara vill ha en studie att skylta med för att bevisa att deras produkter är vetenskapligt testade. Inget fel i det men du bör vara mycket kritisk om du någon gång stöter på ett påstående om hur bra deras produkter är bättre än andras där de refererar till den här studien.

Vad studien visar är vad vi alla redan vet, att protein och kreatin fungerar. Om det här hade varit en studie som jämför de här produkterna mot en identisk dos kreatin och en proteindrink efter passet skulle vi troligen se att skillnaden är noll. Alltså att produkterna från VPX inte ger något extra jämfört med ett billigare alternativ av att bara ta kreatin och proteindrink.

Studiens metod och dess genomförande är bra men det är INTE ett bevis för att NO Shotgun och NO SyntheSize funkar extra bra. Det är dock ytterligare ett resultat som visar att kreatin och protein i samband med träning kan förbättra ens träningsresultat.

King Grub
2013-05-19, 14:50
Det där är dock en helt annan studie publicerad 2012. Den som tråden handlar om publicerades i går.

BobaFett
2013-05-19, 22:33
Det där är dock en helt annan studie publicerad 2012. Den som tråden handlar om publicerades i går.

Hoppsan, my bad :em:

Fast varför står det att de intog "SYN"?

Borde det inte stå typ EXPL eller nåt :p

King Grub
2015-01-30, 09:40
The effects of multi-ingredient performance supplements (MIPS) on perceived soreness, strength, flexibility and vertical jump performance following eccentric exercise are unknown. The purpose of this study was to determine the impact of MIPS (NO-Shotgun®) pre-loaded 4 weeks prior to a single bout of downhill running (DHR) on muscle soreness and performance. Trained male runners (n = 20) were stratified by VO2max, strength, and lean mass into two groups; MIPS (n = 10) ingested one serving daily of NO-Shotgun® for 28 days and 30 min prior to all post-testing visits, Control (CON; n = 10) consumed an isocaloric maltodextrin placebo in an identical manner as MIPS. Perceived soreness and performance measurements (strength, flexibility, and jump height) were tested on 6 occasions; 28 days prior to DHR, immediately before DHR (PRE), immediately post (POST) DHR, 24, 48, and 72 hr post-DHR. Perceived soreness significantly increased (p < 0.05) post DHR compared to PRE at all time-points, with no difference between groups. Creatine kinase (CK) and lactate dehydrogenase (LDH) increased over time (p < 0.001) with no group x time interactions (p = 0.236 and p = 0.535, respectively). Significant time effects were measured for strength (p = 0.001), flexibility (p = 0.025) and vertical jump (p < 0.001). There were no group x time interactions for any performance measurements. Consumption of MIPS for 4 weeks prior to a single bout of DHR did not affect perceived soreness, muscle damage, strength, flexibility, or jump performance compared to an isocaloric placebo in trained male runners following a single bout of DHR.

J Int Soc Sports Nutr. 2015 Jan 21;12(1):2. The impact of a pre-loaded multi-ingredient performance supplement on muscle soreness and performance following downhill running.

Sheogorath
2015-01-30, 10:19
Också innehåller den ju en del kreatin. Kreatintillskott ökar ju då den därade proteinsyntesen.

Det är med all sannolikhet här det ligger. Kreatinet gör att de ökade mer i FFM.